Constante aanleuning door slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:55

Maar zelf scheef zijn is ook niet raar, minder handig aan de ene kant zijn daarom bijvoorbeeld ook je been optrekken.

Ik heb zelf de neiging tot links kijken, dus ook net wat links hangen.
Dat compenseerde mijn paard ook goed, tot aan de appuyementen en hij zij, dikke doei, dit kan niet.
Jij wil met je hulpen de andere kant op dan met je zit.
Die vloog dan vol in de ankers, en als ik dan door zou drijven zou hij steigeren.
Maar ik wist dan, oke ben weer aan het links hangen. -O-
even rondje stappen, want hij was dan echt verontwaardigd boos :+
Rust er in, goed opletten, netjes zitten, en het ging weer.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:36

TS vertelt dat ze haar paard op de linkerhand niet om haar been gebogen krijgt en probeert dat af te dwingen door haar hand naar haar knie te brengen en met haar binnenbeen te drijven.
Dan vraag je iets dat het paard niet kan en is het logisch dat het dan in verzet gaat. Ik hoop echt, TS, dat het je gaat lukken om goede instructie te krijgen. Ik denk ook dat het voor TS ook nog best lastig zal zijn het kaf van het koren te scheiden daarin. Veel lezen en filmpjes kijken kan daarbij helpen. Ook online is er veel te vinden dat zou kunnen helpen.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:46

Bijvoorbeeld op de KNHS site is er al veel te vinden.
https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... htrichten/
https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... -stelling/
In het laatste artikel kun je lezen wat er verkeerd gaat bij jouw rijden als het gaat om buiging en stelling.

De zijdelingse buiging moet altijd evenredig zijn met de gevraagde halsbuiging, dit zowel naar links als naar rechts. Wanneer de buiging in een paard evenredig blijft, betekent dit dat jij in staat bent om de opgewekte impuls vanuit de achterhand door het lichaam van het paard recht naar het bit toe te laten vloeien, zonder dat deze impuls naar links of rechts via de schouder verloren gaat.

Dit is absoluut voorwaardelijk voor de oefeningen die je met je paard rijdt.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:19

Omdat dit topic duidelijk een rijtechnische kwestie bevat verplaats ik het topic naar Rijtechnisch-rijtechnische vragen (RT-V).

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:40

Is je paard toevallig een donkerbruine jazzmerrie?

oji

Berichten: 4262
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:51

Ik krijg bij het lezen van dit topic een beetje een deja vu gevoel.... Is Maria1990/AnoniemK2 terug op Bokt???

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:56

Oeps, alle foto's/filmpjes ineens weg :D :D

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:40

Babootje schreef:
TS vertelt dat ze haar paard op de linkerhand niet om haar been gebogen krijgt en probeert dat af te dwingen door haar hand naar haar knie te brengen en met haar binnenbeen te drijven.
Dan vraag je iets dat het paard niet kan en is het logisch dat het dan in verzet gaat. Ik hoop echt, TS, dat het je gaat lukken om goede instructie te krijgen. Ik denk ook dat het voor TS ook nog best lastig zal zijn het kaf van het koren te scheiden daarin. Veel lezen en filmpjes kijken kan daarbij helpen. Ook online is er veel te vinden dat zou kunnen helpen.


TS snapt dus niet dat je je paard naar de hand moet rijden en ervoor moet zorgen dat deze de rechterteugel aan gaat nemen eerst voordat je het dier op twee teugels hebt hoef je niet eens aan zijgangen te denken.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:49

Even voor alle duidelijkheid: TS schreef dat ze haar hand richting knie bracht.

Dat is de verkeerde richting (graag opzij en naar voor met zo'n paard)('groen'/herscholing)
maar alleen een richting.
Niet dat ze haar hand bij haar knie brengt.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:06

Kelly_ann schreef:
Alsof het een doodzonde is als je even niet door een oefening heenkomt? Ik vind de reacties wel erg hard hoor.

