Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:32

Misschien is deze topic titel een oplossing voor het probleem van sommigen op het topic [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V, rondom het off topic zijn wanneer de discussie even de diepte ingaat.

Ik nodig iedereen uit die op foto of video van anderen wil reageren of de zijne wil laten beoordelen hier deel te nemen.

De bedoeling is:
Een ruime vrije discussie over rijkunst, dressuur en africhting, binnen de algemeen aanvaarde kaders van het FEI artikel 401 en het Scala der Ausbildung.
Geplaatste foto's en video's afmeten aan bovenstaande kaders en hierop gebaseerde goedbedoelde raad geven.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:47

Ik meld me :) leuk dat we verder kunnen filosoferen!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:02

Present :D
Verder zou ik graag terugkoppeling willen op mijn rijfilmpje :) zoals jullie weten was ik niet goed bezig en zijn we opnieuw begonnen. Let niet op mijn houding, ik doe nu vooral mijn best om mijn paard te laten stretchen.

In galop is het inderdaad nog moeilijk, vooral rechtsom wil hij wat over de schouder weg, dan vind ik het moeilijk om de teugels niet korter te maken.

Het filmpje is niet helemaal een beeld van hoe we nu trainen omdat ik voor het filmpje weer 'vanalles' wilde laten zien natuurlijk.. Maar dan krijgen jullie alvast een beeld en hopelijk is er bij het volgende filmpje progressie te zien :)

http://youtu.be/uqHzTHFSNps

Marocje
Berichten: 5626
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:11

Ook hier lees ik mee! Had natuurlijk ook alleen het stipje kunnen plaatsen, maar vind het ook wel fijn te weten wie er mee lezen, tips kunnen geven :P

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:12

Starbreeze schreef:
Present :D
Verder zou ik graag terugkoppeling willen op mijn rijfilmpje :) zoals jullie weten was ik niet goed bezig en zijn we opnieuw begonnen. Let niet op mijn houding, ik doe nu vooral mijn best om mijn paard te laten stretchen.

In galop is het inderdaad nog moeilijk, vooral rechtsom wil hij wat over de schouder weg, dan vind ik het moeilijk om de teugels niet korter te maken.

Het filmpje is niet helemaal een beeld van hoe we nu trainen omdat ik voor het filmpje weer 'vanalles' wilde laten zien natuurlijk.. Maar dan krijgen jullie alvast een beeld en hopelijk is er bij het volgende filmpje progressie te zien :)

http://youtu.be/uqHzTHFSNps


Ok ik ga meteen een poging doen :). Het ziet er niet slecht uit, maar mij vielen vooral dingen op aan de ruiter. Het lijkt me dat je hem te veel wil 'helpen'. Ik zag: heupen die misschien wat overdreven bewogen in stap (alsof je hem per se wilde voortduwen), handen die heel erg ver open waren om het hals-strekken aan te moedigen en ook hielen die constant aanmoedigden.. op zich ben ik echt geen persoon die constant op een houding let, maar eerder op een instelling. Ik denk dat mijn tip is: laat hem het wat meer zelf uitzoeken :D snap je?

edit: je zei dat we niet op je houding moesten letten, maar dit telt voor mij niet als 'houding' ;) excuses als ik naast de kwestie spreek

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:15

@Starbreeze,
Jullie werken beide heel hard.
Wat zou er gebeuren wanneer je minder doet misschien meer op hét moment.
Met andere woorden, je mee laten nemen en wachten.
Dat is het moeilijkste dat er is....

Leuk om te bekijken:


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:18

@SinneJ
Van mn handen klopt, ik had zelf de neiging om vast te houden vandaar dat ik het tegenovergestelde probeer te doen nu.

Voor de rest lift ik mee, hij heeft veel beweging op de een of andere manier en het is daardoor moeilijk om stil te zitten. Ik zie wat je bedoeld hoor, maar ik drijf zeer zeker niet extra aan, hij is van zichzelf altijd erg voorwaarts. Hij neemt daarbij hele ruime passen.

