Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:00

pien_2010 schreef:
En ik zie net als jij ook alle ellende en onethiek rondom paarden.

Penotti, ik bedank altijd en voel me na het rijden "nederig" dat ik zo'n fijne ervaring heb gekregen. Toen ik babou vorig weekend haar eerste kusje gaf, trok ze haar hoofd terug van schrik. Het tweede kusje stond ze stil en voelde ze. Het derde kusje gingen haar ogen genietend dicht <3

Nederig weet ik niet of ik dat ervaar, wel erg dankbaar.
Ze laten het toe, als ze niet zouden willen en stappen bijvoorbeeld al bij het krukje vandaan ben ik al klaar :+
En dat stilstaan heb ik ze niet met dwang aangeleerd.

Kusjes geven doe ik. Vooral mijn merrie kan met haar grote hoofd wel 10 minuten in mijn armen blijven staan, oortjes zijwaarts, oogjes dicht en genieten.
Mijn ruin is na een minuutje wel klaar. Ook goed :D

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:17

pien_2010 schreef:
Penotti, ik bedank altijd en voel me na het rijden "nederig" dat ik zo'n fijne ervaring heb gekregen. Toen ik babou vorig weekend haar eerste kusje gaf, trok ze haar hoofd terug van schrik. Het tweede kusje stond ze stil en voelde ze. Het derde kusje gingen haar ogen genietend dicht <3

Ze zijn hier niet van het zoenen; de ene wil gekriebeld worden op de borst en dan aan je oor sabbelen. Eigenlijk wil ze aan je oor knabbelen maar dat vind ik niet zo'n goed idee :+ dus dit is het compromis.

De andere wil graag gekrabd worden. Maakt niet uit waar, overal is goed maar wel HARD graag.

Ik voel me niet nederig; ik ben blij met dit stel en vind het ook bijzonder hoe ze elkaar waarderen als twee totaal verschillende paarden (wij zijn van de baas :j ) en dan jaloers op elkaar als ik er ben want beiden vinden ze dat zij net iets meer van mij zijn dan de ander. Wonderlijk stel...

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:21

brokjes schreef:
Ik snap het argument over dat paarden het veel slechter zouden hebben in de natuur (wat ongetwijfeld waar kan zijn) niet zo goed in deze discussie. Ik heb het over gefokte paarden voor gebruik door de mens. Ze zouden nieteens bestaan als er geen markt voor was.


En voor de 'soort' paard is dat een geweldig succes geweest. Ze hebben zich aangepast en tieren goed.
Die gedachten gang word mooi uitgelegd in het boek van Juval; Sapiens

De soort zebra heeft dat idee nooit zo aangestaan. En die leven dus (zo goed als) alleen in het wild en moeten zelf hun boontjes doppen.

Voor het individu kan het dat wel een ellendig leven zijn. Bij beide soorten overigens.

Maar blijkbaar hadden paarden genoeg aanpassingsvermogen en waren er genoeg pro's aan het leven mét mensen. Wij hebben daar vervolgens de exemplaren uitgelicht die het meest aanpassingsvermogen hadden richting onze situatie. Dus ergens zijn ze ook gemáákt voor een leven mét de mens.

In die categorie: hoort een kip helemaal NIET te bestaan overigens. Dat beest bestaat alleen bij de gratie van samenleven van met de mens. Hoe we met die categorie om moeten gaan is me helemaal een raadsel als je erg principieel wil zijn.

En ik zie hier verschillende keren voorbij komen: als je als mens niet tevreden bent met je werk zoek je een andere baan/baas. Maar dat zou bij het paard de equivalent zijn voor een andere discipline of baasje.
Maar we hebben het hier over níet werken. Gewoon omdat je er geen zin in hebt. En wel alle comfort behouden die je nu ook hebt. Gewoon je natje en je droogje en goede medische zorg.
Dat is voor heel veel mensen nou ook niet echt een hele reële optie.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:27

pol013 schreef:
brokjes schreef:
Ik snap het argument over dat paarden het veel slechter zouden hebben in de natuur (wat ongetwijfeld waar kan zijn) niet zo goed in deze discussie. Ik heb het over gefokte paarden voor gebruik door de mens. Ze zouden nieteens bestaan als er geen markt voor was.