Een compleet rechtgericht paard is maar zeldzaam hoor. Scheefheid komt vaak terug als je begint aan een nieuwe (moeilijkere) oefening.
En ook; de oefeningen zijn er juist om je paard leniger en sterker te maken.

Ja, dan moet je weer terug naar je basis, zodat je in stappen werken kan naar je moeilijkere oefening.
In dit geval, travers, schouderbinnen, wijken, voltes, even beginnen in stap etc.
Even tegen de hand is geen ramp, een paard dat de hand vertrouwd zal weer bij je terugkomen.


Klopt.

Maar dan gebruik je de oefening als informatie: als het niet lukt ga je bij jezelf na wat er zoal mis ging.
Verloor het dier de balans (op voorhand vallen, al dan niet specifiek op 1 schouder)..?
Heb ik de spieren goed opgewarmd of is het dier gewoon moe? (Te vroeg of te laat gevraagd.)
Hoe zit het vandaag met de lengtebuiging..?

En dan corrigeer je jezelf zo goed mogelijk (Knollie keurig in balans brengen, lengtebuiging op orde) en als het fair is, vraag je drie passen appuyement, belonen en uitstappen.
(Mentale training van je paard 'betaalt zich ook uit': je dier merkt dat-ie niet overvraagd wordt en dat-ie die gekke pasjes best kan. Tegen de tijd dat je dier een hekel heeft aan het appuyement ben je verder van huis.)

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:34

Idd Janneke, en graag hoor ik van ts of dit het paard met kissing spines is waar ze onder andere namen al eerder rijtechnische probleem topics geopend heeft. Als dat zo is stop ik met adviezen geven, want daar doet ze toch niks mee.
Als ts dit niet is hoor ik dat graag en wil ik graag nog helpen

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:08

Sharel schreef:
Op de doorsnee weg met haar aan de gang en het lief blijven vragen werkt niet.


Hoi Sharel,
Lief blijven vragen werkt inderdaad niet, niet-lief vragen nog minder :)

Echte aanleuning komt vanuit het paard die de stille (t.o.v. de mond van het paard) hand van de ruiter opzoekt. Dus het paard geeft de aanleuning en de ruiter ontvangt de verbinding als cadeautje.
En daarvoor kun je als ruiter voorwaarden scheppen en een hele belangrijke is je paard te helpen met verticale balans en daar werkt een slof niet voor.

Goed dat je beseft dat de doorsnee weg die je nu bewandelt niet werkt. Verder denk ik (als instructeur) dat het vinden van een instructeur die een nieuwe weg met je wil bewandelen je beste optie is.
Dan hoef je het niet meer alleen te doen en alhoewel men hier op Bokt wil helpen is goede les denk ik onmisbaar.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 12:37

Suzanne F. schreef:
Lijkt mij zeker tijd voor nieuwe instructie. Eentje die je eerst naar een kliniek stuurt om het paard door te lichten of er geen rug/hals/bekkenproblemen aan ten grondslag liggen. Zulk gedrag moet altijd ergens vandaan komen. En een instructeur die er geen slof aan hangt maar eerst teruggaat naar een betere basis van rechtrichten en vertrouwen. En ik zou altijd een instructeur willen die er op kan en wil stappen als het nodig is. Practice what you preach.



Wat bedoel je met dit soort dingen? Want paard is wel gewoon top fijn gezond. Is ook uitgebreid gekeurd door de dierenarts en merk geen gezondheidsproblemen. Instructeur noemde mijn paard in de de les categorie bitch, als ze het te bont maakte. Er is helemaal niks mis mee. Dit is gewoon hoe ze is.
De reader/dierentolk vertelde dat ze moeite heeft met haar concentratie en uitprobeert waar de grenzen liggen. Ik weet niet of ik er in geloof, maar ik vond het allemaal alsnog wel prettig om te horen en het geeft me weer iets om over na te denken en dat waardeer ik ook heel erg. De reader sloeg de spijker grotendeels precies op de kop, dus ook al is het misschien nep dan alsnog vind ik het knap van die vrouw dat ze zo'n sterke en kloppende intuïtie heeft.
Laatst bijgewerkt door Sharel op 29-09-20 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:42

