Achter de verticale lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:43

Inderdaad pien_2010, daar is aardig wat moed voor nodig. Het is ook lastig om van 17 jaar paardrijden 15 jaar ineens te bestempelen met 'onjuist' en dan volledig opnieuw te beginnen.

Ik ben me ervan bewust dat ik heel veel nog verkeerd doe, maar ook dat ik het nu in ieder geval probeer goed te doen. Kundige instructie voor de dressuur kant van dit verhaal heb ik helaas nog steeds niet kunnen vinden.

In mijn geval ligt de basis bij het natural horsemanship (vertrouwen, liefde en wederzijds respect) en probeer ik dat nu te combineren met Klassieke Dressuur. Ik zit in de fase van het loslaten, zoals Simpelman eerder heeft beschreven.

Het meest gebruikte tegenargument dat ik hoor is: 'Het werkt niet voor elk paard.' Onzin. Het probleem is dat het niet werkt voor elke ruiter.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:39

Simpelman schreef:
Het is opvallend hoe weinig zinnige vragen er gesteld worden en hoe weinig gefundeerde tegenwerpingen er te vinden zijn hier.
Vindt ik een denigrerende opmerking richting vele hun uiterste best doende ruiters op wat voor nivo dan ook. ;(

==edit==
om het positief te houden:
=

Een paard dat buiten loopt in de wei verschilt aanzienlijk van een paard dat aan de hand wordt geleid of gereden wordt. Zet hem buiten op een koude dag - er is nauwelijks tijd om zijn
halster af te doen of zijn halstertouw los te maken voor hij wegstuift. Hij galoppeert, stopt, draait zich om, kijkt ergens naar, buigt zijn hals, schudt zijn hoofd en galoppeert weg. Hoe schitterend soepel en in balans is hij! Hij kan vanuit stilstand weggalopperen, opeens doodstil staan, een scherpe wending om de achterhand maken, uitglijden en zijn balans elegant hervinden, zwenken, drie galopchangementen in drie sprongen, terwijl datzelfde paard nog nooit onder je een vliegend galopchangement voor elkaar heeft gekregen. Hij stormt naar voren van het uiterste eind om vierkant halt te houden, het hoofd hoog, snuivend, de staart hoog als een hengst. Een oog richting de uitgang om te controleren of hij wel bewonderd wordt. Hij briest snuivend in de wind als een draak, draaft vervolgens weg, zwevend in een uitgestrekte draf. Dit paard waarmee je slechts een schaduw van zo'n draf kunt maken. Monica Dickens, 1915-1992, uit: Talking of Horses.
= :j
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 04-11-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:52

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:
Het is opvallend hoe weinig zinnige vragen er gesteld worden en hoe weinig gefundeerde tegenwerpingen er te vinden zijn hier.
Vindt ik een denigrerende opmerking richting vele hun uiterste best doende ruiters op wat voor nivo dan ook. ;(


Peet, ik beleef die opmerking anders als jij.

Wat je vaak ziet in dit soort discussies is het met "hand en tand verdedigen van het niet correcte ipv reflexteren en vragen hoe zit dat bij mij" .Zoals in deze discussie het achter de loodlijn gaan, want in "dat specifieke geval" zou dat wel correct zijn. Ik interpreteer die opmerking van Simpelman "dat hij mist een stukje reflexie bij deelnemers van het topic met vragen als bijvoorbeeld": "kun je me uitleggen wat er gebeurt als een paard achter de loodlijn gaat", of "hoe kan ik een paard zo rijden dat hij niet achter de loodlijn gaat", "welke oefeningen zijn hiervoor nodig of stimuleren het paard om correct te gaan", "hoe kan ik een paard dat niet correct gereden wordt dus gaat achter de loodlijn, corrigeren. Wat is daar voor nodig van mij en wat van het paard"? Corrigeer me als ik er naast zit Simpelman.

