paard inrijden, waarom alles zo snel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:07

Geryon schreef:
Ik pak alvast de popcorn!


Oeh lekker, glaasje cola erbij?

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:11

Mag niet van de tandarts :(

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 03:02

lailapri schreef:
Mag niet van de tandarts :(


:(:)

Maartje1990

Berichten: 22288
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 03:58

Hmm... Ik zelf heb meer moeite met dat een paard zo vroeg onder het zadel moet. Ik kan me best voorstellen dat het ene paard het allema veel sneller oppikt dan het andere. Ik ben echter niet van mening dat een paard al op 3 jarige leeftijd bereden moeten worden. Ik vind dat echt een oudewetse gedachte waar men eens van af moet stappen.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:27

TS, je zegt in je openingspost dat je een paard liever eerst alleen maar in balans, met tact en zonder stelling in wendingen ziet lopen, toch? En dan pas de 'kunstjes' als aan de teugel?

Nu heb ik geen jarenlange ervaring met groene paarden (toevallig nu net wel weer aan zo'n projectje mogen beginnen) maar het lijkt mij persoonlijk juist de kunst om in het begin te zoeken naar recht gerichtheid op de lange zijden én de juiste lichte stelling in de bochten, je wil uiteindelijk toch naar die lengtebuiging toe lijkt mij, dus ik zie niet helemaal de logica in om die lengtebuiging/stelling als iets aparts, later, aan te leren?
En dat in de krul rijden, als het goed is zou een paard, vanuit het gedane voorwerk dmv longeren bijvoorbeeld, in de ontspanning zelf moeten zakken en je hand opzoeken. Dat is mijn ervaring ermee althans. Dat het misschien dan nog niet perfect op de loodlijn is maar iets te diep, so be it. Ze zijn zelf ook nog heel erg zoekende en ik denk dat je jonge paarden ook die ruimte moet bieden om er naar te kunnen zoeken, ziet er misschien minder mooi uit dan netjes op de loodlijn maar in de krul trekken vind ik het niet. Ik heb veel liever dat ze m'n hand opzoeken en daarbij iets te diep komen (wat dan op jou zou overkomen als 'in de krul getrokken, misschien?) dan dat ze constant aan een lange teugel maar wat aanlopen (als controle om te kijken of ze echt op eigen benen lopen e.d. daargelaten).

Vind het zo jammer dat er soms gekeken wordt naar nageeflijkheid als iets wat een kunstje is of wat je zou moeten aanleren.. het zou gewoon een logisch gevolg moeten zijn allerlei factoren bij elkaar ipv iets dat je 'aanleert', maar misschien heb ik geluk gehad met de jonge paarden die ik heb gereden :+

Maargoed, ik ben ook maar een mens dus vast en zeker ook niet perfect :D

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:30

Dit is een topic uit 2010... :=

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:33

Oh whoops :+ Ik kwam hierbij door actieve onderwerpen dus dan let ik niet meer zo op de datum vd beginpost, zeker niet zo vroeg :')

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:46

Ik zet even een slotje. Dit topic komt uit 2010 :-)