Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:27

Westland schreef:
Trennie schreef:
@ TS: nodig de dame die zo'n voorbeeldig paard heeft in jouw openingspost uit om je te helpen dat kreng van jou eens iets beter op te voeden. :+ Vraag haar om het je te laten zien en zet haar er op. :D
Vermoed dat ze wel 1001 excuses heeft waarom ze het vooral niet zal willen doen.
Denk dat je daarmee direct je antwoord hebt op de vraag.
Paardrijden is vallen en opstaan en zo simpel is dat.


Brede glimlach op mijn gezicht!!!! Zij heeft een jonge hengst die nog 3 moet worden. Eerst wilde ze voordt hij deze zomer de wei weer ing aat er 1x opgezeten hebben...... inmiddels rijd zeker 3x per week een half uur en dat paard zet geen stap verkeerd. Volgens mij heeft hij het achterste van zijn tong nog niet laten zien. Hij zet echt geen stap verkeerd. Eerst wilde ze hem hengst houden (ze is nog erg jong) maar hij wordt toch gecastereerd omdt hij steigert en teveel op merries let. Mijn pony is ook een hengst, hij is jolig en heeft een eigen willetje, is zeker geen makkelijk lammetje maar steigeren nog nooit. Hij weet dat ik hem leid en niet andersom! Ik rijd hem zo tussen 2 merries door........
Maar door haar worden ik en mijn pony veroordeeld, niet recht in het gezicht maar via via. Ik denk JALOEZIE!!!!!!!!


Kwestie van afwachten dus. Die hengst is nog geen 3? Dat is behoorlijk jong. Ws overdonderd en nog niet volwassen in zn hoofd. Maar die zal heus wel het eea uit gaan proberen, kan me niet voorstellen dat dit niet zo is. Is vaak bij jonge paarden: de eerste periode gaat alles voorbeeldig, dan worden ze wat meer mans en gaan ze hun eigen willetje door hebben en dan begint t opvoeden pas.
Dus hou voor nu in je achterhoofd: sta er vooral boven en heb geduld en wacht tot het spreekwoordelijke "wie het laatst lacht...".

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:31

Of je een slechte ruiter bent als je er vaak vanaf valt... tja goeie vraag!

Ik denk dat dit met meerdere factoren te maken heeft.
- Je houding
- Je balans
- Je reactie vermogen.

En aan alle 3 kun je vrij makkelijk werken.
Kijk eens of je een paar zit lessen kunt nemen.

musinge
Berichten: 362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:38

Toen ik leerde rijden werd mij gezegd dat je jezelf pas een goede ruiter mocht noemen nadat je er minstens 37 keer af gevallen bent.
Ik ben nog niet zover...

Dorus

Berichten: 13258
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:42

Hannah_Menno schreef:
Wat mijn beleving is is juist dat je er béter door gaat rijden. :) Vroeger viel ik er regelmatig af maar ben er de laatste paar jaren netjes blijven zitten. Ik denk dat je leert van je fouten en juist door vallen een steeds betere ruiter word. :)

Of in ieder geval beter gaat zitten.
Ik ben echt een dramatische dressuurruiter, ik krijg het makkelijskte paard niet aan de teugel. Mijn zit is ook niet om over naar huis te schrijven, met name in de galop is het erg lastig in het zadel te blijven. En springen beginnen we maar niet over :+

Nou is die muts van mij er eentje die graag een vreugedesprongetje maakt. In het begin had ik hier moeite mee, toen kwam een tijd dat ik regelmatig naast ging liggen en op een gegeven moment was ik zover dat ik het kon beperken tot twee galopsprongetjes en dan had ik haar al weer terug.

Maar gisteren was het weer van vanouds. Madam vloog en het enige wat ik kon doen was hopen dat ik haar terug kon krijgen voordat ik eraf zou vliegen. Lang geleden dat ik zo'n racepartij heb meegemaakt. Maar, ik bleef achterover zitten en klemde mezelf niet vast. En ik bleef rustig. Dat kon ik voorheen niet zeggen.

En nu maar hopen dat het hierbij blijft, want nadat het leed gelden was kreeg ik ineens wel schrik en heb de halve les maar uitgereden :=

Stonelover
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:48

Ik vind dat je geen goede ruiter bent als je valt. Ik ree vroeger vaak op Truus. En hele leuke shetlander. Je kan het raden die bokte wat af. Maar ik heb daar wel wat beter door leren rijden. Vroeger werd tegen mij gezegd: Je bent pas een goede ruiter als je minimaal 7 x valt

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:02

Wahwahwahwa hoe komen mensen toch bij die verhalen als je zoveel keer bent gevallen, ben je een goede ruiter?

