Achter de verticale lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wwijk23
Berichten: 342
Geregistreerd: 15-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:10

jasmijn78 schreef:
Pantykous schreef:
Toch komt de discussie maar moeilijk op gang.

Ach... alles is er intussen wel over gezegd. Net zoals wel/geen ijzers, wel/geen bit en wel/geen deken etc. Die discussies zijn allemaal eindeloos.


klopt ik snap wel wat ze bedoeld. paarden mensen weten het altijd beter. dat houd in dat iedereen zijn of haar eigen maniertjes heeft voor vele dingen. zowel rij technisch als in opvoeding of de algemene paardenhouderij. en hoe je het ook doet een ander zal er altijd wat op aan te merken hebben omdat ze het "beter weten" (zelf vaak anders doen of ervaren). dit is ook zon onderwerp waar je altijd over blijft discussiëren omdat iedereen zijn of haar eigen beleving er in heeft en de een vind het beeld wat hij/zij creëert top en de ander vind het schreef, plat of streng (Bewijze van). en ook dit is zon onderwerp waarbij de beeldvorming en rij techniek voor iedereen een andere beleving is waardoor je een groepje voorstanders en tegenstanders hebt bij bepaalde beelden.

ik zal niet zeggen dat het nutteloos is om wederom een discussie hier over te starten. ik denk echter alleen dat elke discussie hier over op elkaar zal lijken omdat de meningen het zelfde blijven en je nooit iedereen achter een lijn kan krijgen in de paardenwereld.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 15:15

Het gaat helemaal niet om de discussie.
Het gaat er om dat wat er in de discussie betoogd wordt en dat door mensen gelezen wordt, dat help ze namelijk hun eigen mening gefundeerd te vormen.
Het gaat om de meelezers.

Het is interessant is om te zien dat op het moment zo'n beetje niemand zich nog aan regels, voorschriften en standaarden denkt te hoeven houden, "die gelden niet voor hen".
Iedereen weet het beter: zie de ellende om je heen, het gepluk en geetter, de disharmonie, het lijden van paarden en ruiters.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 03-11-14 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:18

Simpelman schreef:
Waarom zouden voor jou dan de rijvoorschrften en reglementen niet van toepassing zijn?


Welke rijvoorschriften en reglementen zouden voor mij niet van toepassing zijn? :D
Hoe trek je zo snel mogelijk je paard in de krul?

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:20

Nou dan lees ik nu mee :) Mij werd laatst verteld: Rollkur/achter de loodlijn is (zoals hier al eerder is gezegt) een soort hulpmiddel, en met name om je paarden even op te rekken en daarna normaal verder te rijden. Zoals je als je zelf zou hardlopen ook je benen en rug even strekt/oprekt.

Dus bijwijze van even op te rekken een rondje, en daarna op de loodlijn of voor verder te rijden.

Of zeg ik iets geks?

(en ja ik ben tegen achter de loodlijn rijden.)

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:27

Simpelman schreef:
Het gaat helemaal niet om de discussie.
Het gaat er om dat wat er in de discussie betoogd wordt en dat door mensen gelezen wordt, dat help ze namelijk hun eigen mening gefundeerd te vormen.
Het gaat om de meelezers.

..............

_/-\o_

En op die manier te leren wat het hoe en waarom is van bepaalde dingen die je doet. En uitgeleerd ben je nooit, of je nu 60 jaar met paarden werkt of 10.

Joscelyn
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-05-13
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:31

Simpelman schreef:
Het gaat helemaal niet om de discussie.
Het gaat er om dat wat er in de discussie betoogd wordt en dat door mensen gelezen wordt, dat help ze namelijk hun eigen mening gefundeerd te vormen.
Het gaat om de meelezers.