En voor de 'soort' paard is dat een geweldig succes geweest. Ze hebben zich aangepast en tieren goed.
Die gedachten gang word mooi uitgelegd in het boek van Juval; Sapiens

De soort zebra heeft dat idee nooit zo aangestaan. En die leven dus (zo goed als) alleen in het wild en moeten zelf hun boontjes doppen.

Voor het individu kan het dat wel een ellendig leven zijn. Bij beide soorten overigens.

Maar blijkbaar hadden paarden genoeg aanpassingsvermogen en waren er genoeg pro's aan het leven mét mensen. Wij hebben daar vervolgens de exemplaren uitgelicht die het meest aanpassingsvermogen hadden richting onze situatie. Dus ergens zijn ze ook gemáákt voor een leven mét de mens.

In die categorie: hoort een kip helemaal NIET te bestaan overigens. Dat beest bestaat alleen bij de gratie van samenleven van met de mens. Hoe we met die categorie om moeten gaan is me helemaal een raadsel als je erg principieel wil zijn.

Kippen kunnen prima zonder mens. Zie andere vogelsoorten.
Maar voor die kip kun je inderdaad wel dezelfde redenatie toepassen.

En laten we wel wezen, mieren doen het ook dus zo uitzonderlijk zijn we als mens nu ook weer niet.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:33

De hele natuur bestaat uit (parasitair of symbiotisch) samenwerking tussen diersoorten.

Visjes bij walvissen, vogels bij oa huid neushoorns en oa tanden krokodil, mieren en bladluizen.. ga zo maar door.

Ik vind het een lastige discussie want ook ik vraag mijzelf altijd af: heeft het paard nu plezier? En wie ben ik dit te bepalen of te vragen?

Maar dat het zitten /werken op/met een paard totaal onnatuurlijk en negatief is daar ben ik het niet mee eens. Dat is te kort door de bocht.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:35

En vergeet natuurlijk planten en bomen niet!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:37

Hannanas schreef:
De hele natuur bestaat uit (parasitair of symbiotisch) samenwerking tussen diersoorten.

Visjes bij walvissen, vogels bij oa huid neushoorns en oa tanden krokodil, mieren en bladluizen.. ga zo maar door.

Ik vind het een lastige discussie want ook ik vraag mijzelf altijd af: heeft het paard nu plezier? En wie ben ik dit te bepalen of te vragen?

Maar dat het zitten /werken op/met een paard totaal onnatuurlijk en negatief is daar ben ik het niet mee eens. Dat is te kort door de bocht.

Ik denk als wij ruiters ons afvragen heeft het paard er plezier in dat we al best op de goede weg zijn.
Dan sta je vaak toch al open om te kijken naar de signalen van het dier.

Ik kan me niet voorstellen dat die ruiter die met die stroomsporen reed en dat vermoeide paard zich dat afvraagt. Of die idioot met lachende omstanders bij het mishandelen van de pony.
Die Weten dat een paard daar ellendig onder is maar doen het toch.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:40

Citaat:
Ze zijn hier niet van het zoenen; de ene wil gekriebeld worden op de borst en dan aan je oor sabbelen. Eigenlijk wil ze aan je oor knabbelen maar dat vind ik niet zo'n goed idee  dus dit is het compromis.
Dat klopt ieder paard heeft zijn eigen ding die hij leuk vindt om te ontvangen of te doen. Hercule een kriebel onder zijn staart ergens links tussen zijn billen. Dan ging hij gelijk flemen.
Polie armen om haar hals en dromerig staan zo.
Polie is het enige paard die mij mocht gromen, want zij doet dat super zacht en dat is het enige dat zij echt graag vaak deed. Als ik lag te slapen achter de draad, dan ging ze heel zacht met haar tanden over mijn haren. Als ze ook maar iets te enthousiast werd hoefde ik maar te zeggen "zachtjes hé pol " en gelijk was ze weer vederlicht. Of als we elkaar groomden, dan borstelde ik Hercule, Hercule groomde Polie met zijn tanden en Polie superzacht mijn haren met haar tanden (Mijn haren zijn shetlander kwaliteit zo veel en stevig). Hercule als ex vader hengst mocht mij echt niet gromen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:48

brokjes schreef:
Sunnda schreef:
Ik vraag mij altijd af hoe mensen als ts hun eigen leven zien.
Lieve ts: niemand op de wereld is 100% vrij..iedereen, mensen en dieren, zijn altijd op zoek naar hun basisstructuren: eten/drinken, sociale contacten ( bij mensen en paarden bijvoorbeeld) slaap, sex. Dat is puur om in leven te blijven en voort te planten.

