Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:16

Denk ik ook Lucky story, dat er mensen achter kwamen dat je met een andere trainingsmethode vast gereden paarden of paarden die nav een blessure en door compensatie in het lijf zichzelf vasthielden wel weer los kon maken. En er zo idd nog wel wat mee kon bereiken.
Die visie is trouwens wel steeds meer aan de orde gelukkig, maar gewoon bij dierenartsen die de trainingsmethode meer aan de kaak stellen als mensen met een blessure aankomen. Ik vind dat een goede zaak.
Zijn meningen over dat hoefkatrol niet bestond en dat paarden echt beter werden, dus genezen van artrose en niet alleen beter gaan lopen vond ik verschrikkelijk en klopte ook van geen kant.snapte nooit hoe hij dat zo glashard durfde te beweren. trouwens, ik vond het een hele nare man, hij was erg gek op zichzelf geloof ik :D
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 26-03-16 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:17

Babootje schreef:
wittepit schreef:
Hij was heel sterk in het duidelijk maken waarom een recht paard zo belangrijk is aan juist minder getalenteerde ruiters. Dat de manier waarop niet iedere combinatie past lijkt me logisch, maar hij paste wel heel mooi de combinatie theorie en praktijk toe.


Ik heb de hele opkomst (en ondergang) van "de methode" wel zo'n beetje meegemaakt. Bij mijn stal waren er ook een aantal die reden die volgens AdB methode reden, al "slingerend" door de bak wat ontzettend irritant was in een 20x40 met 6 of 7 paarden (als je geluk had). De bedoeling van het handen hoog en slingeren was mensen te leren hun paard recht te stellen, waarna het recht richten kon beginnen. Maar er waren er genoeg die nooit aan het recht richten toekwamen en na maanden nog steeds zo rondreden. Maar er waren er zeker ook die met deze methode beter hebben leren voelen wat er onder hen gebeurde.
Ik heb ook op een stal gestaan waar AdB himself les kwam geven. En ik heb uiteraard deze methode ook uitgeprobeerd. Mijn conclusie was en is "oude wijn in nieuwe zakken"; gewoon klassieke dressuur, voor de "leek" uitvergroot.

wittepit schreef:
En het segment waar hij zich op richtte, de verreden paarden, vond ik wel lef hebben, en hij heeft er heel wat weer aan de gang gekregen. Maar veel ruiters hebben liever een medisch labeltje aan hun paard hangen dan die term.


En heel wat ook niet. Er zijn zeker paarden die doordat ze verkeerd worden belast kreupel worden en met deze manier van rijden geholpen zijn. Ik ken er een aantal voorbeelden van. Omdat de AdB methode een succes was kwamen er steeds meer door AdB opgeleide instructeurs waaronder betere en mindere. Vooral de mindere hebben de methode een slechte naam gegeven. Die hebben we ook aan stal gehad: de instructrice die les kwam geven aan een eigenaar met een kreupel paard en die bleef beweren dat het paard verbeterde hetgeen toch echt niet gebeurde. Paard is uiteindelijk toch naar de slager gegaan.


Oprechte vraag hoor, maar reden die slingerende ruiters bij hem of bij een leerling? Ik heb dat namelijk nooit van hem hoeven te doen en het nut ervan ontgaat mij ook.

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:18

Zelf heb ik er mindere ervaringen mee, ik vond dat mijn paard niet vooruit ging. Het was ook zo'n hoog tempo elke keer, ik reed hem echt over zijn tempo.
Een vriendin heeft er echter enorm goeie ervaringen mee want haar paard met HKO loopt terug erg goed :j

Zelf les ik nu bij iemand waarvan de moeder echt de klassieke dressuur doet maar zij gaat net dat tikje sneller (met uiteraard oog voor het paard). Mijn paard doet het top op deze manier :j

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:19

@wanda, ik heb hem dat mensen zien laten doen op clinics die hij gaf hier in de regio