En een bitch pak je niet door in lomp rijden (hand naar knie, slof, enz) maar door te slim af te zijn.
Een oefening zo aankleden dat ze eigenlijk zelf niet eens in de gaten heeft dat ze hem daarna gedaan heeft.
Ik kan dat niet uitleggen, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die weten wat ik daarmee bedoel.
Ik noem het overigens ook geen bitch paarden, maar paarden met karakter.
En veel mensen kunnen daar niet mee omgaan, dat is wel een feit.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:44

Is ze ook gekeurd op de rug? Dus röntgenfoto’s van de rug gemaakt? Want ik vind het gedrag vreemd, dat komt altijd ergens vandaan. En natuurlijk kan het een bitch zijn maar ook al zou ze 100% op de foto zijn dan is ze toch zodanig scheef dat wat je van haar vraagt niet in proportie is.
Dus als jij zegt dat ze helemaal op de foto is geweest en niks mankeert dan is er iets mis met je rijerij. En zou ik een andere instructie zoeken ipv er een slof aan te hangen. Eentje die aandacht besteed aan correct rechtrichten en gymnastiseren.

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:48

Maar heb je er recent ook al een osteopaat of een zadelmaker bij gehad?

En jij merkt geen gezondsheids problemen, maar misschien heeft ze lichamelijk wel iets niet lekker zitten.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:58

Een instructeur die een paard in de categorie 'bitch' schaart....heel bijzonder. Jammer ook dat je dit gelooft.
Je hebt zelf flink last van je heup, grote kans dat jij je paard in de weg zit, wat dan 'beloont' wordt met er een slof aanknopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:05

Sharel schreef:
Suzanne F. schreef:
Lijkt mij zeker tijd voor nieuwe instructie. Eentje die je eerst naar een kliniek stuurt om het paard door te lichten of er geen rug/hals/bekkenproblemen aan ten grondslag liggen. Zulk gedrag moet altijd ergens vandaan komen. En een instructeur die er geen slof aan hangt maar eerst teruggaat naar een betere basis van rechtrichten en vertrouwen. En ik zou altijd een instructeur willen die er op kan en wil stappen als het nodig is. Practice what you preach.



Wat bedoel je met dit soort dingen? Want paard is wel gewoon top fijn gezond. Is ook uitgebreid gekeurd door de dierenarts en merk geen gezondheidsproblemen. Instructeur noemde mijn paard in de de les categorie bitch, als ze het te bont maakte. Er is helemaal niks mis mee. Dit is gewoon hoe ze is.
De reader/dierentolk vertelde dat ze moeite heeft met haar concentratie en uitprobeert waar de grenzen liggen. Ik weet niet of ik er in geloof, maar ik vond het allemaal alsnog wel prettig om te horen en het geeft me weer iets om over na te denken en dat waardeer ik ook heel erg. De reader sloeg de spijker grotendeels precies op de kop, dus ook al is het misschien nep dan alsnog vind ik het knap van die vrouw dat ze zo'n sterke en kloppende intuïtie heeft.

Als dit paard een ‘bitch’ was had je er al meer langs gelegen dan dat je er op gezeten had. :x

Jij geeft aan pijn te hebben in de rechter heup. Reële kans dus dat je daar ook blokkeert door spierspanning waardoor je je paard blokkeerd. Ga naar een fysio en laat die de blokkade weg werken of je informeren over de spierspanning.

Een slof er aan hangen is geen ‘constante aanleuning’ maar een ‘afgedwongen Krul.’
Met aanleuning heeft dat in dit geval, weinig te maken. Zo lang je dat niet wil geloven, hebben alle goede adviezen geen zin.

