paard inrijden, waarom alles zo snel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_nadesh

Berichten: 1526
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:58

Ts; ik vind jou helemaal niet overdreven. ;)

Bij ons op de manege stond iemand die haar paard (net paar maand onder het zadel) met sporen met wieltjes reed en slofteugel je kon echt duidelijk zien dat het paard het nog moeilijker vond om een beetje recht telopen hij slingerde als het ware als ik het zo goed zeg?

Mijn paard moet nog 3 worden in maart hij kent longeren al helemaal en longeer hem alleen met elastiek zadel en hooftstel de elastiek zit hardstikke los dat die wel gewoon zon hooft omhoog kan doen maar hij heeft wel door dat die met dat ding naar beneden moet lopen elke x met zijn neus naar de grond en goed belonen heb er ookal 1x voor de grap 5 sec opgezeten ik kon merken dat die klaar was om ingereden teworden maar dit gebeurt pas in mei (waarschijndelijk ook nog wel later) maar ik zou mijn jonge paard nooit met slof of sporen of andere hulp middelen gaan rijden.

Ik ben het dus helemaal met jou eens. ;)

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:00

listiglistje schreef:
@No_No: Even correctie: ik heb maar op 1 internationale stal gestaan (ik stond daar in pension) en niemand legt het je uit,
mits je je leergierig opstelt en vaak langs de kant staat te kijken en te luisteren (dit kost nl niets ;-) )
Ik heb gelukkig wel van mijn instructeur daar veel van zijn paarden mogen rijden.
Zelf heb ik alleen maar een aantal jonge paarden gehad, welke ik zelf heb ingereden (met begeleiding).

Grondwerk is mi opvoeding, lichaamstaal, consequent en duidelijk zijn, dan weet een paard voor zijn hele leven precies wat wel en niet mag ;-)
Voorbereidend werk heb ik 1 à 2 maanden gedaan, eerst aan de longe met een bijzetteugel, daarna aan dubbele lijnen het stuur en rem erop gezet en daarna hup erop, eerst aan de longe daarna los van de lijn.

Citaat:
Wij hebben ook paarden op stal staan die uit en zeer goede bloedlijn komen, echter hebben ze minder talent dan de voorouders. Deze paarden waren echt getraind bij goede stallen, dus talent is niet altijd ervelijk ;)


No_No, wat noem jij een goede bloedlijn?? een paard met een bekende vader? bv een klinkende naam als Gribaldi?
Ik heb het over (prestatie)moederlijnen (direct) zij bepalen wel degelijk de prestatievererving!


+:)+ Dit is iemand die in mijn ogen goed bezig is met het inrijden. Ik doe het eingelijk precies hetzelfde alleen ga ik wel gelijk los van longe als ik er op zit!

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:02

NO-NO jou openingsvraag is ook mijn vraag :D
Heb een paardje zadelmak gemaakt op basis van rust en vertrouwen. Was helemaal niet bezig met aan de teugel rijden etc.. eerst met goed leren lopen zeg maar.
Maar helaas had de eingaar ineens haast met de verkoop en moest die in no time aan de teugel lopen.. ik heb dat niet gedaan, ander meisje moest er dus op gaan rijden.. Met bijzet aan longeerlijn, met harde hand bij het rijden.. Tsja, niet mijn manier.. doet me ook pijn. Alles voor de verkoop, dat het oogt dat die zo mooi loopt! Vind het triest :)

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:18

lailapri schreef:
andere vragen waarom zijn er wedstrijden voor jonge paarden? Waarom is de gemiddelde leeftijd van een sportpaard maar 7/8?
Het is een gegeven dat een paard met 3 nog niet uitgegroeid is en er veel essentiele groei nog na hun 3e leeftijd plaats vind, zowel lichamelijk als geestelijk en toch wordt er nog heel normaal gedaan over op die tijd inrijden en soms ook letterlijk het paard breken.

