Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 22:01

Aii Overijssel is verweg,
Ik zit in Noord-Holland bij Alkmaar in de buurt.
Toevallig besef ik net dat Tegenover de manege er ook een trainingstal is

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:11

Ik volg je topic al een tijdje en heb nu ook je Instagram bekeken.

Je bent een onervaren ruiter, je paard moet zichzelf redden. Het verbaast me niet dat het op het begin goed ging en nu niet meer, je kunt niet voor eeuwig teren op het goeds wat een ander erin gereden heeft.

Stop met springen, ga terug naar de basis: neem goed les en/of laat je paard een tijdje door een professional rijden (en niet door een meisje op stal die ook netjes kan rijden en zichzelf aanbiedt ;) ) om je paard weer te ‘fixen’ en ga daarna onder begeleiding van die persoon rijden.

Ik zie echt een ongelukkig paard. Het komt over alsof je niks wil doen met de tips en het advies van andere Bokkers. Je paard zou niet moeten lijden.

Sorry als de post wat bot overkomt, maar doe er alsjeblieft wat aan voordat het nog meer uit de hand loopt (voor het welzijn van je paard maar ook voor je eigen veiligheid!)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:14

Heb effe op je insta gekeken, op bijna elke foto zie ik een paard die niet happy/helder uit zijn ogen kijkt en de oren naar achter heeft staan. Ik zou je adviseren om het paard rust te geven zodat de spieren kunnen herstellen. Want zovaak als jij springt met jouw paard door de week (zovaak springt een prof zelfs niet met zijn paarden). Ik zou je adviseren om een kreupelheidsonderzoek op de kliniek te laten doen door een goede Da.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:13

Ik wil niet de zoveelste zijn met bepaald commentaar en het bot laten klinken voor je, maar je alleen kort laten nadenken over wat ik zie in de hoop dat het je helpt.. Bij de springvideo lijkt het er voor mij uit te zien alsof jullie soms moeite hebben met evenwicht in het springen en voornamelijk in het rijden: Ik zie je na de landing nog heel lang voorover staan in de beugels en ook de bocht die jullie voor en na de sprong inzetten zijn beiden scheef, naar binnen gekanteld vanuit haar linker schouder met het hoofd omhoog. Je ziet de hele bovenlijn van het paard in beide stukken galop naar binnen hangen, waardoor ze jou ook scheef zet..

Wat is zie is een paard dat op dat moment niet in balans is en na de sprong uit elkaar valt. (Misschien komt daar het evenwicht bij jou ook vandaan vermoed ik.) Ik zie in de sprong ook dat je de teugels loslaat / ik zie teugels hangen. En ik snap dat je je paard de ruimte wilt geven in de nek en het hoofd, en dat is netjes als gedachte. Maar door ze zo los te laten hebben jullie geen contact meer en zeg je eigenlijk (onbedoeld) tegen haar "zoek het nu zelf maar uit" en valt ze na de sprong uit elkaar.

Ik zou samen terug gaan naar de basis. Goeie lessen nemen die jou, en het paard, bewust maken van een gezonde basishouding en evenwicht en jullie het plezier weer teruggeven. Jullie hebben vertrouwen in elkaar, anders zou ze je niet meenemen de hindernis over en het is ook niet dat ze zichzelf er overheen gooit ofzo. Het kan alleen evenwichtiger samen. :j

Ik heb er overigens dik respect voor dat je je insta deelt met je verhaal hier en mensen de mogelijkheid geeft de foto's en video te zien. Dat siert je en laat mij zien dat je echt wel open staat voor hulp en meedenken van anderen. En ze kan aardig springen! Dus die basis even goed krijgen en jullie zijn een sterk team met veel potentie. :D

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:16

Het probleem zit niet bij het paard.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:37

Rizette schreef:
Volgens horstelelex is je paard M springniveau, maar dat kan ieder lid er op zetten, dus of hij dat ook gestart is en hoe vaak kun je alleen opvragen bij de KNHS met het chipnummer en /of levensnummer. Dan is je paard ook nog maar 7. Dat is jong om een leermeester te zijn. Meestal te jong. Neem goed les en goede begeleiding als je dit wilt laten slagen voor jou en je paard


Horsetelex checkt de sportstanden alvorens dit te vermelden op de site.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:19

Dit is gedrag wat we hier vaker zien bij paarden uit deze lijnen. Vaak in combi met een ruiter die niet voldoende overmacht heeft of niet het vermogen het te corrigeren. Daar is gewoon hulp en begeleiding bij nodig.

