Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:43

een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:09

Elisa2 schreef:
Zo heb ik het ook geleerd maar voorwaarde is dan wel dat het paard op twee teugels is, als een paard nog niet op twee teugels is dan is het belangrijk dat ze de teugel aan gaan nemen die ze niet aan willen nemen van nature. De teugel aan de holle kant, wat je dus alleen voor elkaar krijgt als beide achterbenen er even actief onder gezet worden en daarvoor kan contrastelling als het paard de bolle kant aan de binnenkant heeft goed werken.


Die snap ik niet als de binnenkant bol is en je contrastelling neemt dan wordt die kant toch juist boller?

Ik neem aan dat je de stelling iets naar buiten neemt zodat je dan met je binnenbeen naar de buitenteugel kunt rijden? Stelling naar binnen te nemen op de bolle kant lukt alleen met meer druk op de binnenteugel en je wil juist die druk naar buiten verplaatsen zodat het paard de teugel op de holle kant aan gaat nemen. Denk ik hoor. Ik ben theoretisch niet zo sterk :o


Dat klopt helemaal, op die manier kun je de schouder verzetten en het paard op twee teugels krijgen. Voorwaarde is wel dat beide achterbenen er even actief onder gezet worden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:17

Even ter verduidelijking, contrastelling kan heel minimaal zijn. Het gaat er om dat het paard de teugel aan de holle kant aanneemt.

Het belangrijkste is inderdaad eerst aan het been maken, beide achterbenen actief maken en houden. De contrastelling kan gebruikt worden zodat op die hand met het binnenbeen naar de buitenteugel gereden kan worden en het paard de schouder verplaatst en in een correcte lengtebuiging komt. De binnenhand (bolle kant) wordt alleen van de hals gehaald. Dus niet terugwerken, niks los proberen te wringen,( paard zal daar altijd sterker zijn op die kant).

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:19

MyWishMax schreef:
Ik zit me in te beelden wat ik doe, maar mijn paard en ik zijn raar. Niet zo duidelijk links of rechts gebogen. Wisselt per hand wat er gebeurt en lastig is.

Contra stelling gebruik samen met buitenbeen om schouder van de wand af te halen de ene hand. Die hand wil ze ook graag in travers lopen en de binnenhand niet aannemen. Maar de andere hand loopt ze uit zichzelf met stelling. :+ dus precies andersom als je zou verwachten. Enige wat wel weer klopt is dat ze die hand graag naar binnenvalt.

Maar goed, zodra ik de binnenhoefslag pak of ac lijn zijn we keurig recht, geen enkel probleem meer. Ook op voltes is het veel minder tot niet aanwezig. Ik begin wel op volte met contact herstellen en gelijke buiging vragen met dit paard, omdat dat makkelijker is als rechtuit op de hoefslag. Vooral omdat je reactie op been nodig hebt qua buiging en opzij, dat vind ik makkelijker op voltes.

En ja, ik geloof echt dat ik op de hoefslag zelf iets raars doe waardoor het zo duidelijk is en van de hoefslag af juist keurig recht


Op de hoefslag plakken ze vaak aan de wand.

De hand waarop je vanzelf stelling hebt is de holle kant.

Vaak is er wel stelling aan de holle kant, maar geen echte lengtebuiging door het lijf.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:22

MCE schreef:
een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar juist met goed longeren kun je paarden gymnastiseren en de lengtebuiging trainen. Voorkeur is dubbele longe maar ook met bijzet kan het mits je weet wat je doet. (lees uitnodigen en niet afdwingen, tempocontrole en eigen houding voor elkaar hebben)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:26

MarjanB schreef:
Ja ok dan plaats je de schouder naar buiten maar dat is wat anders dan contrastelling. Ik leer het nu ook zo dat je met twee handen de schouder verplaatst. Dus valt paard op links dan moet ik iets linker stelling vragen en met de rechterteugel naar de rechter schouder “trekken”


Nee, als je licht contrastelling neemt aan de holle kant en je paard is aan het been (dat is een vereiste) dan kun je de teugel aan de bolle kant iets van de hals afhalen (opzij) en met je binnenbeen de schouder verplaatsen naar de buitenteugel.(holle kant)

Voorwaarden zijn dus zoals eerder al genoemd dat het paard aan het been is voorwaarts en zijwaarts. Bij wat minder ervaren ruiters kan het soms helpen om dit te oefenen met volte verkleinen en openen. Bovenstaand is met minder ervaren combinaties, hoe hoger het niveau..hoe rechter het paard over het algemeen is en hoe kleiner de hulpen zijn om de schouder te verplaatsen.

