Waarom moet het paard verzameld worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:47

de sport in zijn algemeenheid is zeer commercieel, het paard is verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding

alleen de humane sporter kan stoppen, of een andere trainer/coach kiezen of een andere club

sport weer zoals sport ooit bedoeld was.................wishful tinking

gewoon weer dit soort informatie in de les krijgen, investeren in een goede opleiding betaald zich altijd terug


Afbeelding

alhoewel ik me ervan bewust ben dat deze info alleen goed overkomt als de instructie "ter zake kundig" is en het op de juiste wijze kan overbrengen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:12

Ik doe mee met het wishfull thinking deel, al zie ik weld at er een omslag gaande is en er meer mensen meer dan ooit geïnteresseerd zijn in de theorie achter de praktijk, ook daarvan hoop ik dat dat zo blijft groeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:23

knollentuin schreef:
Ik doe mee met het wishfull thinking deel, al zie ik weld at er een omslag gaande is en er meer mensen meer dan ooit geïnteresseerd zijn in de theorie achter de praktijk, ook daarvan hoop ik dat dat zo blijft groeien



is er al niet teveel kennis en kunde weg!!

er zijn boeken vol geschreven maar als er geen instructie is die inzicht heeft..................

er zijn teveel mensen die hebben alleen de achterflap van het boek gelezen en dan denken het hele boek te kennen



volg met genoegen de ontwikkelingen b.v. Duitsland, Denemarken, Engeland USA daar zijn meer ruiters anders gaan rijden na de OS van Londen en Rio, daar krijgen ze ook alle kansen om uit te groeien tot die happy atleet

hier domineert nog altijd: de animatie

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:20

Met boeken lezen kom je er ook niet, praktijkervaring..veel trainen en opleiden van verschillende paarden en zelf een gedegen opleiding krijgen dat is belangrijk.

En ja mensen de basis leren duurt lang en sommigen hebben daar het geduld niet voor en lopen bij je weg als instructeur. Heb het mee gemaakt en weet ook zeker dat ze ergens gaan vastlopen op den duur. Want bij een paard correct opleiden kun je geen basisstappen overslaan.

Ik zie ook een positieve kentering ontstaan, van mij mag dat ook doorgroeien. Ik zie ook de ontwikkelingen in Duitsland, Engeland etc en de waardering in de internationale dressuursport. Hier domineert de druk op de voorkant en been blijven geven tot ie "knakt" mentaliteit helaas.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:39

Ik vind het ook een beetje draaien nu. Al is er ook wel een grote valkuil aan het ontstaan met mensen die te lief voor hun paard willen zijn. Daardoor zo inconsequent en daardoor rommelig en storend voor het paard rijden.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:36

MCE schreef:
Janneke2 schreef:
Ik zag vorige week op wedstrijd een paard moeizaam galoperen, vreselijk op de voorhand en de "moderne" halshouding (hoogste punt ver achter de oren, achter de loodlijn).
'Och, dacht ik tolerant, wellicht is het dier erg overbouwd...'. (Die halshouding was een keuze van ruiter/ jury, maar het moeizame ploeteren op de voorhand intrigeerde mij.)
Na de proef (afgroeten, vrije stap, ruiter stijgt af en wandelt naast haar dier) - paard blijkt onderbouwd.



vraag: wat is onderbouwd??

voor mij een volledig nieuwe term


Bekken staat lager dan de schoft.
(Voor sommigen een fokdoel, want dan lijkt het al snel op verzameling....)

Anoniem

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:52

Janneke,
dank voor de uitleg

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom moet het paard verzameld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:00

Lijkt me toch dat het moeizame galloperen van de training/ ruiter af komt. Goede dressuur hoort ieder paard te verbeteren ongeacht de bouw, kwestie van training aanpassen aan de bouw. Overigens kan het heel goed zijn dat bij jonge dieren de training gewoon nog niet zo ver is.

Kelly, jammer dat die mensen niet door hebben dat inconsequent zijn juist niet paardvriendelijk is. Maar goed, commetaar leveren is makkelijk. Iedereen zit in zijn/ haar eigen groeiproces..de intentie om vriendelijk te trainen en gebaseerd op samenwerking kan ik alleen maar toejuichen.

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:35

Ik lees idd dat Janneke dit juist zo bedoelt Elisa. Ligt aan de ruiter/training.

En dat te lief willen zij herken ik. Hoorde juist van (al van 2 van) mijn instructeurs dat een paard zwart/wit wil: het is goed of fout. En vooral met de teugels: contact houden ipv vriendelijk willen zijn en er telkens los/vast contact ontstaat. Dát voelt pas vervelend in die paardenmond.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:33

knollentuin schreef:
Echt mee eens mce, ik roep dat geregeld dat het als je commercieel lesgeeft- ervan moet leven het best lastig zal zijn om de ethiek na te blijven leven.
Mensen willen resultaat ,zijn prestatiegericht en betalen de instructie daarvoor, als je dan de dwang voelt te leveren moet je geen les geven.


Helemaal mee eens. Ik heb op de ouderwetse manier les gekregen: geduld, herhaling, eerst zorgen dat de basis erin zit en dan die basis blijven onderhouden als je verder in je training komt. Ik geef zelf ook les nu op die manier. Ik merk dat sommige lessers ongeduldig zijn en dan 'meer willen leren' terwijl er nog geen fatsoenlijke volte of rechte lijn op de AC-lijn gereden kan worden. Eerst de basis beheersen en dan pas verder kijken. De ene ruiter heeft meer gevoel dan de ander en pikt het misschien in een paar maanden op, bij de ander kan het jaren duren en sommige mensen zullen het nooit kunnen.