Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emenem98
Berichten: 20
Geregistreerd: 28-08-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:34

Nee zeker niet! Maar goede ruiters vallen niet zo vaak, maar indd elk paard kan gek doen, of op het moment dat je bijv een chap goed trekt, dan zit je instabiel je en je paard zou dan maar een bok geven. Maar van veel vallen leer je ook wel zitten inderdaad. Ik viel vroeger er vaak (heb een lichte motorische stoornis) en mijn balans en houding was dus echt poedersuiker, maar naarmate ik steeds meer met bbp of zonder zadel ging rijden is mijn balans echt veel beter geworden en val ik steeds minder, dus dit soort dingen hebben er denk ik ook invloed op

annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:59

Iedereen valt weleens. Ik ben er ook ondertussen heel vaak afgevallen.
Ik denk niet dat je dan gelijk een slecht ruiter bent.

virginieh

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:56

Vroeger op de manege/boerderij waar ik leerde paardrijden ontelbare keren gevallen! De reden is dan ook omdat ze mij telkens de moeilijkste paarden aangaven, omdat ik een te braaf kind was dat niet durfde morren (of nee zeggen), omdat ik er ook telkens weer op kroop. Ik denk dus ook niet dat ze mij die paarden gaven omdat ik niet kon rijden ;-) ( jaren later pas door gehad dat ze mij als kind een beetje gebruikten om hun paarden in te rijden)

virginieh

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:58

Ik heb er wel veel van geleerd hoor van die valpartijen , ik merkte ook dat als het te lang geleden was dat ik nog eens zand had gegeten, ik juist meer bang was om te vallen en wat minder zeker was.

Toperoit
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-12-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:23

Ik ben gisteren van mijn paard gevallen, voor het eerst, wat een ervaring. :')
Ik denk niet dat ik nu een betere ruiter ben ofzo, hoogstens een met meer blauwe plekken.

lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:18

Vallen hoort er nou eenmaal bij. Zelfs de beste ruiters happen wel eens zand.

Andra_S
Berichten: 372
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:23

Ik heb meegemaakt dat bij de praktijktest voor het ruiterbewijs, iemand van zijn paard knalde en toch het ruiterbewijs kreeg. Omdat hij het goed op had gelost: was rustig gaan staan, rustig naar zijn paard teruggelopen, had het tuig gecontroleerd (of er niks was losgeschoten) en was er weer op geklommen.

De reden waardoor hij viel, vond ik minder: de hele groep (inclusief mijzelf) ging compleet aan de kletter, niemand van ons hield zijn/haar paard.

Dit was best lang geleden, ik vraag me af hoe streng de examinatoren tegenwoordig zijn. Kan me voorstellen dat het niet kunnen houden van je paard als reden wordt gezien om je te laten zakken. Of misschien ook niet, als je laat zien dat je het goed oplost?

dannybakker
Berichten: 13
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:49

nee je bent geen slechte ruiter als je valt want iedereen kan vallen dan ben je nog niet gelijk minder dan iemand die niet valt

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:15

Ik denk dat iedereen wel eens een keer valt.. denk dat je reactie daarop wel bepalend is :)

_Fien
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:13

Iedereen valt weleens. Daarom ben je nog geen slechte ruiter :) dat slaat echt nergens op vind ik...

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:46

ik ben ooit eens een keer 4 keer in 1 les er af gevallen.. en dat van een manege paard :') paard was nog maar 4 en reed net mee in de lessen. alles wat bewoog was doodeng en ja, nooit op gerekend dat die zo gek zou doen als die schrok :+ later begin je het aan te voelen en kan je hem voor zijn. dus veel van die vallen geleerd in de les

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:14

ben er een paar jaar geleden goed afgevlogen.

ik had al een paar keer aangegeven dat het tuig niet meer optimaal was.
maar goed in slechte tijden is het redderen met wat je hebt natuurlijk.

het paste goed en zat goed, alleen ik vertrouwde het leer niet helemaal meer.

Het waaide een beetje en wat regen buiten, dus de paarden en ponies waren wat alerter dan normaal.
lekker warm gestapt, dus ik draaf aan, schakel wat in de draf, pony begint zich te ontspannen.. So far so goed.

Tot de grote schuifdeur werd opengetrokken net toen ik langsreed :').
Pony blaast zich van schrik helemaal op en springt een paar meter opzij.

en daar zat ik .. op de grond.. Maar wel op het zadel!
op mijn zit dus niets af te dingen :')
zat achterop mijn kont, het zadel lag keurig op z'n plek tussen mijn benen op zijn achterboom.

restte mij niets anders dan keihard in de lach te schieten terwijl de pony bedust van wat er nu toch gebeurd was rustig naast mij stond te wachten..


vraag mij niet hoe het gebeurd is.. want je zou denken dat het zadel er zijwaards afglijd tenzij een pony een bok geeft en je met zadel en al ten hemel gelanceerd wordt.. maar geen van beide is gebeurd. bok zeer zeker niet, en glijden volgens mij ook niet, want dan zou ik toch niet rechtop op de grond zitten.

stoten waren beide geknapt.