Hoe rechter een paard wordt, hoe meer het gaat wisselen waar ze de schouder er uit gaan drukken.

Nog een leuk weetje is dat de manen vaak aan de holle kant hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:34

Elisa2 schreef:
MCE schreef:
een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar juist met goed longeren kun je paarden gymnastiseren en de lengtebuiging trainen. Voorkeur is dubbele longe maar ook met bijzet kan het mits je weet wat je doet. (lees uitnodigen en niet afdwingen, tempocontrole en eigen houding voor elkaar hebben)


kan zijn, ik deel je mening niet, paard moet als het hem te moeilijk wordt kunnen "uitbreken" om even - zoals een humane atleet/sporter ook doet- fff alles los schudden en op nieuwe beginnen
stukje mentaal trainen is ook van belang

kan zijn dat men met voldoende verstand van zaken van longeren kan werken met dubbele of bijzetten, maar dan wel graag zien als het paard gaat compenseren, ik wil ze die kans niet geven

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:41

Dat ben ik met je eens, maar daarom zeg ik ook uitnodigen en niet afdwingen. Zodat het paard niet geforceerd wordt in een houding. Afwisseling van hoofd/ hals houding en ook vooral veel vrije teugel tussendoor vind ik belangrijk om precies de reden die jij aan geeft.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:45

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik zit me in te beelden wat ik doe, maar mijn paard en ik zijn raar. Niet zo duidelijk links of rechts gebogen. Wisselt per hand wat er gebeurt en lastig is.

Contra stelling gebruik samen met buitenbeen om schouder van de wand af te halen de ene hand. Die hand wil ze ook graag in travers lopen en de binnenhand niet aannemen. Maar de andere hand loopt ze uit zichzelf met stelling. :+ dus precies andersom als je zou verwachten. Enige wat wel weer klopt is dat ze die hand graag naar binnenvalt.

Maar goed, zodra ik de binnenhoefslag pak of ac lijn zijn we keurig recht, geen enkel probleem meer. Ook op voltes is het veel minder tot niet aanwezig. Ik begin wel op volte met contact herstellen en gelijke buiging vragen met dit paard, omdat dat makkelijker is als rechtuit op de hoefslag. Vooral omdat je reactie op been nodig hebt qua buiging en opzij, dat vind ik makkelijker op voltes.

En ja, ik geloof echt dat ik op de hoefslag zelf iets raars doe waardoor het zo duidelijk is en van de hoefslag af juist keurig recht


Op de hoefslag plakken ze vaak aan de wand.

De hand waarop je vanzelf stelling hebt is de holle kant.

Vaak is er wel stelling aan de holle kant, maar geen echte lengtebuiging door het lijf.


Ja, als ik niks vraag klopt dat, maar het is wel de kant waar je het het makkelijkst voor elkaar krijgt als je wel wat vraagt. En de binnenteugel is juist degene die meer contact heeft altijd. Dat vind ik dus het kromme, de hand waar zij hol op lijkt is wel degene waar de binnenkant meer contact neemt en de buitenkant liever niet. Dat merk je vooral op de andere hand natuurlijk.

