sporen geen nut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonney4ever

Berichten: 156
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Eemdijk

sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 16:51

Hoi allemaal

Ik rijd in een les waar ook een vrouw in rijd die ongeveer 45 is. Ze rijd echt al heel lang, maar ze prikt constant met haar sporen. Haar paard reageert daar gewoon niet meer op. En op zn buik heeft het paard super grote kale plekken.

Als die vrouw dit doet is het toch beter om je sporen af te doen... je paard reageert niet, en het is voor haar ook een aanwenning, ze prikt om de domste dingen.. Ik begrijp het niet hoor.

Wat vinden jullie?

kayjody
Berichten: 143
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Gendt

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:59

sporen vind ik alleen voor mensen die goed hun benen stil kunnen houden en weten wanneer ze de spoor als extra hulp moeten gebruiken. net als een zweep is een spoortje een hulpmiddel om te corrigeren en niet om de hele tijd te gebruiken. dus ik denk idd dat de spoor bij deze persoon niet zo vele nut heeft las ze hem d hele tijd gebruikt en omdat je ook la aangeeft dat het paard er toch niet op reageert.

veerkee

Berichten: 526
Geregistreerd: 22-04-09

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:48

ja klopt maar dat is uiteidelijk haar eigen keuze het enige wat je kan doen is haar gewoon een keer met haar neus op de feiten te drukken en veder jezelf niet te bemoeien ermee, maar goed voor die pony is het geen pretje

Edebussy

Berichten: 59
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Dronten

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:16

Eens met beide antwoorden maar als het dier er kale plekken van heeft word het wel een ander verhaal...dat vind ik (maar dat is mijn mening) dierenmishandeling.
Ik rij zelf ongeveer 13 jaar met sporen en naar mijn weten heb ik er nooit 1 haar mee uitgeprikt.

Zeker als het zo ernstig is al je beschrijft lijkt het me goed om er eens op een normale manier naar te vragen, het hoe en waarom dan wel te verstaan.
Al blijft het lastig tegenover mensen met zoveel "rijervaring" iets in te brengen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:59

Als een paard kale plekken heeft op de plek waar je aandrijft komt dit vaak door systematisch aansporen. Dus gewoon het paard bij elke pas aandrijven, dit soort mensen kunnen heel leuk met sporen gaan rijden maar dat paard is dus gewoon niet aan het been. Je meot helemaal zelf weten of je er wel of niet iets van wilt zeggen, ik ben daar meestal geen voorstander van. Immers is dat paard al zo dood voor het been dat ie die sporen ook neit meer voelt.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 03:24

Als iemand 45 is, dan wil dat nog niet zeggen dat het een volleerd rijder is. Misschien zit ze net knap een jaar op een paard. Maar eigenlijk zou de instructeur er wat van moeten zeggen.

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:50

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vituslover
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-10-09

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:16

sporen zijn niet erg,
maar als zij haar benen niet stil kan houden is het erg vervelend voor het paard.
ik noem het zeker geen paarden mishandeling,
dat gaat wel een beetje heeel erg ver..
misschien kan je er gewoon naar vragen?

vaughane

Berichten: 178
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:39

xLindy91 schreef:
Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, niet om de hulpen te versterken.
Je kunt er wat van zeggen, in de trant van krijgt elk paard kale plekken door jou sporen?
Maar hoogstwaarschijnlijk krijg je dan een afkeurende blik of zelfs ruzie.
En daar heb je natuurlijk ook geen zin in.

Helemaal mee eens. Sporen zijn inderdaad om net even wat nauwkeuriger aan te geven wat je precies bedoeld. Niet om ze te gebruiken om (tactmatisch) te drijven of om de hulp te versterken. Als iemand de hakken regelmatig optrekt of tactmatisch met de sporen aanport, moet die in ieder geval geen sporen gebruiken. Dan krijg je van die kale plekken. Het paard schiet er niets mee op, en de ruiter ook niet. Integendeel. Regelmatig te grof gebruik van sporen, werkt tegen je. Misschien kan je zoiets tussen neus en lippen door zeggen. Dan moet ze wel weten dat ze de sporen te grof en te vaak gebruikt. Misschien weet ze dat niet. Als je het wat suptieler wilt brengen: "Goh je hebt een leuk paard. Als je het een maandje in training zet, zodat die wat beter aan de hulpen wordt, zouden jullie een hele mooie combinatie zijn." Hopelijk gebruikt ze dan na de training geen sporen meer. Anders heeft die training geen zin.
Het kan ook zijn dat ze zelf onvoldoende in balans is. Dan is het aan de instructeur om daar iets mee te doen of moet ze naar een clinic. Maar ja: wat is er aan de hand en wat doe je er mee??? Als je dat al wilt.
Ik denk zelf dat het goed voor haar zou zijn om eens een clinic te volgen over houding, zit en balans. Dan komt het onterecht gebruik van de sporen zeker naar voren.

