Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 00:03

Wat ik heel erg merk bij stallingen waar de doorstroom heel actief is, is ook dat zo'n verzameling mensen heel snel van interessegebied wisselt. En ook in normen en waarden.. Dat kan het in jullie beiden situaties ook zijn. O:)

Toen wij op Stoeterij Willemien kwamen (9 jaar terug) reden er voornamelijk western gerichte ruiters. (Elke dag de binnenbak vol.) Dat verschoof toen naar echt serieuze dressuur wat een jaar of vier aanhield (toen werden er écht hoge kwaliteitseisen gesteld) naar toen de recreatieve buitenrittenlui (de kwaliteit vlakt af) naar nu een hele rare vorm van hobby-isme en vooral heel veel camping en lang leve de drank (kwaliteit ver te zoeken) en toen zijn wij vertrokken.

Het moet je allemaal maar net liggen en die doorstroom maakt het lastig om reviews actueel te houden.
Maar daarom zijn eigenlijk verschillende reviews heel handig te hebben, denk ik zo.. :j
Daarom is dit topic ook wel fijn, ook als je niet meer zoekt weet je wel hoe je omgeving ervoor staat qua stalling.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 00:34

Canon schreef:
Wat ik heel erg merk bij stallingen waar de doorstroom heel actief is, is ook dat zo'n verzameling mensen heel snel van interessegebied wisselt. En ook in normen en waarden.. Dat kan het in jullie beiden situaties ook zijn. O:)

Toen wij op Stoeterij Willemien kwamen (9 jaar terug) reden er voornamelijk western gerichte ruiters. (Elke dag de binnenbak vol.) Dat verschoof toen naar echt serieuze dressuur wat een jaar of vier aanhield (toen werden er écht hoge kwaliteitseisen gesteld) naar toen de recreatieve buitenrittenlui (de kwaliteit vlakt af) naar nu een hele rare vorm van hobby-isme en vooral heel veel camping en lang leve de drank (kwaliteit ver te zoeken) en toen zijn wij vertrokken.

Het moet je allemaal maar net liggen en die doorstroom maakt het lastig om reviews actueel te houden.
Maar daarom zijn eigenlijk verschillende reviews heel handig te hebben, denk ik zo.. :j
Daarom is dit topic ook wel fijn, ook als je niet meer zoekt weet je wel hoe je omgeving ervoor staat qua stalling.


Ik ben het helemaal met je eens! Ik stel idd wel wat eisen aan een stal, maar dat komt ook, omdat ik t type paard niet heb om op zo n manier te stallen.

Ik sta zelf op een pension van 52 paarden met verschillende disciplines (van z zwaar tot Western tot recreatie), maar wel met een vast aanspreek punt die ook de paarden binnen/buitenzet en betrokken is. Ik kan met vele mensen super goed overweg. Mijn buiten rij maatje is ook een Western geschoolde dame. Ik heb ook wel eens les gehad in het Western, ook al ben ik een dressuur muts. Ik vond de ervaring super. Ik spring ook mee in de springles met m’n dressuur paard. Onze bak is ook niet ideaal, maar de bodem is altijd rijbaar en de afmetingen ideaal. Je kan zelfs met twee instructeurs les hebben. Ik moet dan wel verder rijden naar het bos met veel drukte/verkeer etc maar dat is voor mij wel te doen (braaf, nuchter paard, veel gezien van de wereld en goede conditie). Ik heb met zijn dek verleden andere eisen dan toen met mijn pony. Die vond het heerlijk zo n grote kudde, maar voor dit paard is dat niet haalbaar. En een heel weiland geven al helemaal niet..

Normaal gesproken kom je op een pensionstal voor jezelf. Maar ik vind wel dat je er tussen moet passen of het zo moet voelen dat je er tussen past. Ondanks dat wij hier ook verschillende visies hebben is er wel een vast aanspreek punt.