@simpelman
Ik ga het filmpje bekijken en het advies even in laten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:21

Ik wil best een paar foto's laten zien en er wat informatie bij zetten. :)

Dit is [naam], een Norikerkruising met Arabieren,- en Kwpn'er-bloed.
Ze is in Maart 4 jaar geworden en in Februari heeft er voor het eerst iemand opgezeten.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is [naam], een volle Friese merrie die in Maart 6 jaar is geworden.
Ze is op haar derde ingereden en sinds 1 jaar van ons.
Afbeelding

Afbeelding

En dit is Kim, een 11-jarig Nederlands [ras] en 8 jaar bij ons.
Op deze foto's had ze nog flink overgewicht, dat is nu verholpen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:22

Goede oplossing zo! Top :).

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:23

@Starbreeze, ik vind het een fijn beeld om naar te kijken. :j
Het ziet er ontspannen uit, niet geforceerd en je bent je bewust van je verbeterpunten.
Ik zie dit 10x liever dan mensen die hun paard de krul in dwingen met hun handen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:26

Dank je wel KoudbloedKim :)

@SinneJ en Simpelman, dat 'minder doen' en het hem zelf uit laten zoeken ga ik mee aan de slag! Dat moet ik gewoon gaan ervaren. Ik wil het altijd te snel voor elkaar hebben.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:28

Starbreeze schreef:
Dank je wel KoudbloedKim :)

@SinneJ en Simpelman, dat 'minder doen' en het hem zelf uit laten zoeken ga ik mee aan de slag! Dat moet ik gewoon gaan ervaren. Ik wil het altijd te snel voor elkaar hebben.


Je zal zien dat als je de vraag stelt en netjes wacht op het antwoord, dat antwoord ook echt sneller komt :) (ik lach met mezelf als ik dit lees, want ik heb zelf ook te weinig geduld, maar hey we helpen elkaar haha)

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:30

Maar je slaat de spijker op z'n kop; geduld is het sleutelwoord! Of in ieder geval één van de...
Liever iets met geduld bereiken dat langdurig standhoudt dan iets forceren dat op een gegeven moment zal breken.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:32

'Haast u langzaam' zeg ik altijd tegen mezelf als ik me niet kan inhouden...

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:33

Ja geduld is niet mijn sterkste punt :')

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:34

Zeker bij paarden is haasten niet handig. :')

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:36

Ik ben er ook weer!! Goede oplossing zo. Ik leer juist enorm van beeldmateriaal en foto's van bekende of minder bekende mensen en bokkers.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:12

Ja, ik ben er ook weer!

Starbreeze, dit filmpje is een stuk fijner om naar te kijken dan de eerdere filmpjes. Wat mij opvalt zijn je benen, je lijkt bijna constant te drijven terwijl je aangeeft dat hij voorwaarts genoeg is. Je handen heb ik op zich niet zo een probleem mee, als het je op deze manier lukt om steeds een licht contact te houden dan is dat in mijn ogen prima. Verder vind ik dat je paard nog niet echt stretcht. Op 5.29 lijkt het of hij 2 keer om meer lengte vraagt, maar dat hij dat op de één of andere manier nog niet aandurft.

Wat gebeurt er als je hem eens een stuk langzamer laat draven en je hem steeds uitnodigt om zijn nog een stuk lager en vooral een stuk naar voren te brengen? Hij laat zijn hals in mijn ogen nog niet echt vallen. In draf vind ik hem netjes over de benen lopen, maar ik zou hem eigenlijk nog meer vanuit de schoft zijn hals willen laten zien vallen.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:16

Starbreeze, je doet goed je best en je paard lijkt het wel fijn te vinden zo, ziet er goed uit! Nu wil je eigenlijk werken naar nog meer stretch in het lijf. Nav het vorige topic ben ik wel benieuwd hoe dat nou zit met het geluid dat hij maakt en zijn mate van ontspanning, heeft iemand hier een verklaring voor?

KBK; misschien handig om te vermelden over welke foto je tips/advies wil en waarover precies.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:21

Lollieloes, ik was eigenlijk meer benieuwd naar de mening van anderen n.a.v de foto's.
We krijgen les van een zeer kundige instructeur en op het moment lopen we eigenlijk niet tegen echte problemen aan.
Maar het kan altijd nuttig zijn om een ander naar het beeld, ook al zijn het momentopnames, te laten kijken en meningen aan te horen. :)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:22

Thx voor je commentaar [***]!

Ja ik kan ze gewoon niet stil houden, ik drijf echt niet namelijk := heb ik altijd wel gehad geloof ik. Ik ga er eens extra op letten. Het rinkelen wat je hoort zijn ook niet mijn sporen maar mijn singel die los zat (gespjes).

