Filmpje over hoe dressuur echt moet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:04

Mocht het verkeerd staan moderators, willen jullie dit dan goed zetten?
Op Facebook had iemand een link gedeeld waarin zij zei dat dit is zoals dressuur er eigenlijk uit moet zien.
Ik heb het eerste deel gekeken van het filmpje en vond het erg interessant. En verder heb ik ook wel een gevoel dat dit ook precies is zoals het moet zijn.
Dr. Gerd Heuschmann is een dressuur ruiter, dierenarts en auteur van een boek en wordt geïnterviewd. Het boek dat hij heeft geschreven heet Tug of War: classical versus "modern" dressage.

Het filmpje is in het engels.
Er is ook een tweede deel, alleen daar moet je voor betalen. Vandaar dat ik alleen het eerste deel hier neer zet.

Deel 1:
http://epona.tv/dressage-astray-part-one

Wat vinden jullie van dit filmpje en van deze kijk op de dressuur?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:18


hynderfrou

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-04-14
Woonplaats: gemeente de friese meren

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:25

Bedankt voor het delen van het filmpje, het wordt duidelijk uitgelegd en met de slowmotion filmpjes wordt het ook zichtbaar, zo kijk je toch met andere ogen naar dressuur. Zeer interessant en leerzaam. Ik zie ook wel een verband met het topic over dressur-rijkunst discussie.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:37

Meneer Heusman zelf in actie.......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12978
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:48

Ayyy.. ziet er niet uit!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:50

Alleen foto's kan je imo niet veel mee, je weet de situatie niet. Ik denk dat van practisch elke ruiter op een moment dergelijke foto's gemaakt kunnen worden...

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:51

Abacab schreef:
Meneer Heusman zelf in actie.......

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Dan is het filmpje in de OP zeker weer zo'n propagandafilmpje om zichzelf op te hemelen en anderen af te branden. :') Dat hoef ik dus niet te zien.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:57

Blijft een goed filmpje wat betreft de theorie achter de dressuur. Over hoe oefeningen bedoeld zijn.
Ik vind zeker dat hij dan ook het goede voorbeeld moet geven. Maar dat neemt niet weg dat de theorie kloppend is.

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:09

Foto's zien er best paniekerig uit, vooral op de bovenste foto kan je dat goed zien, net alsof het paard in paniek is van iets en onder 'm weg wilt lopen. Is zeker geen goede oplossing om dan zo in de mond te gaan trekken, maar kan het me in bepaalde situatie's wel voorstellen.

Neemt verder niet weg dat de theorie wel gewoon klopt :j

mika11

Berichten: 11134
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:15

Interessant filmpje.
Die foto's zijn dat wel wat minder, dat touwtrekken met de mond.

Hevonen

Berichten: 5650
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:19

Als je het filmpje bekijkt zou ik me heel goed kunnen voorstellen dat hijzelf op die Fries toont hoe het NIET moet. Ik vindt dat wat hij in het filmpje zegt helaas heel herkenbaar is. Het is precies waar ik me ook vaak zo druk over maak.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:27


FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:34

En dat pleit vrij dat hij zo dat paard rijdt :x . Sorry, maar die tekst gaat er bij mij niet in. Foto's zeggen duidelijk iets anders. Als deze foto's van een bokker waren, werd die volledig afgebrand. Maar omdat het een 'bekende' meneer is, is het ineens wel geoorloofd na zijn eigen uitleg.
Terwijl ook de toppers in de dressuursport op dit moment ook worden afgebrand met soortgelijke foto's. En filmpje is in mijn ogen puur een reclamefilmpje van hem.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15951
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:37

Als het foto's van Edward waren is het glijk Rollkür. Ik hoop dat deze foto's duidelijk maken dat het achter schermen met de klassieke dressuur ook niet altijd helemaal fris is.

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:39

Ik vind de foto's wel meevallen, wel zie ik een miscommunicatie tussen paard en ruiter tussen 16:53:23 en 16:53:45. Helaas vertekent het beeld omdat de meeste foto's juist van deze miscommunicatie zijn, aangezien het rijden in totaal zo'n 12 minuten heeft geduurd..

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:40

Idd Jan,
en uit het artikel van Maximus blijkt dat meneer Heuschmann deze manier van rijden op dit paard volledig legitiem vindt.......

Flux

Berichten: 2502
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Filmpje over hoe dressuur echt moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:54

Wie weet of deze man nog steeds deze mening erop na houdt? Dit bericht is van 5 jaar geleden, mensen kunnen ook veranderen en tot inzicht komen hea... Ik heb even gegoogled, maar mijn duits is niet geweldig helaas.

Als iemand mij de recente denkwijze van deze man kan uitleggen, graag. Ik ga geen mening vormen over iets dat vijf jaar in het verleden ligt.

Daarnaast snap ik niet zo dat mensen deze beelden niet serieus nemen / willen zien, omdat de man die er wat over zegt ze niet aan staat. Beelden spreken voor zich toch? Je kunt er ook naar kijken met het geluid uit, en zelf een mening vormen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:59

Euuhhhh, mijn link geeft niet de uitleg van Gerd Heuschmann weer maar objectieve bedenkingen door de redactie van de website. Zij keuren dergelijke beelden niet goed en analyseren de situatie op een objectieve manier en plaatsen ook vraagtekens bij de gehanteerde methode. Imo wel een meerwaarde bij de foto's.

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:19