Waar ik mij vooral aan irriteerde bij Westereng is dat mensen paarden menselijke eigenschappen gingen toekennen. Ik geloof zeker dat paarden spiegelen, maar ik ben toch wel net iets te nuchter voor het feit dat mensen gingen spreken voor hun paard wat hij of zij voelde. Ook heb ik een keer mee gemaakt dat iemand daar levens gevaarlijke capriolen uithaalde, waardoor ze een gevaar werd voor andere bak of bos gebruikers door totaal geen kennis te hebben van een goed passend zadel of rijtechnische/medische kunde of überhaupt inzicht hebben. Ik heb het dan niet over een keertje schrikken, wegschieten, bokken of wat dan ook. Nee een paard die de op hol slaat, 80 km weg over rent, terwijl er van te voren gezegd werd is dit wel slim? Zo gebeurde dit in de bak ook regelmatig. Daar kan een pensionstal verder niets aan doen, maar dat zijn wel dingen waar ik naar kijk. Mijn stalhouder maar ook bij van Loenen spreekt mensen aan als ze een gevaar vormen voor een ander. Tuurlijk zoveel mensen zoveel visies, maar diegenes vrijheid moet niet mijn onvrijheid worden als pensionklant. Het is super fijn dat je daar mag grondwerken. Ik mag dit niet in de grote baan, wel in de binnenbak en we hebben een round pen ideaal. Maar er werd daar ook uitgebreid gegrondwerkt als mensen aan het rijden waren of zelfs les hadden. Ik zelf zou dit niet chill vinden, stel je voor je hebt een jong dier onder je kont en die schrikt een keer en komt in de leadrope terecht heb je wel een heel heel groot probleem. Zeker omdat de bak niet zo groot is.

Sorry ik ben misschien enorm kritisch, maar ik ben iemand die lang op een stal wilt blijven staan. En t ook goed vind kritisch naar dingen te kijken.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:56

Canon, klinkt als dé stal voor mij :-P. Ik vind een combi ideaal. Vooral mijn paard moet goed staan en gezelligheid vind ik ook belangrijk. Ik kom er om te ontspannen en rij niet graag met samengekenepen billen naar stal omdat ik weet dat een bepaalde stalgenoot er ook is.

Gizeppie, ja dat grondwerken in de bak is voor mij inderdaad wel altijd een dingetje geweest. Maar ik kon ook prima longeren in de paddock die er toen nog lag. Echter, veel van de pensiongasten daar deed op de een of andere manier iets aan de hand en wilden graag de bak daarvoor gebruiken. Daar is toen uitgebreid over gesproken en er is geluisterd naar de wensen van de pensiongasten. Ook al vond ik dat minder fijn, ik denk wel dat dat uniek is; een stal waar je wensen kenbaar kunt maken en waar, na overleg en toetsing bij de andere pensiongasten, naar geluisterd wordt voor zover mogelijk. Overigens gold dat niet voor alles hoor maar je klanten aanhoren ipv stug je eigen koers varen wars voor input van degene die de kaas op de boterham betaald is imo niet slim ;-). En rijden en grondwerken tegelijk gebeurt altijd in overleg.

En inderdaad, het verloop kan een goed indicator zijn. Dat is daar niet veel.

Ik vind dat vooral mijn paard goed moet staan. Ik kom er een paar uur per dag op bezoek hij staat daar 24/7 en dat moet, imo, àltijd het uitgangspunt zijn.

Ik weet over welk dier jij het hebt. Overigens worden mensen wel degelijk aangesproken en wordt er naar een oplossing gezocht als het op de een of andere manier niet werkt. Maar dit dier is inderdaad... apart.

Hoe dan ook. De wensen van een ieder zijn anders, gelukkig maar want anders stond iedereen op dezelfde wachtlijst ;-). Je moet goed kijken naar wat bij je paard past. Het lastige is alleen dat je dat niet altijd kunt afmeten aan 1 of 2x langsgaan. En het is idd zo dat op sommige stallen het een gezegd en het ander gedaan wordt. Erg jammer.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:53

Sees schreef:
Canon, klinkt als dé stal voor mij :-P. Ik vind een combi ideaal. Vooral mijn paard moet goed staan en gezelligheid vind ik ook belangrijk. Ik kom er om te ontspannen en rij niet graag met samengekenepen billen naar stal omdat ik weet dat een bepaalde stalgenoot er ook is.