Jij, ik en iedereen doen elke dag concessies om zo makkelijk mogelijk door het leven te gaan.
Jij maakt ook niet elke avond door middel van vuurstenen je vuur voor je eten toch?
Hoe natuurlijk is je huis, je keuken en je badkamer??
Niet natuurlijk, maar dat noemen we comfort.
En wat doe je voor comfort? Precies: iets wat niet helemaal onze natuur is: werken!!
En dan bedoel ik niet op het land werken zoals vroeger, maar we staan in fabrieken, werken onregelmatig in de zorg of beveiliging.
En blijkbaar vinden we dat oke voor dat stukje comfort.

Ik denk niet dat het bij dieren veel anders ligt. Zeker niet bij prooidieren.
Ach wat zielig die ruiter op zijn rug kun je weer wegstrepen tegen: ach wat zielig een hongerend dier met een grote wond die langzaam doodgaat of (leven)aangevreten wordt door een roofdier. Als je denkt dat mensen naar kunnen zijn, ken je de natuur niet. Kei en keihard. Mensen kennen compassie en mededogen, de natuur niet hoor. Maar het valt me vaker op dat Nederlanders (waarschijnlijk doordat ze echte natuur alleen uit mooie natuurfilms kennen) geen goed beeld hebben bij de natuur.
De natuur draait om het doorgenen van genen, liefst de sterkste.
En de dreiging van honger, lijden en dood is dagelijkse kost.

Er bestaat geen zaligmakend leven,voor dieren en voor mensen niet.
Imo vermenselijk je door je vele denken paarden veel te veel.

Klopt zeker dat niemand echt vrij is en het volledig goed kan doen, ik ook niet. Zo heb ik een mobiel in mijn handen die in China is gemaakt en koop ik ook gewoon schoenen en kleding die waarschijnlijk niet helemaal eerlijk zijn gemaakt.
Maar het hoeft ook niet helemaal perfect, dan zou ik de lat wel erg hoog leggen.
Gelukkig hoef ik ook niet elke avond met vuurstenen aan de slag. Maar ik vind wel, dat je binnen de kaders, best veel kunt doen. Het paardrijden laten is zoiets voor mij. Ook is er de keus wat voor werk je gaat doen, dan kies ik iets wat in mijn ogen nuttig is.
Het is iedereen zijn eigen afweging natuurlijk en ik snap ook als andere mensen hier anders in staan. Ik heb zelf ook lang gereden.

De natuur gaat zeker niet over rozen en ik zou ook nooit willen dat onze paarden nu worden 'vrijgelaten' en in de natuur mochten leven. Ik zou alleen graag zien dat er helemaal geen gedomesticeerde paarden meer waren (en honden, katten, vissen, ect.)
Ik zie dan liever wilde dieren elkaar opeten inderdaad.

Precies! Eigenlijk ben je dus gewoon hypocriet!

But no worries: iedereen is hypocriet. De een heeft geen kinderen, maar vliegt regelmatig. Ik rij bijvoorbeeld wel paard, maar weiger iets bij een ali express of dergelijke winkel te bestellen. En jij hebt een telefoon en kleding die niet 100% oke zijn voor anderen mensen/dieren of milieu en dat is ok.

Als jij niet wilt rijden omdat je dat niet verantwoord vind: good on you! Zeker niet doen dan.
Maar waarom wil je dan meteen helemaal geen gedometiceerde paarden meer zien? Misschien wil ik wel geen kleren meer zien die door kinderhandjes of een hongerloon gemaakt zijn. En zo kunnen we alles gaan afschaffen omdat er altijd wel iemand is die iets niet goed vindt.
Van de week was er iemand die zijn kind geen banaan wilde geven door de vorm van een banaan, dat zou seksitisch zijn. Allemaal maar stoppen met bananen eten?