Ik merk dus vooral dat ze rechts moeilijker aanneemt, maar dat komt omdat ze rechtsachter er lastiger goed onder wil zetten. Die zet ze het liefst ernaast, hoewel dat tegenwoordig bijna niet meer voorkomt. Alleen in galop bij schakelen, vooruit gaat goed, terug wil ze hem graag er naast zetten. Ik kan dus wel werken aan gelijk contact op 2 teugels, maar dat werkt niet zo goed als je niet ook meteen of eerst werkt aan achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:50

Elisa2 schreef:
Dat ben ik met je eens, maar daarom zeg ik ook uitnodigen en niet afdwingen. Zodat het paard niet geforceerd wordt in een houding. Afwisseling van hoofd/ hals houding en ook vooral veel vrije teugel tussendoor vind ik belangrijk om precies de reden die jij aan geeft.


dat kan ik alleen (denk ik) als het los is en alle ruimte heeft
maar veel paarden worden gelongeerd met bijzet dus zal het wel functioneel zijn, op korte termijn misschien wel, maar of het duurzaam is!! ik heb die ervaring niet

mede door mijn ervaring m.b.t het ontwikkelen van de spieren in/aan het hoofd, nek en kaak, hoe belangrijk de tong is op het ontwikkelen van de lange halsspier b.v.

de onderste twee halswervels die het mede mogelijk maken om tot oprichting te komen
van achter naar voor wil voor mij ook zeggen: ontwikkeling voor is zeker net zo belangrijk

zeker, er zijn vele wegen die naar rome (het doel) gaan, het is voor mij een doel om er te komen zonder "symtoombestrijders" en kan genieten van en met een happy atleet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-21 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:52

MyWishMax schreef:
Ik zit me in te beelden wat ik doe, maar mijn paard en ik zijn raar. Niet zo duidelijk links of rechts gebogen. Wisselt per hand wat er gebeurt en lastig is.

Contra stelling gebruik samen met buitenbeen om schouder van de wand af te halen de ene hand. Die hand wil ze ook graag in travers lopen en de binnenhand niet aannemen. Maar de andere hand loopt ze uit zichzelf met stelling. :+ dus precies andersom als je zou verwachten. Enige wat wel weer klopt is dat ze die hand graag naar binnenvalt.

Maar goed, zodra ik de binnenhoefslag pak of ac lijn zijn we keurig recht, geen enkel probleem meer. Ook op voltes is het veel minder tot niet aanwezig. Ik begin wel op volte met contact herstellen en gelijke buiging vragen met dit paard, omdat dat makkelijker is als rechtuit op de hoefslag. Vooral omdat je reactie op been nodig hebt qua buiging en opzij, dat vind ik makkelijker op voltes.

En ja, ik geloof echt dat ik op de hoefslag zelf iets raars doe waardoor het zo duidelijk is en van de hoefslag af juist keurig recht


Op de hoefslag plakken ze vaak aan de wand.

De hand waarop je vanzelf stelling hebt is de holle kant.

Vaak is er wel stelling aan de holle kant, maar geen echte lengtebuiging door het lijf.

Ja, als ik niks vraag klopt dat, maar het is wel de kant waar je het het makkelijkst voor elkaar krijgt als je wel wat vraagt. En de binnenteugel is juist degene die meer contact heeft altijd. Dat vind ik dus het kromme, de hand waar zij hol op lijkt is wel degene waar de binnenkant meer contact neemt en de buitenkant liever niet. Dat merk je vooral op de andere hand natuurlijk.

Ik merk dus vooral dat ze rechts moeilijker aanneemt, maar dat komt omdat ze rechtsachter er lastiger goed onder wil zetten. Die zet ze het liefst ernaast, hoewel dat tegenwoordig bijna niet meer voorkomt. Alleen in galop bij schakelen, vooruit gaat goed, terug wil ze hem graag er naast zetten. Ik kan dus wel werken aan gelijk contact op 2 teugels, maar dat werkt niet zo goed als je niet ook meteen of eerst werkt aan achterbeen.


Klopt dat is ook wat ik steeds zeg, eerst achter en dan voor.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:01

Precies :j was meer reactie op wat andere dingen die hiervoor al langsgekomen zijn. Dat wat ik in hand voel ergens anders vandaan komt en dus ook ongelijk contact.