Voor mijn gevoel liep ie met zijn neus over de grond in draf, ik zie dat hij dat niet doet. Mijn teugels zijn te kort... Ik ga eens kijken of ik die kan verlengen.

Langzaam is voor hem moeilijker, dan zakt hij ook wel maar hij loopt graag door en groot. We beginnen (staat hier niet op) in een lager tempo, maar als ik een paar keer geschakeld heb, gaat ie zo als je nu ziet lopen. Daar werken we ook aan. Aan de longe stofzuigt hij overigens in alle gangen. Het ligt dus weer geheel aan mij :*

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:24

Ik probeer me altijd in te beelden dat mijn benen echt gewoon als twee vodden aan mijn lichaam hangen :) je hebt vast meer dan genoeg balans om een stille beenligging te verwezenlijken! Ga er gewoon ook mee aan de slag :) ik heb er vertrouwen in dat het je lukt. 'Stil' kunnen zitten op je paard is een luxe die je je moet kunnen veroorloven als je ontspanning wilt bij je paard en dat komt geleidelijk als je zelf ontspanning opzoekt

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:25

badeendje schreef:
Starbreeze, je doet goed je best en je paard lijkt het wel fijn te vinden zo, ziet er goed uit! Nu wil je eigenlijk werken naar nog meer stretch in het lijf. Nav het vorige topic ben ik wel benieuwd hoe dat nou zit met het geluid dat hij maakt en zijn mate van ontspanning, heeft iemand hier een verklaring voor?

KBK; misschien handig om te vermelden over welke foto je tips/advies wil en waarover precies.

Ja dat viel mij ook op, dat hij nog steeds geluid maakt. Misschien nog steeds niet los genoeg? Alhoewel ik niet het idee had dat hij daar gespannen was. Toen ik er net op zat had hij wel spanning (nieuwe poetsplaats... Vond hij spannend..). Maar op het filmpje was ik al een klein half uurtje bezig ofzoiets.

Hebben jullie niet het probleem dat je teugels te kort zijn of komt dat door het breed zetten van mijn handen?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:26

Ik ga ook volgen, straks wat meer eigen inbreng geven. Super interessant dit topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:30

Starbreeze schreef:
Thx voor je commentaar [***]!

Ja ik kan ze gewoon niet stil houden, ik drijf echt niet namelijk := heb ik altijd wel gehad geloof ik. Ik ga er eens extra op letten. Het rinkelen wat je hoort zijn ook niet mijn sporen maar mijn singel die los zat (gespjes).

Voor mijn gevoel liep ie met zijn neus over de grond in draf, ik zie dat hij dat niet doet. Mijn teugels zijn te kort... Ik ga eens kijken of ik die kan verlengen.

Langzaam is voor hem moeilijker, dan zakt hij ook wel maar hij loopt graag door en groot. We beginnen (staat hier niet op) in een lager tempo, maar als ik een paar keer geschakeld heb, gaat ie zo als je nu ziet lopen. Daar werken we ook aan. Aan de longe stofzuigt hij overigens in alle gangen. Het ligt dus weer geheel aan mij :*

Ik heb bij mijn paard mijn teugels nu erg lang en om contact te houden heb ik mijn handen soms ontzetten breed en hoog, als ik maar contact hou met haar mond. Het ziet er erg grappig uit, maar ik merk aan mijn merrie dat ze het fijner vind dat een los-vast contact. En dat is precies wat er gebeurt, zij wil mijn hand volgen en stretcht, dit houdt ze een halve volte vol en komt dan weer met haar hoofd omhoog, maar dan zijn mijn teugels te lang en is het contact weg. Daarom (op aangeven van mijn lesjuf) doe ik nu mijn handen soms achterlijk breed en hoog om maar contact te houden.

Op zich kan ik gelukkig wel stil zitten op mijn paard. Ik merk dat langzaam draven in eerste instantie ook lastig is (was) voor mijn paard, maar nu ontspant ze er super op en zoekt ze echt mijn hand op. En dan kan ik eindelijk heel voorzichtig mijn kruis aantrekken zodat ze haar hals horizontaal brengt en daar tegen mijn weerstandbiedende hand aanloopt. Dit gaat hooguit 5 passen goed ;) , maar dan kan ik haar weer rustiger laten draven en weer heerlijk laten zakken.