Paardenrusthuis Noord Brabant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 23:42

Ik ben aan het twijfelen of mijn paard beter af is op een andere stalling.
Omdat ze al wat ouder is en niet meer bereden wordt zoek ik een stal waar verder geen voorzieningen zijn maar waar wel veel weidegang is.
Heeft iemand tips? Geen stallen waar de hoofdprijs gevraagd wordt.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:43

Paardenrusthuis van der Kruis?

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:59


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:03

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:25

Je hebt ook nog een stal zitten voor oudere paarden in Bergeijk/Luyksgestel. Weet alleen de naam even niet meer. Vriendin heeft haar paard toen gestald toen hij met pensioen was.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:46

Klavertje vier in st oedenrode hoor ik veel goede verhalen over. Groepsstalling met uitloop onbeperkt gevoerd, in een kudde en all-in prijs. Dus incl hoefsmid entingen en ontwormen. Kosten zijn ongeveer 240 euro per maand geloof ik. Paarden blijken er heel mooi bij te staan, goede eigenaren die erg oplettend zijn en echt meedenken met inscharen en gezondheidsproblemen snel detecteren. Wellicht is dat wat?

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:35

horsiegek schreef:
Paardenrusthuis van der Kruis?


Is een hele fijne plek en veel mogelijkheden, die van ons staat er. Die van ons staat snachts binnen, maar er zijn ook groepen die 24/7 buiten staan.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:40

Erpel schreef:
Je hebt ook nog een stal zitten voor oudere paarden in Bergeijk/Luyksgestel. Weet alleen de naam even niet meer. Vriendin heeft haar paard toen gestald toen hij met pensioen was.



Dat is hoeve de vrijheid in Luyksgestel mooie stal :j

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:08

Stal van Gansewinkel in Soerendonk is ook een goede optie.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:06

Klavertje vier in Sint Oedenrode is hierboven ook al genoemd, http://www.klavertje4.net. Lady heeft daar de laatste 2.5 jaar gestaan, en ik was daar ontzettend tevreden over. Marcel en Daniëlle zorgen super voor alle paarden. Ik zou er zeker eens langs gaan.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:31

Mijn paard heeft ook bij Stal de Utrecht gestaan in Esbeek ik was daar ook erg tevreden.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:36

Wat ik me afvraag, kan je je paard zomaar brengen bij zo'n stalling ? Of zijn er jarenlange wachtlijsten voor ?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:38

Klopt het dat Klavertje4 nog 195 euro is voor grote paarden?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:38

Maris schreef:
Wat ik me afvraag, kan je je paard zomaar brengen bij zo'n stalling ? Of zijn er jarenlange wachtlijsten voor ?


Verschilt per stal :)

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:36

Ik sta sinds oktober ook bij Van der Kruis. De mijne staat ook overdag buiten en in de avond op stal. Je kunt er uit verschillende opties kiezen. Ik heb even op een wachtlijst gestaan. Erg tevreden paard heeft het er goed naar zijn zin.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:38

Klavertje vier was ik ook wisten kijken zag er ook goed uit. Mijn voorkeur ging toch naar van der Kruis maar dat is maar net wat je wil.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:49

Klavertje4 heeft mijn paard ook gestaan. Ik het begin zeer tevreden maar uiteindelijk heb ik haar vol wormen, met een dramatisch gebit, mager en slechte hoeven opgehaald. Ze kwam er niet tussen met eten etc. Dus ik ben er niet weg van.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:22

1 van mijn paarden heeft helemaal in het begin bij klavertje 4 gestaan.
Toen ik er later ook ging kijken voor mijn andere paard vond ik het te massaal idd weinig zicht op het individuele paard.

MalleFie
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 01:11

Afbeelding
Klavertje 4 is top!

