bekeuring of waarschuwing boa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:59

Pocca_Locca schreef:
Als de boer aantoonbare schade heeft , dan zou ze HEM eventueel een schadevergoeding moeten betalen.
Dat is mijn mening. Ik weet heus wel dat dat niet is hoe het systeem in elkaar zit, maar het is toch eigenlijk raar dat de politie of boa’s zich hiermee bemoeien?

Hoezo is dat raar? Die mensen doen hun werk.
Hoe moet ze de boer een schadevergoeding betalen? Dan zal het toch eerst voor de rechter moeten komen

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:04

Mlies schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik vind t terrecht dat je bekeurd bent echter vraag ik me af of je per hond of per situatie bekeurd mag worden.


Per overtreding, niet per hond.


Per loslopende hond, want iedere hond is een overtreding. Als je een hond wel aan de riem hebt en de andere los krijg je een bekeuring voor het aantal loslopende honden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:05

Dus dan krijgt TS 3 boetes? Dat is pittig.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:08

LadyMadonna schreef:
Pocca_Locca schreef:
Als de boer aantoonbare schade heeft , dan zou ze HEM eventueel een schadevergoeding moeten betalen.
Dat is mijn mening. Ik weet heus wel dat dat niet is hoe het systeem in elkaar zit, maar het is toch eigenlijk raar dat de politie of boa’s zich hiermee bemoeien?

Hoezo is dat raar? Die mensen doen hun werk.
Hoe moet ze de boer een schadevergoeding betalen? Dan zal het toch eerst voor de rechter moeten komen


Sowieso is de schade van Neospora niet direct te zien. Dus dan zou je als boer elke dag op moeten schrijven welke honden er in de wei lopen en de gegevens van de eigenaar vragen om als er dan een moment is dat er een koe verwerpt een test te kunnen doen en alle honden die in de weide hebben gelopen ook laten testen zodat je hopelijk een schadevergoeding kan krijgen?!

Lijkt me niet haalbaar.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:10

Ze doen het expres om jou te pesten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:13

Ik vind het sowieso niet kunnen dat je je honden in een veld/weide van iemand anders laat lopen.. Natuurgebied of niet, een weiland ligt er niet om je honden te laten spelen. Boete is ook gewoon terecht en wat die jager daar deed weet je niet, misschien hebben ze hem wel gebeld omdat er een gewond dier liep die geschoten moest worden.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:14

Cayenne schreef:
Dus dan krijgt TS 3 boetes? Dat is pittig.


Dat is het Russisch Roulette van honden hebben loslopen. <<)

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:20

Gloa schreef:
Waarom liepen jouw honden in het veld van iemand anders? Dat vind ik vele malen erger dan los op openbaar terrein.

Voor iemand die buiten het seizoen of op de verkeerde plaats jaagt kan je gewoon de politie bellen. Kenteken noteren en doorgeven.



Helemaal eens met dat eerste.


Je houdt je honden úit weilanden, akkers en boomgaarden.

Behalve als er expliciet een wandelpad doorheen loopt.




Je honden liepen los waar het niet mag.
En heb je er dan 1 strak aan de voet lopen en je reageert netjes, dan zal zo'n boa anders handelen dan wanneer er drie door het land van een ander lopen én niet op commando komen. (Dochter moest ze ophalen)


Dus ik vind de boete volkomen terecht.

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:22

De dame op het paard met loslopende bond heeft toch ook een boete? Dan is de boa gewoon correct

Mijn hond loopt ook los waar het niet mag (wel niet in weilanden, dat is asociaal) en als ik een boete krijg is het jammer maar helaas. Ga ik niet moeilijk over doen.

Toen ik in de trein werkte gaf ik ook boetes, part of the game. Net als parkeren hier in de stad.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:22

Waar gaat het geld eigenlijk heen, als je de boete aan de politie betaald? Naar de boer?

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:27

Sunnda schreef:
Nee hoor. Ik vroeg me alleen af of je zelf wel doorhad dat je precies zo'n zelfde rare manouvre maakte als de topic starter.
Die haalt ook alles uit de kast om haar eigen fout maar te verzachten en een moordenaar/verkrachter bij een bekeuring op een loslopende hond betrekken vindt ik eerder gezegd ook tamelijk idioot.
Nee het is niet leuk dat sommige regels er zijn, maar het een heeft niets met het ander te maken.


Ah zie, maar daar zit dan denk ik de verwarring. Ik gebruikte die "grote voorbeelden" niet ter vergoeilijking. Ik bedoelde niet: Dutroux loopt vrij rond, dus mijn hond mag dat ook. Dat slaat kant noch wal ja, nu begrijp ik waarom je dat zei.

Ik bedoelde eerder: in een wereld waarin dit kan, kan ook blijkbaar dat nog. Ik verbond er geen oorzaak - gevolg aan (dit moet eerst opgelost worden en dan pas dat).

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:28

Pocca_Locca schreef:
Waar gaat het geld eigenlijk heen, als je de boete aan de politie betaald? Naar de boer?