Enige wat ik qua hand doe is opletten dat ik niet inga op de uitnodiging om de stugge kant zelf ook meer contact te nemen. Verder gewoon van hals als richting aanwijzen en contact houden

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:26

Wat, denk ik, ook belangrijk is om te weten waar in het paardenlichaam de holling-bolling ontstaat. Het kan zijn omdat het paard in de mond 1 zijde niet aan wil nemen maar ook omdat aan 1 zijde de hals of de schouder vaster zit en het kan het zijn dat het paard niet wil buigen in het lende gebied. Meestal is het een combinatie van dingen en vaak wil de voorzijde aan de ene kant niet buigen terwijl de achterzijde aan de andere kant niet wil buigen waardoor de ruiter nog wel eens het idee kan hebben dat zijn paard recht is.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:32

MCE schreef:
een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]

mmm... in eerste instantie klopt het dat er meer oprichting nodig is, dat komt omdat het paard stijf is. Wanneer hij door het hele lichaam soepel kan buigen heeft hij die oprichting niet nodig om in het spoor te buigen. Die van mij kan prima 40 cm overstappen met de neus over de grond op een volte van 6meter zonder daarbij over de schouder of heupen te vallen. Maar in eerste instantie kon ze dat niet.

Op het plaatje is wel mooi het sporen te zien zoals ik dat bedoelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:42

irmaz schreef:
MCE schreef:
een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]

mmm... in eerste instantie klopt het dat er meer oprichting nodig is, dat komt omdat het paard stijf is. Wanneer hij door het hele lichaam soepel kan buigen heeft hij die oprichting niet nodig om in het spoor te buigen. Die van mij kan prima 40 cm overstappen met de neus over de grond op een volte van 6meter zonder daarbij over de schouder of heupen te vallen. Maar in eerste instantie kon ze dat niet.

Op het plaatje is wel mooi het sporen te zien zoals ik dat bedoelde.



juist in de fase dat een paard het niet/nog niet kan - qua stijvigheid b.v. is het - voor mij zaak - om het los en onbelast te kunnen laten rekken en strekken, zodat het niet gaat compenseren

daarna als het lijf los is hoeft een bijzet imo ook niet meer omdat een paard dan zelf de houding zoekt die op enig moment in de traing/longeren nuttiig is
een soort van "onderhouds gymnastiek"

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:09

MCE schreef:
juist in de fase dat een paard het niet/nog niet kan - qua stijvigheid b.v. is het - voor mij zaak - om het los en onbelast te kunnen laten rekken en strekken, zodat het niet gaat compenseren

daarna als het lijf los is hoeft een bijzet imo ook niet meer omdat een paard dan zelf de houding zoekt die op enig moment in de traing/longeren nuttiig is
een soort van "onderhouds gymnastiek"

Ja, mee eens. Maar dan moet het paard ook wel echt rekken en strekken en niet in een "handige" houding rondjes sukkelen of scheuren. En dan liever 1 stapje goed dan 10 rondjes matig of nog erger, 100 rondjes slecht.
Ik gebruik eigenlijk nooit meer een bijzet, hooguit 1 lange als buitenbegrenzing voor de longe. Ik vind een voordeel van volledig los longeren dat je precies kunt zien hoe een paard zijn lichaam op dat moment het liefst gebruikt.

Wat wel grappig is is dat de basishouding van de merrie, die ik eerder plaatste met haar eerste halsstrekken in de galop, ook in de wei veranderd is. Ze draagt haar hals nu hoger dan voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:37

irmaz schreef:
MCE schreef:
juist in de fase dat een paard het niet/nog niet kan - qua stijvigheid b.v. is het - voor mij zaak - om het los en onbelast te kunnen laten rekken en strekken, zodat het niet gaat compenseren

daarna als het lijf los is hoeft een bijzet imo ook niet meer omdat een paard dan zelf de houding zoekt die op enig moment in de traing/longeren nuttiig is
een soort van "onderhouds gymnastiek"

Ja, mee eens. Maar dan moet het paard ook wel echt rekken en strekken en niet in een "handige" houding rondjes sukkelen of scheuren. En dan liever 1 stapje goed dan 10 rondjes matig of nog erger, 100 rondjes slecht.
Ik gebruik eigenlijk nooit meer een bijzet, hooguit 1 lange als buitenbegrenzing voor de longe. Ik vind een voordeel van volledig los longeren dat je precies kunt zien hoe een paard zijn lichaam op dat moment het liefst gebruikt.\



Wat wel grappig is is dat de basishouding van de merrie, die ik eerder plaatste met haar eerste halsstrekken in de galop, ook in de wei veranderd is. Ze draagt haar hals nu hoger dan voorheen.



