De Spaanse Rijschool, zielig of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 20:04

sennaxpaddie schreef:
Kijk ook even naar dit filmpje, die staat op hun eigen site. Vanaf ongeveer 1.10min zie je ook dat het paard zijn mond open doet, teken van pijn dus. En dat stukje vanaf 1.23min ziet er ook niet echt vriendelijk uit naar mijn mening.
http://www.srs.at/en_US/start-en/

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: De Spaanse Rijschool, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:24

Moet inderdaad ook nog terugdenken toen ik de vrouw Gurtler vroeg waarom die paarden uitgebonden waren die die sprongen maakten. Nou toen mocht ik echt in de oude kamers van de schitterend gebouw komen en de tekeningen van ruiters van heel vroeger bekijken. En ze legde me uit dat voor zo'n oefening een paard super verzameld moet zijn. Maar kijk maar eens naar paarden die werkelijk stress hebben, daar zie je het wit van in de ogen. En ik neem niet aan dat jij op dat niveau rijd ik ook niet dus valt er moeilijk over te oordelen. Hetzelfde is ook zo makkelijk om kritiek te hebben op een ruiter die op een grand prix paard zit en die met harde hand moet terughouden. Heb je wel eens op zo"n kanon gezeten met gangen waardoor je zelf denkt er nooit op te kunnen blijven zitten. Kritiek is zo makkelijk. Hoop dat ik je een beetje heb kunnen overtuigen dat het allemaal wel meevalt en dat wanneer je een keer in Wenen bent gewoon lekker kunt genieten van een staaltje mooie traditie.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 01:14

sennaxpaddie schreef:
sennaxpaddie schreef:
Kijk ook even naar dit filmpje, die staat op hun eigen site. Vanaf ongeveer 1.10min zie je ook dat het paard zijn mond open doet, teken van pijn dus. En dat stukje vanaf 1.23min ziet er ook niet echt vriendelijk uit naar mijn mening.
http://www.srs.at/en_US/start-en/


En een paard doet lang niet altijd z'n mond open van pijn. In dit geval zeker niet. Die sprong kost hem heel veel kracht en die inspanning uit hij. Veel prettiger om het wel te zien, dan om het weg gewerkt te zien onder een sperriem.

Dat stukje vanaf 1.23 laat ook heel veel inspanning zien. Oortjes naar achteren, zijn rijder staat vol in z'n dode hoek. Hij moet dus wel opletten. Die concentratie geeft hij door via de oren, elk geluidje moet opgevangen worden. Bevat een aanwijzing. Zo langzaam galopperen (en wisselen) dat iemand mee kan lopen, dat is een burst van kracht die op pijl moet blijven. Dat paard is 1 bonk spieren in balans. Dat gaat er nooit vriendelijk en zacht uitzien. Een bodybuilder die een truck vooruit trekt, dat ziet er toch ook niet vriendelijke uit?

Elke methode en training bevat wel eens een onderdeel wat minder leuk is. Een keer zo zwaar trainen tot je spierpijn hebt. Toch een oefening doen die je niet prettig vind. Maar de vraag is altijd, wordt het paard er beter van. Als je door getraind hebt en je kijkt terug op de vorige stap. Kun je dan zonder problemen,groot verzet, of fysieke klachten die stap dan ook uitvoeren.

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 02:01

lemonyellie schreef:
Volgens mij komen die paarden niets te kort!
Er zijn er zelfs een paar in dat tweede filmpje die n behoorlijk buikje hebben :+



Ik dacht ff dat het drachtige merries waren!
Maar en mogen alleen maar hengsten mee doen, dus die hengsten zijn gewoon te dik!