Naar de staat.

Ambtenaren worden er onder andere van betaald. Boa's ook. En agenten.
De boswachters van Staatsbosbeheer ook. En van de provinciale landschappen.
(Hoe dat met Natuurmonumenten zit weet ik niet)

Dus als de boer problemen heeft met te veel loslopers dan kan hij de wijkagent of boa of boswachter inlichten.

Die dan de afweging kunnen maken om vaker te controleren of strenger te handhaven.


In feite ja dus.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:31

Femke_Tweety schreef:
Pocca_Locca schreef:
Waar gaat het geld eigenlijk heen, als je de boete aan de politie betaald? Naar de boer?



Naar de staat.

Ambtenaren worden er onder andere van betaald. Boa's ook. En agenten.
De boswachters van Staatsbosbeheer ook. En van de provinciale landschappen.
(Hoe dat met Natuurmonumenten zit weet ik niet)

Dus als de boer problemen heeft met te veel loslopers dan kan hij de wijkagent of boa of boswachter inlichten.

Die dan de afweging kunnen maken om vaker te controleren of strenger te handhaven.


In feite ja dus.



Oke.. en waarom mogen de boa’s zelf de hoogte van de boete bepalen?

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:34

Boa’s mogen helemaal niet zelf de hoogte van een boete bepalen, zo werkt het niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:35

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... r-wild-aan

"Toch zijn er hondeneigenaren die de regels aan hun laars lappen. Boswachters vinden dat een waarschuwing niet volstaat en dat er sneller boetes uitgedeeld moeten worden. Een boete voor het lopen met een niet-aangelijnde hond is 99 euro. Als een hond achter wild aanzit, kan de boete oplopen tot 400 euro."


Een BOA mag wel de inschatting maken of er een reëel gevaar was voor de omgeving, gewassen of de dieren.
De boete voor het loslopen is een standaard bedrag. Maar dat kan dus oplopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-20 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:36

snap zowiezo niet waarom mensen honden los hebben. er zijn ook mensen bang voor honden. als je dan iemand tegen komt met een loslopende hond, dan is het afwachten hoe die reageert. of als er ergens schapen of zo lopen en ze vliegen er achteraan dan kunnen de schapen wel een miskraam krijgen. dan zeggen ze doen ze anders nooit.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:40

Afgelopen november heb ik mijn pony weer eens voor de wagen gezet na een revalidatieperiode. Bedoeling was een stapronde over de Kampina. Ik merkte dat hij zich nogal op zat te naaien. Toen ik het begrazingsgebied in reed werd het hek door een aantal wandelaars open gehouden en ik zet de pony in draf om op te schieten voor die wandelaars en op dat moment gaat het mis. De pony schiet er vandoor en ik maak op dat moment de beslissing hem op een pad te zetten waar ik de ruimte heb om hem terug te kunnen nemen. Dat lukt na een meter of 500 en op dat moment komt de boa van natuurmonumenten eraan op de fiets. Ik zit nog enigszins te shaken en de pony staat zich nog steeds op te naaien. Ten eerste eist hij dat ik van de kar af stap en de pony vast pak en dat weiger ik. Dan wil hij de pony bij het hoofdstel pakken. Ook daarbij vraag ik dat niet te doen. De pony staat inmiddels voldoende stil. Ik heb de situatie uitgelegd maar kreeg een boete. Ik ben echt even toen boos en onaardig geworden. Een boete moet immers een waarschuwing zijn om iets niet meer te doen. In dit geval was het deels overmacht en deels keuze voor veiligheid van mede gebruikers van het gebied.
Dezelfde avond heb ik mijn donateurschap van Natuurmonumenten opgezegd.
De boete van 100 euro heb ik inmiddels ontvangen en het bezwaar is inmiddels op de post. Wordt vervolgd

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:41

Ik woon zelf al geruime tijd niet meer in NL en ik vind dat NL de weg kwijt raakt met al die krankzinnige boetes! 1200,00 euro voor 3 loslopende honden? Dat slaat toch werkelijk alles.

Zo werk je in de hand dat mensen gaan vergelijken! Het slaat werkelijk nergens op en zo jaagt de overheid mensen zich tegen zich in het harnas. Dat er uberhaubt nog BOAS rondlopen die zo onredelijk zijn dat ze met dit soort bekeuringen smijten zonder enige waarschuwing.

Dit heeft toch werkelijk niets meer met redelijkheid te maken....

