Ervaring hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Ervaring hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 03:47

Ben me aan het oriënteren om hoef schoenen aan te laten meten.

Wat zijn jullie ervaringen qua merk schoenen, draaien van de schoenen of zelfs verliezen van de schoenen.

Ik ben bang dat mijn tinker zal struikelen met hoef schoenen aan.

Hebben jullie ze altijd aan? En moet je echt elke paar honderd meter kijken of ze er nog wel onder zitten?

Weten jullie iemand bij wie je ze kunt laten aanmeten en kunt bestellen?

Veel vragen, ik weet het, maar ik vind ze te duur om maar zo even aan te schaffen.

Brand maar los

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 08:28

Hubbels schreef:
Ben me aan het oriënteren om hoef schoenen aan te laten meten.

Wat zijn jullie ervaringen qua merk schoenen, draaien van de schoenen of zelfs verliezen van de schoenen.

Ik ben bang dat mijn tinker zal struikelen met hoef schoenen aan.

Hebben jullie ze altijd aan? En moet je echt elke paar honderd meter kijken of ze er nog wel onder zitten?

Weten jullie iemand bij wie je ze kunt laten aanmeten en kunt bestellen?

Veel vragen, ik weet het, maar ik vind ze te duur om maar zo even aan te schaffen.

Brand maar los


Weten jullie iemand in het Midden/Noorden van het land die deze hoefschoenen aanmeet?

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:26

Ik heb ondertussen wel wat ervaring met hoefschoenen, zowel goed als slecht.

Het belangrijkste is dat niet elk paard alle schoenen past. Het beste is als je een aantal schoenen kan proberen. Dat kan je doen door een passer langs te laten komen, of bij Hoofwear of Equischoen een passet te bestellen (kan wel niet voor elk merk). Op de websites kan je normaal gezien ook een lijst met passers vinden.

Laaaang geleden waren mijn eerste schoenen de Cavallo's. Die vond ik nogal lomp. Jaren daarna Swiss Galoppers aangeschaft maar die bleken qua pasvorm toch niet ideaal en toen moest ik inderdaad elke tien stappen checken of ik was een schoen kwijt.
Ondertussen heb ik voor mijn ene paard Scoot Boots. Dat vind ik echt heerlijke schoenen. En voor mijn andere paard heb ik sinds kort Flex Boots. Die heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen maar ze zien er veelbelovend uit.

Voor jouw paard kan dit helemaal anders zijn natuurlijk. In ieder geval, als de schoenen goed zitten mag je paard niet struikelen. Ze moeten hoogstens even wennen aan het gevoel.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaring hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:09

Volg eens even. Uit interesse voor evt een van m’n paarden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:16

Ik heb renegades hoofboots gehad. Was er erg tevreden over.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:05

Het is het beste om op de website van hoofwear of equischoen te kijken inderdaad. Je kan daar een lijst met passers vinden die naar je toe komen, je kan ook lezen hoe je het zelf moet meten maar je kan ook met je paard naar hoofwear toe.

Belangrijkste is goed meten en daarna pas kijken welke schoen daar het beste bij past. Elk merk heeft zijn eigen maattabel.

Cavallo zijn inderdaad wat lomp maar velen zweren er ook bij. Ze zijn bijna volledig dicht en kunnen wat modder etc verzamelen. Ook kan het klittenband vuil worden en minder goed plakken. Cavallo’s drogen ook niet echt snel, na gebruik of na afspoelen.

Equine Fusions zijn ook dichte schoenen met klittenband maar indien goed gemeten, veel minder lomp en kleine kans voor draaien/verliezen. Kwalitatief ook beter dan Cavallo. Ik zelf gebruik deze als de hoeven schoon moeten blijven maar ik de paarden wel buiten wil laten. Ze lopen er met gemak 24/7 op. Met hoefzweer behandeling bijvoorbeeld. Na gebruik of afspuiten zijn ze niet zo snel droog...

Scoot boots zijn ideaal. Maar niet geschikt voor gekke hoeven, zoals met een flare, lange hielen, of in de breedte ovaalvormig. Deze schoenen zijn open, niet lomp, water en modder gaat er zo weer uit en de sluitingen zijn simpel. Geen klittenband dat vies kan worden of draad wat breekt. En zo afgespoeld na gebruik en van het materiaal loopt water zo af. Ideaal.

Renegades worden ook heel erg aangeprezen, en Flex Boots komen ook opzetten. Van Flex heb ik wel gehoord dat ze echt precies moeten zijn, en dat je de hoeven zelf het beste tussendoor kan bijhouden zodat de schoenen goed blijven passen. Of dit ‘gerucht’ ook echt klopt weet ik niet hoor maar dat hoorde ik. Vraag me wel af hoe deze schoenen met Tinker sokken werken...

Easyboot Gloves vind ik er ook altijd fijn uitzien, maar ook daarbij moet er iets over de sokken geloof ik...

Succes in ieder geval +:)+

O en je kan ze gebruiken wanneer je wilt. Meesten gebruiken het met buitenritten voor als ze over asfalt moeten oid.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:13

De Flex Boots zijn qua materiaal erg flexibel (meer dan Scoots) dus meer geschikt voor een hoef die nog wat van vorm kan veranderen. Dus ik zou denken dat je er wel mee weg komt zelfs als je niet elke week bijvijlt. Maar ik heb ze nog maar net en moet het dus nog ondervinden :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaring hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:43

voor recreatief gebruik zijn scootboots en flexboots prima, via equischoen kun je een passchelpen set huren. Heeft je paard hele hoge hielen dan zijn ze beide minder geschikt.