Wat is in dit geval beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:01

Hoihoi,

Ik wil beginnen met dat ik niets te maken heb met de situatie die ik straks beschrijf, en dat ik zelf dus niets van plan ben met een mexicaans hoofdstel.

Ga er hierbij vanuit dat alle factoren verder goed zijn: zadel ligt goed, instructie is goed, paard is helemaal gezond en wordt regelmatig losgemaakt, etc...

Stel, je hebt een paard wat ontzettend sterk is op rechts. Paard trekt de teugels uit de rechterhand, en loopt gewoon vrolijk naar links. Daardoor wordt de ruiter ook weer sterker, paard reageert weer minder goed, etc. Het paard pakt gewoon op rechts de teugels vast en trekt ze uit de hand.
Dan rijdt de ruiter één keer met een mexicaanse neusriem, en is het paard opeens totaal soepel op rechts, en reageert goed. Hierdoor blijft het rechterarm van de ruiter ontspannen, en hoeft hij zich zelf ook niet meer sterk te maken wat voor het paard ook fijner is. Het paard kan met een mexicaanse neusriem gewoon normaal bereden worden.

Wat vinden jullie in dit geval beter? Een gecombineerde neusriem wat vaak tot eigenlijk één groot gevecht lijdt, of een mexicaanse ruiter waarmee het paard en de ruiter beiden ontspannen zijn?

Ik ben wel benieuwd wat hier uitkomt. Ik lees en hoor vaak dat een mexicaanse neusriem scherper is, maar mij lijkt het in dit geval een betere keuze. Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:06

Een mexicaanse neusriem is, mits goed op maat, gewoon diervriendelijk hoor. :j
Ik zou met de neusriem rijden waarop het paard het beste reageert, daar heeft iedereen het meeste baat bij.

Zoe_97

Berichten: 9467
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:06

ik heb zelf een paard dat met een gewoon hoofdstel de hele tijd uitbreekt op de longe (we zijn nog niet aan rijden toe), toen heb ik goedkoop een mooi cognac kleurig Mexicaans hoofdstel gekocht, eigenlijk enkel bedoeld voor foto's te nemen, maar toch 1 keer mee gelongeerd. Mijn paard reageert gewoon veel beter op zo'n neusriem.

Ik wissel nu het beter gaat wel af tussen mijn mexikaanse en mijn gecombineerde, maar ik verkies toch echt wel de mexicaanse nu.

Ik ben van mening dat het 1ne paard hier nu eenmaal beter baat mee kan hebben zoals ene ander meer baat heeft met een gecombineerde

Cioccolato

Berichten: 6690
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:11

Het ene paard loopt op het ene bit beter terwijl een ander paard daarop flipt.
Lijkt me hetzelfde met neusriemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:24

KoudbloedKim schreef:
Een mexicaanse neusriem is, mits goed op maat, gewoon diervriendelijk hoor. :j
Ik zou met de neusriem rijden waarop het paard het beste reageert, daar heeft iedereen het meeste baat bij.


Dit is dus precies wat ik ook dacht. :j

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:36

Resistance schreef:
Hoihoi,
Wat vinden jullie in dit geval beter? Een gecombineerde neusriem wat vaak tot eigenlijk één groot gevecht lijdt, of een mexicaanse ruiter waarmee het paard en de ruiter beiden ontspannen zijn?



Waar wil je die Mexicaanse 'ruiter' vandaan halen? :')

Grapje hoor :D

Als het hoofdstel goed passend is dan zie ik geen probleem met een Mexicaanse neusriem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:39

loez schreef:
Resistance schreef:
Hoihoi,
Wat vinden jullie in dit geval beter? Een gecombineerde neusriem wat vaak tot eigenlijk één groot gevecht lijdt, of een mexicaanse ruiter waarmee het paard en de ruiter beiden ontspannen zijn?



Waar wil je die Mexicaanse 'ruiter' vandaan halen? :')

Grapje hoor :D

Als het hoofdstel goed passend is dan zie ik geen probleem met een Mexicaanse neusriem :)



Hahahaha, foutje. :') Zie je opeens iemand op je paard voorbij komen met een sombrero op en een tortilla in z'n hand...

