Manege omgeving Dordrecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 19:51

Na 15 jaar op de zelfde manege te hebben gereden, ben ik nu aan het nadenken om ergens anders te gaan rijden. De lesgroep is heel gezellig, en daarom rij ik er zo lang. Maar nu een aantal meiden stoppen begin ik te twijfelen om te blijven.

Ik zoek een manege rondom Dordrecht (Papendrecht, Zwijndrecht of anders) waar paarden welzijn belangrijk is en een gezellige sfeer hangt. Ik ben geen wedstrijd ruiter, maar nieuwe dingen doen en leren lijkt me leuk.

Eventueel ben ik ook geïnteresseerd in carrousel rijden, als een manege dit aanbied zou leuk mee genomen zijn, maar geen must.

Hebben jullie ervaringen en tips?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:05

Manege witteburg in Gouda vind ik wel een aanrader.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 16:21

Ineke2 schreef:
Manege witteburg in Gouda vind ik wel een aanrader.

Ik kan deze niet vinden, heb je een website? Gouda is wel al 35 minuten rijden voor ons wat al aardig ver is zonder files

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:26

Ik rij nu op hippisch centrum hoeksche waard (Oud-Beijerland). Ik vind het persoonlijk een fijne manege. Veel paarden, zowel beginnend als met voor ruiters met een uitdaging. Ook de instructie vind ik heel fijn. We zijn ook erg fanatiek met carrousel. Uit mijn hoofd hebben wij 3 teams. Er worden vaak activiteiten en wedstrijden georganiseerd.

www.hchw.nl

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:44


blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:03

Hippisch centrum giessenlanderije in noordeloos. Maar misschien dat dat te ver weg is

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 17:12

Bedankt voor het meedenken iedereen! Ik ga ze eens bekijken. Dinsdag ga ik bij de manege in Papendrecht langs, ervaringen hiermee zijn zeker welkom. Het liefst rij ik niet verder dan 25 minuten, omdat er vaak verder weg ook nog file bij komt.

Even een foto van de omgeving die ik bedoel: Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:39

Stal Alblas!!!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:39

Rsv De Hoge Devel, in Zwijndrecht

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:43

In mijn ogen zijn de Dordtse maneges niet echt goed voor het welzijn van de paarden. Zeker op die in Papendrecht heb ik persoonlijk slechte ervaringen met de sfeer en de paarden in het algemeen.

Ik zou eerder gaan kijken naar stallen over de Moerdijkbrug. Daar is het welzijn in mijn ogen beter. :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:50

Ik sluit me aan bij Isabel. Hetzelfde geldt voor Zwijndrecht imo....

Stal Alblas vind ik persoonlijk de beste optie van alles uit die regio.

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:08

Sluit mij ook aan bij ClauH en Isabel ,maneges die hier ook genoemd worden zijn idd niet echt paardvriendelijk , zou eens over de Moerdijk kijken :D

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:12

Als je paardenwelzijn hoog op je lijstje hebt staan zou ik de mamege in papendrecht overslaan (papendrechtse ruiterclub bedoel je denk ik he). Ik ben er al wel even niet geweest, maar de sfeer was er destijds echt vervelend. Ook kwamen de paarden toen bijna niet buiten. Ze hadden er toen alleen maar een klein stukje wei en een paddock. Ik hoop dat dat sindsdien verbeterd is.

Van de maneges in deze regio zou ik inderdaad ook Stal Alblas het meest aanraden. Die hebben hun zaakjes nog het best op orde.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:14

Ik denk dat de meeste maneges niet echt paardvriendelijk zijn. Ze willen toch allemaal geld verdienen.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:16

cynthiar schreef:
Ik denk dat de meeste maneges niet echt paardvriendelijk zijn. Ze willen toch allemaal geld verdienen.


Maar je hebt maneges waar de paarden nog vriendelijk behandeld worden en zo nu en dan buiten kunnen staan. De laatste keer dat ik bij Papendrecht was konden de manegepaarden niet in een paddock of iets gedurende de wintermaanden.

En volgens mij is dat ook bij de Dordtsche Manege en Hippisch Centrum Dordrecht. Al heb ik hier geen first hand ervaringen van.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:18

Geld verdienen en paardenwelzijn kan prima samen.

Het probleem is dat genoemde maneges te weinig ruimte hebben voor het aantal paarden dat ze hebben.