Hier ben ik het absoluut mee eens. Ben zelf iemand die ontzettend geïnteresseerd is in de techniek, theorie en wetenschap achter paardrijden. Rijd al mijn hele leven op een manege, weliswaar vaker dan een keertje in de week (heb nu een verzorgpaard daar die ik drie keer per week rijd) maar toch, maar een manege-ruitertje. Alle kennis over klassieke dressuur heb ik opgedaan door zelf op onderzoek uit te gaan, niets van deze kennis komt van de manege vandaan, daar gaat het dus imo al fout. Had laatst het handboek van de FNRS voor me (waaruit je de theorie voor de F-proefjes leert). Nu kan het zijn dat ik niet goed genoeg heb gekeken, maar heb niks gevonden over correct op/voor de loodlijn rijden. Wel staat er een uitgebreide beschrijving over een thiedeman in... Dus eigenlijk kan je het de gemiddelde ruiter niet kwalijk nemen dat zij niets over correct van achter naar voren rijden weten, die kennis is alleen te beschikking als je daar zelf echt naar gaat zoeken, en tja, dat doen de meesten niet. Mijn verzorgpaardje is een heerlijk beest wat vorig jaar nog Z liep. Als ik manegeruiters hoor zeggen dat ze hem zo graag rijden omdat ie zo lekker makkelijk 'aan de teugel gaat', irriteer ik me al mateloos eigenlijk. Probeer altijd uit te leggen dat 'aan de teugel' niks is, geen doel maar een resultaat. Mja, dan word je vreemd aangekeken hoor.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 15:41

Amigo_stan schreef:
Nou dan lees ik nu mee :) Mij werd laatst verteld: Rollkur/achter de loodlijn is (zoals hier al eerder is gezegt) een soort hulpmiddel, en met name om je paarden even op te rekken en daarna normaal verder te rijden. Zoals je als je zelf zou hardlopen ook je benen en rug even strekt/oprekt.
Dus bijwijze van even op te rekken een rondje, en daarna op de loodlijn of voor verder te rijden.
Of zeg ik iets geks?
(en ja ik ben tegen achter de loodlijn rijden.)

Het toepassen van de Rollkürr is al een tijd verboden, waarom zou dat zijn?
Men heeft daar nu een mildere vorm voor in de plaats geschoven het LDR.(lang diep rond)
Maar laat die twee even terzijde.

Belangrijker is het om in te zien dat het achter de loodlijn rijden maakt dat het paard gedwongen wordt aangepast, geforceerd te gaan bewegen en daardoor niet meer in staat is om zich op te richten en dat is toch waar iedereen heel druk mee bezig is?
"Alle paarden moeten vooral altijd op de achterhand gaan", hoewel dit gewoon onzin is, dat komt pas bij de verzamelig aan bod, na een jaar of 6 van korrekte africhting, iets waarvan de meeste ruiters geen enkel idee hebben hoe dat er uit ziet.
Het merendeel van de mensen begint in het "midden" van de africhting, het begin "kennen" ze al.
Het paard heeft als beginner wél een jaar of 6 nodig om aan het midden toe te komen.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:52

Cardy schreef:
Simpelman schreef:
Waarom zouden voor jou dan de rijvoorschrften en reglementen niet van toepassing zijn?


Welke rijvoorschriften en reglementen zouden voor mij niet van toepassing zijn? :D
Hoe trek je zo snel mogelijk je paard in de krul?


Ik herhaal mijn vraag toch nogmaals :Y) . Ben erg benieuwd.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 15:56

"Wil daarom ook benadrukken dat het niet altijd fout hoeft te zijn als het paard wat achter de loodlijn loopt.
In mijn geval heb ik een paard wat goed van achter naar voren loopt en welke ik vanuit daar wel achter de loodlijn kan zetten."

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:01

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Alleen een deel van mijn verhaal quoten haalt ten eerste mijn verhaal uit zijn verband en heeft geen betrekking op mijn vraag. :)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:03

Ik heb een paard waarbij ik elke dag heel hard moet werken om de neus voor de loodlijn te houden. Van zichzelf drukt ze de rug weg, en wordt kort in de hals. Dat betekent helaas wel dat wanneer ik werk aan takt en ontspanning, mooi voorwaarts lopen vanuit de achterhand, dat het dan best eens voor kan komen dat ze achter de loodlijn komt. Niet goed, weet ik ook wel. Maar dat maakt mij nog geen plukkende ruiter die z'n paard in de krul probeert te trekken. We zijn een combinatie die hard werkt om beter te worden.