Anoniem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:31

Wel eens aan gedacht dat dit misschien gewoon niet het juiste paard voor jou is? Arm dier :n

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:31

hoogendroog schreef:
Rizette schreef:
Volgens horstelelex is je paard M springniveau, maar dat kan ieder lid er op zetten, dus of hij dat ook gestart is en hoe vaak kun je alleen opvragen bij de KNHS met het chipnummer en /of levensnummer. Dan is je paard ook nog maar 7. Dat is jong om een leermeester te zijn. Meestal te jong. Neem goed les en goede begeleiding als je dit wilt laten slagen voor jou en je paard


Horsetelex checkt de sportstanden alvorens dit te vermelden op de site.

Waarom staat er dan M springniveu en niet M springen? Het geeft de indruk dat het zo zou kunnen zijn dat het paard zelfs niet gestart is. Ons paard was ook op Horsetelex genoteerd als een afstammeling van een bepaalde hengst terwijl het paspoort leeg was en er geen afstammingsbewijs was. Had Horsetelex gewoon er op gezet. Niks controle dus , waarom zou het dan bij het M springen wel zo zijn, hoe kom je daarbij?

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:29

Je hebt je vorige paard ingeruild voor deze... maar dit is overduidelijk niet de juiste match.. Er zijn hier veel goede tips gegeven, hoop van harte dat je er iets mee doet. Je hebt een fantastisch paard onder je reet maar die doet niet alles vanzelf ;) zonde van de kwaliteiten van het paard als je niet ook jezelf goed verbeterd!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:02

Niet alles gelezen en ik ga ook niks rijtechnisch zeggen, want ben zelf een flutruiter. Maar even op basis van je insta wat mij opvalt:
Je hebt haar sinds eind mei, dus ruim 5 maanden. In die tijd is ze als het ik het goed zie dus naar jou verhuisd, 2x mee op vakantie geweest, 2x kreupel geweest, heb je een te smal zadel gekocht en is ze weer verhuisd.
En dan ben je blijkbaar,even afgaand op de berichten want verder geen filmpjes gezien of veel gelezen, ook niet goed in staat haar rijtechnisch te begeleiden en is ze nog vrij jong.
Als deze samenvatting enigzins klopt,snap ik helemaal dat ze daarop reageert..

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:59

Ik ken wel wat fijne instructeurs in jouw regio die goed letten op de basis. Mocht je interesse hebben, stuur even een PB!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:07

Als de klik er is voel je elkaar aan, dan weet je wat je paard nodig heeft. Jullie kennen elkaar misschien nog niet lang genoeg.Grondwerk is ook een goede manier om elkaar beter te leren kennen.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:37

J_emma schreef:
Niet alles gelezen en ik ga ook niks rijtechnisch zeggen, want ben zelf een flutruiter. Maar even op basis van je insta wat mij opvalt:
Je hebt haar sinds eind mei, dus ruim 5 maanden. In die tijd is ze als het ik het goed zie dus naar jou verhuisd, 2x mee op vakantie geweest, 2x kreupel geweest, heb je een te smal zadel gekocht en is ze weer verhuisd.
En dan ben je blijkbaar,even afgaand op de berichten want verder geen filmpjes gezien of veel gelezen, ook niet goed in staat haar rijtechnisch te begeleiden en is ze nog vrij jong.
Als deze samenvatting enigzins klopt,snap ik helemaal dat ze daarop reageert..

domdommerdomst, niet te geloven dat mensen zo met hun paard omgaan, gelijk het een fiets is.........

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:04

Rizette, je manier van reageren is niet bepaald vriendelijk. Zou je ook anders kunnen reageren?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:04

Rizette schreef:
J_emma schreef:
Niet alles gelezen en ik ga ook niks rijtechnisch zeggen, want ben zelf een flutruiter. Maar even op basis van je insta wat mij opvalt:
Je hebt haar sinds eind mei, dus ruim 5 maanden. In die tijd is ze als het ik het goed zie dus naar jou verhuisd, 2x mee op vakantie geweest, 2x kreupel geweest, heb je een te smal zadel gekocht en is ze weer verhuisd.
En dan ben je blijkbaar,even afgaand op de berichten want verder geen filmpjes gezien of veel gelezen, ook niet goed in staat haar rijtechnisch te begeleiden en is ze nog vrij jong.
Als deze samenvatting enigzins klopt,snap ik helemaal dat ze daarop reageert..

domdommerdomst, niet te geloven dat mensen zo met hun paard omgaan, gelijk het een fiets is.........


TS is blijkbaar zelf ook nog heel jong, dus je kan het haar niet alleen kwalijk nemen. Blijkbaar ontbreekt het aan ouders/ goede begeleiders die meedenken,en daar zoekt ze hier in elk geval wél naar.

