Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sweetwizard1
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-05-16
Woonplaats: Bij mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:05

Ik heb het ook op de 'nieuwe' manier geleerd, maar als ik dit lees wil ik de manier met twee voeten tegelijk uit de beugels ook wel eens proberen :j

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:16

Het verschilt per paard en ruiter. Met braaf paard en lenige ruiter kun je doen wat je wilt.Vroeger deed ik 2 voeten uit de beugels en sprong er zo af, nu 38 jaar later doe ik 1 voet eruit en laat me langzaam zakken.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:20

Sorry, het is 48 jaar later,nu kan ik helaas absoluut niet meer wat ik vroeger kon,dus alles moet veel voorzichtiger. Ik heb nu wel minder ongelukken met paardrijden dan ik vroeger had.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:42

Ik kwam het net nog tegen in het filmpje in een ander topic* waarin ook niet goed ging de eerste keer.
Ik weet niet waarom mensen dit volkomen onnodige risico nemen.

* http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1888326

Yacintha schreef:
Oef, ik moet er niet aan denken om nu met twee benen te zwaaien en te laten vallen met een western zadel..
Vroeger heb ik volgens mij geleerd om eerst rechts over het paard te zwaaien en dan linkerbeugel uit te doen. Maar toen ik met western begon, deed ik mijn linkerbeugel pas uit als ik op de grond stond. Tegenwoordig wissel ik deze twre af. Als ik stijf ben doe ik het een, anders het ander.

Nu heb ik wel het idee dat je in westernbeugels moeilijker doorschuift, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :+

Het verschil met een westernzadel is, dat het over het algemeen een horn heeft. Je hebt dus houvast op het moment dat je afstapt en mocht je paard gaan lopen kun je je er feitelijk weer opzwaaien daardoor...Of in elk geval in een soort van in de beugel staande positie meeliften ipv van met je kont op de grond en je been omhoog meegesleurd...


Het stevig vast houden aan het zadel tot je voet uit de beugel is, lijkt mij ook een vereiste als je de gevaarlijke methode bezigt.

Je hoeft ook niet beide voeten uit de beugels te halen als je dat niet kunt, er is ook nog wel een tussenweg en dat is de linkerbeugel uitdoen terwijll je je gewicht boven het zadel hebt na het overzwaaien van je rechterbeen.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:11

Als ik er teveel over na ga denken lukt het helemaal niet meer!Eigenlijk moet je het een beetje aanvoelen zoals het hele paardrijden trouwens.

Shelber

Berichten: 31
Geregistreerd: 21-05-16

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:17

Ik doe gewoon wat mijn goed aanvoelt en waar ik mijn Alpine niet mee belast, rustig met 1 voet eerst en dan laten zakken en dan de andere voet

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:34

Ik stap over het algemeen af door 1 voet eruit te doen en dan mezelf eroverheen zwaaien en rustig laten zakken, ik snap dat het veiliger is om dit eventueel met 2 voeten te doen, maar het ongeluk had ook kunnen gebeuren wanneer het meisje zou opstappen, moeten we dat dan ook met 2 voeten tegelijk doen?

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:41

Lonneke2001 schreef:
Ik stap over het algemeen af door 1 voet eruit te doen en dan mezelf eroverheen zwaaien en rustig laten zakken, ik snap dat het veiliger is om dit eventueel met 2 voeten te doen, maar het ongeluk had ook kunnen gebeuren wanneer het meisje zou opstappen, moeten we dat dan ook met 2 voeten tegelijk doen?

Waar het om gaat is dat je zo kort mogelijk aan een kant van het paard (last) bent. Zowel bij op- als afstijgen, moet je je gewicht zoveel mogelijk boven het zadel houden. Bij opstappen is dit dus zo snel mogelijk gewicht naar je handen op het zadel verplaatsen (als het paard dan gaat lopen, kun je toch gewoon je been over het paard krijgen) en dan been overzwaaien;
bij afstijgen na het overzwaaien van je been (en dat mag rustig met je linkervoet in de beugel), op je handen steunen, je andere beugel uitdoen en wegspringen/laten zakken. Als je paard gaat lopen op het moment dat je je gewicht boven het zadel hebt, is er niks aan de hand.
Er is geen enkele reden om bij afstijgen een voet in de beugel te laten tot je met een voet op de grond staat en dit maakt het alleen maar gevaarlijk.
Als het paard namelijk gaat lopen terwijl je een voet in de beugel hebt is de kans redelijk groot dat je op je gat gaat, tenzij je jezelf stevig vast hebt aan het zadel.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:07

Denk dat ze leren om de voet in de beugel te houden tot je je been eroverheen hebt omdat het dan makkelijker is je been eroverheen te zwaaien. Niet iedereen is namelijk even lenig en die mensen schoppen gauw het paard tegen de kont als ze beide beugels uit hebben. Dan krijg je nog gevaarlijkere situaties

Verder vind ik het ook niet echt een gevaarlijke manier, meteen als je je been erover hebt haal je je voet al uit de beugel. Opstijgen is dan in vergelijking veel gevaarlijker

mvdende

Berichten: 5752
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:26

Afstijgen zonder beugels deed ik vroeger wel eens. Gewoon een flinke zwaai met het rechter been en met een rot vaart neerkomen. Nu met een ernstige kapotte enkel hoef ik dat niet meer te proberen. Afstappen door middel van rechter beugel uit, been erover, linker beugel uit en voorzichtig laten zakken is al lastig genoeg.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:33

mvdende schreef:
Afstijgen zonder beugels deed ik vroeger wel eens. Gewoon een flinke zwaai met het rechter been en met een rot vaart neerkomen. Nu met een ernstige kapotte enkel hoef ik dat niet meer te proberen. Afstappen door middel van rechter beugel uit, been erover, linker beugel uit en voorzichtig laten zakken is al lastig genoeg.

Maar met een rotzwaai en neerploffen hoeft gelukkig op die manier ook niet. :D
Je houd je boven het zadel net zoals met 1 voet uit de beugel en laat je dan zachtjes zakken.