Naar mijn idee is achter de loodlijn niet correct, maar het is ook geen schande als het in de training een keer voorkomt. Als er maar vanuit de juiste uitgangspunten gewerkt wordt.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:05

Het blijft een interessante discussie, op voor achter de loodlijn rijden.
Even een kleine vraag van mij.. Gister liet ik mijn paard los in de bak lopen, longeren zonder lijn en bijzet. Weet dat dit vrij weinig toevoegd aan trainen van het paard,maar ik vind het een fijne afwisseling. Tijdens het draven ging ze tijdens het vertragen op stemhulp ineens een soort nageeflijk lopen, maar dan wel achter de loodlijn. Ze liet haar hele hals vanaf de schoft zakken en hield haar neus iets te veel richting de voorbenen, dus achter de loodlijn. Haar achterbenen maakten nog wel ruime passen. Ik ben zo en zo blij met het laten zakken van haar hals, omdat zij van nature een overontwikkelde onderhals heeft en voor haar de hals laten zakken niet vanzelfsprekend is.
Nu is mijn vraag, waarom doet ze dit en is dit iets positiefs?
En om het nu niet alleen op mijn paard te betrekken. Is het voor sommige paarden juist niet beter om een klein beetje achter de loodlijn te lopen zodat ze de rest van hun lichaam (rug, achterhand) makkelijker op een juiste manier kunnen gebruiken?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:06

Ik verbaas me altijd over de mensen die het "niet zo erg" vinden, een paard achter de loodlijn. Maar zie het eens zo: je hangt een zwaar ding (schedel) aan een flexibele stang (halswervels). Als de schedel niet beinvloed zou worden door welke spiergroep dan ook, hangt ie recht naar beneden. Als de schedel met de onderkant dichter naar daar waar de halswervels overgaan naar thoracale wervels moet hangen kan dat door spierkracht van de ruiter (lijkt mij ongewenst) of door het aanspannen van de spieren van de onderhals (willen we dat?). Dus of het paard hangt op de hand, of hij kruipt erachter.

Misschien als je de teugels aan de frontriemlusjes vastmaakt dat je nog iets aan de hals kan stretchen, maar met een bit in de mond wordt het de weg van de minste weerstand en kantelen en afknikken in het atlas-draaier gebied.

Maargoed, de paarden tegenwoordig hebben zo veel kwaliteit in beweging dat met niet alles op orde ze toch heel lekker kunnen bewegen. Er zijn ruiters en juryleden die daar genoegen mee nemen, en ruiters en juryleden die dat niet doen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 17:45

Google dit
https://www.google.fr/search?q=paarden+ ... 28&bih=995
en selekteer afbeeldingen.

Hoeveel lopen achter de loodlijn?
Reken maar dat deze paarden hun rug op de juiste manier gebruiken.

Het doel van de dressuur:
"Het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard."

Het paard achter de loodlijn brengen betekent dat het zijn rug niet meer op een natuurlijke manier kan gebruiken.
Hij kan hem nu ook bijna niet meer permanent aanspannen en dat is de reden waarom men met het "achter de loodlijn bezig is".
Een paard spant zijn rug permanent aan wanneer het onzeker is, angst heeft of ongenoegen beleeft. (net als wij) Het is dan moeilijk te berijden.
Een paard onder druk van het bit de rugspieren laten verlengen lost dit probleem alleen maar schijnbaar op, het lost alleen de buitenkant op, het wordt gedwongen zich over te geven.

Een tweede doel item uit het doel van de dressuur:(FEI 401)
"Edelmoedige overgave", het tegenovergestelde van overgave.

Wanneer een paard zijn rug niet naar behoeven in de beweging kan aanspannen dan zal hij gaan zoeken naar een uitweg, hij gaat een andere manier van bewegen ontwikkelen.
Niet een natuurlijke manier van bewegen.

Wanneer een paard achter de loodlijn komt, met de ruiter op zijn rug, kan het zich niet meer oprichten, iets dat we graag zien, daar heeft het namelijk de rug voor nodig.
Het moet zijn rugspieren in de beweging aan kunnen spannen.
Het ontlast daardoor ook zijn achterhand, deze hoeft nu minder te stuwen, de voorbenen gaan dat werk over nemen.
Precies het tegenovergestelde van waar iedereen zo hard mee bezig is.

