Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 21:53

Het vorige topic ([RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst) was onoverzichtelijk geworden door alle informatie en het offtopic en onprettige berichten door elkaar, terwijl er ook zoveel informatie in zit. Dat vinden we erg jammer en daarom openen we hierbij een nieuw topic, zodat er met een frisse start verdergepraat kan worden.

Zoveel mogelijk nuttige informatie uit het oude topic is door Marlies bij elkaar gezet, waarvoor dank! Hierdoor is het voor iedereen makkelijk en overzichtelijk beschikbaar. Je vindt de informatie hier: [RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:57

Zal ik dan maar zo vriendelijk zijn om het topic als geopend te verklaren :D

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:05

Dat lijkt me een goed plan :)) Mocht er een betere titel mogelijk zijn voor dit topic, hoor ik het graag ;)

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:18

Dan wil ook wel weer een poging doen om mee te praten :j

Wat fijn die samenvatting. Is het een samenvatting tot pagina 81 (zie onderaan)?

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:21

Ik wist niet dat de quotes er toch in zouden komen, ze zeiden tegen mij namelijk dat dit niet mogelijk was. Vandaar dat ik tot 81 gemaakt heb. Op mijn vrije dagen zal ik ze verder aanvullen en dan naar de mods sturen zodat ze, ze kunnen toevoegen.

Klassieke rijkunst is een prima topic naam. Hopelijk kunnen we in dit topic alleen over Klassieke Dressuur/Rijkunst praten en niet over zelf bedachte rijstijlen.

Heel erg bedankt voor het openen van een nieuw topic.

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:31

Een van de stille meelezers hier. Wat verschrikkelijk fijn dat besloten is om dit topic toch voort te zetten. *\o/*
Ik hoop nog veel van de vaste schrijvers te leren.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:46

Meld zich hier ook weer!

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:35

En nu maar hopen dat we weer wat opsteken.......

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:53

xmarliez schreef:
Klassieke rijkunst is een prima topic naam. Hopelijk kunnen we in dit topic alleen over Klassieke Dressuur/Rijkunst praten en niet over zelf bedachte rijstijlen.


Jammer, dat de opening van dit topic alweer gelijk een "steek onder water" moet zijn ;(
Tenminste als ik het vetgedrukte goed "begrijp"

Jammer, want ook het duits klassieke zou met veel minder "teugelgebruik" een stuk meer aansluiten op het biomechanische systeem van het paard.

Want nogmaals: een uitdrukking van Egon von Neindorff kan toch iedereen aan het denken zetten?

"Hoofd/halshouding is een gevolg van rug- en achterhandgebruik"

Waarom dan toch (ook al is het volgens sommigen alleen maar met "halve ophoudingen) de voorkant van het paard beïnvloeden?

Nog een mooie uitspraak van Egon von Neindorff.
De zit is de belangrijkste ruiterhulp. De andere hulpen zijn alleen maar "aanvullend"

Dus bij een goed begrip en interpretatie van deze uitspraken hoort zo min mogelijk handgebruik.

Zo klassiek als het maar kan zijn, dus :)

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:07

Aanvullende hulpen zijn ook hulpen. Hoe je ze ook interpreteert, het een kan niet zonder het ander.
Tuurlijk wil je zo min mogelijk handgebruik, maar tevens zo min mogelijk been en zithulpen.
Onzichtbare hulpen, dat is toch waar dressuur om draait?

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:16

setteke schreef:
Aanvullende hulpen zijn ook hulpen. Hoe je ze ook interpreteert, het een kan niet zonder het ander.
Tuurlijk wil je zo min mogelijk handgebruik, maar tevens zo min mogelijk been en zithulpen.
Onzichtbare hulpen, dat is toch waar dressuur om draait?


Het één kan natuurlijk wel zonder het ander.
Waarmee ik wil zeggen, dat alleen op zit er heel goed gereageerd wordt door het paard en veel natuurlijker, dus niet een "kunstmatige" houding.

Want dat gebeurt, als wij (als ruiter) te veel willen manipuleren.

Want als men goed nadenkt over de uitspraak "een paard in de hand stellen" voordat men kan gaan werken met een paard?
Bij mij is het zo, dat ik eerst mijn paarden aan een "lange" teugel rijd.
Daarmee allerlei oefeningen doe, die in de "klassieke" dressuur losmakend zijn, mijn paarden vanzelf in "de houding" gaan.

Om nog even terug te komen op dat "onzichtbare",
Alle hulpen moeten zo "onzichtbaar" mogelijk zijn. Dus ook die zit- en beenhulpen.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:22

Meelezer verhuist mee dus meldt zich even..
Fijn, die samenvatting van het oude topic!

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:27

Niet mee eens, dat heeft niets te maken met manipuleren, maar met een paard van achter naar voor rijden.
Cherie, ik heb helaas geen paarden die vanzelf "in de houding" gaan.
Verder zijn we het eens en dan bedoel ik de onzichtbare hulpen :D .

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:30

Nou JPS, zo fijn vind ik die samenvatting niet, het lijkt wel een drieluik van een aantal posters.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:32

Marliez, wat een werk. Ik lees weer mee.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:35

Dat klopt setteke, maar er staat wel fijne informatie in.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:37

Daarom lees ik ook nog steeds mee :D .