- Omdat het voor een jong paard niks bijzonders is om mee te gaan op wedstrijd als hij dat van jongsafaan mee doet. Weet je welke paarden gespannen zeikers zijn op concours? Degene die je lang thuishoudt! Die vinden het eng en spannend en gaan kletsnat van het zweet. Als jij je driejarige gelijk meeneemt naar les, naar wedstrijd, naar buiten, keertje ergens anders trainen, dan weten ze niet beter en is het een 'normale' uitstap.
- Omdat die cijfers gebaseerd zijn op de verzekeringsmaatschappijen en die donderen 15-jarige paarden uit het bestand, tenzij jij gigantische premies wilt betalen en dat doet bijna niemand. Dus al die paarden die echt oud zijn en niet in de verzekering zitten, die worden hierin niet eens meegerekend!
Hoeveel jonge paarden ken jij die overleden zijn en waaraan zijn ze dood gegaan? Ik ken er via Bokt een aantal, een een aangeboren probleem waardoor hij zodra hij zwaarder in het werk kwam continu kreupel werd, twee rottige ongelukjes in de wei, een aanrijding met de auto op buitenrit, aantal koliekgevallen...
- Omdat peuters, kleuters en jonge kinderen ook nog ver af zitten van volwassenheid en er toch echt geen kwaad van hebben om op school en in hun hobby's aan het werk gezet te worden. Integendeel: juist een gunstige leeftijd waarop ze leergierig zijn, snel leren, fysiek lenig zijn en zich nog ten volle kunnen ontwikkelen.

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:20

No_No schreef:
Hoe denken jullie over het gestel van het paard? Slijt een paard niet sneller als het snel gaat? Ook als het goed gereden word zonder hulmiddelen? Is een paard niet sneller op dan een paard die rustig aan bereden wordt? ( Voordat het weer verkeerd begrepen wordt,het is een vraag, geen oordeel :o )
Bij de instructeursopleiding wordt tegenwoordig vermeld dat het gemiddelde paard tegenwoordig 6 jaar wordt. Dat komt niet alleen doordat er te veel paarden zijn..


Ik denk dat een goed gereden paard veel minder snel slijt dan een paard dat middelmatig tot slecht gereden wordt. Je moet wel in het oog houden dat een goed gereden getalenteerd paard niet veel kilometers maakt en het is ook zeker niet nodig om die met 2.5 jaar flink aan de jas te zitten.
Ik heb er één lopen, die met 3.5 zadelmak gemaakt is, winter weggezet en die met 4 jaar weer rustig opgepakt is. Training 1x per week een uur en de rest van de tijd hooguit 3 dagen 3 kwartier (inclusief alles), dagje longeren, dagje vrij. Die startte 6 jarig Z2 en is op de Hippiade aardig ver gekomen.
Denk je nou dat zo'n dier daar veel schade van heeft opgelopen?

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:22

Urielle schreef:
lailapri schreef:
andere vragen waarom zijn er wedstrijden voor jonge paarden? Waarom is de gemiddelde leeftijd van een sportpaard maar 7/8?
Het is een gegeven dat een paard met 3 nog niet uitgegroeid is en er veel essentiele groei nog na hun 3e leeftijd plaats vind, zowel lichamelijk als geestelijk en toch wordt er nog heel normaal gedaan over op die tijd inrijden en soms ook letterlijk het paard breken.

- Omdat het voor een jong paard niks bijzonders is om mee te gaan op wedstrijd als hij dat van jongsafaan mee doet. Weet je welke paarden gespannen zeikers zijn op concours? Degene die je lang thuishoudt! Die vinden het eng en spannend en gaan kletsnat van het zweet. Als jij je driejarige gelijk meeneemt naar les, naar wedstrijd, naar buiten, keertje ergens anders trainen, dan weten ze niet beter en is het een 'normale' uitstap.
- Omdat die cijfers gebaseerd zijn op de verzekeringsmaatschappijen en die donderen 15-jarige paarden uit het bestand, tenzij jij gigantische premies wilt betalen en dat doet bijna niemand. Dus al die paarden die echt oud zijn en niet in de verzekering zitten, die worden hierin niet eens meegerekend!
Hoeveel jonge paarden ken jij die overleden zijn en waaraan zijn ze dood gegaan? Ik ken er via Bokt een aantal, een een aangeboren probleem waardoor hij zodra hij zwaarder in het werk kwam continu kreupel werd, twee rottige ongelukjes in de wei, een aanrijding met de auto op buitenrit, aantal koliekgevallen...
- Omdat peuters, kleuters en jonge kinderen ook nog ver af zitten van volwassenheid en er toch echt geen kwaad van hebben om op school en in hun hobby's aan het werk gezet te worden. Integendeel: juist een gunstige leeftijd waarop ze leergierig zijn, snel leren, fysiek lenig zijn en zich nog ten volle kunnen ontwikkelen.