In het Scala heeft men een orde aangebracht:
1e fase
tact = voorwaarts, gehoorzaamheid
losgelatenheid = ontspanning, vertrouwen, begrip, edelmoedige overgave

pas daarna
2e fase
aanleuning, nageeflijkheid
Schwung

Achter de loodlijn rijden is: met gebruik van nageeflijkheid gehoorzaamheid en losgelatenheid afdwingen.
Het lijkt een slimme shortcut.
Helaas...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:50

Het achter de loodlijn LATEN lopen van een paard is precies wat er gezegd wordt: een Shortcut.
Met de nadruk op Short, want vroeger of later loopt men daarmee vast, en het paard dus ook.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:08

Waar behoefte aan is, als er verandering moet komen, is veel en volop beeldmateriaal naast alle theorie en achterliggende feiten.
De jonge ruiters zijn visueel ingesteld, de jurysport is visueel ingesteld, men kijkt niet meer naar wat er binnen in paard feitelijk gebeurd maar enkel naar het plaatje.

En juist het mooie duidelijke beeldmateriaal zie ik helaas bitter weinig van terug bij de aanhangers klassiek hier op bokt.
Yep, er wordt wel es wat geplaatst van een grootmeester, maar van hunzelf ?
Veel woorden, mooie theorie , eindeloze discussie's ... maar weinig beelden van hunzelf of hun leerlingen. :( waarom ??


Zie (buiten klassiek om) velen het wel aandurven om met de billen bloot te gaan dmv foto en videomateriaal hier op bokt.
Daag hiermee de klassiek trainers & aanhangers uit om hun eigen beeld materiaal te tonen met onderbouwing.
Dat zet wellicht meer een beweging op gang als er alleen maar over praten.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:41

Peetstap schreef:
Waar behoefte aan is, als er verandering moet komen, is veel en volop beeldmateriaal naast alle theorie en achterliggende feiten.
De jonge ruiters zijn visueel ingesteld, de jurysport is visueel ingesteld, men kijkt niet meer naar wat er binnen in paard feitelijk gebeurd maar enkel naar het plaatje.

En juist het mooie duidelijke beeldmateriaal zie ik helaas bitter weinig van terug bij de aanhangers klassiek hier op bokt.
Yep, er wordt wel es wat geplaatst van een grootmeester, maar van hunzelf ?
Veel woorden, mooie theorie , eindeloze discussie's ... maar weinig beelden van hunzelf of hun leerlingen. :( waarom ??


Zie (buiten klassiek om) velen het wel aandurven om met de billen bloot te gaan dmv foto en videomateriaal hier op bokt.
Daag hiermee de klassiek trainers & aanhangers uit om hun eigen beeld materiaal te tonen met onderbouwing.
Dat zet wellicht meer een beweging op gang als er alleen maar over praten.


_/-\o_ +1

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:47

Ben het er eigenlijk ook mee eens. Ik probeer zelf uitgebreid te reageren en aan te geven dat het niet zo zwart/wit is.. Wordt dit uit z'n verband gehaald om maar aan te kunnen tonen dat alles wat anders is slecht is.

Kom ik met een vraag, wordt die genegeerd of amper beantwoord.

Erg jammer dat er zo kort door de bocht wordt gereageerd en alleen d.m.v. theorieën en quotes van anderen wordt gereageerd.

Supervixen

Berichten: 12948
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:52

Cardy, jij doelt op Simpelman, terwijl het voor mij geheel duidelijk is waarom hij dat stukje van jou quote. Moet je maar eens goed kijken en lezen.
En waarom moet alles nou meteen bewezen worden met foto's?
Ik denk als je een beetje googlet, je genoeg kunt vinden over goed ruggebruik en voor/achter de loodlijn.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:05

Supervixen schreef:
Cardy, jij doelt op Simpelman, terwijl het voor mij geheel duidelijk is waarom hij dat stukje van jou quote. Moet je maar eens goed kijken en lezen.
En waarom moet alles nou meteen bewezen worden met foto's?
Ik denk als je een beetje googlet, je genoeg kunt vinden over goed ruggebruik en voor/achter de loodlijn.


Ja daar doel ik op. Mijn vraag wordt eerst ontweken en er wordt daarna zeer globaal gereageerd.