Ze doet het een paar passen goed. Dan zou ik zeggen gooi die slof terug in de zadelkast en houdt het voorlopig op die paar passen en rijdt haar er uit voor ze zich er uit trekt. En zet dan ontspannen opnieuw in. 2 passen worden er drie. Drie worden er vier en voor je het weet ben je aan de hoefslag op een ontspannen manier.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:29

Ik krijg geen antwoord op m'n vraag, dan gooi ik m'n theorie het er nog maar eens in ,als dit om het paard gaat waar ik een vermoeden van heb heeft dat paard kissing spines en verklaart het voor mij gedrag stijfheid en signalen. En wederom is het niet zo heb ik niks gezegd en sluit ik aan bij voorgaande adviezen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:09

Als er niks mis is met je paard zoals jij zegt, dan zou ik nog maar eens heel serieus naar je eigen manier van rijden en omgang met je paard kijken. Niet rot bedoeld, maar dan stel jij de vraag aan je paard gewoon niet op de juiste manier. En jouw instructrice is niet in staat je er mee te helpen, want een slofteugel is nooit een oplossing. Ga echt werken aan die verticale balans en zoek instructie die daar kennis van heeft en je op een goede manier kan helpen.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:15

Persoonlijk vind ik, als het paard niks mankeert waarom open je dan een onderwerp, wat duidelijk iets anders aan geeft.

Zoek de fout eerst bij jezelf en bekijk daarna het paard onder de loep. Werk zat, zo gezegd.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 21:24

AmyJamess schreef:
Maar heb je er recent ook al een osteopaat of een zadelmaker bij gehad?

En jij merkt geen gezondsheids problemen, maar misschien heeft ze lichamelijk wel iets niet lekker zitten.


Dierenarts, tandarts, osteopaat, zadelmaker en bitfitter. Niemand kon iets vinden. Ook heb ik er nog een homeopaat behandelaar bij gehad, waarop we haar op druppels hebben gezet.



knollentuin schreef:
Ik krijg geen antwoord op m'n vraag, dan gooi ik m'n theorie het er nog maar eens in ,als dit om het paard gaat waar ik een vermoeden van heb heeft dat paard kissing spines en verklaart het voor mij gedrag stijfheid en signalen. En wederom is het niet zo heb ik niks gezegd en sluit ik aan bij voorgaande adviezen


Geen kissing spines, rugproblemen.

Kinke schreef:
Een instructeur die een paard in de categorie 'bitch' schaart....heel bijzonder. Jammer ook dat je dit gelooft.
Je hebt zelf flink last van je heup, grote kans dat jij je paard in de weg zit, wat dan 'beloont' wordt met er een slof aanknopen.



Mijn instructie sprak haar frustratie uit omdat ze 20 min aan het schrikken was op de linker lange zijde, enorm wegspringen omdraaien.
Dat heb ik zeker gedaan en vaak ook gedacht dat het aan mijn heup lag. Ze test iedereen uit tijdens het rijden.
Heb mijn lesje geleerd dat de slof om doen geen oplossing biedt.


Suzanne F. schreef:
Is ze ook gekeurd op de rug? Dus röntgenfoto’s van de rug gemaakt? Want ik vind het gedrag vreemd, dat komt altijd ergens vandaan. En natuurlijk kan het een bitch zijn maar ook al zou ze 100% op de foto zijn dan is ze toch zodanig scheef dat wat je van haar vraagt niet in proportie is.
Dus als jij zegt dat ze helemaal op de foto is geweest en niks mankeert dan is er iets mis met je rijerij. En zou ik een andere instructie zoeken ipv er een slof aan te hangen. Eentje die aandacht besteed aan correct rechtrichten en gymnastiseren.


Van top tot teen röntgen gekeurd en van oren tot staart helemaal nagekeken.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:35

Oké dan is het rijtechnisch. Maar dat lost een slofteugel ook niet op.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:22

waarom zoek je geen andere instructrice?

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 04:59

Suzanne F. schreef:
Oké dan is het rijtechnisch. Maar dat lost een slofteugel ook niet op.

Ts geeft dan ook aan dat ze haar lesje heeft geleerd dat een slof niks oplost.

Ts, ik zou inderdaad toch opzoek gaan naar instructie die jou wel verder kan helpen, maar dat idee heb ik altijd wel bij dit soort topics. Als je om advies moet vragen op een forum geeft dat wel aan dat het schort aan de juiste lesgever.