er zit verschil in een sukkeldraf en arbeidsdraf, aan de longeer moet het wel voorwaarts, je moet ze wel actief als atleet leren werken,
daarom is het ook zo belangrijk dat als je gaat longeren dat nooit - ik tenminste niet - in een standaard uitrusting doet, heb geleerd dat het een niet goed hoeft te zijn voor de ander


dat maakt het ook zo boeiend, kan ik haar zodanig motiveren dat ze "training" leuk gaan vinden
en voelt hoe dat zijn/haar lijf ook positief verandert/veranderen kan, betere bloedsomloop kan beter zuurstof opnemen tijdens de training, beter voor de spieropbouw

je moet soms wel ffff geduld hebben voordat ze het snappen maar dan worden het zelfwerkers aan de longeer lijn (zelfloper is ook niet een standaard woord evenals zelfwerker, sorry maar als een paard zonder enige aanmoediging gaat trainen kan ik niet anders noemen)

en alles wat ik er niet fout in/aan rijd is mooi meegenomen
(tekeningen/tekst eerder in dit topic spreken voor zich)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:07

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Mijn verwarring ging over de kaak losmaken voordat het paard actief is, wat je zelf omschreef wbt de franse rijkunst. Dat kan ik niet rijmen. Voor de rest begrijp ik het heel goed, vanuit de duits klassieke manier heb ik ook nooit met druk gereden.

Wat ik uit het boek van Baucher begrijp noemt hij het inderdaad de kaak losmaken. Maar, als ik het goed begrijp hoor, wat hij eigenlijk doet is op een goed gedefinieerde wijze het jonge, onbeleerde paard leren wat de teugelhulp betekent zodat het paard niet reageert met het klemmen van de kaak en mond zodra je hem gaan berijden en de hulpen geeft. Dus het is in tegenwoordige tijd, denk ik, mysterieuzer en ingewikkelder gemaakt dan wat het werkelijk is.

Doet dat niet iedereen die met een onbeleerd paard aan de gang gaat?

Overigens laatste update van neusje achter of neusje voor de LL:
Baucher heeft een andere loodlijn gedefinieerd, hij zegt dus niet dat ongelimiteert achter de LL ergens voor dient. Hij noemt het zelfs een fout die afgeleerd moet worden wanneer een paard zijn kin tegen de borst wil leggen. Ik denk dat hij hiermee paarden die zich opkrullen en zo achter de teugel komen bedoeld.
De LL die hij aanhoudt is wanneer de mond van het paard loodrecht naar de grond wijst en dat is volgens het plaatje in het boek net iets achter onze loodlijn.
Nogmaals, allemaal mijn interpretatie :)

Dit idd. Nu doe ik een combinatie van van alles, en ben ook niet vies van hyperflexie en LDR.
Hoe dan ook, je leert het paard wat een bit is, wat de bedoeling is op het moment dat je de teugels oppakt. Paard leert zelf in de hand zakken en dan de hand volgen.
En dit kun je met en zonder impuls doen.
Het idee erachter is dat een paard leert de rug los te laten, en in ontspanning de hand op te zoeken, op een licht contact.

Hyperflexie is heel simpel het oprekken van hals en rug, maar altijd met een heel zachte hand en nooit verder dan het paard aankan.
Het fijne ervan is dat je dus geen paard hebt wat zwaar op de hand wordt, paard is meer ontspannen, want snapt wat er gevraagd wordt en bedoeld wordt.
Pas als dat voor elkaar is ga je impuls toevoegen, maar nooit tot het punt dat het paard het niet meer aankan en uit elkaar valt. Ik ben ervan overtuigd dat je hiermee blessures voorkomt.
Je krijgt hiermee sowieso veel minder verzet, want paard snapt het gevraagde, plus minder blessures, want paard heeft al geleerd hoe het de ruiter moet dragen. En hiermee voorkom je dus sterrenkijken en weggedrukte ruggen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:46

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Mijn verwarring ging over de kaak losmaken voordat het paard actief is, wat je zelf omschreef wbt de franse rijkunst. Dat kan ik niet rijmen. Voor de rest begrijp ik het heel goed, vanuit de duits klassieke manier heb ik ook nooit met druk gereden.