Rocamor

Berichten: 11022
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:45

Is het niet verstandiger om eerst gewoon te achterhalen waarom hij uitbreekt met een normale neusriem? Dat doet ie niet omdat hij dat telkens zo leuk vindt om zijn ruiter te pesten. Neem ik aan.

Voor hetzelfde geld ben je nu aan het symptoombestrijden. En komt het weer terug als je lang genoeg wacht.

myk_en_shant

Berichten: 3274
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:46

Vaak zit er een reden achter waarom een paard vasthoud op een kant.
Een probleem met de tanden kan er één van zijn en vooral als bijvoorbeeld de neusriem net op die plek drukt. Dan is het logisch dat met een mexicaanse neusriem beter reageert.

Maar het kan ook zijn dat de mexicaanse neusriem net wat prettiger zit.

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:51

Resistance schreef:
Hahahaha, foutje. :') Zie je opeens iemand op je paard voorbij komen met een sombrero op en een tortilla in z'n hand...


Dat beeld had ik ook in mijn hoofd :')

Ook zou ik wel uit proberen te vogelen hoe het komt dat dit paard op een Mex wel goed reageert en op een 'normaal' hoofdstel zit te klieren. Net wat Myk hier zegt, misschien wel ergens toch iets met zijn kiezen of tanden te maken. Dat dat inderdaad op een gevoelige plek drukt, waardoor hij vast houdt

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:01

Daarin ga ik mee. Hoe loopt het paard zonder neusriem?
Wanneer is er een tandarts bij geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:28

Resistance schreef:
Hoihoi,

Ik wil beginnen met dat ik niets te maken heb met de situatie die ik straks beschrijf, en dat ik zelf dus niets van plan ben met een mexicaans hoofdstel.

Ga er hierbij vanuit dat alle factoren verder goed zijn: zadel ligt goed, instructie is goed, paard is helemaal gezond en wordt regelmatig losgemaakt, etc...

Stel, je hebt een paard wat ontzettend sterk is op rechts. Paard trekt de teugels uit de rechterhand, en loopt gewoon vrolijk naar links. Daardoor wordt de ruiter ook weer sterker, paard reageert weer minder goed, etc. Het paard pakt gewoon op rechts de teugels vast en trekt ze uit de hand.
Dan rijdt de ruiter één keer met een mexicaanse neusriem, en is het paard opeens totaal soepel op rechts, en reageert goed. Hierdoor blijft het rechterarm van de ruiter ontspannen, en hoeft hij zich zelf ook niet meer sterk te maken wat voor het paard ook fijner is. Het paard kan met een mexicaanse neusriem gewoon normaal bereden worden.

Wat vinden jullie in dit geval beter? Een gecombineerde neusriem wat vaak tot eigenlijk één groot gevecht lijdt, of een mexicaanse ruiter waarmee het paard en de ruiter beiden ontspannen zijn?

Ik ben wel benieuwd wat hier uitkomt. Ik lees en hoor vaak dat een mexicaanse neusriem scherper is, maar mij lijkt het in dit geval een betere keuze. Wat vinden jullie?



En dus ook het gebit. Ik ken het paard en ruiter in kwestie goed, en weet dat er alles aan is gedaan om naar het probleem te zoeken, maar heb hier verder niets mee te maken gehad. Het enige wat ik weet dat de ruiter alles voor het paard over heeft, en dat hij er echt niet zomaar een ander hoofdstel in zal hangen om even de symptomen van een probleem te bestrijden. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5664
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:32

loez schreef:
Resistance schreef:
Hoihoi,
Wat vinden jullie in dit geval beter? Een gecombineerde neusriem wat vaak tot eigenlijk één groot gevecht lijdt, of een mexicaanse ruiter waarmee het paard en de ruiter beiden ontspannen zijn?



