Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jillie1994

Berichten: 1622
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:52

Ik hoop en denk maar dat niemand van ons dat ooit zo zou doen :\
arm beest...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:54

Ik hoop dat ook... Ik vrees alleen dat dat ijdele hoop is... Een hoop bokkers hebben al paarden naar bv GvhH gestuurd :) Er zijn echt een hoop topics over die man. Echter van Gert heb ik het idee dat hij nog wel weet waar hij mee bezig is en goed weet dat er paarden zijn die je gewoon met rust moet laten... Van deze meneer ben ik daar niet zo zeker van.

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:58

Natuurlijk lees je wat je wilt. Jij leest toch ook geen kranten die je niet wilt lezen. Met internet idem.
Ik kan de filmpjes van dit topic niet zien, maar heb wel ongeveer een idee wat er op moet staan. Dingen die je niet doet met normale paarden, denk ik.
aan de andere kant, maanden om frutten voor je op een paard stapt is ook niet de manier.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:07

Waarom niet? Een paard dat vernielt is ga je toch niet op een brute manier dwingen? Dat lijkt me wel het laatste dat je moet doen met zo'n dier... Dat geef je toch tijd? Maandenlang frutten hoeft niet maar er op een half uur tijd een zadel op gooien, er snel ophupsen en wachten tot ie klaar is is ook niet de manier lijkt me. Wat als hij bij iemand komt die niet zo kan zitten? Dat hebben ze relatief snel door hoor..

Met je leest wat je wilt lezen bedoelde ik dat je kennelijk enkel berichten hebt gelezen die jouw uit komen ;) Heb je al eens gezien hoeveel berichten ik heb joh? :D Als daar enkel in stond "da's onzin" zou ik al lang van bokt liggen :D

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:34

Hoe kun je dan een paard opnieuw beleren, wis je dan zijn harde schijf?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:36

Neen, je leert alle slechte gewoontes af en steekt er nieuwe goede in. ;)
Ik heb nou een aantal vragen van jouw beantwoord, wil jij nu ook eentje van mij beantwoorden? Ik ben nl oprecht geïnteresseerd in jouw visie daar over.

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:48

Dat noem je opnieuw beleren? In nederland heet dat corrigeren.
Wat wou je vragen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:34

Lezen is een vak, er staat "opnieuw ingereden" Da's nog wel wat anders dan op nieuw beleren :D Zadel en hoofdstel vatte ze (hoewel opzadelen iets was wat er minder goed ingestoken was.. := ) maar daar was dan ook meteen alles mee gezegd. Enfin, ze kende nog een hoop meer maar niets waar je als ruiter blij om wordt.. :D Maar neen, beleren heb ik nooit gedaan en waag ik me voorlopig ook nog niet aan... Laat mij eerst nog maar leren van andere paarden, ruiters en paardenmensen. ;)

Vind je het fair om een vernielt paard op zo'n manier te dwingen? te "breken" als het ware?
Hoe gaat het als de eigenaren het terug over nemen, de eigenaren die níet zo goed kunnen zitten als Gert? Hoeveel paarden gaan daar van profiteren?
Moet je wel "willen" dat een paard dat zo vecht onder het zadel gedwongen wordt?

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:57

Als het andere alternatief de slager is, is het fair ja.
Zo'n paard moet niet terug naar de eigenaar maar naar paardenmensen. Dus beleren en dan de verkoop in.
Er zijn al veel paarden die profijt hebbe gehad van Gert. ZE leven nog, worden normaal behandeld, kunnen in de wei, je kan ze rijden. En met gemak kunnen ze op deze manier dik 20 jr worden.
Opnieuw inrijden bestaat ook niet, weer dat wissen van een harde schijf.
De terrm breken is niet van toepassing. Je breekt een paard niet door er iemand op te zetten die er niet af te krijgen is.
Maar ik neem je niks kwalijk. Je hebt een pony gereden en je rijdt nu op een E pony en bent wat bezig geweest met andere paarden. het is mooi dat je niet bang bent. En verder moet je nog heel veel leren. En dat geeft niks, want iedereen moet leren.
Over een jaar of 15 zie jij in dat je niet alwetend was.
Ik denk dat jij zelf nog heel vaak je kop moet stoten. En dat is niet negatief bedoeld. Van kopstoten wordt iemand groot en als je er niks van leert is dat jammer. Maar zoals jij je presenteert ga je idd nog heel vaak je kop stoten en dan moet je zelf maar met de pijn zitten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 04:03