Oke het volgende: Je hebt je paard netjes van achter naar voren in een fijne verbinding. Plots verbreekt het paard die verbinding aan de voorkant omdat er een paard etende tuinkabouter op zijn pad staat.
Hoe ga je dit oplossen?

Stel je nu diezelfde situatie in het bos voor, in een lekkere voorwaartse galop. Dat maakt het leven echt even iets anders dan rond en rond in de rijbaan. Voltes heb je niet, en verderop staat de volgende kabouter al weer klaar op het pad.
Het is een probleem aan de voorkant, tussen zijn oren, mentaal, niet aan de achterkant. Los je het dan ook op aan de voorkant? Door de kaak en hals even los te vragen met een teugelhulp?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:42

Sowieso denk ik in het bos in een lekkere voorwaartse galop laat die perfecte houding een beetje los..als er dan een tuinkabouter staat dan kunnen ze stoppen, opzij springen, omdraaien etc. In ieder geval vaak willen ze er enorm naar kijken.

Persoonlijk liet ik een paard altijd kijken, op zijn/ haar tempo..als het vertrouwen er weer is dan kun je daarna weer prima verder rijden. Niet te spastisch doen als het paard de verbinding verbreekt aan de voorkant..als de basis goed is dan is dat zo weer terug.

Avalanche: wat ik begrepen heb is hyperflexie het met de binnenhand stelling vragen afgewisseld aan beide kanten om zo de kaak ""los te flexen". Heel goed te zien aan de harkerige omhoog en terugwerkende binnenhandjes:

https://equusmagazine.com/blog-equus/bl ... do-you-see

https://www.youtube.com/watch?v=2lD6tZYe2EA

Ik vind het afschuwelijk en ben blij dat het verboden is.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:16

Ja ik ben ook blij dat het niet mag, maar zolang er niemand op afgerekend wordt zal er in de basissport ook niet veel geks van gevonden worden..

Wat betreft het afbreken omdat ze wat zien. Heb zaterdag een hele interessante les gehad over hoe paarden dingen verwerken en dat je ze ook de tijd moet geven om nieuwe dingen te verwerken.

Bij kaatje duurt het bijvoorbeeld heel lang voordat ze heeft begrepen wat ze goed heeft gedaan omdat ze er gewoon niet bij is met haar hoofd. Was heel bizar om de verandering te zien. Na de les stond ze te chillen op de poetsplaats en toen ik aan kwam lopen vanuit de zadelkamer was het net of ze me pas voor het eerst echt zag, ze schrok ineens wakker. Klinkt wat zweverig maar ik denk dat veel paarden niet de kans krijgen om te begrijpen wat we vragen en gewoon worden gedwongen zonder dat ze bijvoorbeeld even naar een balkje op de grond mogen kijken.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:27

En hoe vaak rijden jullie in het terrein/bos?
Want dat 'even laten voor wat het is' is niet erg functioneel als je regelmatig buiten de hekjes je paard traint. Dan zul je ze echt moeten leren om bij de les en door het lijf te blijven.

En als de conclusie is dat je dat niet kunt buiten de dressuur ring. Dan vind ik het bijzonder onfunctioneel. Want wat dan gaat dressuur zijn doel toch echt helemaal voorbij.
En ik denk dat dat niet zo is. Dus: hoe pak je het aan?

Overigens is de 'perfecte houding' in een voorwaartse galop niet perse de houding die je vraagt in de dressuur ring. Maar een er uit gedrukte hals is ook niet bijzonder functioneel toch? En zeker als je galop training doet, wil je toch dat het paard zijn lijf functioneel gebruikt.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:46

Ik geef buiten ook altijd eerst been. Vooral ook omdat die van mij meteen achter het been kruipt als ze wat spannend vindt. Dus gewoon contact en been eraan, dan zakt ze daarna zelf weer of later als ze gekalmeerd is.

Dus niks anders als in de bak. En ik die van alles in het bos, van ontspannen ritje aan lange teugel tot zijgangen en verruimingen. En er bijna voorover af liggen bij boskabouter doordat ik in verlichte zit om me heen zat te kijken en paard lief op de handrem ging.