Ik zou zeggen.. zeker als het bekijkt vanuit de indianen, cowboys, andere veedrijvers... Als je valt ben jij je paard kwijt!

Dorus

Berichten: 13258
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:05

Maar wij drijven geen vee in een grote open vlakte :+

aesthetic

Berichten: 43
Geregistreerd: 10-01-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:21

Ik ben nog maar 1x van een paard afgevallen, ivm wegschieten en ik anders tegen de bakrand gekomen was. x3

Het heeft te maken met je houding & balans.
Iedereen kan zijn/haar balans wel eens verliezen, heeft niks met slecht rijden te maken..

Bopje
Berichten: 1787
Geregistreerd: 24-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:22

Ik ben door vallen zelfs beter gaan rijden :D

liesje1986
Berichten: 567
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:23

Ik vind dat er geen verband is tussen het aantal keer vallen en goed kunnen rijden. Maar ik zou me wel zorgen maken als je geregeld valt van jonge paarden. Niet zozeer voor mezelf, maar het lijkt me niet goed voor het paard als die weet dat hij de ruiter van rug kan krijgen. Dus als je het zo bekijkt kan je het beste een ruiter op een jong/moeilijk paard zetten die goed kan rijden én een stevige zit heeft.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:36

Het ligt eraan in wat voor omstandigheden je eraf valt. Ik heb een tijdje lesgegeven op een manege, en heb mensen er op de meest stomme manieren af weten vallen. Iemand die nog niet lang rijdt, die vergeef je dat natuurlijk, balangs en evenwicht moet je uiteraard ontwikkelen. Ik heb echter verschillende mensen gekend die na een paar jaar nog steeds bij het minste in het zand lagen. Nou, het spijt me dat ik het moet zeggen, maar die kunnen imo dan toch echt niet rijden :+
Dat wil echter niet zeggen dat ik vind dat ze het dan maar niet moeten doen ofzo, zo lang ze het leuk blijven vinden is er imo geen enkel probleem :)

even kleine toelichting: dat niet iedereen een halve rodeosessie kan uitzitten, akkoord. Maar na een tijdje hoor je toch niet meer af je paard te vallen als die wat enthousiaster in galop vertrekt (niet met een bok, gewoon wat sneller dan je verwacht had)...

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:59

Citaat:
Maar wij drijven geen vee in een grote open vlakte


Nope.. Wij hebben vaak het geluk dat we in een zandbak staan van 20 x 40 :Y)

ingrid50
Berichten: 61
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:37

nee, je bent zeker geen slechte ruiter, maar hoe is je houdinbg als je paard iet verkeerd doet |(

Karenx

Berichten: 1055
Geregistreerd: 21-02-09

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:02

Ik vind ook dat mensen er veel te snel over oordelen, mijn paard is onder het zadel echt een goedzak, maar hij is erg groot en aan de hand maakt hij zich sterk, als hij wilt gaan dan gaat hij of ik of een man van 200 kg er nu naast staat. En als die dan wel eens ontsnapt is het meteen dat ik geen overwicht heb en niet met paarden opkan gaan etc. maar ja, het hoort erbij toch? Ik leer nu juist hoe je het op kan lossen etc., en het is deel van MIJN proces. Dus ik laat ze altijd maar lekker praten en ga lekker door :)

Kellytjuh2

Berichten: 231
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:37

iedereen valt toch is toch niks mis mee??
sta ervan te kijken als je nog nooit gevallen bent..
dan zit je dus heletijd gespannen en knijperig met je benen op het paard :+

Kirov
Berichten: 136
Geregistreerd: 15-01-09

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:31

Grappig inderdaad dat iedereen een ander aantal noemt; hoe vaak je eraf gevallen moet zijn voor je een goede ruiter bent. Mijn paps zei altijd minimaal 100x. Ik denk dat ik daar al redelijk bij in de buurt kom. Ben ik nu een slechte ruiter? Ik denk het niet, want ik vind het ook afhangen van het soort paarden dat je rijdt. Ik heb veel paarden ingereden en een aantal gecorrigeerd. En tja, dan is het risico toch wat groter dacht ik zo.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:40

Je bent pas een slechte ruiter als je niet meer opstapt. (Tenzij je gerepareerd moet worden :D)

Ach van op blote voeten lopen krijg je ook eelt. Je leert er van

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:48

liesje1986 schreef:
Ik vind dat er geen verband is tussen het aantal keer vallen en goed kunnen rijden.


idd!

