Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:31

Het is jammer dat de focus nu teveel op het handgebruik ligt en is ook in mijn idee geen klassieke benadering.
de focus ligt op de achterhand van het paard , juist in klassiek. als het daar voor elkaar is, heb je weinig met je handen te doen en zijn de paarden op zit te verzamelen en vooruit te rijden.
ga eerst als ruiter eens voelen of het paard juist zijn achterhand gebruikt en wanneer het paard meer gedragen gaat lopen.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:38

nombrado schreef:
Het is jammer dat de focus nu teveel op het handgebruik ligt en is ook in mijn idee geen klassieke benadering.
de focus ligt op de achterhand van het paard , juist in klassiek. als het daar voor elkaar is, heb je weinig met je handen te doen en zijn de paarden op zit te verzamelen en vooruit te rijden.
ga eerst als ruiter eens voelen of het paard juist zijn achterhand gebruikt en wanneer het paard meer gedragen gaat lopen.

Het topic heet:Klassieke rijkunst [deel 2]
En een halve ophouding indien u goed gelezen heeft begint met het aktiveren van de achterhand.
En zonder zit, been en hand is er geen halve ophouding.
Wanneer u eens wilt ophouden dit nog weer eens te verkondigen op dit topic.
Wanneer u dat wel wilt dan graag met foto´s filmpjes zoals u rijdt alleen op zit zonder handen zonder been.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:02

nombrado schreef:
Het is jammer dat de focus nu teveel op het handgebruik ligt en is ook in mijn idee geen klassieke benadering.
de focus ligt op de achterhand van het paard , juist in klassiek. als het daar voor elkaar is, heb je weinig met je handen te doen en zijn de paarden op zit te verzamelen en vooruit te rijden.
ga eerst als ruiter eens voelen of het paard juist zijn achterhand gebruikt en wanneer het paard meer gedragen gaat lopen.

sorry hoor nombrado, maar het 1 is onlosmakeliijk verbonden met het ander, dat geld ook voor de juiste hoofd/hals houding, deze is bepalend voor een correct gebruik van de achter hand
Laatst bijgewerkt door Moll op 06-06-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:06

oké
ik had niet begrepen dat er een ander klassieke benadering bestaat, dan ik heb geleerd.
maar goed
succes met deze benadering.
ik ben weer weg

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:14

Moll: in de klassieke rijkunst bepaalt de ruiter alleen de hoofdhouding en niet ook nog eens de halshouding. dat laatste is absolute oprichting (of in de meeste gevallen 'naar beneden richting'). de hals houding verandert mee met de relatieve oprichting van het paard.

alleen het loslaten van nek en kaak en de rug zorgt ervoor dat de achterhand juist kan ondertreden

owkeej dr komt nu een vette onweersbui aan dus ik moet offline...

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:29

er is geen asolute oprichting, echter is dit in het vorrige topic al besproken en ga ik dier discussie niet nog eens aan halen. en als de hals niet juist gedragen word door bij voor beeld mee onderhals is de achterhand er niet bij en we weten allemaal hoe dit in elkaar steekt, een correct gedragen hals word zeker wel bepaald door de ruiter, en daarin dus ook hhet hoofd

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:30

Moll schreef:
sorry hoor nombrado, maar het 1 is onlosmakeliijk verbonden met het ander, dat geld ook voor de juiste hoofd/hals houding, deze is bepalend voor een correct gebruik van de achter hand


Relatieve oprichting is: Deze oprichting staat in verhouding met de verzameling, en komt vanzelf tot stand.
Een lichte verzameling weinig oprichting. Een zware verzameling meer oprichting en dit in verhouding van de bouw van het paard.
De Absolute oprichting is: 1 en de zelfde zeer hoge oprichiting in alle oefeningen van licht tot zwaar dit word met de hand opgewekt en komt niet door de hankenbiegung, of te wel het vermeerd ondertreden van de achterbenen.
Dan nog aan te tippen:
Walzer:
Op de vraag waarom het nodig is dat de Weense Schoolpaarden zo hoog opgericht zijn antwoorde hij:" Natuurlijk moet dat zo zijn. Maar deze halsvorm is niet door de hand veroorzaakt, maar het resultaat van een goed door en door getrainde en dragende achterhand.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-06-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:32

De lijst met quotes is aangevuld tot pagina 200, alleen is er wat fout gegaan zie ik. Er staan dubbele quotes in waardoor hij nog langer is. Eind deze week hoop ik hem klaar te hebben.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:37

xmarliez schreef:
De lijst met quotes is aangevuld tot pagina 200, alleen is er wat fout gegaan zie ik. Er staan dubbele quotes in waardoor hij nog langer is. Eind deze week hoop ik hem klaar te hebben.