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:43

Napie schreef:
Afgelopen november heb ik mijn pony weer eens voor de wagen gezet na een revalidatieperiode. Bedoeling was een stapronde over de Kampina. Ik merkte dat hij zich nogal op zat te naaien. Toen ik het begrazingsgebied in reed werd het hek door een aantal wandelaars open gehouden en ik zet de pony in draf om op te schieten voor die wandelaars en op dat moment gaat het mis. De pony schiet er vandoor en ik maak op dat moment de beslissing hem op een pad te zetten waar ik de ruimte heb om hem terug te kunnen nemen. Dat lukt na een meter of 500 en op dat moment komt de boa van natuurmonumenten eraan op de fiets. Ik zit nog enigszins te shaken en de pony staat zich nog steeds op te naaien. Ten eerste eist hij dat ik van de kar af stap en de pony vast pak en dat weiger ik. Dan wil hij de pony bij het hoofdstel pakken. Ook daarbij vraag ik dat niet te doen. De pony staat inmiddels voldoende stil. Ik heb de situatie uitgelegd maar kreeg een boete. Ik ben echt even toen boos en onaardig geworden. Een boete moet immers een waarschuwing zijn om iets niet meer te doen. In dit geval was het deels overmacht en deels keuze voor veiligheid van mede gebruikers van het gebied.
Dezelfde avond heb ik mijn donateurschap van Natuurmonumenten opgezegd.
De boete van 100 euro heb ik inmiddels ontvangen en het bezwaar is inmiddels op de post. Wordt vervolgd


Ook deze boete lijkt me neer dan terecht...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:44

Pareltjes schreef:
Ik woon zelf al geruime tijd niet meer in NL en ik vind dat NL de weg kwijt raakt met al die krankzinnige boetes! 1200,00 euro voor 3 loslopende honden? Dat slaat toch werkelijk alles.

Zo werk je in de hand dat mensen gaan vergelijken! Het slaat werkelijk nergens op en zo jaagt de overheid mensen zich tegen zich in het harnas. Dat er uberhaubt nog BOAS rondlopen die zo onredelijk zijn dat ze met dit soort bekeuringen smijten zonder enige waarschuwing.

Dit heeft toch werkelijk niets meer met redelijkheid te maken....


Niemand zegt toch dat ze 1200 heeft moeten betalen? Tot daar kan het oplopen afhankelijk van de omstandigheden. Ze kan ook met 300 klaar zijn.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:45

OleJon schreef:
snap zowiezo niet waarom mensen honden los hebben. er zijn ook mensen bang voor honden. als je dan iemand tegen komt met een loslopende hond, dan is het afwachten hoe die reageert. of als er ergens schapen of zo lopen en ze vliegen er achteraan dan kunnen de schapen wel een miskraam krijgen. dan zeggen ze doen ze anders nooit.


Met sommige loslopende mensen is het ook maar afwachten hoe die reageren...

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:45

Pareltjes schreef:
Ik woon zelf al geruime tijd niet meer in NL en ik vind dat NL de weg kwijt raakt met al die krankzinnige boetes! 1200,00 euro voor 3 loslopende honden? Dat slaat toch werkelijk alles.

Zo werk je in de hand dat mensen gaan vergelijken! Het slaat werkelijk nergens op en zo jaagt de overheid mensen zich tegen zich in het harnas. Dat er uberhaubt nog BOAS rondlopen die zo onredelijk zijn dat ze met dit soort bekeuringen smijten zonder enige waarschuwing.

Dit heeft toch werkelijk niets meer met redelijkheid te maken....


Volkomen mee eens!

( ik heb dan verkeerd gelezen w.b. wie de hoogte bepaald. Wel blijft het raar dat de hoogtes zo kunnen verschillen. Waarom is dàt dan??)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:46

Schuur_ schreef:
De dame op het paard met loslopende bond heeft toch ook een boete? Dan is de boa gewoon correct

Mijn hond loopt ook los waar het niet mag (wel niet in weilanden, dat is asociaal) en als ik een boete krijg is het jammer maar helaas. Ga ik niet moeilijk over doen.

Toen ik in de trein werkte gaf ik ook boetes, part of the game. Net als parkeren hier in de stad.

Loslopen waar het niet mag is imo ook asociaal....

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:46

Ik snap je keuze n
Napie, en de boa was erg streng.

Maar ik vermoed maar zo dat het bezwaar niet ontvankelijk verklaard wordt.

Je hád de pony niet onder controle, kon daarmee een risico zijn in dat gebied én kwam ergens waar je niet mocht komen.

Dus hoewel ik het in deze situatie fors vind, denk ik niet dat je in het gelijk gesteld zult worden.

Zeker als je dan ook nog niet bereid bent om af te stappen en de boa rustig staand te woord te staan.

Hoewel het voor een menner logisch kan zijn om te blijven zitten,komt dat voor heel veel mensen natuurlijk wel arrogant over.

Een beetje alsof een automobilist niet uit de auto wil stappen als een agent dat vraagt.


(Ik men zelf ook, veel. En snap de reden om te blijven zitten -of eigenlijk niet, want met groot zou dat geen probleem zijn en zonder groom ga ik niet naar buiten- Maar ik snap dus óók hoe dit kan overkomen op een boa die 0 verstand heeft van mennen)

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Re: bekeuring of waarschuwing boa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:49

Bij een shetlander heb je vaak geen groom (nodig/ ruimte voor)