Nederland is het enige land dat aan de E pony doet, hier is het, net als in de rest van de wereld, een paard en ze is meer paard dan die 4-jarige van 1.70 die ik gereden heb. Grootte zegt het niet allemaal := Ik weet nu ook al dat ik niet al wetend ben dat zeg ik zelfs netjes in mijn bericht :+ Dus wat heeft het voor zin dat jij dit nu zegt behalve dat je jezelf misschien wat beter zal voelen omdat jij kennelijk wel alwetend bent?

Je breekt hem paard door hem iets op te dringen wat hij echt echt echt echt echt niet wilt, waarvoor hij met idiote sprongen enz niet alleen de ruiter maar ook zichzelf in gevaar brengt.. Hij vecht en en vecht maar niemand luistert... Dat heeft niets met te maken met normaal behandelen... :\

En er zijn geen paarden die profijt hebben gehad van Gert, die paarden waren net zo happy toen ze met rust gelaten werden en als ze geslacht werden hadden ze daar inmiddels ook geen last meer van. Er zijn al veel MENSEN die profijt hebben gehad van Gert omdat ze wat konden doen met hun paard en hem niet naar de slacht moesten brengen, laten we wel realistisch blijven even buiten beschouwing gelaten of wat hij doet goed of niet goed is. ;) De paarden maakt het echt niet uit of ze gereden worden of niet en eenmaal dood kunnen ze ook niet bedenken dat ze liever nog leefde.... :)

En waarom gaan veel paarden die van Gert komen dan toch terug naar de eigenaar? Heb je het bericht op pagina 1 van dit topic gelezen sjeik?

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 04:17

@ pharagirlke
onder inbreken versta ik, het nature van een paard breken : paard hoort op de grote stukken graslanden in kuddes en dan moet er ineens iets mee gedaan worden, hoofdstel zadel en als alles goed gaat een ruiter erop. Dat noem ik inbreken, want je breekt in op het natuur van het paard. De volgende stap is beleren, de dingen leren aan de paarden, dingen die wij willen dat het paard doet.

Reken maar dat wat jamie leysen/gert doen, je in iedere sport tegen komt. Zodra er geld in het spel zit doen mensen een hoop gekke dingen om het zo snel mogelijk te krijgen, en zo min mogelijk werk te verrichten.

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 04:22

Inbreken is erger dan het lijkt. Breaking a horse is een gewone term in het engels voor beleren.
Bij breken moet je meer denken in termen als kluisteren en benen opbinden. En dat is not done.
Het heeft nog niet eens zozeer met geld te maken. Juist maand na maand na maand trutten en er dan eindelijk eens overheen durven te hangen is geestelijk veel belastender. Dan maar liever uitbokken aan een longe en er een ruiter opzetten die er niet af vliegt. Voor een paard veel duidelijker en het duurt niet half zo lang.
Paarden worden murw als je er maanden over doet en vaak is de korste weg de beste. Mits je ze geen pijn doet en ze tussen de sessies de tijd geeft dit te verwerken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 04:32

sharona87 schreef:
Ziet er niet echt vrolijk uit nee, ieder zo zijn manier (ben het er niet mee eens hoor)

sjeik schreef:
Dus dan wordt dit gewoon op dit forum gezet, met de naam en de site van de stal erbij?
Gert van het Hof nooit aan het werk gezien?

Wij hebben ooit een paard na Gert van het Hof gebracht.
Paard hadden wij zadelmak gemaakt, paar wedstrijdjes allemaal goed..en toen kreeg dat paard een "kronkel in zn kop" helemaal doorgedraaid.
Weg gebracht, hij ging erop..en exact hetzelfde als bij ons, recht overeind tegen de bakrand. Gert sporen aangedaan waar je allemaal U tegen zeg..en ja hij ging lopen hoor.
Hij heeft daar 2maanden gestaan, en was zo mak als een lammetje. Tot het moment dat wij er weer op gingen en het paard wist dat wij niet de krachten en middelen van Gert hadden.
Hij kan doorgedraaide paarden heel goed zadelmak maken, maar daarna moet er ook echt wel iemand met dezelfde 'rijstijl' en krachten op gaan zitten is mijn/onze mening van hem :) (moet er wel bijzeggen dat Gert van het Hof het zelf ook niet helemaal zag zitten met dat paard)


Ik doelde dus eigenlijk op dit bericht Sjeik.......