Bonney4ever

Berichten: 156
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:36

Edebussy schreef:
Eens met beide antwoorden maar als het dier er kale plekken van heeft word het wel een ander verhaal...dat vind ik (maar dat is mijn mening) dierenmishandeling.
Ik rij zelf ongeveer 13 jaar met sporen en naar mijn weten heb ik er nooit 1 haar mee uitgeprikt.

Zeker als het zo ernstig is al je beschrijft lijkt het me goed om er eens op een normale manier naar te vragen, het hoe en waarom dan wel te verstaan.
Al blijft het lastig tegenover mensen met zoveel "rijervaring" iets in te brengen.


Het paard is ook gewoon absoluut niet aan het been en ze blijft maar prikken. en ze rijd al wel 25 jaar, dus ik weet dat ik er niks tegenin kan brengen, maar toch, dit vind ik geen rijden... En ze doet het constant en het paard sjokt maar door. arm beest.

Maar ik was beniewd wat jullie hiervan vonden, daarom heb ik het hier maar neergezet;)

xxOrlando

Berichten: 1069
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Donkerbroek -> Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:18

Idd , ze kan ze beter af doen.Als hij er toch niet meer op reageert , waarom zou je zijn buik dan nog meer naar de maan rijden ?

Mijn pony rijd beter met sporen , want dan komen de hulpen beter over :') dit staat er heel raar volgens mij.
Maar zo krijg ik ollie ook beter gereden , en als ik dan stuur hoef ik ook niet zulke grote hulpen te geven , en ik rijd ol natuurlijk ook op mijn benen , dus met sporen krijg ik hem ook wat lekkerder nagevelijk :D

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:31

Als ze de sporen af doet, wordt het paard niet plots wel gehoorzaam aan het been. Dus dat is ook geen oplossing....
Ze hoeft ze niet af te doen, maar ze moet ze beter gebruiken en dat is dus om het paard ermee aan het been te krijgen. Maar als een paard nauwelijk op een spoor reageert, kun je dat beter met een zweepje doen. Verder gaat het aan het been krijgen door een serie oefeningen en niet door continue te sporen.

Je zou dus eerlijk kunnen vragen waarom ze het paard niet aan het been probeert te krijgen ipv het af te stompen voor de hulpen. Wellicht krijg je ook een eerlijk antwoord waar je wat mee kunt.

Het is niet handig om zulke dingen te bespreken waar ze zelf niet bij is om uitleg te geven alleen maar omdat je graag wilt zien hoeveel mensen het er met je eens zijn.

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:42

Sporen zijn om de hulpen te verfijnen, niet om een paard lek te prikkenn :S

FeLaRe

Berichten: 815
Geregistreerd: 01-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:45

Dat paard is ws afgestompt op haar constante geprik.
Bij mij op stal stond een vent en die reed western met priksporen en zat constant te prikken, paard had kale eeltplekken!~! en liep supe rlangzaam, helemaal afgestompt. Zei er maar niks van... :(

Idd sporen is om hulpen te verfijnen en niet om lekker mee te gaan stompen.

Zaff
Berichten: 72
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:52

Ik weet niet hoe oud je bent, jaar of 16?
In dat geval zou ik kijken naar iemand die ouder is of die er wat van kan zeggen,
zijn er niet meer mensen die het opvalt?
Denk dat ze makkelijker iets aanneemt van iemand rond die leeftijd of de instructrice natuurlijk.

Sabuna
Berichten: 232
Geregistreerd: 25-05-10

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:34

Sporen zijn ervoor om je hulpen te verfijnen, niet om elke pas mee te prikken. Bij mij op de manege zijn sporen (jammer genoeg) toegestaan, sommige kinderen die dan pas net 3 lesjes hebben gehad, rijden er al mee! Ik zelf heb geen sporen, heb ze niet nodig, maar sommige pony's (vooral de pony's) reageren niet meer op het been, alleen op of een tik met de zweep, of een spoortje.