_/-\o_

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:40

ja ik heb er helaas genoeg gezien. Vooral in de handen van de minder deskundige ruiter en daar gaat het hier een beetje over. Kom wel op stallen waaronder ook een massa stal, 150 paarden waarvan een groot deel pension. Er rijden er dus altijd wel een aantal. Als je dan hoort wat ze te oordelen hebben over hun (jonge) paard, ziet hoe ze rijden en hoe ze trainen en ziet wat ze er dan allemaal voor nodig hebben, dan heb ik wel een beetje mijn twijfels. Vooral als je bedenkt dat groot deel wedstrijdruiters zijn, dressuur en/of spring.
Dan vind ik toch echt wel dat ze met de welzijnswetten daar ook licht op mogen werpen, dus niet alleen hoeveel een paard buiten komt etc, maar ook de gedegen opleiding die de instructeurs mogen krijgen die al die ruiters les hebben gegeven.
Gelukkig zijn er genoeg ruiters die wel weten wat ze doen, maar er zijn er veel meer die het niet weten, omdat ze het niet geleerd hebben...

Wat betreft vreemd terrein heb je helemaal gelijk, heb er daar ook een van staan die met 12 is ingereden en 1e wedstrijd. Merrie is eigenlijk gek en nooit opgevoed, kent haar kracht en rent door je heen, toch een b proef met haar gereden.
Nou is deze merrie op de poetsplaats al zenuwachtig en is het een groot deel achtergrond maar weet zeker dat als zij vanaf het begin meer geleerd had dan was ze zeker makkelijker geweest. Maar moet dat trainen op vreemd terrein een wedstrijd zijn? Met een keuring heb je ook de nodige spanning, een les (erop of ernaast) en als handpaardje, ben je in mijn ogen ook al een heel deel.
Dat ze op die leeftijd leergierig zijn kan zo zijn, maar een ander kan het juist nog helemaal niet aan. Je kunt met elk paard wel wat doen, maar niet alle paarden zijn in mijn ogen met 3 klaar om gereden te worden, en ook voor niet alle paarden is het juist om te wachten tot hun 6e. Hoop dus dat ieder zijn gezond verstand gebruikt.

Wat betreft kleuters en peuters vind ik het jammer dat ze nou niet worden gestimuleerd waar ze echt goed in zijn maar vaak moeten leren wat wij vinden waar ze later echt wat aan hebben.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:52

juudii5 schreef:
NO-NO jou openingsvraag is ook mijn vraag :D
Heb een paardje zadelmak gemaakt op basis van rust en vertrouwen. Was helemaal niet bezig met aan de teugel rijden etc.. eerst met goed leren lopen zeg maar.
Maar helaas had de eingaar ineens haast met de verkoop en moest die in no time aan de teugel lopen.. ik heb dat niet gedaan, ander meisje moest er dus op gaan rijden.. Met bijzet aan longeerlijn, met harde hand bij het rijden.. Tsja, niet mijn manier.. doet me ook pijn. Alles voor de verkoop, dat het oogt dat die zo mooi loopt! Vind het triest :)


Dit is precies wat mij is opgevallen, vandaar de vraagstelling :D
Ik zeg ook niet dat andere het verkeerd doen, ik wil gewoon weten waarom mensen dingen doen!

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:54

haha nou mijn vraag dus ook :P dus sluit me even bij jou aan :D
Denk om het geld.. als een paardje mooi loopt kunnen ze het beter verkopen, oog mooier. En ze hebben de tijd niet om het met rust in te rijden denk ik??? Kan het mis hebben hoor :)

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:56

Zou iedereen niet gewoon zijn eigen individuele reden hebben om te doen zoals hij doet?
Ik vind het zo allemaal over één kam scheren.