Leef je leven zoals het goed voelt, maar accepteer vooral dat je zelf ook mens bent en dat iedereen zijn eigen keuzes moet kunnen maken.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:50

Citaat:
Leef je leven zoals het goed voelt, maar accepteer vooral dat je zelf ook mens bent en dat iedereen zijn eigen keuzes moet kunnen maken.


Sunnda》.AMEN

Heel goed verwoord en zo heel erg mee eens.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:53

Ik denk dat mensen die het onethisch vinden om te rijden,

1. niet per se vinden dat een paard beter af is in de natuur, en al helemaal niet vinden dat alle paarden zomaar losgelaten zouden moeten worden en ze maar kunnen uitzoeken hoe ze overleven.
In een ideale situatie zouden paarden gehouden worden in reservaten, groot genoeg met voldoende afwisseling, eten, schuilplaats etc... maar ook klein genoeg zodat ze nog gecontroleerd kunnen worden: dat de eigenaars ze kunnen bijvoederen, verzorgen, de dierenarts bellen,....
Ik denk dat er niet veel problemen hebben dat mens en paard samenleven an sich.

2. niet per se vinden dat eens een buitenrit maken een halsmisdaad is.
Ik denk dat het grootste probleem is (en dan spreek ik voor mezelf) A: competitie en B: maneges en 'competitief' ingestelde recreatieruiters.
Naar mijn mening zijn competitie en dierenwelzijn inherent onverenigbaar met elkaar. Een ruiter die echt wil winnen, plaatst dat boven het welzijn van zijn dier. (daar bedoel ik niet mee dat hij zijn dier/paard direct mishandelt), maar de drang om te winnen of om zijn prestatie te verbeteren zorgt ervoor dat men bijvoorbeeld nog net iets meer eisen van hun paard, dat men toch de trailer pakt en op weg gaat, dat toch die extra training erbij pakt, dat men zijn paard toch op stal zet omdat hij daarna net iets heter is, dat men net iets te gefrustreerd raakt wanneer het niet lukt, dat men....

3. niet per se vinden dat paarden en mensen niet kunnen samenleven.
Eigenlijk zoals punt 1: ik denk dat niemand het houden van paarden compleet zou willen verbieden: niemand ontkent dat een paard een band kan opbouwen met zijn mens, dat een paard er beter kan van worden om in samenzijn met mensen te leven.
Maar in mijn ogen draag je niet het welzijn van je paard in het hoogste vaandel wanneer je je paard 's nachts op stal zet, wanneer je je hengst gezelschap ontzegt omdat jij hem graag hengst houdt, enzovoort enzovoort.

Ik denk mensen die paardrijden onethisch vinden, het vooral verkeerd vinden dat mensen hun eigen genot op de hoogste plaats zetten. Dat ze wel aan zoveel mogelijk paardenverlangens voldoen (weidegang, gezelschap,...), maar zolang hun eigen genot maar niet in het gedrang komt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:55

Sunnda schreef:
Leef je leven zoals het goed voelt, maar accepteer vooral dat je zelf ook mens bent en dat iedereen zijn eigen keuzes moet kunnen maken.


Maar is dat niet waar deze discussie een beetje op doelt? Bepaalde keuzes die we maken in vraag stellen? En ok, de topicstarter gaat misschien wat verder in haar overpeinzingen door het rijden helemaal op te geven en geen gedomesticeerde paarden meer te willen, maar alsnog vind ik het wel een boeiend onderwerp, ethiek in de paardensport.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:57

Nja dat van het hengst houden... dezelfde mensen kunnen het dus ook onethisch vinden om te castreren.. want dan vermink je het dier (ook zo met castreren van honden bijv.).. maar die vinden het dan dus wel weer prima om datzelfde dier in afzondering te houden .. kan ik ook niet helemaal rijmen..

Wat aan dit zo lastig is, is dat je niet eenduidig kunt bepalen wat 'goed' is.. wat iemand prima vindt, kan ik verschrikkelijk vinden (kijk maar eens hoeveel meningen er zijn over kinderen opvoeden bijv.)..