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:30

knollentuin schreef:
@wanda, ik heb hem dat mensen zien laten doen op clinics die hij gaf hier in de regio


Klopt. De bedoeling is, dat als je door de wending gaat en het paard valt op de (binnen)schouder je hem ervan af haalt, omdat een paard nooit een correcte wending kan lopen als het op de binnenschouder valt. (Hetgeen overigens ook klopt). Dat gaf dan het volgende beeld: ruiter stuurt in, paard valt op de schouder, ruiter stelt het hoofd weer naar buiten en geeft gas, stelt recht en stuurt de wending weer in. Sommigen bleven op de binnenschouder vallen (vooral als het paard nog erg scheef was) waardoor de combinatie bleef slingeren. :D :D. We hadden er zo'n 3 op stal die zo rondreden en als de bak dan vol was met bijv 7 paarden waarvan er 3 rondslingerden het lastig rijden was :+

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:40

knollentuin schreef:
Zijn meningen over dat hoefkatrol niet bestond en dat paarden echt beter werden, dus genezen van artrose en niet alleen beter gaan lopen vond ik verschrikkelijk en klopte ook van geen kant.snapte nooit hoe hij dat zo glashard durfde te beweren. trouwens, ik vond het een hele nare man, hij was erg gek op zichzelf geloof ik :D


Nee dat klopt inderdaad niet. Maar ik heb hem dat eerlijk gezegd nooit zo glashard horen beweren. Maar ik ben ook niet bij zijn clinics geweest. Hij gaf bij ons om de andere week een aantal mensen les.
Ik begreep van hem wel dat paarden met artrose of HKO door zijn methode zich beter gaan belasten waardoor de (overbelasting) ontsteking over kan gaan. En het kan er ook voor zorgen dat het artroseproces minder snel gaat of tot stilstand komt. Daar kan ik overigens ook nog wel inkomen. Ik ken paarden met een 3/4 op het straalbeen die zonder problemen rondlopen en ik ken er met een 3 die hartstikke kreupel zijn. Dat heeft denk ik toch wel met de manier van belasten te maken.
En wat het laatste betreft, heb je gelijk in. Het is geen aardige vent en erg ingenomen met zichzelf. Maar er liepen er toch een hoop achteraan. :+

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:40

Babootje schreef:
knollentuin schreef:
@wanda, ik heb hem dat mensen zien laten doen op clinics die hij gaf hier in de regio


Klopt. De bedoeling is, dat als je door de wending gaat en het paard valt op de (binnen)schouder je hem ervan af haalt, omdat een paard nooit een correcte wending kan lopen als het op de binnenschouder valt. (Hetgeen overigens ook klopt). Dat gaf dan het volgende beeld: ruiter stuurt in, paard valt op de schouder, ruiter stelt het hoofd weer naar buiten en geeft gas, stelt recht en stuurt de wending weer in. Sommigen bleven op de binnenschouder vallen (vooral als het paard nog erg scheef was) waardoor de combinatie bleef slingeren. :D :D. We hadden er zo'n 3 op stal die zo rondreden en als de bak dan vol was met bijv 7 paarden waarvan er 3 rondslingerden het lastig rijden was :+


Nou, lekker. Dan gaat er toch iets flink fout of ben ik nou abuis?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:52

Ik heb ook wel slingerlijntjes gereden en veel contrastelling maar niet echt lang.
Mijn paard werd steeds rechter en uiteindelijk te corrigeren met minimale correctie's. Mijn handen gingen ook gewoon weer naar de 'normale houding' Ik reed op dat moment trouwens western.
En ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat dat ook weer de bedoeling was.

Als je maanden moet slingeren en handen hoog houden gaat er toch echt iets fout in de training.
Die ruiters heb ik ook gezien...kwamen gewoon niet verder. Ligt dat dan aan de manier van training of aan het ruitergevoel.