Ik heb bijvoorbeeld op een manege in Limburg gewerkt waar alles lekker buiten kwam en pas voor de les op stal gezet werd.

Ik snap dat die hoeveelheid land in deze regio zeldzaam is. Maar moeten de paarden daar dan maar voor boeten?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:23

Iron horse Ranch in Hellevoetsluis staan de manegepaarden altijd buiten.
Wel is er een oudje die een deken opkrijgt, veel bijvoeding en in de winter s’nachts op stal omdat dat gewoon beter voor haar is. Ze loopt de staplesjes nog mee.

Paardvriendelijk en een manege, het kan wel. Alleen is deze te ver weg voor ts

Jackyy

Berichten: 303
Geregistreerd: 04-12-07
Woonplaats: Papendrecht

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:49

Arianes hoeve in Groot Ammers. Manegepaarden staan in de zomermaanden 24/7 buiten, in de winter hebben ze op zondag altijd vrij en mogen ze los in de binnenbak

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:11

Jackyy schreef:
Arianes hoeve in Groot Ammers. Manegepaarden staan in de zomermaanden 24/7 buiten, in de winter hebben ze op zondag altijd vrij en mogen ze los in de binnenbak


Maar wat gebeurd er de rest van de dagen in de winter? Een dagje in de binnenbak is ook niet voldoende natuurlijk.

Ik snap dat er niet overal mogelijkheden zijn, maar probeer dan in ieder geval voor een paddock oid te zorgen.

Jackyy

Berichten: 303
Geregistreerd: 04-12-07
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:34

Isabel_k schreef:
Jackyy schreef:
Arianes hoeve in Groot Ammers. Manegepaarden staan in de zomermaanden 24/7 buiten, in de winter hebben ze op zondag altijd vrij en mogen ze los in de binnenbak


Maar wat gebeurd er de rest van de dagen in de winter? Een dagje in de binnenbak is ook niet voldoende natuurlijk.

Ik snap dat er niet overal mogelijkheden zijn, maar probeer dan in ieder geval voor een paddock oid te zorgen.


Durf t verder niet te zeggen. Maar ze komen al meer buiten dan de gemiddelde maneges.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:40

Bij de Hoge Devel komen ze ook bijna dagelijks los, en zomers krijgen ze 2 weken volledige vakantie op de wei. En tussen door gaan ze zomers ook nog op de wei.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 19:46

Paarden welzijn bedoel ik ook mee wat gebeurt er als een paard kreupel is. Hoe worden nieuwe paarden gekozen en uitgeprobeerd etc. Nu op deze manege als een paard maanden kreupel is, blijft hij gewoon op stal en als hij weer iets beter is, gelijk volop terug de les in. Veel kleine pony's die door veel te grote / zware meiden gereden worden omdat we geen andere paarden vrij hebben. Nieuwe paarden komen gewoon binnen ipv getest te worden. Als dit ergens anders beter kan, zou al een hele stap zijn.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 19:51

Isabel_k schreef:
In mijn ogen zijn de Dordtse maneges niet echt goed voor het welzijn van de paarden. Zeker op die in Papendrecht heb ik persoonlijk slechte ervaringen met de sfeer en de paarden in het algemeen.

Ik zou eerder gaan kijken naar stallen over de Moerdijkbrug. Daar is het welzijn in mijn ogen beter. :j

Wat voor maneges zijn er over de moerdijkbrug, heb je misschien wat namen? Wil het wel in overweging nemen, maar ben bang dat we dan geregeld files hebben. Of valt dit mee?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Manege omgeving Dordrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:42

Je zit in een hele verkeerde omgeving, zou inderdaad richting Breda kijken.
Gewoon googlen op manege en dan komt er vanzelf wel iets langs ;)

Andere tip; verhuizen

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 20:45

Onali schreef:
Je zit in een hele verkeerde omgeving, zou inderdaad richting Breda kijken.
Gewoon googlen op manege en dan komt er vanzelf wel iets langs ;)

Andere tip; verhuizen

Haha verhuizen, heel goed idee.

Tsja en anders is niet meer op een manege rijden natuurlijk ook een optie, maar vind het met een groep waar je hecht mee wordt altijd zo gezellig. Maar om er lang voor te rijden is ook zo iets :') ik ga over alle opties is nadenken.