_Jannekesc
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-01-16
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:32

Helemaal niet, kan ook aan een onverwachte reactie van een paard liggen! En als dat niet het geval is, vind ik het nog niet slecht! Iedereen valt wel eens!

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:39

iedereen valt wel eens
Ik ben al 9X van mijn verzorgpony afgevallen :D
8X zonder zadel en bitloos ( altijd leuk dan als hij zo'n gekke kuur krijgt en super hyper is :D )
en 1X met zadel ( schrok van quad die langs kwam)
Een echte amozone valt 7X ( of meer :) )
Als je valt kan dit liggen aan dat je pony schrikt of gewoon dat je gewoon iets nieuws wil proberen ( zoals springen zonder zadel :# ) Je bent echt geen slechte ruiter dan hoor

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:30

Het hoort erbij!!
al een paar keer flink gevallen, waar van ik 1 keer bijna niks meer weet (even een stukje kwijt)..
maar de laatste keer kon ik gelukkig lachen dat ik er naast zat!!
Mijn jonkie was ik aan het losspringen op wedstrijd. Ik rij naar een oxer, ze zette af.. maar toen toch niet..
Ze zat ineens op haar knieƫn voor de hindernis, en haar achterkant zakte er zo achteraan. Ik stond dus met 1 voet op de grond toen ze bedacht toch weer op te staan... Tja en toen zat ik ineens met mn kont in de balken _O-
Ik schoot vervolgens keihard in de lach, en de rest die aan het losrijden waren keken me aan van wat gebeurd daar :')

Ik merk wel dat ik op mijn andere paard ( die nog wel eens last heeft van 180graden de andere kant op) veel alerter zit, en als ze dus ineens andersom staat oid ben je er wel stiekem op berekend. En daar ga je wel van leren blijven zitten! Ik denk dan ook dat je wel makkelijker van een wat 'braver' paard valt, omdat je er dan meestal niet op bedacht bent dat ze toch nog wel eens raar kunnen doen :j

Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:09

Iedereen valt wel eens, hoort erbij en leer je van :)

Kar_lien

Berichten: 49
Geregistreerd: 06-03-15
Woonplaats: Gemeente Molenwaard

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:34

Precies, hoort erbij, maar goed voor je ego is het niet :+

Enjoyce94

Berichten: 35
Geregistreerd: 31-05-14
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 02:06

Ik ben er al tig keer vanaf gevallen. De ene keer zonder schrammen, de andere keer met kneuzingen of breuken. Het hoort er nu eenmaal bij. Ik vind ook wel, dat als je bang bent om te vallen, je beter niet op een paard kunt gaan zitten. Het moet immers leuk blijven.

zelmago4it schreef:
Ik merk wel dat ik op mijn andere paard ( die nog wel eens last heeft van 180graden de andere kant op) veel alerter zit, en als ze dus ineens andersom staat oid ben je er wel stiekem op berekend. En daar ga je wel van leren blijven zitten! Ik denk dan ook dat je wel makkelijker van een wat 'braver' paard valt, omdat je er dan meestal niet op bedacht bent dat ze toch nog wel eens raar kunnen doen :j


Dat vind ik een hele goede. Van een braaf paard verwacht je inderdaad niet dat ze gek doen. Als ze dat dan ineens wel doen ben je er niet op voorbereid en voor je het weet, lig je op de grond.

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:52

Zoals mij altijd ik verteld 'de beste ligt er ook wel eens naast'.
Tijdens Indoor Drachten ging Albert Zoer er naast, om nou te zeggen dat hij een slechte ruiter is?
Vallen hoort er bij, soms niet altijd even leuk maar ja ..

Sannedavito
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-02-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:37

Kan altijd gebeuren. Fouten maken is menselijk. En soms is de samenloop van omstandigheden gewoon even niet zoals gepland.

Deleted123
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:46

Nee vind ik zeker niet! Het is gewoon heel erg afhankelijk van de omstandigheden en van het paard. Het kan iedereen overkomen!

happymyl
Berichten: 18
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:57

Nee, als je valt ben je geen slechte ruiter. Iedereen kan wel eens vallen van een paard

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:57

Ik val er ook nog wel eens naast en dan ben ik best handig, kan ik stellen :') Gebeurt iedereen wel eens :j

paarden_blog

Berichten: 9
Geregistreerd: 11-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:51

Edward gal is van zijn paard gevallen dat schrok,is hij een slechte ruiter en kan hij niet rijden?

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:15

Wil inderdaad net zeggen Edward hapt ook nogsteeds zand :+ ik vind wel dat je om een domme rede kan vallen. Maar vind niet dat je dan dus beter of slechter kan rijden... :)