Wat als paardrijden verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5664
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:44

idd...als er een verbod zou komen dan zal dat voor de gehele paardensport zijn, niet alleen rijden.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:44

ik zou mijn paarden houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:45

xyzutu2 schreef:
Ook of het verbod op rijden arbitrair is of niet dat maakt niet uit, de vraag was: wat als specifiek rijden verboden zou worden?

Voor de mensen die mennen er wel of niet bij willen: daar kan een apart topic over geopend worden, of je kunt in je post in dit topic 2 toekomsten schetsen: eentje voor als ook mennen niet meer mag en eentje voor als mennen nog wel mag.

Nog even voor de duidelijkheid dus: dit topic gaat alleen over de vraag hoe de toekomst eruit zou zien als rijden verboden zou worden.
Klachten over de vraagstelling mogen per pb. 8-)


Ik vind het een superleuke vraag!

Maar als rijden verboden wordt, blijf ik lekker mennen. En dan komen er vast heel veel menners bij. Gezellig!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:45

Buiten dat het compleet onrealistisch is.. Ik zou dan emigreren. Ik heb niks met Nederland, behalve dat ik hier toevallig geboren ben en het zou voor mij echt de druppel zijn qua bemoeizucht en achterlijke regeltjes. Stel voor het verbod geldt wereldwijd: dan zet ik er wel een kar achter, mag dat ook niet gaan de paarden die ik nu heb bij mij dood en komen er als ik ze tegen die tijd nog aan huis heb pony's die een stuk goedkoper in onderhoud zijn, afgezien van onverwachte kosten natuurlijk. Een paard ergens stallen zou ik dan nooit doen.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:45

Ik ben een fanatieke wedstrijdruiter, maar ik zal hem om die reden er niet uit doen. Hij mag immers toch niet naar de slacht! Dus ik denk dat ik zal hem op de wei zet en dan gebruiken als knuffelpony?! :')

Ik denk alleen mijn paard hier echt geen reet aan vindt, en diep ongelukkig wordt. Heel werkwillig en ijverig paard.

Veel stallen/manege's zullen denk ik verdwijnen.

Ik vind het nog een interessantere vraag, wat gaan al die prof. ruiters doen?? :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:45

Er staat paardrijden in de OP, geen paardensport.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:47

Ik zou er mijn pony in ieder geval niet voor weg doen. Dan ga ik ook maar mennen denk ik :').

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:48

Ik heb geen pony's meer, maar eerlijk ... ik zou ze er niet voor weg doen. Snap ook niet dat veel mensen hun paarden/pony's weg zouden doen als ze niet meer mogen rijden. Tja ... misschien wel als ze op een erg dure pensionstal staan, maar niet als ze gewoon aan huis staan.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:48

Ik denk dat ik ineens meer werk zou hebben :+ Maar ik denk dat inderdaad een heleboel mensen zouden stoppen met hun paarden, ook als ze wel nog mogen mennen.

Ik zou overigens persoonlijk eerder voor een verbod op de wedstrijd sport gaan dan een verbod op het rijden zelf. Ik denk dat het feit dat men wil presteren met een paard voornamelijk de reden is van problemen op het gebied van paardenwelzijn. De andere reden, onkunde, daar is wat aan te doen door goede informatie voorziening. Maar wanneer er geen (geld)prijzen meer te winnen zijn met de hoogste sprong of de beste piaffe, dan wordt de hoogte van de sprong of het hoog optillen van de benen in de piaffe ineens geen issue meer, je mag je toch niet meten met een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:49

Ik kan me ook voorstellen dat er van de 'decoratievere' paardenrassen meer over zullen blijven dan van grote bruine KWPNers. Om Arabieren hangt nu bijvoorbeeld ook al dat hele aura van schoonheid en veel Arabierenhouders rijden bijvoorbeeld ook niet op hun paarden maar hebben ze echt voor de mooi/het contact.
Ik kan me voorstellen dat er qua rassen dus nog wel wat Tinkers, Arabieren, Fjorden, Andalusiers en Shires zullen blijven omdat die specifieke looks hebben, maar dat de BWP, KWPN, NRPS, Trakehner, Oldenburger enz het erg lastig gaan krijgen omdat die als rassen qua looks niet echt onderscheidend vermogen hebben.

xxCYNNxx

Berichten: 5664
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:49

_Anneruth schreef:
We hoeven niet accuut te stoppen met rijden, we moeten dan stoppen met fokken heb ik begrepen. Het voorstel zou zijn om het een soort van te laten uitsterven.