En je denkt wat je wil :) Ik zal er niet wakker van liggen dat jij dit soort gevit nodig hebt om te bewijzen dat je gelijk hebt maar verder niet met degelijke argumenten kan komen. Helpt het je als je zo persoonlijk wordt? :)
Lezen is overigens iets wat jij nog moet leren volgens mij, ik zeg toch al dat ik nog wat te leren heb... Maar goed, ik kwam eerder al tot de conclusie dat je leest wat je wil lezen. Als je niet op een fatsoenlijke manier kan discussiëren zonder persoonlijk te worden is het inderdaad maar beter dat je je terug trekt, dan heeft een discussie inderdaad helemaal geen zin.

classic_life: thanks voor de opheldering! :)

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 04:45

Laten we het gezellig houden en niet elkaar afmaken, daar schieten we verder weinig mee op...
@ Sjeik, ben ik mee eens over inrijden. Je moet niet te lang blijven tuttelen op een ding, zodra ze stap een redelijk goed/goed doorstaan op naar de volgende. Je moet ze geinteresseerd houden en oplettend.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:00

sjeik schreef:
Natuurlijk lees je wat je wilt. Jij leest toch ook geen kranten die je niet wilt lezen. Met internet idem.
Ik kan de filmpjes van dit topic niet zien, maar heb wel ongeveer een idee wat er op moet staan. Dingen die je niet doet met normale paarden, denk ik.
aan de andere kant, maanden om frutten voor je op een paard stapt is ook niet de manier.



ik heb net wel de filmpjes gekeken en ik moest eigenlijk best wel lachen. :D
weet je wat je ziet?
2 filmpjes van paarden die al bokkend rondgaan, op een filmpje komt het paard niet erg ophoog dus blijft de ruiter wel zitten.
dan een ander filmpje.paard bokt flink hoog,ruiter valt er af en paard rent nog even door.
2e filmpje daarvan rent het paard behoorlijk hard rond.
ik snap niet wat er schokkend aan is, de paarden zijn wat in paniek maar verder vind ik het wel lachen.

maar ja ik ben nog van de oude stempel en heb al heel wat gezien.

ik vind de foto van het ezeletje van brook hospital veel schokkender op de voorpagina ;)

Simone1969
Berichten: 44
Geregistreerd: 25-08-09

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:28

Ik heb zelf al heel wat paarden zadelmak gemaakt. Dat gebeurd echter niet op deze manier.
Een beetje rustig opbouwen lijkt me beter met zadelmak maken.
Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens zo bokkend de rondte in ben gegaan.
Ik wil graag het telefoonnummer van deze man, zodat ik zelf niet meer als eerste op een paard hoef te stappen. Hij zit lekker stevig!!!
Nee hoor, geintje. Maar het is wel een grappig filmpje!!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:28

ik geloof dat iedereen het inbreken een beetje verkeerd opvat ;) het inbreken is gewoon het beleren, ik heb afgelopen jaar ook een merrietje ingebroken, heb er als eerst opgezeten. het lijkt misschien slecht maar de term komt gewoon anders over haha

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:00

pharagirlke schreef:
opisop heeft bij mijn weten niets tegen het bit (heb al een aantal reacties gezien van haar) maar ook ik vind de reactie "als paarden bedoelt zijn om op te rijden..." onzin :D


Klopt, ik ben idd niet tegen een bit, mits goed gebruikt.
rijd zelf dressuurmatig ook met bit, buitenritten altijd zonder bit omdat ik het dan onzin vind.
Gaat mij puur om de zin dat paarden bedoeld zijn om op te rijden ;)

Sjeik, ik vind je reacties een beetje apart en ben het eerder met Phara eens.
Jij zegt dat deze paarden anders naar de slager gaan.
Is natuurlijk onzin, aangezien paarden die niet bereden kunnen worden ook voor gezelschap, fok of voor de heb gehouden kunnen worden.