Waar wil je die Mexicaanse 'ruiter' vandaan halen? :')

Grapje hoor :D

Als het hoofdstel goed passend is dan zie ik geen probleem met een Mexicaanse neusriem :)



whahahaha dat van die ruiter had ik niet eens gezien tot jouw post; made my day _O-

ontopic; tja lijkt me in dit geval niet moeilijk; gewoon die Mexicaanse neusriem erom; met die komen ze beide in een opwaartse spiraal, terwijl de andere juist voor een neerwaartse spiraal zorgt. Dus gewoon lekker die Mexicaanse erom; paard blij, ruiter blij en ontspannen= een nog blijer paard etc etc.

Niks mis met een Mexicaanse neusriem, mits juist gebruikt, maar dat is zo te lezen geen probleem.

Lusitana

Berichten: 22455
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:43

Waarom zou iemand trouwens een gecombineerde neusriem gebruiken?
Persoonlijk ben ik heel erg voor zonder neusriem rijden. ( in de africhting met een kaptoom eronder met nog een paar teugels eraan)

Er is niks scherps aan een mexicaanse neusriem en sterker nog, het is een van de weinige die goed wegblijft van die kiezen. Dit geeft waarschijnlijk ook aan waar het probleem ligt bij een paard dat moeilijk doet bij een andere neusriem....

Maar nogmaals, je kunt net zo goed de neusriem weglaten.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:48

ben het met Lusitana eens :j
maar ook met KBK

als het paard er beter op loopt gewoon doen :j

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:52

Ik ben het er niet mee eens dat een mexicaanse neusriem per definitie vriendelijker is. De drukpunten zijn anders dan bij een gecombineerde neusriem, waardoor het paard blijkbaar prettiger het bit aan neemt. Maar ik vraag mij af hoe hij loopt zonder neusriem, of dat vergelijkbaar is als met de mexicaan en zo niet, waar dan blijkbaar het probleem ligt.. Lijkt me de moeite waard om uit te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:54

Lusitana schreef:
Waarom zou iemand trouwens een gecombineerde neusriem gebruiken?
Persoonlijk ben ik heel erg voor zonder neusriem rijden. ( in de africhting met een kaptoom eronder met nog een paar teugels eraan)

Er is niks scherps aan een mexicaanse neusriem en sterker nog, het is een van de weinige die goed wegblijft van die kiezen. Dit geeft waarschijnlijk ook aan waar het probleem ligt bij een paard dat moeilijk doet bij een andere neusriem....

Maar nogmaals, je kunt net zo goed de neusriem weglaten.



Ik weet niet in hoeverre dit al geprobeerd is, maar ik zal het eens aanraden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:39

RianneH schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een mexicaanse neusriem per definitie vriendelijker is. De drukpunten zijn anders dan bij een gecombineerde neusriem, waardoor het paard blijkbaar prettiger het bit aan neemt. Maar ik vraag mij af hoe hij loopt zonder neusriem, of dat vergelijkbaar is als met de mexicaan en zo niet, waar dan blijkbaar het probleem ligt.. Lijkt me de moeite waard om uit te zoeken.


Hoe komt het dan dat het paard het bit makkelijker aanneemt? Ik heb altijd gehoord dat het scherper is, maar verder niet waardoor dat komt enzo.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:44

Mijn paard heeft dit met een standaard hoofdstel ook, rijd daarom nu met een Micklem. Gewone neusriem kan net over de zenuwbanen in de neus lopen, ene paard heeft daar meer last van dan de ander (waarom loopt ene paard beter op een simpel kopstuk, en dan ander op een anatomisch gevormde?)
Gewoon lekker dat nemen wat voor het paard beter werkt, lijkt me simpel.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:05

Die van mij liepen allemaal fijn op lage neusriem....

En belangrijkste is, de neusriem niet te strak!

en das bij alle neusriemen zo.. Ik zie vaak neusriemen zo strak dat paard amper kan slikken...

Want dan werken ze heel scherp in, bij openen van mond..

En dat is niet wat je wil...

En lage neusriem werkt minder pittig in dan mexicaanse neusriem.

Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!

Het zegt vaak wel iets over de handigheid van een ruiter als dr aanleuningsprobleem is.

Paard op lengte in hals rijden, bv halsstrekken ed, in aanleuning, rekt de spieren op. En lamge spieren zijn soepel...korte dikke spieren niet!