En het argument dat iedereen zn keuzes moet kunnen maken wordt ook in de strijd gegooid bij wat 'strengere' (en dan druk ik me voorzichtig uit) trainingen...

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:59

Ja klopt, ik moet zeggen dat ik ook gemengde gevoelens heb bij castreren (bij alle dieren). En dan niet per se omdat je het dier 'verminkt' maar omdat ik me afvraag wat dat doet met de hormonen en hun geluksgevoel.
Ik bedoel, iedereen vindt seks toch fijn :+
Maar ik denk dat je een groepsdier nog beter castreert dan dat je het alleen houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:05

pien_2010 schreef:
Dat klopt, heel veel zou niet bestaan als er geen markt voor bestond. Alleen wat jij blijkbaar totaal niet kunt zien, hetgeen waarschijnlijk komt doordat het idee dat ethiek en paardensport niet samen kan gaan zich zo heeft vastgezet in je hoofd, dat paarden en mensen zich kunnen ontwikkelen aan elkaar. Beiden kunnen vooruitkomen in hun ontwikkeling. Dat stukje waar ik van overtuigd ben, dat zie jij totaal niet.


Ik zie het zeker wel, maar ben het er niet mee eens. Ik geloof niet in die symbiose. Ik geloof meer in een afhankelijkheid van het paard.

Verder zou ik het fijn vinden als je geen persoonlijke toon aanslaat, dat doe ik namelijk ook tegen niemand.

De opmerking van leven en laten leven ben ik het ook zeer mee eens!

Edit: quote herstelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:13

Schemerdier schreef:
Ik denk mensen die paardrijden onethisch vinden, het vooral verkeerd vinden dat mensen hun eigen genot op de hoogste plaats zetten. Dat ze wel aan zoveel mogelijk paardenverlangens voldoen (weidegang, gezelschap,...), maar zolang hun eigen genot maar niet in het gedrang komt.

Klopt inderdaad, voor mij in ieder geval.
En omdat echte paardenverlangens moeilijk na te leven zijn, vind ik het lastig om tegen mezelf te vertellen dat ik daaraan voldoe.
Paarden zijn kuddedieren, maar welk paard leeft nog echt in zijn eigen kudde? Wij geven ze wel gezelschap en groepsgenoten, maar het is geen kudde.
We geven ze wel bewegingsvrijheid, maar de wei of de meeste paddock paradises komen niet in de buurt van hun natuurlijke omgeving.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:15

brokjes schreef:
pien_2010 schreef:
Dat klopt, heel veel zou niet bestaan als er geen markt voor bestond. Alleen wat jij blijkbaar totaal niet kunt zien, hetgeen waarschijnlijk komt doordat het idee dat ethiek en paardensport niet samen kan gaan zich zo heeft vastgezet in je hoofd, dat paarden en mensen zich kunnen ontwikkelen aan elkaar. Beiden kunnen vooruitkomen in hun ontwikkeling. Dat stukje waar ik van overtuigd ben, dat zie jij totaal niet.


Ik zie het zeker wel, maar ben het er niet mee eens. Ik geloof niet in die symbiose. Ik geloof meer in een afhankelijkheid van het paard.

Verder zou ik het fijn vinden als je geen persoonlijke toon aanslaat, dat doe ik namelijk ook tegen niemand.

De opmerking van leven en laten leven ben ik het ook zeer mee eens!

Edit: quote herstelt



Citaat:
Ik zie het zeker wel, maar ben het er niet mee eens. Ik geloof niet in die symbiose. Ik geloof meer in een afhankelijkheid van het paard.

Verder zou ik het fijn vinden als je geen persoonlijke toon aanslaat, dat doe ik namelijk ook tegen niemand.