Ach zou een prima oplossing zijn als je het echt zou willen verbieden maar eerlijk? Ik kan me er niets bij voorstellen en het zal echt raar zijn. Voor mij persoonlijk? Ik zou het echt verschrikkelijk vinden. Ik kan me geen leven zonder paarden voorstellen.

Het betekent nog al wat voor de economische kant. Hoefsmeden, paardenartsen, fysio's, evenementenorganisatoren, ruitersportwinkels, beroepsruiters, fokkers, instructeurs. Allemaal moeten ze op een andere manier de kost zien te verdienen..

Wat zal het landschap er ook anders uitzien.

Ik weet niet.. het zal niet onmogelijk zijn maar toch.. Bizarre gedachte :-).



Ja en wat daar dan zo ethisch aan is, mag die desbetreffende dierenethicus me wel eens gaan uitleggen. Paardensport moet verboden worden volgens hem, want dat zou niet ethisch verantwoord zijn. Omdat het een dier is met gevoelens en zn eigen behoeftes....maar het is blijkbaar wel ethisch verantwoord om bewust een diersoort uit te laten sterven; want dat stelt hij uiteindelijk voor met zijn toevoeging dat we dan ook moeten stoppen met fokken.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-08-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:49

Annekeee schreef:
Ik vind het nog een interessantere vraag, wat gaan al die prof. ruiters doen?? :+


Een uitkering aanvragen en zich inschrijven bij het uitzendbureau? :+

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:49

Krijgen we alleen nog maar les op van die simulatiepaarden en gaan de profs daarmee aan de slag.
Wie heeft zijn neppaard het beste afgesteld.

Mijn paarden zullen er niet om weggaan. Een is zo om te scholen naar menpony, de ander is daarvoor gekocht en de derde, tja die voor de kar zetten is zelfmoord.
Dus die blijft lekker op de wei staan en gaat mee voor wandelingetjes e.d
En eerlijk, ik zou er toch nog op stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:50

Dan ga ik toch maar eens een officiele menles nemen :')
Ben nu groom en kan wel een rondje sturen, maar paardrijden is mij wat bekender :)

Ik denk wel dat er dan veel illegale praktijken gaan komen. Mensen die stiekem even in de wei in de avonduren op een paard klimmen dat niet van hun is. Maar ook rijbakken gebouwd in oude stallen. (of dat ze snachts de paarden in de binnenbak zetten en 's ochtends weer buiten in het land gooien) zodat niemand weet dat er een rijbak is.

Ik denk ook dat het voor de economie slecht is.. Hoeveel geld er wel niet ingaat in rijspullen/wedstrijden etc.. Ook zal een groot deel van de paardenhandel stoppen..



Er zullen wel meer menwedstrijden in de buurt komen, dat vind ik dan weer niet zo erg :P

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:51

safina schreef:
Annekeee schreef:
Ik vind het nog een interessantere vraag, wat gaan al die prof. ruiters doen?? :+


Een uitkering aanvragen en zich inschrijven bij het uitzendbureau? :+

Die gaan karren bouwen :Y)

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:51

De wereld naast het paard is zoooo groot, ik zou mijn paarden dus niet weg doen :)

Wij doen aan Horse Agility, vrijheidsdressuur, rechtrichten, aan de hand wandelen, ... .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:53

nuscaniels schreef:
Krijgen we alleen nog maar les op van die simulatiepaarden en gaan de profs daarmee aan de slag.
Wie heeft zijn neppaard het beste afgesteld.