Zoals mijn instructrice vaak zegt: "Pien, je best doen is niet genoeg". We doen allemaal ons best. We houden allemaal van ons paard. En toch gaat het te vaak fout. Waarom is dat? Dat vraagt een kritische houding en leren goed kijken naar het correcte. Dat is heel moeilijk want het correcte wordt niet meer of bijna niet meer getoond.
Dan heb je het over "nederigheid" en bijvoorbeeld schroom om met bibberende knietjes een foto te sturen van mij naar indertijd de professor, met de tekst "ik weet dit is helemaal fout, maar wat doe ik eraan?"

Als ik kijk naar het rijtje dat Simpelman noemt.

Dan zit ik tussen drie en een in. Ik weet dat ik het (nog) niet goed doe. Wel doe ik het al veel beter dan vijf jaar geleden +:)+ .
Ik stel vaak vragen of laat mijn filmpjes beoordelen door mijn instructrice om één in het rijtje (staat voor goed rijden) te bereiken. Als mijn zeer strenge instructrice dan bij twee filmpjes die ik opgestuurd heb "dunnetjes" schrijft: "Pien dat ziet er wel aardig uit", dan weet ik dat ik een enorme pluim krijg. Want Peter, je hebt niets aan al die pluimpjes dat je het goede doet vanwege het feit dat iedereen zo zijn uiterste best doet. Die heb ik jaren gehad en wat schoot ik ermee op?

Daarbij is correct paardrijden helemaal niet zo simpel. Daar heb je paar levens voor nodig. En we willen toch allemaal beter gaan rijden? Tenminste ik wel, een reden dat ik al jaren dit soort discussies volg in de hoop om weer iets bij te leren.

Dus beter zou zijn in dit topic om i.p.v met hand en tand te gaan verdedigen, vragen te gaan stellen zoals "toon me wat wel goed is" en "schrijf hoe ik dit kan bereiken"?
Ik honger altijd naar methodiek. Duidelijk verwoord en praktisch in de uitvoering, want ook met alleen goed voelen kom je er niet. Ik ben een bofkont dat mijn instructrice ondanks dat ik niet meer kan lessen, mij nog steeds "voedt" en ik hier in Frankrijk dus vooruit kan. Dat gun ik iedereen. Vandaar mijn opmerking en uitnodiging richting Simpelman van "kom eens met methodiek".
Ik ben daarvoor nog te veel leerling.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:08

Ik kwam een foto tegen in een ander topic van een paard wat naar mijn beleving mooi in balans en met de neus voor de loodlijn voorgesteld wordt. Het paard loopt wat op de voorhand maar ik vind het een erg fijn beeld geven. Heb de bokker gevraagd of ik de foto hier mocht plaatsen maar als het goed is doet zij dat zelf, zo kunnen we er allebei (en jullie hopelijk ook) misschien nog iets van leren.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 14:09

pien_2010 schreef:
Als ik kijk naar het rijtje dat Simpelman noemt.
Dan zit ik tussen drie en een in.
Ik weet dat ik het (nog) niet goed doe.


Daar zitten we allemaal Pien als we tenminste niet bezig zijn het fout te doen....

Overigens is het mijn bedoeling in de discussie mensen te prikkelen tot nadenken en met minder naïve ogen te laten kijken naar wat er om ze heen gebeurt.
Ik merk op dat veel mensen die goed bezig proberen te zijn door hun dagelijkse omgeving beschimpt worden als prutsers.
Er is nauwelijks nog een fundering te vinden.

Het is in de eerste plaats een intellectueel proces.

Ik heb de afgelopen weken een stuk of 20 filmpjes bekeken voor iemand in NL die een paard wil aanschaffen.
Het meest interessant is het te observeren wat er op de achtergrond gebeurt rondom het te verkopen paard, in de rijbanen.
Ik heb de beelden niet uitgezocht het is een willekeurige greep van tientallen ruiters uit alle hoeken van het land.
Hier zijn mensen onbevangen, ze denken ongezien, bezig.
Het is te erg voor woorden wat al die paarden moeten doorstaan!
Niemand rijdt nog voor de loodlijn, maar minstens 10cm er achter, niemand heeft schijnbaar nog een benul van hoe fijn en mooi paardrijden kan zijn, je ziet alleen maar strijd.
Het was voor mij aanleiding dit topic te starten.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-11-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:18

Nou, daar gaan we. Wat ik zie in de volgende foto is een paard dat nog iets op de voorhand loopt maar met een evenwichtige beenzetting. Het paard wordt vriendelijk, met de neus duidelijk voor de loodlijn voorgesteld.