Als ik duidelijk vraag welke rijvoorschriften en reglementen blijkbaar niet voor mij van toepassing zijn, dan verwacht ik ook een antwoord wat gericht is aan mij.

Niet een algemeen antwoord wat totaal langs mijn vraag gaat.

Iedereen kan dingen opsommen, maar een gerichte vraag beantwoorden kan dan niet. Dat vind ik vreemd.

LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:36

Ik snap wel wat Cardy zegt. De houding van hoofd en hals kun je niet zo geïsoleerd bekijken als sommigen lijken te doen.

Ik snap ook dat het achter de teugel lopen 'slecht' is, ik ken het gevoel helaas. Maar dat is iets anders dan net achter de loodlijn lopen toch? Maar ik snap niet, en ik ben ook maar een hobby'ende nitwit, hoe dat dan zit, is die loodlijn een soort magische grens, een tikje erachter heeft meteen effect op het hele gestel van het paard? Hoe dan? Hier schiet mijn fysieke kennis blijkbaar te kort. Heeft het te maken met de positie en belasting van de wervels? En een paar centimeter verschil heeft een enorme impact? Ik zou wel eens een doorkijkje willen in de botten en spieren van kop tot staart om te zien welke impact de hoofd-hals houding met verschillende gradaties precies heeft. Interessant. Zo lang ik dat niet helemaal begrijp waag ik me niet aan zwart-witte uitspraken over goed en fout.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 06:23

@Daancha,
De impact van hoofd-halshouding gaat heel diep.
Het is heel simpel in de zin van er voor of er achter, het is heel gecompliceerd wanneer je er in gaat zitten wroeten, veel te gecompliceerd voor een topic.
Maar, het is niet nodig in de complicaties te gaan kijken.

Een paard loopt van nature met zijn neus voor de loodlijn, zo is het ontspannen in zijn lichaam en in evenwicht, en belangrijk, het kijkt voor zich uit op zijn lichaamshoogte.

Zetten we het in de krul en achter de loodlijn dan gebeuren er een heleboel dingen.
het wekt spanning op over de hele bovenlijn omdat het paard het van voren naar achteren krijgt opgelegd het moet een onnatuurlijke houding aannemen en wordt belemmerd in zijn bewegingen en evenwicht
het bit werkt scherper in doordat het in een andere hoek op de lagen staat en het paard wil hier vandaan blijven, het gaat achter de teugel
het bouwt zijn nu geforceerde lichaamshouding houding op vanuit spanning
het is overgeleverd aan de macht en willekeur van het bit
het kan niet meer met ontspannen ogen voor zich uit kijken
het paard zet zich vast in bovendeel van de rug, onder het zadel, deels omdat het zo zijn geforceerde houding compenseert, deels emotioneel

De krulhouding lijkt oppervlakking heel veel op de houding waarin een paard komt na 6 jaren van rijkunstig korrekte africhting en hier zit de val.
Het is een schijnbaar mooi plaatje en door de strenge inwerking van het bit geeft het de ruiter direkt macht over de bewegingen van zijn paard en daarmee een goed gevoel.
De ruiter kan zich hiermee nu aan het grote lichamelijke mangelproces gaan wijden en wordt door zijn omgeving geacht.

In de praktijk loopt dit gewoonlijk vast wanneer het paard zo rond een jaar of 8 à 9 is en bij vlijtig mangelen in de Z aangekomen.
Kijk op Marktplaats, daar staan ze te koop.
Vraag eens rond in de paardenkliniek.
Uitzonderlijke paarden van 15.000.000 en zo zijn in staat op deze manier zelfs een GP te lopen, helaas meestal niet al te lang.

Een paard in de krul zetten en achter de loodlijn (en dan natuurlijk aktief voorwaarts rijden) is in strijd met dat wat heel veel serieuze gepassioneerde ruiters door en na eeuwen van rijkunstige evolutie hebben geleerd en begrepen.
Zij hebben het Scala der Ausbildung en de rijvoorschriften opgesteld.
In het kort, een jong paard hoort in jaren van africhting van lang en laag aan een kontaktteugel naar naar hoog en rond aan de teugel gewerkt te worden.
Zo bouwt het in volledige ontspanning de juiste bespiering op om te kunnen voldoen aan het gevraagde en kan dit vervolgens minstens tot zijn 25e volhouden in goede gezondheid.