Doet u maar rustig aan, weet wel wat er geschreven was. _/-\o_

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:42

Professor schreef:
Dan nog aan te tippen:
Walzer:
Op de vraag waarom het nodig is dat de Weense Schoolpaarden zo hoog opgericht zijn antwoorde hij:" Natuurlijk moet dat zo zijn. Maar deze halsvorm is niet door de hand veroorzaakt, maar het resultaat van een goed door en door getrainde en dragende achterhand.

:D dat zeg ik :+
wenen denkt er dus precies zo over

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:15

@Moll: zoals u het beschrijft begint het bij de hals/hoofdhouding waardoor de achterhand kan ondertreden. dat klopt gewoonweg niet. de achterhand kan ondertreden omdat het paard nek/kaak en rug los wil laten. de hals houding heeft daar geen invloed op.

en een paard dat de nek/kaak en rug niet loslaat, gaat op de onderhals en zet de rug vast. dit is een verdediging tegen de inwerking van de ruiter.

de enige (klassieke) oplossing om het paard van de onderhals af te halen is een halve ophouding rijden, waardoor het paard door de samenwerking van zit, been en hand weer in de juiste aanleuning wordt gereden.

de klassieke ruiter bewerkt dus niet de halshouding.

degenen die dat wel doen, zijn de mensen van Baucher overtuiging. zij brengen de hals en het hoofd opzettelijk naar beneden. zij beginnen daarmee in stilstand en in stap en daarna pas in de overige gangen.

hetgeen door klassieke meesters als Fillis en Steinbrecht als 'foutief' en 'onwenselijk' wordt betiteld, omdat men daarmee het paard vanaf de schoft afbreekt en in feite ook al het gewicht op de voorhand plaatst. van daaruit worden dan diverse buigingsoefeningen gedaan.

Baucher wilde zijn paard achter het bit hebben (dus achter de teugel) en 'voor het been'. we hoeven maar in de wedstrijdsport om ons heen te kijken om te zien hoe dat eruit ziet.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:36

quadripes schreef:
@Moll: zoals u het beschrijft begint het bij de hals/hoofdhouding waardoor de achterhand kan ondertreden. dat klopt gewoonweg niet. de achterhand kan ondertreden omdat het paard nek/kaak en rug los wil laten. de hals houding heeft daar geen invloed op.

en een paard dat de nek/kaak en rug niet loslaat, gaat op de onderhals en zet de rug vast. dit is een verdediging tegen de inwerking van de ruiter.

de enige (klassieke) oplossing om het paard van de onderhals af te halen is een halve ophouding rijden, waardoor het paard door de samenwerking van zit, been en hand weer in de juiste aanleuning wordt gereden.

de klassieke ruiter bewerkt dus niet de halshouding.

degenen die dat wel doen, zijn de mensen van Baucher overtuiging. zij brengen de hals en het hoofd opzettelijk naar beneden. zij beginnen daarmee in stilstand en in stap en daarna pas in de overige gangen.

hetgeen door klassieke meesters als Fillis en Steinbrecht als 'foutief' en 'onwenselijk' wordt betiteld, omdat men daarmee het paard vanaf de schoft afbreekt en in feite ook al het gewicht op de voorhand plaatst. van daaruit worden dan diverse buigingsoefeningen gedaan.

Baucher wilde zijn paard achter het bit hebben (dus achter de teugel) en 'voor het been'. we hoeven maar in de wedstrijdsport om ons heen te kijken om te zien hoe dat eruit ziet.

Bewerkt de halshouding niet, daar heeft u gelijk in, men rijdt het paard alleen in de houding, de oprichting onstaat door de verzameling.
Dit is de eigenlijke versie van der Skala:
Der Takt
Die Losgelassenheit
Die Anlehnung
Der Schwung
Die Geraderichtung
Die Versammlung
Der Aufrichtung (relatief)

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:42

de halshouding wordt trouwens ook nog eens bepaald door bouw van het paard (aanzet van de hals). alleen door verlenging van de teugels kan men de halshouding beinvloeden, waarbij het halsstrekken een beloning en ontspanning vormt. en waaraan je kunt aflezen of het durchs Genick gaan van het paard werkelijk van achteren naar voren is bewerkstelligd. in feite verleng je dan alleen de teugels, maar blijft het paard 'in de houding'. het halsstrekken mag dan ook niet door de handen worden 'afgedwongen'.

bij Baucher is het halsstrekken in halthouden een beginpunt en wordt het afgedwongen ('gevraagd') door de ruiter die dat op de grond en te paard gebruikt om daarna de achterhand te bewerken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 06-06-11 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:44