Nu men ik en als ik de mogelijkheid heb om op de wei wat dressuur matig te rijden dan gebruik ik de slingerlijntjes nog wel eens en de contra stelling in de bochten op de weg. Maar vanaf de wagen is het lastig omdat gevoel te krijgen wat ik destijds onder het zadel had.
Daarnaast vul ik het wat aan met grondwerk.

Anoniem

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:46

Ik heb mensen maanden, al dan niet jaren lang slingerlijntjes zien rijden en beter lopen gingen ze niet.
Persoonlijk vond ik het een methode die niet op elk paard toegepast kon worden maar het wel zo gepresenteerd werd waardoor er vele mensen die er 0.0 van begrepen een veel te lange tijd met echt hele kapotte paarden bleven rondrijden.. :?
Deze mensen geloofden 100% in deze methode maar ik heb 9/10 alleen maar slechter er van zien worden toen. Dan houd zo iets al snel op voor mij, al zou er zeker een kern van waarheid in zitten. :)
Overigens vond ik het ook vreselijk irritant, op een minimale binnenhoefslag met een handhouding waar je AUW tegen zegt (lekker hoofd in de lucht houden, als het paard wilde zakken ook gewoon stug in de lucht tillen) en zeker als je met meerdere in de baan reed. :')

Nee, doe mij maar een andere richting waarbij er gewoon gekeken wat een paard nog kan met zo'n mate van beperking (blessure) en dat is vaak gewoon niks meer..

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:59

Ik heb op deze manier gereden. Mijn vorige paard was al een jaar kreupel, de kliniek kon niets vinden. En mijn paard liep na 1 les niet meer kreupel. Ze was scheef en door o.a. verkeerd bekappen overbelast. Ik gebruik nu nog steeds soms oefeningen tijdens het rijden om het paard los te maken of van de schouder af te halen.
Het handen hoog, tempo maken, paard naar buiten laten kijken en slingerlijntjes is alleen in het begin om je paard recht en in balans te krijgen. Als je na een tijdje nog steeds zo rijdt is er iets mis....

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:18

Het is bedoeld als correctief rechtrichten, bij paarden die scheef zijn en zo zijn doorgereden/nooit rechtgericht zijn, vandaar dat de eerste lessen zo overdreven zijn. Het is niet de bedoeling dat je zo blijft rijden.

Het is zeker een hype geweest, die als een soort wondermiddel werd gepresenteerd, maar dietijden zijn voorbij.

Een hoop A. de Bodt volgers die volgens die leer nu zelf les geven zijn simpelweg "one trick ponies" die op élk rijtechnisch probleem dezelfde oefeningen loslaten als panacee. Die zijn een beetje blijven hangen in de tijd dat de lessers allemaal OHHH en AHHH riepen omdat hun paard "magically" beter ging bewegen na een aantal correctieve rechtrichtlessen.

Dat een aantal van de De Bodt volgelingen die later les daarin gingen geven (zonder De Bodt certificaat... whatever that means, overigens) zich eveneens voordoen alsof zij een of andere Heilige Graal in kennis hebben, en de meest ernstige medische problemen bij paarden daarmee weten op te lossen, vind ik een onverantwoord standpunt. Er worden mensen wonderen beloofd die op geen enkele wijze te staven zijn qua statistische resultaten. Bovendien rijdt het gros zelf nog geen deuk in een pakje boter, ze weten het alleen leuk en vooral lesklantjes-bindend te brengen. Die herken je aan: alles is super, toppie of helemaal te gek. Uitspraken die niet eerlijk zijn, maar wel onzekere, zoekende klantjes blijven binden.
Been there, seen it, done that, klaar mee.

Inmiddels is er werkelijk overal van alles te lezen en te zien over rechtrichten als onderdeel van de klassieke rijtechnische opleiding van het paard, dus sterft de voormalige hype als wondermiddel langzamerhand een stille dood."