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:01

Ja klopt.. iedereen heeft zn eigen manier.. en zn eigen redenen.. of voor verkoop, handel weet ik het...

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:02

Of misschien omdat iemand het gewoon leuk vindt?

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:04

Ik vind wel dat je het rustig aan moet doen.
Maar het licht ook hoe het paard erop reageert, als hij alles best vind dan gaat het wat sneller dan dat hij zich verzet.

Maar sporen vind ik ook niet nodig. Dan reageert hij straks alleen maar als je sporen draagt.
Nageven is oke, maar ik vind belangrijk dat ze niet de rug weg druken, hun passen aan maken en idd balans.

Olikea

Berichten: 5461
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:11

@ judiii.. maar dan is er ook wel iets mis met het beeld wat "we" willen.. want een paard wat correct aan de teugel loopt, in een goede aanleuning is heel wat anders dan een paard wat in de krul loopt..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:21

lailapri schreef:
ja ik heb er helaas genoeg gezien. Vooral in de handen van de minder deskundige ruiter en daar gaat het hier een beetje over. Kom wel op stallen waaronder ook een massa stal, 150 paarden waarvan een groot deel pension. Er rijden er dus altijd wel een aantal. Als je dan hoort wat ze te oordelen hebben over hun (jonge) paard, ziet hoe ze rijden en hoe ze trainen en ziet wat ze er dan allemaal voor nodig hebben, dan heb ik wel een beetje mijn twijfels. Vooral als je bedenkt dat groot deel wedstrijdruiters zijn, dressuur en/of spring.
Dan vind ik toch echt wel dat ze met de welzijnswetten daar ook licht op mogen werpen, dus niet alleen hoeveel een paard buiten komt etc, maar ook de gedegen opleiding die de instructeurs mogen krijgen die al die ruiters les hebben gegeven.
Gelukkig zijn er genoeg ruiters die wel weten wat ze doen, maar er zijn er veel meer die het niet weten, omdat ze het niet geleerd hebben...

Wat betreft vreemd terrein heb je helemaal gelijk, heb er daar ook een van staan die met 12 is ingereden en 1e wedstrijd. Merrie is eigenlijk gek en nooit opgevoed, kent haar kracht en rent door je heen, toch een b proef met haar gereden.
Nou is deze merrie op de poetsplaats al zenuwachtig en is het een groot deel achtergrond maar weet zeker dat als zij vanaf het begin meer geleerd had dan was ze zeker makkelijker geweest. Maar moet dat trainen op vreemd terrein een wedstrijd zijn? Met een keuring heb je ook de nodige spanning, een les (erop of ernaast) en als handpaardje, ben je in mijn ogen ook al een heel deel.
Dat ze op die leeftijd leergierig zijn kan zo zijn, maar een ander kan het juist nog helemaal niet aan. Je kunt met elk paard wel wat doen, maar niet alle paarden zijn in mijn ogen met 3 klaar om gereden te worden, en ook voor niet alle paarden is het juist om te wachten tot hun 6e. Hoop dus dat ieder zijn gezond verstand gebruikt.

Wat betreft kleuters en peuters vind ik het jammer dat ze nou niet worden gestimuleerd waar ze echt goed in zijn maar vaak moeten leren wat wij vinden waar ze later echt wat aan hebben.


Helemaal met je eens :D

Ik heb een aantal jaar in het onderwijs gezeten, kleuters vn. Kleuters zijn sponsen, nemen alles op maar sociaal emotioneel schort er wel het een en ander aan. Geld niet voor alle kleuters natuurlijk, maar zie het wel veel om me heen. Mijn dochtertje is net 5 en doet met groep 2 mee. De dingen die ze zelf doet en kan mag ze doen, er wordt niet van haar verwacht dat ze ook al kan lezen. Als de interesse er is komt het vanzelf wel. Dwingen heeft geen zin. Als ze er niet klaar voor zijn heb je er gewoon wat meer tijd voor nodig. Helaas wordt dat weer negatief beschouwd..
Met dieren en dus ook paarden zal het wel net zo werken. Er zitten ook echte talenten tussen die boffen met ruiters die weten wat ze doen. Nemen ze het op is het prima, dan doe je de oefeningen maar een paar minuutjes. Zijn ze er niet aan toe, even wachten.
Ik denk dat veel mensen (die hier gereageerd hebben) het zo bedoelen?
Als ik er naast zit hoo rik het graag!