Wat zien jullie?

Afbeelding


In aanvulling op simpelman's post zal ik proberen te onthouden om aan m'n instructrice te vragen of ze wat wilt filmen van mijn les. Ben benieuwd wat we dan zien.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 14:21

Aan opmerkingen gerelateerd aan perfectie zijn helemaal niet interessant.
Perfectie bestaat niet.
Dit is wat we overal zouden moeten zien, bravo!
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-11-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:29

Kijk, dit vind ik nou een fijn beeld. Hier kunnen al ontzettend veel ruiters een voorbeeld aan nemen.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:31

Ziet er netjes uit hoor, fijn beeld! :)

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:40

Ben ik nou de enige die hier niet blij van word?
Ik zie een paard wat enorm uit elkaar op de voorhand loopt, totaal niet nageeflijk.
Hoe kan je dit nou goed vinden?

Ik word blij van zoiets:

Afbeelding

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:46

Ik vind dat er voor een B ruiter wel netjes uit zien Suzanne.

In bovenstaande zie ik een wellicht wat handigere ruiter, paard netjes met het neusje eruit maar meer een stuwend dan dragend achterbeen. Vind voor beide wat te zeggen eigenlijk.

Maar goed, ik ben hier ook om te leren. :D

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:48

Waarom ik het een fijn beeld vind? Omdat het voor het niveau, ik ga er vanuit niet hoog, er netjes uit ziet. Moet nog veel gebeuren, maar daar is het niveau ook naar.

De foto die jij laat zien heeft een hele andere gradatie qua niveau dan de eerdere foto.
maar hé wat weet ik ervan.. Die van mij zet ik wel eens achter de loodlijn en dat schijnt niet te kunnen/mogen :') .
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-11-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:49

Dat je je paard wel eens achter de ll zet wil niet zeggen dat je meteen niks ergens van weet. Beetje jammer van die opmerking, draagt ook niks bij. Ben het met de rest van je post eens :j

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:53

Misschien niet helemaal fair mijn antwoord, maar zo ervaar ik het wel. Als ik aangeef dat het allemaal niet zo zwart/wit is, krijg ik als enige antwoord dat op/voor de loodlijn goed is en erachter absoluut niet.
Dus maak ik de terechte opmerking dat wat ik doe blijkbaar niet zo mogen/kunnen.

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:54

Ik zal eens een foto van dit paard opzoeken toen deze nog B nivo liep. Om het verschil te laten zien.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:56

Suzanne F. schreef:
Ik zal eens een foto van dit paard opzoeken toen deze nog B nivo liep. Om het verschil te laten zien.


Lijkt mij erg interessant! Altijd leuk om het verschil te zien.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:56

Ik weet niet precies wat er fysiek met een paard gebeurd als je het achter de loodlijn rijdt, hoe schadelijk dat dan is enzovoort. Logisch bedacht kan ik me wel voorstellen dat het niet gunstig is vanuit de ophanging van de schedel, daar is het niet direct voor gemaakt.

Maar goed, misschien verander jij nog van inzicht, of misschien de rest wel, als er voldoende bewijs geleverd wordt.


Mooie vergelijking Suzanne, ben benieuwd!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:59

We zijn nooit te oud om te leren toch Pantykous? :D
En sta altijd open voor nieuwe dingen en het is een reuze interessant onderwerp.

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:02

B:

Afbeelding

Afbeelding

L:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:04

dan ga ik toch een balletje opgooien, want jullie zijn het er allemaal overeens dat de foto van Pantykous een heel sympathiek plaatje is. Het is idd een heel vriendelijk beeld, maar met een houding zoals op de foto scoor je vanaf het L1 al geen punten meer.
De foto's van Suzanne geven ook een hele andere houding weer

Als je bovenin mee wil doen op wedstrijden, zul je toch op een bepaalde manier moeten rijden, want dit willen de jury's graag zien. Daar ligt een uitdaging voor overkoepelende organisaties. Dit wordt in het artikel ook heel mooi verwoord:
Horses deserve such a committee that leads rather than reacts; that deploys new technologies to assist judges; that ensures that sound principles are held sacred, and that assures the watching world that the welfare of equine athletes is truly paramount."


ik vind het in ieder geval een interessante discussie die we hier hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:04

Een enorm verschil in balans en zelfhouding. Nu heeft dit paard gewoon veel meer talent dan de bruine van hierboven maar dit is om aan te geven wat het verschil is.