Een paard hoort met benen en zit gereden te worden niet met de handen.
En ja ook een goed gereden paard komt wel eens achter de loodlijn, maar dat is dan een gebrek aan impuls op dat moment.

Kijk nog even naar het FEI artikel 401 dat voortkomt uit de Klassieke Dressuur
Waar zien we dit nog?

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 07:15

En ik blijf dan alsnog aangeven: het is niet zo zwart/wit. Er wordt hier verkondigd dat een paard wat achter de loodlijn loopt, daar gekomen is door een strenge ruiterhand en een paard wat daardoor van voor naar achteren wordt gereden. Of dat het door impulsverlies achter de loodlijn komt.

Laat ik even een vergelijking doen. Ik ken iemand die klassiek rijd, paard loopt op de loodlijn, met een weggedrukte rug en een stuwende ipv dragend achterbeen. Er bevind zich veel spanning in de lendenen.

Mijn paard loopt met een actief, dragend achterbeen, met een goed gebruik van de rug en loopt met een lichte aanleuning. Ik heb haar zo gegymnastiseerd dat van lang en laag t/m opgericht (en alle houdingen tussenin) kan lopen. Als ik haar wat ronder laat lopen, blijft alles hetzelfde.

Je kan mij niet doen geloven dat degene die klassiek rijdt haar paard beter voor mekaar hebt vergeleken met mijn paard.

Ik heb in het verleden bij klassieke instructeurs, moderne instructeurs, Antoine de Bodt, Grand-prix ruiters, etc. gelesd. Ik neem van ieder wat mee en maak op die manier een zo goed mogelijk en dier vriendelijke rijmethode. Ik heb een happy athlete en dat is toch waar het om gaat?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:05

Wil ik er nog wat bijtypen, kan ik het wel typen maar niet meer wijzigen :') . Dan maar zo:

Verder heb ik een 21-jarige die door mijn rijmanier van afgeschreven, scheef en kreupel naar een soepel, goed bespierd, pijnvrij paard is gegaan waarmee ik zelfs in de Z1 ben beland. En deze rijd ik ook niet altijd op de loodlijn. Dat zou volgens al die onderzoeken niet mogelijk zijn.

Oftewel: het is een heel groot grijs gebied en niemand die weet hoe ik rijd en hoe mijn paarden lopen kan zeggen dat zij slechter worden als ze achter de loodlijn loopt. Van klassiek tot modern.

en ter aanvulling: Dit betekent niet dat ik fan ben van ldr en rollkur, dat is voor mij een stapje te ver en niet meer diervriendelijk. Daar vind ik de meeste onderzoeken wel bij passen. Enige wat ik wil zeggen is dat het echt niet altijd erg is als je paard (iets) achter de loodlijn loopt, het gaat erom hoe hij daar is gekomen.

LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:03

Simpleman, bedankt voor je uitleg en ook de afbeeldingen. Ik blijf het moeilijk te bevatten vinden dat het zo zwart-wit ligt. Ik snap wat je zegt, als een paard achter de teugel en/of met zijn kin richting zijn borst loopt.. maar net dat verschil tussen net ervoor en net erachter en de principiële impact daarvan op ieder paard, en de uitspraken over grove ruiterhanden en gebrek aan impuls.. en dat paarden hierdoor massaal de vernieling in worden gereden.. het klinkt toch wat getheoretiseerd. Oprecht met alle respect voor je onderbouwde reacties en je ervaring. Ik ben zelf nog best op zoek en nog volop aan het werken aan mijn ruitergevoel, vandaar dat ik dit wel interessant vind.

Ik denk zeker dat veel paarden te snel worden opgeleid, met het oog op aanzien en geld in plaats van met het oog op het welbevinden van het dier, en daardoor stuk gaan, maar dat zit toch in het hele rijden. Het complete fysieke geheel zoals Cardy ook omschrijft. Maar ook bijvoorbeeld in het gebrek aan weidegang met soortgenoten voor mentale ontspanning en fysiek herstel.