Het is maar al te vaak een "Quick Fix" om ruiter en paard heel snel het eerder niet of niet juist uitgevoerde/overgeslagen rechtrichten te doen "ïnhalen".


Om met de recentelijk overleden heer Johan Cruijff te spreken: Je weet het pas als je het kunt.

En dan heb je geen "rechtrichter" meer nodig.

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:18

Ik vond de man zelf ook erg indringend..herinner me dat ik bij hem vooral voltes reed maar bij de volgeling inderdaad ook die slingerlijntjes om de schouder te verplaatsen..waar ik toen eerlijk gezegd geen zak van snapte.
Dat kwam later pas toen ik eerst leerde een paard fatsoenlijk nageeflijk op twee teugels te rijden..{ja en dan kun je pas echt de schouder verplaatsen}

lindas84

Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-11
Woonplaats: Midden nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:30

Ik heb les van een van de leerlingen van antoine du bodt.
ik ben in de jaren zo veel beter gaan rijden. En gelukkig, ik was hele dressuursport zat. De basis wat ik er van geleerd heb; niet z'n hooft naar beneden trekken, een paard in ontspanning op eigen benen laten lopen, ruimte en regelmaat in de gangen creëren, paarden die bij anderen weigeren te lopen/ aanleuningsproblemen hebben weer goed krijgen.
Wat mij opvalt is dat veel Ruiters toch veel trekken om een paard nagevelijk te krijgen, handen op de bovenbenen, zagen, etc . We zeggen van achteren naar voren rijden maar dit zie ik vaak niet. Sommige paarden lopen zichzelf daarmee vast. Voor deze Ruiters is adb de oplossing.
Ik gebruik dus de adb methode in mijn dagelijkse rijden, maar heb er een eigen mix van gemaakt. Gebruik ook dingen uit de gewone dressuur en Marijke de jong methode. Voor mij geen hype dus, maar een stukje ruiterkunde.

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:39

Ik ben ook sinds kort begonnen met rechtrichten op de manier van Lucie Klaassen http://www.inbalansmetpaarden.nl/ . De reden dat ik dit ben gaan doen is, dat de fysiotherapeut voor mijn paard ons dit adviseerde. Voor nu ben ik zeer tevreden, je ziet duidelijk dat het paard beter onder de massa komt en dus ook rechter in het lijf word. Wel moet ik zeggen dat we nu nog eerst vanaf de grond werken en later pas onder het zadel.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:23

Ik heb met mijn paard in 2003 of 2004 een aantal lessen bij AdB gevolgd. In het begin idd hoog tempo en veel buiten stelling. De tweede les met mijn paard veranderde dat al.
Nu met haar dochter gebruik ik zeker nog wel wat dingen die ik geleerd heb, maar idd zoals iedereen al zegt gebruik ik de dingen die voor ons werken.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:48

Ook ik heb vroeger les gehad van AdB in 2002/2003 meen ik. Dingen ervan gebruik ik zeker ook nog wel in mijn rijden en mijn eigen lesgeven tijdens het mennen wel te verstaan. In 2011 of 2012 nog een demonstratieles mennen gereden met antoine tijdens zo'n dag dat er allemaal van die instructeurs bij elkaar kwamen. Dat was wel grappig, maar inmiddels in het mennen mijn eigen weg gevonden :D
Tevens wel grappig dat marijke als soort opvolger genoemd word. Zij was immers in het begin ook een fervent leerlinge bij AdB.
Ik ken ook nog zat mensen die wel op die manier rijden.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:02

Interessant topic.

Ik ben zelf Centered Riding instructeur. Daarmee werk je voornamelijk met de houding, zit en balans van de ruiter en gaat het paard ook beter lopen. Bij het Centered Riding pak ik ook dingen mee van van Wendy Murdoch (die oorspronkelijk CR Instructeur was) en Beth Baumert (het boek dressage dynamics). En een stukje ademhaling en psychologie ...