Bij de bruine van boven mis ik activiteit van het achterbeen en de daaruit voortvloeiende balans.
Ik zou hem actiever van achteren naar voren gereden zien worden en van daaruit nageeflijker.
Ook in de B streef je naar een horizontaal evenwicht. En dit is gewoon op de voorhand.

LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:21

Ik word van de foto's van Suzanne F. eigenlijk niets eens zo heel erg blij.
Vind de hand van de ruiter vrij streng (mede doordat het bit aardig door de mond heen komt, die op veel foto's open staat, maar tegelijkertijd aangesnoerd is).

Als ik een foto mag kiezen om blij van te worden, dan is het deze:

Afbeelding

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:32

Perfectie gaat niemand behalen en bij beide ruiters zullen er zeker op- of aanmerkingen gegeven kunnen worden.
Paard welke Suzanne toont, heeft zelfs z'n mond open op het moment dat de ruiter volledig het contact met de mond verbreekt (allereerste foto die ze heeft geplaatst). Hoeft dus niet meteen te betekenen dat de ruiter streng in de hand is.

Net zoals met de laatste foto (zwart/wit foto). Foto is vanuit een niet zo handige hoek gemaakt en de hangt met zijn zit erg naar een kant toe.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:10

Ben ik nou mal of ik zie ik op Suzanne's foto's het paard toch vaak een fractie achter de loodlijn? De kwaliteit van het paard is ook nog wel een factor want m.i. rijdt 98% van de mensen niet op zo'n dier.

Toch vind ik de zwart wit foto wel fijn ogen, ook aan de beenzetting van het paard zie je dat de achterbenen niet van de grond af zijn voor de beweging aan de voorkant afgemaakt is. Itt de draffoto's van de zwarte. Het paard oogt ook vrolijk.

Het gaat hier ook niet om het perfecte beeld trouwens toch? Dat is er bijna niet.

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:22

Pantykous schreef:
Ben ik nou mal of ik zie ik op Suzanne's foto's het paard toch vaak een fractie achter de loodlijn? De kwaliteit van het paard is ook nog wel een factor want m.i. rijdt 98% van de mensen niet op zo'n dier.

Toch vind ik de zwart wit foto wel fijn ogen, ook aan de beenzetting van het paard zie je dat de achterbenen niet van de grond af zijn voor de beweging aan de voorkant afgemaakt is. Itt de draffoto's van de zwarte. Het paard oogt ook vrolijk.

Het gaat hier ook niet om het perfecte beeld trouwens toch? Dat is er bijna niet.


Klopt, perfect bestaat niet. Het was ook puur om voor mijzelf het verschil aan te geven waarom ik van de bruine niet blij werd. En waar ik dan wel blijer van word. :)
Af en toe zie je de zwarte iets achter de loodlijn gaan. Maar zo'n klein beetje en dan af en toe vind ik echt geen probleem. Ik heb wel een probleem met structureel echt achter de loodlijn en dan vooral als er geen verbinding is.
De zwarte trekt de lip soms wat op, tja je kan overal wel over zeuren. Ze heeft ook geen 10-en gekregen. Maar hij heeft zoveel wat wel goed is. Zoveel balans en lossigheid en zo'n fijn harmonieus beeld zie je niet veel op de concoursen.
Zoals de bruine zie ik ze wel veel. Maar ik vind het niet winstwaardig als ze zo lopen. Alleen in de B van de A-B-C pony's. Maar in de B paarden zie ik graag een iets ander beeld. En dat hoeft heus niet zo te zijn als de zwarte want zo zie je ze bijna niet.