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:23

Ben het grotendeels met TS eens. Heb overigens geen ervaring met jonge paarden en moet nog veeeeel bijleren op gebied v dressuur.. maar zie wel vaak dat er idd slof wordt gebruikt om in de krul te trekken. Wat ik mij dan afvraag is of mensen wel beseffen dat door vastzetten of in een houding dwingen (ook met elastiek vind ik al zegt men dan vaak dat ze t uitzichzelf goed gaan doen terwijl ze niet anders kunnen..) slijtage kan ontstaan... (artrose dus).
Die van mij blijkt dit in zijn nek te hebben en gekregen (moet wel aanleg hebben) door vaak slof, veel bijzetten met longeren etc etc (bij vorige eigenaar, helaas hoorde ik dit pas na afkeuren).
Tenminste.. dat is het oordeel van 1 van de beste DA van NL (ga niet in topic namen noemen..) en ik ga daar wel in mee.
Sterren kijken vind ik ook niet goed natuurlijk.
Las al mensen over lang en laag en dat vind ik sowieso fijn om de training mee te beginnen.
Zie helaas veel paarden in de krul lopen en dat heeft weer niets te maken met nageven..
Een jong paard met sporen rijden begrijp ik ook niet goed..
Jonge paarden mee op wedstrijd (met mate), bos in, langs de weg etc vind ik wel weer goed want zo maak je er makke(re) paarden van die niet snel onder de indruk zijn.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:23

juudii5 schreef:
haha nou mijn vraag dus ook :P dus sluit me even bij jou aan :D
Denk om het geld.. als een paardje mooi loopt kunnen ze het beter verkopen, oog mooier. En ze hebben de tijd niet om het met rust in te rijden denk ik??? Kan het mis hebben hoor :)


Nee hoor, zoals ik al zei: als je als ruiter maar een beetje rustig zit, loopt ieder jong paard binnen de eerste week van het zadelmak maken onder jou naar de hand toe, en dan is het maar een heel klein stapje naar 'in aanleuning lopen'. Dus wat nu met rust? Dan komt die ruiter in vaardigheden toch echt iets te kort en moet ie met zijn handen van zo'n jonge gup afblijven!

Als ik een jong paard koop en ze zijn door iemand anders zadelmak gemaakt, dan kijk ik er ook naar. Hoef echt geen paard die zijn leven al begonnen is met een slechte ruiter er bovenop. Nog afgezien van zijn rug, werk ik juist graag met jonge paarden omdat die nog zo happy zijn en zo vrolijk in het werk. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat plezier snel weg is als er iemand op heeft gezeten die niet eens zo'n guppie in aanleuning krijgt, want daarvoor hoef je echt niet speciaal te kunnen rijden, zelfs ik kan dat!

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:23

Ik zit nog in het onderwijs ;) Ben juf :D
Zelfde mening als dat jij zegt ;)

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:37

Lailapri, daar kan ik niet over oordelen, ik heb die mensen niet gezien. De ruiters waar ik naar kijk, zijn juist de ruiters die heel serieus bezig zijn en er alle belang bij hebben jonge paarden heel en happy te houden. En daar zie ik ook gewoon bij dat je dan echt niet hoeft te wachten tot ze zes zijn, dat je echt niet maar twee keer in de week erop hoeft te stappen en dat je gerust dressuurwerk mee kunt pakken zonder dat je paard overnomen wordt. Ik kijk niet graag naar niet fijn rijdende ruiters, dus misschien dat ik daarom ook niet zoveel negatiefs zie. Hou me liever bezig met het eigen spul op zo'n moment.