Ervaringen zijn altijd lastig en als ik jou was zou ik gewoon zelf gaan kijken. Dat heb ik namelijk ook gedaan destijds. Zoals we allemaal weten: Op élke stal, of dat nou een rusthuis is of pensionstal of manege, zullen er mensen ontevreden zijn en het is vanuit een verhaal nooit te toetsen of het een incident is, of het überhaupt klopt, het een nare loop van omstandigheden van beide kanten is etc. etc. etc. Verhalen kunnen een eigen leven gaan leiden en dat is over het algemeen erg jammer want doorgaans zet elke stalhouder zich in met de volle 100% en meer (tis echt hard werken; een stel jonge paarden bij elkaar houden is veeeel makkelijker) in.

Alleen dus door er zelf te gaan kijken kun je een goede beslissing nemen. Stel vragen, maak een lijstje en praat met de mensen die daar op stal staan. Die staan er namelijk met een reden.. en dat is doorgaans omdat ze er tevreden zijn. En er staan best wat paarden (met genoeg ruimte uiteraard) dus er zijn er een boel tevreden. ;-) Het enige echte verloop is dat er paarden staan die vanwege een blessure op rust moeten en die dan opgeknapt weer weg gaan. Of paarden, waaronder die van mij, die na een toptijd op oude leeftijd overlijden (die van mij is daar 30,5 jaar geworden... dat had hij hier op een gewone pensionstal nooit gehaald en is echt te wijten aan zorg op maat van Klavertje4!

Mijn pony heeft daar een jaar of 7 dus naar meer dan tevredenheid gestaan.
Eerst in de “gewone” groep. Later kreeg hij meer moeite met eten (slechtere oude tandjes, die periodiek door tandarts worden bekeken en behandeld) en wat dus super is: hij kon toen naar de nieuwe stallen die echt speciaal zijn geplaatst voor oa de oudere paarden. Deze stallen kunnen ze in afmeting veranderen zodat ze met bv 3 paarden er in kunnen staan (mijn paard had twee vrienden en die wilden perse bij elkaar staan). Niet alleen voor het sociale aspect (stallen zijn sowieso open, maar kunnen tralie voor als het echt niet goed zou gaan met de buren) maar ook voor het toch wat in beweging blijven in de stal is voor de oudjes een must. En het laatste deel van zijn leven was het voor mijn paardje beter om alleen in de stal te staan, met z’n vrienden naast hem uiteraard, zodat hij op zijn gemakje zn eten kon op eten. Het eten, wat dus met de loop der tijd ook is aangepast op zijn behoeftes qua substantie (dus van vast stevig voer naar makkelijker kauwbaar voer en slobber) en type (een ouder wordend paard heeft weer andere voedingswensen dan een paard in training). De vaste dierenartsen zijn echt heel fijn en betrokken en zij zien je paard dus echt zeer regelmatig met een controle. daardoor kunnen zij ook vanuit hun vakgebied goed meekijken hoe het met je paard gaat. Ook de hoefsmid is superfijn, komt uiteraard ook regelmatig en kijkt naar wat je paard nodig heeft (ook voor paardjes die bv wat doorzakken door leeftijd of artrose hebben heeft hij de kennis op zak). Inenten, ontwormen .. alles wordt gedaan volgens de nieuwste richtlijnen.
En de eigenaren van stal hebben zelf een berg kennis én ervaring. Gaan ook naar informatie-dagen, lezingen over het ouder wordende paard en álles wat daarbij komt of praten met collega’s over de beste zorg en breiden oa op basis daarvan hun kennis en bv assortiment aan voeding uit. Staan dus open voor alles en óók voor jouw mening en visie.