En het paard dient ook in de oprichting altijd de voorwaarts neerwaarts neiging te hebben, dit wil zeggen wanneer men het paard in een Piaffe heeft en men laat de teugel uit de hand kauwen dan het paard zijn hals en hoofd voorwaarts neerwaarts strekt.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:45

ja en daar wil ik nog over opmerken: dat is wat anders dan het aangeleerde/afgedwongen 'voorwaarts neerwaarts' dat we helaas bij veel 'afgeleiden' van de klassieke dressuur of bij de Baucher aanhangers terug zien.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:54

quadripes schreef:
ja en daar wil ik nog over opmerken: dat is wat anders dan het aangeleerde/afgedwongen 'voorwaarts neerwaarts' dat we helaas bij veel 'afgeleiden' van de klassieke dressuur of bij de Baucher aanhangers terug zien.


In de Klassieke Dressuur is het een gevolg van, wanneer de aanleuning in orde was voert het paard het vanzelf uit.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:01

dat bedoel ik.

en als de aanleuning juist is, gaat het paard vanzelf 'op de achterhand' (vermeerderd ondertreden) en als je dan wil verzamelen, gaat het paard vanzelf in relatieve oprichting dus hoeft de hoofd/halshouding niet opgelegd te worden.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:40

Zou weleens willen weten wie er op dit topic weleens de Training in Wenen heeft meegemaakt?
En de training in Jerez????
En daar vergelijken in kan trekken?
Hou mij er even buiten zou het leuk vinden hoe de anderen dit zien.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:59

Ik zou dat graag eens mee willen maken. Maar dat gaat hem niet worden. :n

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:25

ja ik
maar ik mag niet meer mee doen ;)

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:33

ik kom me weer even melden. In het topic van vorig jaar (wat wegens rellen werd gesloten) heb ik het merendeel van het vorige topic meegelezen. Ik ben nu begonnen met het andere deel + de samenvattingen door te lezen (waarvoor dank :)).

Ik heb een vraag van hele andere orde:

Ik ben inmiddels een jaartje of 4 mezelf aan het verdiepen in het klassieke. Wat me ontzettend tegen valt is het 'aanbod' aan goede instructie. Mijn instructrice woont ruim 100 km verderop en heb maandelijks les. Maar loop ik echt tegen punten aan, dan kan een maand lang duren. Natuurlijk sla ik mijn boekenkast erop na, en via het internet en filmpjes is het visuele contact gemakkelijker, maar het is toch anders als er iemand bij je in de bak staat. Hoe doen jullie dat met les?

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:44

Mijn instructrice geeft me zoveel informatie dat ik weer een tijd vooruit kan. En als ik er niet uit kom hoef ik maar te mailen en dan heb ik vaak die dag nog een passende oplossing. Ze kent mij en mijn paard en weet zelfs via internet wat het probleem is, door het verhaal wat ik vertel. Waardoor ze me ook dan kan begeleiden.
Kom ik er dan nog niet uit vinden we altijd wel een datum op korte termijn om even langs te komen.

Het is inderdaad jammer dat er weinig goede instructie te vinden is, gelukkig heb ik een hele fijne gevonden :D

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:51

Klinkt ook als mijn instructeur :). Bij mij gaat het inderdaad ook zoals hierboven beschreven, maar het is ook fijn bij de opleiding van een groentje om wat meer regelmaat te hebben. Het aandeel klassiek in mijn regio is naar mijn gevoel bijna 0.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:18

Ik heb een aantal keer een training bij de Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre in Jerez de la Frontera bijgewoond. De trainingen waren heel divers. Van ronduit vreselijk tot correct en met respect gereden. De eerste keer was vooral erg rommelig ik had niet het idee dat men een paard aan het trainen was maar toch meer op het publiek aan het inspelen was en werd er behoorlijk haantjes gedrag getoond. Als een oefening niet lukte werd hij er wel uitgeperst. De training bestond hoofdzakelijk toch uit spectakel. Heftig zwetende paarden verlieten de hal. Ik ging er toen toch een beetje gedesillusioneerd vandaan.

De laatste keer kreeg ik een fijnere training te zien, er werd fijn gereden met veel aandacht voor takt, losgelatenheid en correcte aanleuning. Veel basis, veel stap, vaak halsstrekken tussendoor. Zover ik het kon beoordelen een goede opbouw van de training.
Er reden meerdere jonge vrouwelijke ruiters mee en die gaven toch wel het prettigste beeld. Ik had niet het idee dat ze hun sterruiters tijdens de publieke trainingen lieten zien.

Wenen staat nog op mijn lijstje.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 06:43

Dat is inderdaad een desillusie zeg :j
Toch fijn dat het in de 'herkansing' wel een fijne training was om te volgen.
Anders is het helemaal een domper.