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:33

Ik kan zijn methoden niet beordelen, niet genoeg ervaring. Maar ik wil wel zeggen dat ik hem heel dom vinden - in de zadelmak maken foto's zit hij op groene paarden zonder helm, in een stal of zo, met een harde plafond boven zijn kop. Niet te geloven, ik zie het voor me, paard omhoog en dan.....
Eigenlijk zelfde gaat voor de filmen bij het zadelmak maken, ok geen plafond boven je kop, maar toch....

ellentje94

Berichten: 70
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Leuven (België)

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 01:58

Dat ze er zo inde stal gingen opzitten vond ik ook maar raar
maar dat gebeurt ook wel vaker denk ik.

@Sjeik
ieder zijn eigen mening maar je zou af en toe misschien wat 'vriendelijker' kunnen reageren

het is niet de bedoeling om hier een heel reltopic van te maken

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:45

Moderatoropmerking:
Ik heb wat berichten verwijderd die off-topic gingen, graag op de bal spelen, niet op de man.


DRS > RT-D

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:44

Jemig wat een aso's! Zo zielig.. Ik kan daar niet naar kijken, heb het maar weg gedrukt.
Of het nou gewoon is bij de Volbloeden of niet, ik vind het echt niet kunnen.

Jade15
Berichten: 319
Geregistreerd: 14-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:54

Beste allemaal,

ik moet werkelijk lachen om de overdreven reacties hier. Zo verschrikkelijk zielig vind ik dit niet. Ieder doet het op zijn eigen manier. Daar moet je respect voor hebben. Een hoop soft ingereden paarden worden na een maand of wat alsnog opstandig en daar gaat het vaak mis. Die komen uiteindelijk bij zo'n soort Gert terecht die de ellende van een ander dan mag oplossen (met gevaar van eigen leven). Het ene paard is het andere niet. De ene kan je heel vriendelijk zonder een bokje rijklaar maken en er zitten ook duiveltjes tussen die gewoon aangepakt moeten worden. Die hebben baat bij duidelijkheid. Het zou niet best zijn als de paarden tenslotte de leiding overnamen.
Wij weten niets en dan ook niets van de voorgeschiedenis van deze filmpjes en kunnen en mogen hier niet zo hard over oordelen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:48

@Jade:
Het gaat niet alleen om dat bokken.
Dat doen er zoveel.
Maar om nou als een of andere cowboy er op te zitten en zo hard in de mond te trekken dat de mond helemaal openstaat en ondertussen vooruit te schoppen omdat ze voorwaarts moeten blijven.
Het is niet verschrikkelijk wat op de filmpjes gebeurt maar ook zeker niet de manier.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:08

ellepel schreef:
sjeik schreef:
Natuurlijk lees je wat je wilt. Jij leest toch ook geen kranten die je niet wilt lezen. Met internet idem.
Ik kan de filmpjes van dit topic niet zien, maar heb wel ongeveer een idee wat er op moet staan. Dingen die je niet doet met normale paarden, denk ik.
aan de andere kant, maanden om frutten voor je op een paard stapt is ook niet de manier.



ik heb net wel de filmpjes gekeken en ik moest eigenlijk best wel lachen. :D
weet je wat je ziet?
2 filmpjes van paarden die al bokkend rondgaan, op een filmpje komt het paard niet erg ophoog dus blijft de ruiter wel zitten.
dan een ander filmpje.paard bokt flink hoog,ruiter valt er af en paard rent nog even door.
2e filmpje daarvan rent het paard behoorlijk hard rond.
ik snap niet wat er schokkend aan is, de paarden zijn wat in paniek maar verder vind ik het wel lachen.

maar ja ik ben nog van de oude stempel en heb al heel wat gezien.

ik vind de foto van het ezeletje van brook hospital veel schokkender op de voorpagina ;)



Maar ondertussen wordt dat paard nog flink in de mond getrokken ook.
Wat me wel opvalt is dat de rijder geen helm opheeft...dus het is gewon rustig afwachten tot hij een keer goed gelanceerd wordt en met zijn domme hoofd op de rand van de 'bak' beland.

verder is dit ook absoluut niet mijn manier en kan het best anders wat wellicht even snel gaat.