Om mijn eigen kennis uit te blijven breiden heb ik ooit al eens de online cursus van Marijke de Jong gevolgd. En in maart 2016 (net dus) ben ik begonnen met een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden bij Karmie Stroeve. 10 theorie avonden en 10 praktijk middagen.
Zij heeft ook geregeld les van Antoine gehad en integreert het met andere methoden.
Ik ben benieuwd wat ik allemaal bij ga leren en daarvan ga gebruiken in "mijn mixje".
Maar nu kan ik daar naar één theorieavond nog niet zoveel zinnigs over zeggen.

Er zullen denk ik altijd leerlingen zijn die een methode/praktijk niet goed over kunnen brengen of uitvoeren waardoor die methode niet goed lijkt. En verder past ook niet iedere methode bij ieder paard. Dat maakt het allemaal extra lastig maar wel heel interessant. Ik vind eigenlijk wel dat iedere ruiter/instructeur "iets" van rechtrichten moet weten.

Ze zeggen niet voor niets dat een mensenleven te kort is om te leren paardrijden :)
En dan moet je ook nog eens op ieder paard "opnieuw" beginnen.

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:48

Ik heb met Janouk wel eens een proefles gedaan bij A. de Bodt. Maar wij konden er samen weinig mee. Janouk was al recht op 2 leidsels door de training en een hoog tempo.........tsja daar houdt mevrouw niet van.

Recht richten was sowieso al een basis training bij ons: voor de koets heb je geen been hulpen om je paard recht te houden. En al je rechtuit wilt gaan met de koets en niet iedere bocht naar binnen wil vallen, zal je veel tijd moeten steken in het recht maken van je paard op 2 leidsels.


En ik heb mijn eigen leermeester.................Janouk -:)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:29

Esther_ schreef:
Ik heb op deze manier gereden. Mijn vorige paard was al een jaar kreupel, de kliniek kon niets vinden. En mijn paard liep na 1 les niet meer kreupel. Ze was scheef en door o.a. verkeerd bekappen overbelast. Ik gebruik nu nog steeds soms oefeningen tijdens het rijden om het paard los te maken of van de schouder af te halen.
Het handen hoog, tempo maken, paard naar buiten laten kijken en slingerlijntjes is alleen in het begin om je paard recht en in balans te krijgen. Als je na een tijdje nog steeds zo rijdt is er iets mis....


Ik vraag me bij dit soort verhalen dan eigenlijk af hoe er dan in hemelsnaam eerst gereden werd? Werken aan buiging, contrastelling etc. is toch gewoon basis? Dat is geen methode maar gewoon goed paardrijden.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:44

Interessant topic! Hier in BRD is de hype geloof ik niet zo groot geweest. Het aloude Skala zegt immers dat het rechtrichten pas een heel eind verder in de africhting aan de orde is, (het één na laatste punt zelfs van het Skala), tot die tijd zorg je door o.a. stelling en buiging ervoor dat het paard sterker wordt. Werkelijk rechtrichten is volgens het Skala dus het produkt van een systematische africhting, dat staat behoorlijk haaks op De Bodt's visie dat je het als een 'apart onderdeel' kunt beschouwen.
En hoefkatrol ermee verbeteren...? Tja... :(

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:15

Rechtrichten blijft inderdaad een interessant onderwerp!