Begrijp ik het dan goed dat het voor jou OK is als ik schrijf:


Citaat:
Dat klopt, heel veel zou niet bestaan als er geen markt voor bestond. Alleen wat jij blijkbaar totaal niet kunt zien, hetgeen waarschijnlijk komt doordat het idee dat ethiek en paardensport niet samen kan gaan zich zo heeft vastgezet in je hoofd, dat paarden en mensen zich kunnen ontwikkelen aan elkaar. Beiden kunnen vooruitkomen in hun ontwikkeling. Dat stukje waar ik van overtuigd ben, daar ben jij het totaal niet mee eens


Want dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen. En daarin vind ik dus niet dat ik je aanval of een persoonlijke toon tegen je aansla, maar ik probeer juist mee te doen in deze discussie, met alle respect voor jouw opvattingen en ik probeer dus ons verschil te definiëren. Want als ik dat verschil te pakken heb, dan begrijp ik jou beter, (misschien jij mij ook) en dan begrijp ik ook beter dat dit soort discussies meer en meer ontstaan tegenwoordig.
Ik vind dat nl iets van deze tijd en dus boeiend en ben zoekende hoe mensen die dus anders denken als ik in deze paardensport zitten. Dus jouw

Citaat:
Verder zou ik het fijn vinden als je geen persoonlijke toon aanslaat, dat doe ik namelijk ook tegen niemand.[
kijk ik dan wel vanop eerlijk gezegd, want komt niet zo sympathiek over terwijl ik me van geen kwaad bewust ben!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:16

brokjes schreef:
Schemerdier schreef:
Ik denk mensen die paardrijden onethisch vinden, het vooral verkeerd vinden dat mensen hun eigen genot op de hoogste plaats zetten. Dat ze wel aan zoveel mogelijk paardenverlangens voldoen (weidegang, gezelschap,...), maar zolang hun eigen genot maar niet in het gedrang komt.

Klopt inderdaad, voor mij in ieder geval.
En omdat echte paardenverlangens moeilijk na te leven zijn, vind ik het lastig om tegen mezelf te vertellen dat ik daaraan voldoe.
Paarden zijn kuddedieren, maar welk paard leeft nog echt in zijn eigen kudde? Wij geven ze wel gezelschap en groepsgenoten, maar het is geen kudde.
We geven ze wel bewegingsvrijheid, maar de wei of de meeste paddock paradises komen niet in de buurt van hun natuurlijke omgeving.
En natuurlijk wordt het wel steeds beter!

Maar dat zeggen wij dan als mens. Wonende vanuit onze totaal onnatuurlijke bakstenen huizen. Met een auto voor de deur

Zelf vonden we de lemen hutjes, het doodgaan aan een simpele wond die ontstak, het kilometers lopen voor voedsel allemaal blijkbaar niet zo tof, anders hadden we nog wel in onze hutjes met pijl en boog gezeten.

Maar op een of andere manier denken we dat alle andere zoogdieren wel genieten van dat soort ongemakken ondat het natuur heet. Dezelfde natuur die we zelf ver achter ons gelateb hebben omdat het toch niet zo comfi was.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:21

Ik vind paardrijden opzich niet onethisch, maar de manier waarop we paarden houden en/of behandelen in heel veel gevallen wel. Bij honden of katten heb ik dat niet, daar zijn het echt uitzonderingen.

Beetje hetzelfde voor mij als vleeseten: heb ik ook geen bezwaar tegen, wel tegen de manier van houden in de bioindustrie.

Bij de meeste paarden is de basis van welzijn niet in orde en dat vind ik inderdaad niet ok. Ik hoop nog steeds dat daar verandering in kan komen. Alhoewel ik echt denk dat paardewelzijn en sport samen zouden kunnen gaan, zie ik de sport wel als een grootste hinder om veranderingen te bewerkstelligen.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 06-08-20 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:21

Schemerdier schreef:
Ik denk dat mensen die het onethisch vinden om te rijden,

1. niet per se vinden dat een paard beter af is in de natuur, en al helemaal niet vinden dat alle paarden zomaar losgelaten zouden moeten worden en ze maar kunnen uitzoeken hoe ze overleven.
In een ideale situatie zouden paarden gehouden worden in reservaten, groot genoeg met voldoende afwisseling, eten, schuilplaats etc... maar ook klein genoeg zodat ze nog gecontroleerd kunnen worden: dat de eigenaars ze kunnen bijvoederen, verzorgen, de dierenarts bellen,....
Ik denk dat er niet veel problemen hebben dat mens en paard samenleven an sich.