Dus mexicaanse neusriem kan wel wat oplossen, maar als na langere tijd met mex neusriem weer zelfde probleem boven komt, dan mankeert dr wat aan ruiter, of aan t zichzelf gymnastiseren van paard. En dat zie ik ook vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:42

sigrid1182 schreef:
Die van mij liepen allemaal fijn op lage neusriem....

En belangrijkste is, de neusriem niet te strak!

en das bij alle neusriemen zo.. Ik zie vaak neusriemen zo strak dat paard amper kan slikken...

Want dan werken ze heel scherp in, bij openen van mond..

En dat is niet wat je wil...

En lage neusriem werkt minder pittig in dan mexicaanse neusriem.

Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!

Het zegt vaak wel iets over de handigheid van een ruiter als dr aanleuningsprobleem is.

Paard op lengte in hals rijden, bv halsstrekken ed, in aanleuning, rekt de spieren op. En lamge spieren zijn soepel...korte dikke spieren niet!

Dus mexicaanse neusriem kan wel wat oplossen, maar als na langere tijd met mex neusriem weer zelfde probleem boven komt, dan mankeert dr wat aan ruiter, of aan t zichzelf gymnastiseren van paard. En dat zie ik ook vaak.



Aan de ruiter mankeert zeker niets, en zoals ik al zei: er is alles aan gedaan om de oorzaak te vinden, maar die is niet te vinden. Lage neusriem werkte ook niet, en de neusriem zit sowieso nooit te strak, ivm ontspanning.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:59

Natuurlijk dan de Mexicaanse. Dat het zo scherp is en je het niet moet gebruiken, is weer zo'n boktfabeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:10

Geryon schreef:
Natuurlijk dan de Mexicaanse. Dat het zo scherp is en je het niet moet gebruiken, is weer zo'n boktfabeltje.


Dit dacht ik inderdaad ook al. :j Op bokt moet je eerst je paard binnenstebuiten hebben gekeerd, en dan mag je alleen met iets scherpers rijden wanneer je al 100 jaar rijervaring hebt. Maar je hoort mij niet klagen, ik vind het een leuk forum. :)

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:53

Resistance schreef:
sigrid1182 schreef:
Die van mij liepen allemaal fijn op lage neusriem....

En belangrijkste is, de neusriem niet te strak!

en das bij alle neusriemen zo.. Ik zie vaak neusriemen zo strak dat paard amper kan slikken...

Want dan werken ze heel scherp in, bij openen van mond..

En dat is niet wat je wil...

En lage neusriem werkt minder pittig in dan mexicaanse neusriem.

Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!

Het zegt vaak wel iets over de handigheid van een ruiter als dr aanleuningsprobleem is.

Paard op lengte in hals rijden, bv halsstrekken ed, in aanleuning, rekt de spieren op. En lamge spieren zijn soepel...korte dikke spieren niet!

Dus mexicaanse neusriem kan wel wat oplossen, maar als na langere tijd met mex neusriem weer zelfde probleem boven komt, dan mankeert dr wat aan ruiter, of aan t zichzelf gymnastiseren van paard. En dat zie ik ook vaak.



Aan de ruiter mankeert zeker niets, en zoals ik al zei: er is alles aan gedaan om de oorzaak te vinden, maar die is niet te vinden. Lage neusriem werkte ook niet, en de neusriem zit sowieso nooit te strak, ivm ontspanning.



Ik heb mijn paard ook wel op mex neusriem gereden met een myler bit..

Myler bitje zijn erg dun en dat lag bij hem beter in mond dan een dikker bit, ivm hangend rooster..

t ene paard is t andere niet en sommige lopen gewoon beter met mex neusriem. Als je maar netjes met lichte aanleuning rijd en op zit en niet giga strak hebt.

Succes iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:06

Ik zie ook het probleem niet van met een mexicaanse neusriem rijden :)
Mijn paard loopt ook 10x beter op een lage neusriem dan op een gecombineerde, geef mij dan één goede rede om die lage niet om te doen? ;) Het ene paard loopt beter op die neusriem, het ander op het andere. Net als bij het bit.
Als het voor het paard fijner is, tja... Ik had m'n keus allang gemaakt ;)