Dus nee dat los ik niet op aan de voorkant, eerst aan het been.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:26

Voor mij maakt het ook niet uit of er iets spannends te zien is in de bak of buiten.
Maar volledig uitbreken doen mijn paarden niet, ik leer ze van jongs af aan dat ze rustig dingen eng mogen vinden maar dat we altijd gaan kijken wat dat dan is. In het begin duurt het lang voordat ze de moed verzameld hebben om achter mij aan te komen en daarna naast me te komen maar dat gaat al snel vlotter. Wanneer ze later onder het zadel zijn en er is echt iets engs gaan ze zelf al kijken (en krijgen van mij die kans).
Bakkabouters zijn dan alleen maar frisse momentjes en dat is gewoon been eraan en doorrijden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:28

Elisa2 schreef:
Sowieso denk ik in het bos in een lekkere voorwaartse galop laat die perfecte houding een beetje los..als er dan een tuinkabouter staat dan kunnen ze stoppen, opzij springen, omdraaien etc. In ieder geval vaak willen ze er enorm naar kijken.

Persoonlijk liet ik een paard altijd kijken, op zijn/ haar tempo..als het vertrouwen er weer is dan kun je daarna weer prima verder rijden. Niet te spastisch doen als het paard de verbinding verbreekt aan de voorkant..als de basis goed is dan is dat zo weer terug.

Avalanche: wat ik begrepen heb is hyperflexie het met de binnenhand stelling vragen afgewisseld aan beide kanten om zo de kaak ""los te flexen". Heel goed te zien aan de harkerige omhoog en terugwerkende binnenhandjes:

https://equusmagazine.com/blog-equus/bl ... do-you-see

https://www.youtube.com/watch?v=2lD6tZYe2EA

Ik vind het afschuwelijk en ben blij dat het verboden is.


Klopt niet, althans niet hoe ik het geleerd hebt. Ik vraag een paard heel simpel nageeflijk door gewoon de teugels op te pakken, omdat ik ze dat al heb geleerd aan de hand. Als ik ze ronder wil, til ik mijn binnenhand iets op, een fractie maar. Voel ik dan weerstand, paard kan de hand niet volgen, open ik de hand weer, ik wil ze namelijk niet iets vragen wat ze niet kunnen.
Gaat paard wel mee kun je ze op die manier ronder instellen, maar alleen als je daarbij voelt dat het paard in het hele lijf loslaat en stretcht, anders heeft het geen zin. Als ik wil dat ze weer wat eruit komen met de neus, open ik de hand en laat ze afkauwen, en even wat been erbij als ze daarin de hand niet volgen. Voorwaarde is simpelweg altijd de hand volgen, en zelf niet gaan trekken bij weerstand.

Ik rijd dus idd niet met een weerstandbiedende hand, mijn paard heeft al geleerd wat ze met het bit moet. Als zij niet kan nageven, is er iets anders aan de hand, en moet ik haar eerst weer naar de ontspanning en de juiste mindset rijden om opnieuw te vragen.
Maar aan beide kanten stelling vragen om en om is gewoon zagen imo, en dit gaat ook niet over rollkur, wel over hyperflexie.

En daarbij is het belangrijk te kijken wat het paard aankan en nodig heeft.
Ik zou het bijvoorbeeld bij een Spaans paard nooit vragen, omdat die in de problemen gaat komen met de zware hoofd/halsverbinding, die kan niet eens in die houding lopen zonder in ademnood te komen. Zo een paard leer ik zeker ook de hand volgen, maar wil ik in een lange lage lijn rijden, met de neus op de loodlijn, om te vookomen dat ze in hun eigen houding in een nep-oprichting gaan lopen met een weggedrukte rug en je dus niets gymnastiseert.

Het hele doel ervan is om de grens van de comfortzone op te zoeken, maar altijd met een zachte hand, vanuit de ontspanning en een paard dat geconcentreerd is op jou en begrijpt wat er gevraagd wordt. Stress is absoluut niet de bedoeling, wel uiteindelijk een recht, los, en blij paard. Dat bereik je niet met zagen en rukken en plukken.