2. niet per se vinden dat eens een buitenrit maken een halsmisdaad is.
Ik denk dat het grootste probleem is (en dan spreek ik voor mezelf) A: competitie en B: maneges en 'competitief' ingestelde recreatieruiters.
Naar mijn mening zijn competitie en dierenwelzijn inherent onverenigbaar met elkaar. Een ruiter die echt wil winnen, plaatst dat boven het welzijn van zijn dier. (daar bedoel ik niet mee dat hij zijn dier/paard direct mishandelt), maar de drang om te winnen of om zijn prestatie te verbeteren zorgt ervoor dat men bijvoorbeeld nog net iets meer eisen van hun paard, dat men toch de trailer pakt en op weg gaat, dat toch die extra training erbij pakt, dat men zijn paard toch op stal zet omdat hij daarna net iets heter is, dat men net iets te gefrustreerd raakt wanneer het niet lukt, dat men....

3. niet per se vinden dat paarden en mensen niet kunnen samenleven.
Eigenlijk zoals punt 1: ik denk dat niemand het houden van paarden compleet zou willen verbieden: niemand ontkent dat een paard een band kan opbouwen met zijn mens, dat een paard er beter kan van worden om in samenzijn met mensen te leven.
Maar in mijn ogen draag je niet het welzijn van je paard in het hoogste vaandel wanneer je je paard 's nachts op stal zet, wanneer je je hengst gezelschap ontzegt omdat jij hem graag hengst houdt, enzovoort enzovoort.

Ik denk mensen die paardrijden onethisch vinden, het vooral verkeerd vinden dat mensen hun eigen genot op de hoogste plaats zetten. Dat ze wel aan zoveel mogelijk paardenverlangens voldoen (weidegang, gezelschap,...), maar zolang hun eigen genot maar niet in het gedrang komt.

Daar zit het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen.

Mijn genot komt niet in het gedrang omdat het welbevinden van mijn paarden een belangrijk onderdeel is van mijn genot.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:29

Sunnda schreef:
brokjes schreef:

Klopt inderdaad, voor mij in ieder geval.
En omdat echte paardenverlangens moeilijk na te leven zijn, vind ik het lastig om tegen mezelf te vertellen dat ik daaraan voldoe.
Paarden zijn kuddedieren, maar welk paard leeft nog echt in zijn eigen kudde? Wij geven ze wel gezelschap en groepsgenoten, maar het is geen kudde.
We geven ze wel bewegingsvrijheid, maar de wei of de meeste paddock paradises komen niet in de buurt van hun natuurlijke omgeving.
En natuurlijk wordt het wel steeds beter!

Maar dat zeggen wij dan als mens. Wonende vanuit onze totaal onnatuurlijke bakstenen huizen. Met een auto voor de deur

Zelf vonden we de lemen hutjes, het doodgaan aan een simpele wond die ontstak, het kilometers lopen voor voedsel allemaal blijkbaar niet zo tof, anders hadden we nog wel in onze hutjes met pijl en boog gezeten.

Maar op een of andere manier denken we dat alle andere zoogdieren wel genieten van dat soort ongemakken ondat het natuur heet. Dezelfde natuur die we zelf ver achter ons gelateb hebben omdat het toch niet zo comfi was.


Maar:
Daar kiezen we toch zelf voor?
+
We voldoen hiermee toch nog altijd aan onze basisbehoeften? We zoeken nog altijd warmte, gezelschap, voedsel, slaap,... Dat we hersenen hebben om dit te doen in een huis met verwarming ipv in de natuur, doet hier toch niets aan af?
Ze zegt toch niet dat dierenartsen verboden moeten worden want dat dit niet natuurlijk is?
Ze zegt toch niet dat paarden ongemakken moeten verduren? Juist niet.
De natuur is wreed en oneerlijk en voldoet lang niet altijd aan onze levensbehoeften. Daarom wil ze juist een ideale situatie voor paarden waar aan al hun levensbehoeften voldaan wordt ZONDER de ongemakken die gekoppeld zijn aan het in het wild overleven.

Ik denk dat je haar laatste zin verkeerd begrepen hebt: ze zegt niet dat de natuur beter is, maar dat het houden van paarden de laatste jaren (natuurlijk) wel steeds beter wordt.