De mensen die dan zonder sporen rijden, kunnen die beesten alleen met geweld vooruit krijgen. Zo jammer vind ik dat!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:48

Dat laatste is niet helemaal waar. Een goede ruiter krijgt ook een redelijk "benen-dove" pony in een les wel aan het been. Ik heb honderden manegepaarden gereden die bij anderen niet vooruit te branden waren, waarvan een aantal alleen met sporen te rijden waren en ik kreeg ze echt allemaal aan het been en ik was toen maar een vlieggewicht, je hebt er ook geen kracht voor nodig.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:13

sporen hebben alleen nut als je ze goed kan gebruiken en een stille been hebt.
Dan heeft het als functie de beenhulpen te 'verlichten' of minder zichtbaar te maken,
of bij een moeilijke zijgang oefening even iets aan te prikken om ze te laten weten dat ze moeten scharen.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 04:05

xLindy91 schreef:
Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, niet om de hulpen te versterken.
Je kunt er wat van zeggen, in de trant van krijgt elk paard kale plekken door jou sporen?
Maar hoogstwaarschijnlijk krijg je dan een afkeurende blik of zelfs ruzie.
En daar heb je natuurlijk ook geen zin in.


Persoonlijk vindt ik sporen niet meer van deze tijd.
Zeker gezien de rijtechnieken die de laatste tijd ontwikkeld zijn.
Je ziet dat heel duidelijk bijv. in de rensport, beenhulpen helemaal verdwenen zijn. In de polosport zijn beenhulpen ook op lager plan gezet en populaire hobby's als westernrijden gaan ook steeds meer richting teugel en zit.
Benen zijn nu eenmaal niet de meest elegante ledematen om verfijnd mee te sturen. Hoeveel mensen zijn er die ermee kunnen tekenen, schrijven of mee kunnen liefkozen? Zelfs een paard zal je niet voorzichtig een aai met z'n hoef geven, ook al zijn de benen zo gevoelig.
En als er dan een wiebelbeen een paard loopt te porren met stekels aan ongecontroleerde ledematen, dan zou ik daar best een stevig woordje mee willen wisselen, als een advies niet helpt.

Bonney4ever

Berichten: 156
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:42

Zaff schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, jaar of 16?
In dat geval zou ik kijken naar iemand die ouder is of die er wat van kan zeggen,
zijn er niet meer mensen die het opvalt?
Denk dat ze makkelijker iets aanneemt van iemand rond die leeftijd of de instructrice natuurlijk.


Ja ik ben 15 en ik snap wat je bedoelt. ze luistert echt niet naar zo'n kleuters als ik :P
en ze komt ook bijna nooit in onze les, maar als ze er de volgende keer is zal ik het tegen de instructie zeggen.

xxOrlando

Berichten: 1069
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Donkerbroek -> Friesland

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:22

ook ik kan met Ollie wel zonder sporen rijden , alleen moet ik wat hardere hulpen geven..
Maar als ik eenmaal bezig ben en heb super heb lopen kan ik hemzelfs uit gesttrekte draf rijden zonder sporen , het is denk ook een beetje dat het tussen mijn oren zit hoor :Y)
Ik had een keer een wedstrijd en dat was mijn 2de wedstrijd in de L2 , en ik had geen zweep in mijn eerste proef en ik was op ( is weet zelf ook niet waarom :P) toen ik in me 2de proef wel een zweep had ging het beter , terwijl ik geen 1 x een tikje gegeven had :')

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:56

Paard stompt op deze manier af voor de hulpen en zal steeds slechter gaan reageren

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 04:54

xxOrlando schreef:
ook ik kan met Ollie wel zonder sporen rijden , alleen moet ik wat hardere hulpen geven..
Maar als ik eenmaal bezig ben en heb super heb lopen kan ik hemzelfs uit gesttrekte draf rijden zonder sporen , het is denk ook een beetje dat het tussen mijn oren zit hoor :Y)
Ik had een keer een wedstrijd en dat was mijn 2de wedstrijd in de L2 , en ik had geen zweep in mijn eerste proef en ik was op ( is weet zelf ook niet waarom :P) toen ik in me 2de proef wel een zweep had ging het beter , terwijl ik geen 1 x een tikje gegeven had :')


Wat voor paard is het en wat wil je er mee?
De meeste paarden zijn gefokt en ingereden/getraind voor een speciaal doel.
Ik heb soms het idee dat er iets van een paard verlangd wordt, waarvoor het paard(ras) eigenlijk niet geschikt is.

enca
Berichten: 57
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:11

met sporen blijven rijden heeft in dit geval totaal geen zin, op den duur voelt een paard dat niet meer.
waarschijnlijk heeft die vrouw de sporen meer nodig dan haar paard. vergelijk het een beetje met Dumbo die ook een veer nodig had om te kunnen vliegen

Bonney4ever

Berichten: 156
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:08

enca schreef:
met sporen blijven rijden heeft in dit geval totaal geen zin, op den duur voelt een paard dat niet meer.
waarschijnlijk heeft die vrouw de sporen meer nodig dan haar paard. vergelijk het een beetje met Dumbo die ook een veer nodig had om te kunnen vliegen


haha wel een goed voorbeeld :P