Die ervaring van jou heb ik dus ook. Eerste paard was zes toen ik hem meenam. Op zijn twaalfde zag hij nog steeds spoken liggen achter de reclameborden, ben er wat mee rond gevlogen! Terwijl een paard als Wrangler, ongeveer 20 keer zo sensibel, die reclameborden en bloembakjes als volkomen normaal accepteert, die ging mee op concours toen hij drie maanden zadelmak was en was sinds een maand mee op les. De concourssituatie is moeilijk te simuleren voor ons amateurs die geen ervaring op kunnen doen door clinics te geven enzo. Als ik ga lessen rij ik in een afgesloten binnenbaan, 1 paard, geen witte hekjes, geen bloembakjes, het engste is de spiegels en het kantineraam en hier en daar wat lichtstrepen van de zon. Dat is heel wat anders als een druk losrijterrein met vlaggen, strodorp, omroepinstallatie en overal langsrijdende vrachtwagens. En waarom geen wedstrijd, kan ik ook vragen? Er is niks mis mee dat je hogerop komt terwijl je paard bijleert hoor, hij lijdt niet onder prijzen en winstpunten :P Nog sterker: pak de grote concoursen mee met ererondes en ze hebben dat ook weer geleerd!

Ik vind overigens het kleuteronderwijs heel vrij hoor, mijn dochter gaat nu een half jaar naar school en ze kiest zelf wel uit of ze in de hoek met de poppen en het kooktoestel gaat spelen of dat ze een puzzel maakt. Ondertussen leert ze wel netjes in de rij staan met andere kindjes, luisteren naar anderen in het kringgesprek en verbetert ze haar motoriek met verfstukjes, maar dat lijkt me niet zo'n opgave en alleen maar positief.

listiglistje

Berichten: 14413
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:59

LDRD schreef:
Of misschien omdat iemand het gewoon leuk vindt?

Dit is ook mijn belangrijkste reden, voor mij en voor mijn paard!

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:21

Voor mij ook Listinglistje, geld speelt geen rol, anders had ik bepaalde paarden allang verkocht hoor. :$

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:28

Nou, hierover heb ik op dit forum enorm veel commentaar gekregen hoor, over dat ik mijn draver niet meteen aan de teugel liet lopen..

Hij was net 5 geworden toen ik hem kocht, en kwam recht van de baan, had 12 dagen eerder zijn laatste koers gelopen.
Dus nee, hij liep niet aan de teugel, en dat moest ie ook niet meteen van mij. Want hij liep dus ook helemaal niet in balans, en kende ook de hoefslag e.d. niet. Dus wat heb ik gedaan?
Eerst in balans gelopen, dat hij netjes zijn voltes liep en ook recht gesteld was. Daarna in de hoefslag leren lopen. Toen wou ik hem aan de teugel leren lopen.. Maar o wonder, dat deed hij uit zichzelf al :D
Zonder sporen. Zonder martingaal. Zonder slof, thiedeman, gogue of wat dan ook. En daar ben ik maar wat fier op!

Elk paard heeft z'n tijd nodig, en het is zoveel leuker dat ze het zo snappen, zonder al die hulpen erbij te halen. De helft die het zo geleerd heeft, kan het ook alleen maar zo, en lopen vrij raar wanneer de hulpen er worden afgehaald.

:: Edit.

Hij galoppeerde al, bij de verkoop, naar het schijnt, maar het meisje dat hem heeft voor gereden voor m'n ouders kreeg hem er niet in. Ik wou niets liever dan met hem te galopperen, maar heb hier toch 3 maanden mee gewacht. En daar ben ik heel erg blij om, hij gallopeerd ondertussen geweldig! Die eerste keer trapte hij altijd bij het aanspringen, heeft hij daarna nooit meer gedaan. Heb alles heel rustig aangepakt, en ben er heel erg blij om, ik heb hem nooit overvraagt.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:06

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom het beter is alles langzaam te doen...