Ik denk alleen, TS, dat dit paard zelf meer begeleiding en stabiliteit nodig heeft dan jij kan bieden. En de vraag is of je dat oplost met wat lessen..

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:10

En wat er in elk geval wél nodig is en waar je zelf wat aan kan doen TS, is een verandering van je mindset. Je paard wil niet met je vechten, ze staakt niet om lekker dominant een strijd aan te gaan.
Ze voelt zich niet prettig en probeert je dat duidelijk te maken.
En wat jij in elk geval kan doen,als je van je paard houdt en het beste voor haar wil, is proberen haar te begrijpen, je in haar te verplaatsen en een band opbouwen. En pijn (hopelijk) laten uitsluiten.
Laatst bijgewerkt door J_emma op 19-11-19 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:17

Ik heb niet alle berichten gelezen, alleen de berichten van TS. Wij hebben ook een merrie (ZZ springen) die regelmatig staakte en steigerde, vooral tijdens het springen. We hebben heel lang erover gedaan om er achter te komen wat het probleem was. Uiteindelijk bleek ze Cystes op de eierstokken te hebben. Nu krijgt ze medicatie en springt weer geweldig.

Staken en steigeren is een uiting van pijn. Ik heb nu al meerdere eigenaren gesproken met merries die problemen hebben aan de eierstokken en dat uit zich toch vaak in pijn in de rug en staken bij het rijden en vooral springen. Zelfs mijn dierenarts kwam niet op het idee van eierstokproblemen en begreep niet dat ze daarvan pijn in de rug krijgen. Als vrouw begrijp je wel dat problemen in debaarmoeder of eierstokken zich kunnen uiten in rugpijn. Vandaar dat ik heb aangedrongen op een echo. Ik zou dus een echo van de baarmoeder en eierstokken laten maken.

Wij zijn zo blij dat we hier achter zijn gekomen. We hebben echt een paar jaar getobt en nu is alles weer als vanouds.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 18:17

Vandaag weer les gehad,
Had dr voor de les 2 of meer wortels gegeven.
Maar tijdens t rijden was het alweer.
Ik stapte op en wou weg stappen. Meteen weer stilstaan en slaan naar t been. Toen besloten weer aan de longeerlijn gedaan, dat ging super!
Toen na kort halfuurtje weer los.
En toen probeerde ze weer, dus m’n instructrice wiebelde weer met de zweep achter dr. Toen ging het weer super!! Na 5 rondjes draven uitgestapt en beloond, na het rijden weer paar wortels (ze zijn namelijk weer op voorraad)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:42

Ik denk dat je de lessen en de rest van de ritten gewoon kort moet houden. Max 10 min. Ff stappen, rondje draven en als ze dat doet zonder te trappen/bokken/steigeren afstappen en belonen. En als dat een week of 2 goed gaat weer wat uitbreiden naar bijv een kwartiertje.

Neem de tijd om rustig op te bouwen...

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:48

Waarom wil je jezelf bewijzen, ik zou het ook opbouwen.Er is meer dan alleen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:02

char_kmbly schreef:
Vandaag weer les gehad,
Had dr voor de les 2 of meer wortels gegeven.
Maar tijdens t rijden was het alweer.
Na 5 rondjes draven uitgestapt en beloond, na het rijden weer paar wortels (ze zijn namelijk weer op voorraad)



Dus je denkt dit op te kunnen lossen met wortels????

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:03

Orchidee14 schreef:
char_kmbly schreef:
Vandaag weer les gehad,
Had dr voor de les 2 of meer wortels gegeven.
Maar tijdens t rijden was het alweer.
Na 5 rondjes draven uitgestapt en beloond, na het rijden weer paar wortels (ze zijn namelijk weer op voorraad)



Dus je denkt dit op te kunnen lossen met wortels????


Damn, was het maar zo makkelijk. Dan had ik nu al 100 kilo wortels in mijn paard gepropt _O-

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:07

Jouw paard legt niet de link tussen die wortels en haar gedrag :-)
Je doet een verslag van hoe het ging, doe je vaker in dit topic. Maar reageer eens op de dingen die gezegd zijn? Hoe ga je het op de lange termijn oplossen, ipv alleen elke les symptoombestrijding te doen?

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 19:40

Ik luister naar adviezen, maar ik krijg meer haat klaar hier dan tips.
Voor char wil ik het beste, maar ik zit deze paar weken ook niet lekker in m’n vel, dat kan ook doorspelen naar char.
En dat gevoel wordt er ook nii beter op als ik telkens word afgekapt wanneer ik wat goeds probeer te doen.