Bij de verschillende methodes/benaderingen die het rechtrichten centraal stellen, vraag ik me wel af hoe het zit met de onderbouwing vanuit de biomechanica.
Om te weten hoe je een paard kunt rechtrichten is het toch cruciaal om te weten hoe een paardenlichaam in beweging en in combinatie met een ruiter precies functioneert. Ik ben me daar al een tijd vanuit verschillende invalshoeken in aan het verdiepen en het is ingewikkelde materie. Kijk alleen al eens naar de pasafwikkeling; welke spieren en gewrichten hierbij betrokken zijn en hoe ingenieus en subtiel deze samenwerken. Of naar de beweging van de rug/wervelkolom in verschillende richtingen (flexie/extensie, lateroflexie, rotatie) en wat voor ingewikkeld samenspel van verschillende grote en kleine spiergroepen ervoor zorgt dat de beweging van de wervelkolom gereguleerd wordt. En daar zit dan ook nog een ruiter bovenop ... wat een finetuning van ruiter en paard vraagt dat om werkelijk recht en uitgebalanceerd te kunnen bewegen. Veel van de bestaande methoden vind ik bekeken vanuit de biomechanica (voor zover ik dat met mijn nog beperkte kennis en inzicht) te eenzijdig en te veel gericht op de voor- en achterhand, in plaats van op de wervelkolom/rug. En indirect daarmee ook te veel op het paard en te weinig op de ruiter, die bovenop die wervelkolom zit en daardoor via zijn zit enorm veel invloed heeft op het ruggebruik en daarmee op de algehele balans van het paard.
Terwijl veel methoden vooral gericht zijn op inwerking met benen en teugels om het paard recht te richten, zou het daarom naar mijn idee veel meer moeten gaan om het rechtrichten vanuit de zit. Dus werken aan een zo zuiver mogelijke balans, jezelf als ruiter recht kunnen richten (daar komt ook mijn CR achtergrond om de hoek kijken) en vanuit die balans werken aan de balans en het rechtrichten van je paard. Maar dan wel eerst door 'simpelweg' zuiver rechtuit te rijden in een rustig, regelmatig tempo (te veel tempo jaagt een niet uitgebalanceerd paard alleen maar meer op de voorhand) en met weinig lengtebuiging in de bochten. Dat lijkt mij stap één. Vanuit die basis kun je naar mijn idee met oefeningen uit verschillende methoden verder werken aan het ontwikkelen en gymnastiseren van je paard, als het maar geduldig, subtiel en met gevoel gebeurt en met de gezamenlijke balans van ruiter en paard als vertrekpunt.

Dit gezegd hebbende, voor mij is het ook allemaal nog volop in ontwikkeling, voortschrijdend inzicht zeg maar. Dus ik pretendeer hiermee niet het beter te weten dan bijv. De Bodt en De Jong, maar ik ben wel benieuwd hoe diegenen die volgens hun methoden werken aankijken tegen het biomechanische aspect. En ik kan iedereen die graag beter wil leren rijden aanraden zich op de een of andere manier eens te gaan verdiepen in anatomie en biomechanica, want er gaat een wereld voor je open.

(Diegenen die al wat meer onderlegd zijn op dit vlak, ik ben erg benieuwd waar je je kennis op hebt gedaan - mag via pb - tips van mijn kant wat betreft interessante boeken en cursussen kan ik desgewenst ook via pb geven ;)

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:37

InekeN schreef:
Interessant topic! Hier in BRD is de hype geloof ik niet zo groot geweest. Het aloude Skala zegt immers dat het rechtrichten pas een heel eind verder in de africhting aan de orde is, (het één na laatste punt zelfs van het Skala), tot die tijd zorg je door o.a. stelling en buiging ervoor dat het paard sterker wordt. Werkelijk rechtrichten is volgens het Skala dus het produkt van een systematische africhting, dat staat behoorlijk haaks op De Bodt's visie dat je het als een 'apart onderdeel' kunt beschouwen.
En hoefkatrol ermee verbeteren...? Tja... :(