Natuurlijk moet je niets overhaasten, maar daar word hier wel vanuit gegaan en dat het altijd beter is om 'rustig' aan te doen. Ik denk eigenlijk dat het voor een paard prettiger is als hij al vlug leert in balans op eigen benen te lopen. Net zoals aanleuning en nagevelijkheid. Dat krijg je ook pas als je paard daar aan toe is en sterk genoeg is. Kun je in principe niet 'te snel' doen. ;)

Mij lijkt het beter dat er gewoon bij te pakken als het paard daar aan toe is ipv te blijven treuzelen.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:56

Urielle schreef:
Lailapri, daar kan ik niet over oordelen, ik heb die mensen niet gezien. De ruiters waar ik naar kijk, zijn juist de ruiters die heel serieus bezig zijn en er alle belang bij hebben jonge paarden heel en happy te houden. En daar zie ik ook gewoon bij dat je dan echt niet hoeft te wachten tot ze zes zijn, dat je echt niet maar twee keer in de week erop hoeft te stappen en dat je gerust dressuurwerk mee kunt pakken zonder dat je paard overnomen wordt. Ik kijk niet graag naar niet fijn rijdende ruiters, dus misschien dat ik daarom ook niet zoveel negatiefs zie. Hou me liever bezig met het eigen spul op zo'n moment.

Die ervaring van jou heb ik dus ook. Eerste paard was zes toen ik hem meenam. Op zijn twaalfde zag hij nog steeds spoken liggen achter de reclameborden, ben er wat mee rond gevlogen! Terwijl een paard als Wrangler, ongeveer 20 keer zo sensibel, die reclameborden en bloembakjes als volkomen normaal accepteert, die ging mee op concours toen hij drie maanden zadelmak was en was sinds een maand mee op les. De concourssituatie is moeilijk te simuleren voor ons amateurs die geen ervaring op kunnen doen door clinics te geven enzo. Als ik ga lessen rij ik in een afgesloten binnenbaan, 1 paard, geen witte hekjes, geen bloembakjes, het engste is de spiegels en het kantineraam en hier en daar wat lichtstrepen van de zon. Dat is heel wat anders als een druk losrijterrein met vlaggen, strodorp, omroepinstallatie en overal langsrijdende vrachtwagens. En waarom geen wedstrijd, kan ik ook vragen? Er is niks mis mee dat je hogerop komt terwijl je paard bijleert hoor, hij lijdt niet onder prijzen en winstpunten :P Nog sterker: pak de grote concoursen mee met ererondes en ze hebben dat ook weer geleerd!

Ik vind overigens het kleuteronderwijs heel vrij hoor, mijn dochter gaat nu een half jaar naar school en ze kiest zelf wel uit of ze in de hoek met de poppen en het kooktoestel gaat spelen of dat ze een puzzel maakt. Ondertussen leert ze wel netjes in de rij staan met andere kindjes, luisteren naar anderen in het kringgesprek en verbetert ze haar motoriek met verfstukjes, maar dat lijkt me niet zo'n opgave en alleen maar positief.

ik zal niet verder gaan over de kleuters want dat heeft natuurlijk niets met de vraag van de ts te maken.

Wat betreft wedstrijden voor jonge paarden, jammer dat de beste onder de mindere moeten leiden, Als ik zag hoe dat ging dan lijken het me ook wel types die hun paard weg zouden brengen naar iemand met naam en het paard moet vervolgens geheel getraint en correct verschijnen, natuurlijk rijden ze dan niet zelf maar je kan wel al zien wat ermee gedaan is, en dat vind ik erg jammer. Ik heb ook wel pony's gehad die ik jong al in het werk zette maar niet alle, en denk dat daar in die situatie niet meer naar gekeken wordt, naar het stukje paard.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:48

Ik heb een 4 jarige arabiertje staan die nog steeds erg groeit en die ik dus bewust laat staan. Als hij, zowel geestelijk en lichamelijk, uit gegroeit is word hij bereden, eerder niet. Hij ziet er nog erg veulenachtig (vooral naast een 2 jarige draver :o ) uit en is een slungel met lange benen. Hij is laat met zijn algehele ontwikkeling, daarom vind ik het niet noodzakelijk om hem al te gaan rijden. Zijn 7 jarige broer word deze zomer verder beleert, deze is al zadelmak maar nog niet toe aan meer dan een rondje stappen. Hij schiet namelijk nogal gauw in de stress. Dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Als het nog een paar jaar gaat duren, so what. Ik heb en neem de tijd.