Edit:
Daarnaast zou je kunnen argumenteren dat onze huidige levensstijl helemaal niet onnatuurlijk is, want wij hebben die zelf gecreëerd, het is een natuurlijk voortvloeisel uit het verstand dat ons 'gegeven' is. Anders zou je kunnen zeggen dat dieren die op de een of andere manier hun leefomgeving aanpassen aan hun behoeften, zoals het creëeren van schuilplaatsen, ook onnatuurlijk is.

Maar voor paarden is de manier waarop wij ze houden niet natuurlijk, omdat ze er niet zelf voor kiezen, want zij hebben helemaal het verstand niet om roofdieren uit hun leefomgeving te houden en om watervoorzieningen aan te leggen en dergelijke.

Dat wil niet per definitie zeggen dat het verkeerd is, dat 'onnatuurlijk' houden van dieren, want ze kunnen er op vooruitgaan in vergelijking met als ze in het wild zouden moeten overleven. Dat wil dan echter weer niet zeggen dat omdat je een betere situatie creëert dan in het wild (definieer 'beter') dat dat de BEST mogelijke situatie is, en dat dat voldoende is. Is niet opgegeten worden door roofdieren voldoende om te spreken van een betere situatie? Ook al staat het paard 24/24 opgesloten in een stal? Is het kunnen eten en drinken voldoende, ook al wordt hen gezelschap onthouden? Is het ruimte krijgen om te bewegen voldoende, ook al wordt er in hun mond getrokken en worden ze met de zweep geslagen wanneer ze niet voldoende presteren tijdens het rijden?
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 06-08-20 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:30

Citaat:
Daar zit het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen. .

Dat blijft ook een lastig label. want er zijn mensen met paarden die zichzelf paardenmensen noemen..en of ze dat wel of niet zijn, weet niemand zeker..

Wel is het denk ik zo dat misschien het paard het kortste strootje heeft getrokken in de huisdierenstrijd.. Zelfs de goudvis moet nu een groter leefgebied hebben (wordt denk ook niet vaak gehaald maar oke).. dat een paard in een box gehokt mag worden voor 23 uur per dag is best een beetje onbegrijpelijk.. maar goed, ik denk dat je een hond ook op een flat mag houden en dan in de wc kan opsluiten.. zo is het momenteel gewoon..
Maar als aan de meeste behoeften wordt voldaan zou ik ook niet perse denken dat rijden onethisch is.. zoiets..

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:33

Citaat:
Mijn genot komt niet in het gedrang omdat het welbevinden van mijn paarden een belangrijk onderdeel is van mijn genot.
klopt hier ook zo Ikke en het gevolg daarvan is dat als paard zich niet wel bevindt er net zolang gezocht wordt tot het paard straalt en dus gelukkig is en ik dan ook weer.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:46

Maar voor degenen die het allemaal zo goed weten:

Ik had een Quarter en die wilde 's nachts op stal staan. Slapen met z'n kop in de verste hoek en niemand die 'm iets aan kon doen. Hij wist heel goed wat stal betekende.

Hij was niet zo heel hoog in rang maar toen er eens een hoger in rang paard, dat 'm met enige regelmaat dwars zat, voor z'n stal stond, kreeg die de volle laag! Voordat iemand maar boe of ba kon zeggen, had dat rang-hogere paard drie grote bijtwonden op z'n bil....

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:52

Ik geloof wel in de mogelijkheid van een symbiose tussen mens en paard of een andere diersoort.Waarbij dus beiden er voordeel of plezier uit halen. Dit is dus wel een ideaal. Ik streef daarnaar. Zonder paarden zou ik niet zijn wie ik nu was. Ze zijn de helft van mijn leven en momenteel rijd ik niet eens vanwege mijn gezondheid.Daar heeft het mij ook nooit om gegaan al deed ik het in mijn jonge jaren heel graag.Het ging en gaat mij om het samenzijn en de vriendschap.En ik heb zeker wel het gevoel dat dat van 2 kanten komt.Anders zou ik er niets aan vinden.Ik ben heel zwaar besmet met het paardenvirus.....