nu moet iemand me toch echt vertellen hoe het zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjessiesl
Berichten: 414
Geregistreerd: 26-11-14
Woonplaats: Angeren

Re: nu moet iemand me toch echt vertellen hoe het zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:20

Mijn paard doet het ook, zoals Mira al vertelde is het volgens mij ook een teken van ontspannen. Het zijn bij ons ook niet dikke klodders, gewoon een klein laagje oftewel wat gezegd word een klein laagje lippenstift haha!

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:28

Nou: hier komt het, ik zal je vertellen hoe het zit, :D

De speekselklier van een paard komt soms een beetje in de knel wanneer hij in de nek buigt. Het speeksel kan dan niet gewoon doorgeslikt worden en loopt naar beneden, in de mondholte. Dat zie je terug als schuim. Hoeveel dat is hangt af van de mate waarin de klier bekneld zit.
Het heeft dus NIETS met een bit of iets anders in de mond te maken :) en óók niet met al dan niet ontspannen zijn. Alleen maar met: hoeveel zit die klier 'klem'.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Suzanne07

Berichten: 94
Geregistreerd: 04-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:16

Bedankt voor alle info, erg verhelderend! Top

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:15

Bedankt, eindelijk duidelijkheid _/-\o_ Veel mensen zeggen dat er schuim ontstaat zodra het paard ontspannen is en op zijn bit gaat kauwen namelijk...

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:01

Heeft dus niks met ontspanning of een bit te maken. Je hebt ruiters met enorm harde handen en een schuimend paard, je hebt paarden die zonder een bit in te hebben al gaan schuimen als ze bv aan een halster gelongeerd worden, of paarden die keurig gereden worden en totaal niet schuimen... ligt puur en alleen aan de speekselklier en hoeveel ruimte die nog heeft. :D