Ik vind een goede ruiter iemand die op "alle" paarden netjes weg kan rijden...die zich dus goed kan aanpassen aan het paard.

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:56

Kirov schreef:
Grappig inderdaad dat iedereen een ander aantal noemt; hoe vaak je eraf gevallen moet zijn voor je een goede ruiter bent. Mijn paps zei altijd minimaal 100x. Ik denk dat ik daar al redelijk bij in de buurt kom. Ben ik nu een slechte ruiter? Ik denk het niet, want ik vind het ook afhangen van het soort paarden dat je rijdt. Ik heb veel paarden ingereden en een aantal gecorrigeerd. En tja, dan is het risico toch wat groter dacht ik zo.



ik heb een super lieve haf, een een zadel waar ik zo diep in zit dat ik er niet uit te krijgen ben, nog nooit gevallen!
ben ik nu een goede ruiter???
ik denk het niet hoor, ik ga alleen maar lekker buitenrijden, bos en strand.
zet mij aub niet op een groot paard in een binnenbak voor dressuurproefjes, daar bak ik niks van.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:11

Snadrem schreef:
Ik zeg altijd maar: als je niet kan vallen, dan kan je ook niet rijden :)

Vallen is namelijk wel iets dat er bij hoort, als je niet weet hoe je dat moet doen zonder het met allerlei botbreuken er vanaf te brengen, dan schort er nog iets aan je rijkunsten. Het is ook leren inschatten, of je een manouvre kan uitzitten of dat het beter is om er af te springen/ vallen.


Oh dus als je valt en je breekt iets dan schort er iets aan je rijkunsten? Ik ben 2 maanden geleden gevallen van mijn paard en heb mijn dijbeen gebroken, het was een stom ongeluk maar ik kan je verzekeren dat ik echt wel weet hoe ik op een paard moet blijven zitten als het kan!

Zelfs Anky heeft haar dijbeen enkele jaren terug gebroken en denk nu toch wel dat zij kan rijden ;).

silke93
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:53

als je eraf valt dat wil niks zeggen over het rijden,
anky van grunsven valt er ook nog wel vanaf. en door er vanaf te vallen leer je het hebben ze mij altijd gezegd

LYSANNO
Berichten: 2164
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:30

Nah, dan ben ik een slechte ruiter. :)
Gheehehheehehhehe
Nee ik ben er niet mee eens, want je kan makkelijk altijd op makkelijke pony's en dan val je er nooit af ja..

Lilian_AapIe

Berichten: 433
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: HHW,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:50

Nou ik werk nu op een springstal!! Daar vallen ze ook nog geregeld!! Maar die kunnen echt wel goed rijden ;)...

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:48

Ik ben in 18 jaar tijd niet veel gevallen, bij elkaar 5 keer. Ik heb twee eigen paarden gehad. Ik reed altijd op erg hete/lastige/whatever paarden die steigerden, bokten en weet ik veel wat deden, dat vond ik namelijk helemaal geweldig.

Ik denk zelf niet dat ik een fantastische ruiter ben, aangezien het 2 van de 5 keer flink verkeerd is afgelopen. Een keer was ik een half uur verlamd vanaf m'n middel en de andere keer had ik m'n bovenarm gebroken.

Tja, wat zegt dat over mij? Ik heb een goede zit, maar weet voor geen ene meter hoe ik moet vallen :P Zegt wat mij betreft niks over het rijden zelf. M'n zit is goed, ik heb een enorme theorie encyclopedie in m'n hoofd, maar ik ben echt geen geweldige wedstrijdruiter, daar tegenover gesteld, als ik een rodeo moet uitzitten kom ik aardig uit de bus :D
Voor mij zijn zit en rijtechniek niet een en hetzelfde.

hippa
Berichten: 139
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:23

Dat je eraf valt wil niet zeggen dat je niet goed kunt rijden.
Anky valt toch ook van haar paard?
En die is toch 3x Olympisch Kampioen?