De eigenaren van stal zijn ook eerlijk en duidelijk. Want het is natuurlijk zo dat een paard die ouder wordt en die op rust gaat en staat, fysiek verandert. Ze leggen het goed uit en je mag alles vragen. En uiteraard ook meedenken, meekijken.. want je bent en blijft de eigenaar! Wat fysiek ook veranderd was de rui; voorheen poetste ik me mn armen lam; hier door de natuur en onderlinge gedrag en het lekker veel kunnen rollen en een regenbui gaat het praktisch vanzelf en sneller. Ook wel een goed teken.
Maar ook mentaal veranderen de paarden vaak, positief! Die van mij was op de pensionstalling zeer ongeduldig en hij smeet zelf de deur open zodra hij de kans kreeg er uit te kunnen. Die drang was compleet weg. Hij stond nu lekker buiten, kon schuilen als hij wilde (en als ie in de regen wilde staan kon dat ook!) en 24/7 wat te knabbelen. Hij werd veel relaxter. En ik dus ook. ;-)

Het fijne van Klavertje 4 vond ik ook dat de eigenaren zowat altijd thuis zijn en op de Dam zijn. Dat is niet overal zo. Mede om die reden had ik hem wat verder van mijn huis gezet omdat er altijd toezicht is. Zeker bij het ouder wordende paard vond ik dat erg belangrijk. Oudere paarden kunnen toch wat sneller last krijgen van bv koliek en dan is het toch erg fijn dat er altijd iemand in de buurt is bijvoorbeeld.
Toen mijn paard een keer ziek werd (vroeger veel spierbevangen geweest, sinds hij op Klavertje vier stond dus helemaal niet meer btw.. maar toen wel een keertje koliek had...het was oudejaarsdag, eigenaar was zélf ziek en moest eigenlijk naar het ziekenhuis...álles werd omgegooid want mijn paard en zijn herstel ging dus vóór. Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van hoe toegewijd ze zijn en hoe hun leven in het teken staat van de zorg voor en om onze paarden. Wat bedenk dat het niet niks is..de verantwoordelijkheid voor een paard van een ander... soms gebroken nachten, full time check up, het werk is nooit klaar... Natuurlijk kiezen ze daar zelf voor, maar dat doe je niet als je er geen passie en hart voor hebt.

In die jaren is er echt veel bijgebouwd. Bijvoorbeeld een aparte wei met anti-uitbraak-stal voor de shetjes, een compleet nieuwe inloopstal zeer recent nog, de hele omheining is aangepakt en de weide van de hele oudjes weer uitgebreid. Het is echt een dynamisch bedrijf en ookal zijn ze wel gegroeid in omvang, ze blijven oog houden voor het paard en het baasje. En dat komt dus mede doordat ze doorlopend op het bedrijf zelf aanwezig zijn. Ik kwam er erg graag, kon er van uit gaan dat geen bericht goed bericht was en ging er altijd met een goed gevoel weer weg.

En het belangrijkste wat ik al eerder aanhaalde: je bent zelf de eigenaar. Dus áls je iets wilt vragen, vraag het. Áls je iets ziet wat je wellicht anders zoú willen, bespreek het. Iedereen is anders, elk paard is anders en elke wens is anders (hoewel, we willen allemaal het beste voor onze paardjes) en de eigenaren kunnen en willen en doen heel veel, maar zijn geen gedachtelezers ;-) Dus communicatie, zeker als je je paard wat verder weg stalt en je de zorg grotendeels uit handen geeft, is zo belangrijk. Ga zelf regelmatig kijken en vraag hoe het gaat. Dan blijf je ook bij je paard en het proces van ouder worden betrokken.

Maar hoe dan ook... ga zélf kijken. Ik ben heel positief en ken genoeg mensen op stal die er op hun beurt ook alweer jaren staan, terug zijn gekomen of die zijn gekomen omdat een oud Stalgenoot er is gaan staan en positief is, maar je moet er zélf een goed gevoel bij hebben want het is jouw paard.

Maar ik wilde graag mijn verhaal vertellen omdat deze stal en de eigenaren echt alle lof verdienen en ik ze voor eeuwig dankbaar ben dat mijn paardje -en dus ik- de meest fantastische tijd heeft kunnen hebben door hun voorzieningen en toewijding. Dat is me echt zo ontzettend veel, alles, waard nu ik het juist moet hebben van alle mooie herinneringen.✨

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paardenrusthuis Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:07