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:42

Dan kunnen we elkaar de hand geven :D
Goed dat het topic een nieuwe kans krijgt.
Cherie, dat de zithulp de belangrijkste is, maakt imo de aanvullende hulpen in z'n geheel niet minder belangrijk.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:40

ha fijn een nieuw topic... :D

cherie, op welke blz staat die uitdrukking van Von Neindorff? ik heb het boek hier liggen (naar mijn weten is het er alleen in het Duits, dus ik ben erg benieuwd)

in de klassieke dressuur 'laat een paard de rug los' en heeft men het niet over 'ruggebruik'. (ik wist het eerst ook niet beter, maar het moet toch even genoemd worden)

doordat het paard de nek en kaak loslaat, laat het ook de rug los en als gevolg daarvan kan de achterhand beter ondertreden - immers als het paard de rug niet loslaat, stokt de beweging en gaat het niet meer in een zuivere takt.

daarom is nageven wel van belang voor dit proces.

het is wel zo, dat een paard doordat het van achteren naar voren wordt gereden (dmv zit en eventueel beenhulpen) aanleuning zoekt op het bit. op dat moment kun je het laten nageven.

het mag nooit andersom gebeuren.

daarbij kun je dit proces ondersteunen door losmakende oefeningen te rijden.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 05-06-11 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Berichten: 716
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:00

Cherie, die discussie over von Neindorffs woorden heb we eerder gehad.
Hij schrijft dit nergens.Orkest van hulpen, remember.
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 05-06-11 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:08

het grote probleem is dat de hand een 'goede' hand moet zijn: hij moet op tijd loslaten en heel fijne hulpen kunnen geven (onzichtbaar). en daar gaan veel ruiters de fout in, daardoor ontstaan aanleuningsproblemen of wordt er gezegd dat er dan maar zonder handen gereden moet worden.

de 'hand' van de ruiter moet telkens verfijnd worden en verbeterd.

de eerste stap is een onafhankelijke zit, zodat de ruiter de teugels niet nodig heeft om zich in balans te houden en ook bewust hulpen kan geven.

maar daarmee ben je er dan nog niet.

bij het nageven is het moment van nageven van de ruiter nog belangrijker dan het moment dat je het paard vraagt om na te geven, en dat vergt een zeer fijngevoelige ruiterhand en die moet telkens weer verfijnd worden. de aanleuning van een beginnend dressuurpaard is anders dan die van een verder opgeleid paard en dat zit hem ook in de mate van scholing van de ruiter.

Frie87

Berichten: 230
Geregistreerd: 02-06-11
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:18

@ quadripes: zoals jij het omschrijft klinkt het echt heel logisch. Maar het is misschien een erg simpele vraag, stel hem toch: Wat doet de hand van de ruiter in jouw ogen? Maakt hij ophoudingen of houdt hij een lichte constante weerstand totdat het paard helemaal nageeft?
er zijn hier zoveel meningen over, soms weet ik het niet meer. :o

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:26

in eerste instantie zul je het paard moeten leren om na te geven, dus op een lichte druk op het bit de kaak te openen (kauwen, daarom moet het paard ook met een niet te strakke neusriem of sperriem worden gereden). je kunt een paard dit leren dmv bijzetteugels aan de longe voordat je begint met rijden.

als een paard dit heeft geleerd (en de ruiter ook), dan kun je ophoudingen maken. waarvan het doel is dat het paard de nek en kaak loslaat, daardoor ook de rug loslaat enz.

alleen de ruiterhand is vaak trager dan het paard, waardoor de ruiter het moment van loslaten mist en daardoor ontstaat er een stugge verbinding (of harde mond, paard pakt bit vast, enz.).

en die verfijning van de hand (steeds sneller loslaten en op de juiste manier ophoudingen kunnen maken) heb je nodig om hogerop te kunnen komen in de africhting. dat is een gevoel dat ook niet iedereen heeft (helaas).

op een gegeven moment zul je merken dat nageven in feite meer ontspanning is van de hand dan 'druk geven'.

alleen dat is iets waar je ruitergevoel voor nodig hebt en waar je heel erg veel aan zult moeten werken.

vaak hebben we in 1 hand meer gevoel dan in de andere hand en dit geeft dan weer het gevoel dat het paard op de ene kant meer vastpakt dan de andere. in feite pakt de ruiter meer vast aan de ene kant dan de andere.

edit: nu heb ik nog niet echt antwoord gegeven op wat je vroeg volgens mij. in eerste instantie zul je het een paard moeten leren door pas na te geven als het paard nageeft. je kunt dat proces dus aan de bijzetteugels aan de longe al inzetten. dan snapt het paard wat je wilt als je het gaat rijden. dan heeft het het zichzelf in feite geleerd. alleen goed longeren met bijzetteugels is wel even een vak apart.

maar in feite is het een constante communicatie tussen paard en ruiter waarbij de ontspanning vanuit de ruiter enorm belangrijk is en waarbij je zult ontdekken dat in feite nageven niet draait om druk maar om ontspanning. maar dat is zo moeilijk uit te leggen.

Frie87

Berichten: 230
Geregistreerd: 02-06-11
Woonplaats: Brunssum

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:30

oke dat heb je echt super uitgelegd. het probleem van op de ene hand meer gevoel dan de andere ken ik wel. hier probeer ik zoveel mogelijk op te letten, maar mn paardje laat het ook wel merken als ik zelf te veel vast houdt door zichzelf sterk te maken .

bedankt voor je uitleg, ik zal er veel aan hebben.

jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:30

Nog een stille meelezer, super samenvatting!