Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26540
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:05

Bedankt voor het weer openen van het topic Sheenegro. :D
Ziet er fijn gereden uit Ipsylonka!
Bedankt voor het artikel KT. Is inderdaad precies zoals wij het ervaren nu met ons jonge paard. Het vwnw is vooralsnog een trainingsdoel. Maar we zijn goed op weg.
Ik heb nog steeds niets met de WF stretch behalve voor ontspanning

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:30

Sheenegro, bedoel je met MM steeds mij trouwens?
Als dat zo is: ik vind dat indd zonde van een artikel. Maar ik lees vaak het artikel zonder naar plaatjes te kijken. Gaat er om wat er verteld wordt nmi.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 11:41

Ja, sorry :+ Beetje lui en slecht lezen geeft dat als resultaat.

Aan de hand van dat artikel, wat zou je dan kunnen zeggen over deze foto?
Afbeelding

Deze foto is van mij en mijn paardje, nu 4 jaar geleden. Mijn paard stond toen al maanden/jaren 'mank' met een simpele taktfout in draf. Hij werd gewoon rustig gereden onder het motto rust roest (artrose..) Ondertussen, 4 jaar verder, zijn we terug op de rit en een compleet andere weg ingeslagen.

Maar nu vroeg ik mij af wat hierover te oordelen valt na het lezen van dat artikel ;)

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:51

Ik zie een paard wat contact niet opzoekt, maar er achter duikt. En ik bespeur wat spanning. Klopt dat?

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 11:57

Wil je even verduidelijken waar jij aan kunt zien dat er spanning is?

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:15

Ik zat net de foto te bekijken op mijn telefoon. En nu ik hem op de laptop bekijk, lijkt de spanning veel minder. Op mijn telefoon leek het net of hij zijn staart erg hoog op trok. Maar dat valt dus mee. Niets gezegd dus ;)

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 12:22

Maar het kan hoor! Was gewoon benieuwd waarop jij je zou baseren :D

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:26

Nouja op de hoge staart dus. Die leek op mijn telefoon echt een stuk omhoog te komen.

Babootje

Berichten: 26540
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:27

Wat mij betreft hetzelfde als MB. Achter is er niet bij en contact aan de voorkant ontbreekt. Je paard lijkt slap aan de achterkant en matig bespierd.

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:54

Ik zou het paard graag wat actiever zien, vooral aan de achterkant. Ik zou de teugels ook wat korter nemen, nu heb je niet echt contact met je paard. Handen meer rechtop en lager houden. Ik vind het paard er niet echt gespannen uit zien.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 13:06

Ik hoop binnenkort een '4 jaar later' plaatje te laten zien. :D

Even een quote uit het artikel:
Citaat:
Je ziet dat de schoft nog steeds hoger is dan de achterhand (kijk nog even terug naar de eerste foto van deze merrie).


Wat zou je dan zeggen over mijn foto..?

FCSA

Berichten: 6380
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:13

Inderdaad een mooie schoftlift :j Wel een dip achter het zadel en geen aanleuning. Ben benieuwd naar een foto van nu!

Fair
Berichten: 3568
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:15

Ik heb een filmpje van het rjden waarvan ik hoop dat iemand er iets aan kan zien, positief en negatief. Als iemand even voor mij wil kijken, zou die willen PBen?

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:40

Pb staat altijd open

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:46

wat vinden jullie hiervan :D?
Afbeelding

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:51

Hier een stipje, Vooral om lekker mee te lezen en me verdiepen in de eventuele commentaren.

Mijn droom is om ooit nog eens Z te starten met een Fries, zou dat mogelijk zijn ? O:)

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:55

waarom zou dat niet mogelijk zijn hielkebro? er rijden er genoeg op dat niveau!

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:38

Het artikel en het plaatje daarvan (vorige pagina) interessant maar ben het er niet mee eens. Ik zie vooral bij de plaatjes een paard dat geen contact neemt, door hangende teugels. Dat is in mijn ogen geen licht contact.

@hannelover, ik zoe veel spanning door een paard wat te kort in de hals is. Het middelste plaatje komt mij het beste voor. Daar is meer ruimte in de hals. Hier heeft ze ook een gesloten schoft zoals op de andere plaatjes.

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:48

Ik heb van fair een pb gehad en een link die niet te openen was en daarna radio stilte,
Op de foto's van hannalover zie ik een heel groen en bloot Friesje, daar zit nog heel veel werk in!
DarkoFoitzik,kan het gewicht van een teugel genoeg zijn? Ik zelf denk nl van wel

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:52

Gewicht is juist zo licht mogelijk het fijnst toch en waar we allemaal naar moeten streven! Al vind ik het voor de wagen richting verzameling wel erg lastig om de druk af te laten vloeien zonder dat mevrouw als een locomotief weer harder wil. Maar dat ligt er ook aan dat ze liever stuwt dan draagt :D

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:04

bedankt voor jullie mening!
@knollentuin: klopt idd, ze is nog maar een jaar of anderhalf ohz

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:07

SheeNegro schreef:
Ja, sorry :+ Beetje lui en slecht lezen geeft dat als resultaat.