Ik geloof ook niet zozeer dat De Bodt het als apart onderdeel beschouwt. De Bodt zelf is gewoon een instructeur van de klassieke school. Zijn visie is gewoon dat veel kreupelheden waar onder HKO worden veroorzaakt door een verkeerde belasting van het paard en dat het paard kan verbeteren door een goede belasting. Omdat heel veel paarden al niet eens recht gesteld zijn begint hij met het recht stellen en te leren een paard goed door de wending te laten lopen. Dat maakt hij duidelijk door het "uitvergrote" sturen en het paard van de schouder te halen als het bij een wending door de schouder loopt (slingerne) Als dat voor elkaar is gaat hij verder met het meer recht richten. Dat is volgens mij toch aardig volgens het Skala. Er zijn er die bij stap 1 blijven hangen en mensen die stap 1 al onder de knie hebben, komen niet bij De Bodt terecht.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:57

Ben het voor een groot deel met @baootje eens: zo kijk ik er ook tegenaan.
Ik gaf al eerder aan: in het begin is het correctief rijden (dus oefeningen en aanwijzingen heel overdreven uitvergroot) bij een scheef/niet rechtgericht paard, dat daardoor bewegingsproblemen heeft gekregen.
Niet alleen het paard moet de juiste bewegingen door dit correctief ingrijpen aanleren, maar de ruiter moet dit ook eerst leren toepassen. de meeste ruiters die bij een "rechtrichter"terecht zijn gkomen zijn dan ook op dit vlak eerder min meer of mindere mate "vastgelopen" met hun paard.
Het zou wel de bedoeling behoren te zijn dat je, eens de correctiefase onder de knie is, de ruiter zelf verder kan met klassieke arbeid.

Uiteraard hoort rechtrichten gewoon in je rijtechnische opleiding voor te komen, je staat er echter versteld van hoeveel instructie dit gewoon helemaal niet aanstipt of onderwijst. Het wordt vaak overgeslagen, en daar loop je vroeger of later mee vast. In zulke gevallen zul je het alsnog moeten leren toepassen en invoegen in je trainingsdiscipline, en dat moeten zowel ruiter en paard eerst leren. De aanvankelijke resultaten kunnen werkelijk spectaculaire verbeteringen laten zien (dat is ook niet zo vreemd, want er ontbrak ook een essentieel onderdeel, waardoor het paard, eens dit ingevoegd, vl makkelijker en beter beweegt... heb het zelf meegemaakt, hoewel ik niet eens een mega-bewegingsprobleem had met mijn paard).
Of het zo geschikt is om in dóór te blijven rijden... daar heb ik zo mijn eigen gedachten over....

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Antoine de Bodt; de evaluatie zoveel jaar later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:08

Ik sluit me bij Babootje aan

Imo is wat De Bodt onderwijst geen rechtrichten (wat inderdaad pas veel verder in het Skala te vinden is) maar gewoon je paard laten sporen (achterbenen komen in het spoor van de voorbenen).

Zodra het paard spoort, kan je de natuurlijke scheefheid gaan verminderen, door het trainen van het 'zwakkere' achterbeen dmv de zijgangen sb, travers, renvers etc.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:17

Ben zelf benieuwd naar alle ervaringen. Ik kan me herinneren dat toen ik een jaar of 13 was (negen jaar geleden inmiddels := ), ik een verzorgpony kreeg op een stal waar een aantal mensen veranderde als een blad aan een boom en ineens he-le-maal Antoine de Bodt waren. Het bestond vooral uit door de bak crossen met hele hoge handen, constant buitenstelling en dan ook met enorme buitenstelling voltes rijden. Ik had het idee dat deze mensen zich helemaal lieten beïnvloeden door deze man/methoden. Gingen er vaak heen om bij hem te lessen en lieten hem naar die stal komen. Prima dat je een bepaalde methode aanhangt, mij zal je niet horen. Maar de manier waarop het ging was gewoon vervelend. Als je aan het rijden was, kwamen ze ook echt naar je toe om je even te laten zien hoe het 'wel' moest. En als je dan weigerde, ging het de stal rond dat je niet openstond voor de ervaringen en je je paard afragde. .

Als ik naar de paarden kijk hoe ze er nu bij lopen, is dat niet veel (meer) waard.