O, dat is wel een heel erg gaaf idee: wedstrijden voortaan op een simulatiepaard en dat dan de wedstrijd vooral is welke ruiter de beste coordinatie/evenwichtsgevoel en finesse qua hulpen laat zien. Ook heel eerlijk, als iedereen op hetzelfde simulatiepaard moet rijden. Dat wordt paardrijden op simulatiepaarden in feite een soort game, net als autoracespellen. :j

Mischa

Berichten: 3505
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:58

Mennen zal dan super populair worden en er worden opleidingen bedacht om men-instructeur te worden en karren/wagens te bouwen.
En op den een dag zijn we weer terug in de geschiedenis en zien we overal paard en wagen. Hier komen dan weer aparte regels voor. Maar op den duur is alles niet meer te handhaven en vinden ze ook hier weer een wet voor, en uiteindelijk zal ook mennen verboden worden (op de openbare weg)
Dat denk ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:58

Shirley schreef:
Annekeee schreef:
Ik vind het nog een interessantere vraag, wat gaan al die prof. ruiters doen?? :+

Die gaan karren bouwen :Y)


Ja! En tuigen maken. En pensionstallen en verenigingen gaan zich helemaal richten op het mennen. :)) En de ruitersportzaken worden mensportzaken. En ruiterroutes worden menroutes. En de stamboeken fokken voortaan alleen maar mooie menpaarden. :):) En...en... *\%/*

Kom maar op met dat rijverbod! <<)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:59

Dan zit ik goed, net een koets gekocht :Y)

Nee, goh, geen idee, vraag het me wel af... Misschien zouden we paarden meer als werkdier gaan gebruiken terug. Maar er zouden er vast veel minder te vinden zijn, misschien meer voor voedsel ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:01

Misschien blijven de grote paardenrassen dan trouwens ook wel bestaan, maar worden ze gewoon steeds kleiner gefokt zodat ze een handzamer formaat krijgen. Dus waar nu paarden steeds groter worden gefokt om lange ruiters af te dekken krijg je dan mini Andalusiers, mini KWPNers, mini Shires enz. Een KWPNertje van 1,10 meter hoog. :)

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:02

Dan beleer ik mijn paard voor de wagen. Verhuis overigens ook van stal, want een rijbak heb ik dan niet meer nodig dus dan ga ik goedkoper ergens staan.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:03

xyzutu2 schreef:
Misschien blijven de grote paardenrassen dan trouwens ook wel bestaan, maar worden ze gewoon steeds kleiner gefokt zodat ze een handzamer formaat krijgen. Dus waar nu paarden steeds groter worden gefokt om lange ruiters af te dekken krijg je dan mini Andalusiers, mini KWPNers, mini Shires enz. Een KWPNertje van 1,10 meter hoog. :)

Een soort levende Schleich verzameling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:04

Shirley schreef:
xyzutu2 schreef:
Misschien blijven de grote paardenrassen dan trouwens ook wel bestaan, maar worden ze gewoon steeds kleiner gefokt zodat ze een handzamer formaat krijgen. Dus waar nu paarden steeds groter worden gefokt om lange ruiters af te dekken krijg je dan mini Andalusiers, mini KWPNers, mini Shires enz. Een KWPNertje van 1,10 meter hoog. :)

Een soort levende Schleich verzameling?


Waarom niet? De mens is ook nu al gek genoeg om alle rassen de hoogte in te jagen, dus waarom dan niet de diepte in. 8-)

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:10

Ik denk dat mensen massaal op het paard blijven stappen. Wie gaat dat handhaven? Een paard heeft geen nummerbord, dus word je gesnapt, dan trek je een galopje en een lange neus naar de boswachter. En kom op zeg, ze hebben al niet eens genoeg man/vrouwkracht om boeven te vangen en verkeershufters aan te pakken. Die paarden zal ze worst wezen (figuurlijk dan, want letterlijk ontsnappen die juist aan de worst).