Aan de hand van dat artikel, wat zou je dan kunnen zeggen over deze foto?
[ [url=m/DaAG53.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is van mij en mijn paardje, nu 4 jaar geleden. Mijn paard stond toen al maanden/jaren 'mank' met een simpele taktfout in draf. Hij werd gewoon rustig gereden onder het motto rust roest (artrose..) Ondertussen, 4 jaar verder, zijn we terug op de rit en een compleet andere weg ingeslagen.

Maar nu vroeg ik mij af wat hierover te oordelen valt na het lezen van dat artikel ;)


Paard valt op de voorhand en stuwt alleen met zijn achterbeen rug gebruik lijkt nihil. Dat kan je goed zien bij het achter been die te ver naar achter staat. Beter is om het paard wat "hoger" in te stellen zoals in het artikel staat. Zodat hij eerst spierkracht kan trainen om sterk genoeg te worden om echt dat "lang en laag" te bereiken. Dus paard wat hoger in de hals zodat het achterbeen wat meer kan ondertreden. Daarbij moet de bovenlijn actief zijn en de buikspier wat meer gebruikt worden (omhoog komen). Zo wordt ook de rug "actief" waardoor de rug bol komt te staan, met deze bolle rug zal hij (mits de atrose in zijn rug heeft) er minderlast van hebben omdat de ruimte tussen de wervels groter wordt.


Betreft verder het artikel het is geschreven na deze proef
https://www.facebook.com/hans.arendse.7/videos/616477131852921/

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 13:48

schirocco24 schreef:
SheeNegro schreef:
Ja, sorry :+ Beetje lui en slecht lezen geeft dat als resultaat.

Aan de hand van dat artikel, wat zou je dan kunnen zeggen over deze foto?
[ [url=m/DaAG53.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is van mij en mijn paardje, nu 4 jaar geleden. Mijn paard stond toen al maanden/jaren 'mank' met een simpele taktfout in draf. Hij werd gewoon rustig gereden onder het motto rust roest (artrose..) Ondertussen, 4 jaar verder, zijn we terug op de rit en een compleet andere weg ingeslagen.

Maar nu vroeg ik mij af wat hierover te oordelen valt na het lezen van dat artikel ;)


Paard valt op de voorhand en stuwt alleen met zijn achterbeen rug gebruik lijkt nihil. Dat kan je goed zien bij het achter been die te ver naar achter staat. Beter is om het paard wat "hoger" in te stellen zoals in het artikel staat. Zodat hij eerst spierkracht kan trainen om sterk genoeg te worden om echt dat "lang en laag" te bereiken. Dus paard wat hoger in de hals zodat het achterbeen wat meer kan ondertreden. Daarbij moet de bovenlijn actief zijn en de buikspier wat meer gebruikt worden (omhoog komen). Zo wordt ook de rug "actief" waardoor de rug bol komt te staan, met deze bolle rug zal hij (mits de atrose in zijn rug heeft) er minderlast van hebben omdat de ruimte tussen de wervels groter wordt.


Betreft verder het artikel het is geschreven na deze proef
https://www.facebook.com/hans.arendse.7/videos/616477131852921/


Dit zijn inderdaad de werkpunten waar we sinds een aantal maanden mee zijn begonnen en voor ons werkt de methode zeer goed :j Ik ben ontzettend blij met deze juf en het zal vele verbazen als ik vertel dat ook zij de methodiek volgt van AdB. Al is ze grote fan van oa Ingrid Klimke.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:39

knollentuin schreef:
Ik heb van fair een pb gehad en een link die niet te openen was en daarna radio stilte,
Op de foto's van hannalover zie ik een heel groen en bloot Friesje, daar zit nog heel veel werk in!
DarkoFoitzik,kan het gewicht van een teugel genoeg zijn? Ik zelf denk nl van wel


Dat kan zeker maar de teugel kan dan per defenitie niet doorhangen. Dan is er namelijk geen contact.

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:21

Daar ben ik het niet mee eens,ik heb dan wel het gevoel dat er dan verbinding is en dan moet ik er wel bij zeggen dat het alleen opgaat als het paard geheel nageeflijk is en verzameld gaat.
Want ik kan dan m'n paard uitschuiven of hals verlengen als ik met een doorhangende teugel m'n handen naar voren breng, dan is er verbinding, anders zou alleen maar m'n boog in de teugels groter worden