Gizeppie, ja dat grondwerken in de bak is voor mij inderdaad wel altijd een dingetje geweest. Maar ik kon ook prima longeren in de paddock die er toen nog lag. Echter, veel van de pensiongasten daar deed op de een of andere manier iets aan de hand en wilden graag de bak daarvoor gebruiken. Daar is toen uitgebreid over gesproken en er is geluisterd naar de wensen van de pensiongasten. Ook al vond ik dat minder fijn, ik denk wel dat dat uniek is; een stal waar je wensen kenbaar kunt maken en waar, na overleg en toetsing bij de andere pensiongasten, naar geluisterd wordt voor zover mogelijk. Overigens gold dat niet voor alles hoor maar je klanten aanhoren ipv stug je eigen koers varen wars voor input van degene die de kaas op de boterham betaald is imo niet slim ;-). En rijden en grondwerken tegelijk gebeurt altijd in overleg.

En inderdaad, het verloop kan een goed indicator zijn. Dat is daar niet veel.

Ik vind dat vooral mijn paard goed moet staan. Ik kom er een paar uur per dag op bezoek hij staat daar 24/7 en dat moet, imo, àltijd het uitgangspunt zijn.

Ik weet over welk dier jij het hebt. Overigens worden mensen wel degelijk aangesproken en wordt er naar een oplossing gezocht als het op de een of andere manier niet werkt. Maar dit dier is inderdaad... apart.

Hoe dan ook. De wensen van een ieder zijn anders, gelukkig maar want anders stond iedereen op dezelfde wachtlijst ;-). Je moet goed kijken naar wat bij je paard past. Het lastige is alleen dat je dat niet altijd kunt afmeten aan 1 of 2x langsgaan. En het is idd zo dat op sommige stallen het een gezegd en het ander gedaan wordt. Erg jammer.


Ik wil je een compliment geven voor je fijne reactie! Ik ben t volledig met je eens dat een doorloop een goede indicator is. Dat was bij Westereng idd bijna niet. De wens van iedere eigenaar en paard is natuurlijk anders. Ik had er met mijn toemalige connemara prima kunnen staan, maar met mijn voormalig gelders dekhengst is het toch een ander verhaal.

Het valt mij idd ook op dat je het idd niet kan afmeten aan 2 keer langs gaan en dat er vaak het ene gezegd wordt en het andere gedaan wordt. Gelukkig is dat waar ik hier sta niet het geval. Ik merk dat ik vaak wel af ga op recensies van mede ruiters.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:53

Volgens mij komen er bij Enkhoeve ook plekjes vrij..
Hoor er wat gekke dingen over..

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:33

Wat voor dingen dan?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:36

Dat ga ik hier niet openlijk neerzetten.
Over stallen waar ik zelf gestaan heb die ik met gemak boekjes open, maar anders niet.
Wellicht is t niet waar en heeft een ander er voordeel aan dat er plekjes vrijkomen

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:14

Beetje vreemd om dat hier te posten terwijl je dus niet weet of het waar is :+ Toch?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:58

Er is één plekje vrij op de Paardenmaat, dat is vrij uniek.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:14

Macs schreef:
Er is één plekje vrij op de Paardenmaat, dat is vrij uniek.

even de website bekeken en dat ziet er wel heel interessant uit.

edit: laat maar, geen wonder dat ik er nog niet van gehoord had, ruim 50km bij ons vandaan :Y)

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:30

Faelynn schreef:
Macs schreef:
Er is één plekje vrij op de Paardenmaat, dat is vrij uniek.

even de website bekeken en dat ziet er wel heel interessant uit.

edit: laat maar, geen wonder dat ik er nog niet van gehoord had, ruim 50km bij ons vandaan :Y)


Dat is toch gewoon in Arnhem?? Rijkerswoerd?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:10

je hebt gelijk denk ik, kwam bij klikken op contact uit in Emst.. geen idee hoe, nu zie ik wel arnhem staan.
Maar niet in de buurt van het bos helaas, en wij trainen zo goed als alleen maar in het bos, dus dan zou ik niks meer kunnen doen, jammer, had anders wel een mooie plek geweest denk ik. We zetten de zoektocht naar het onmogelijke voort :+

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:20

Faelynn schreef:
je hebt gelijk denk ik, kwam bij klikken op contact uit in Emst.. geen idee hoe, nu zie ik wel arnhem staan.
Maar niet in de buurt van het bos helaas, en wij trainen zo goed als alleen maar in het bos, dus dan zou ik niks meer kunnen doen, jammer, had anders wel een mooie plek geweest denk ik. We zetten de zoektocht naar het onmogelijke voort :+

Jij staat toch op de Enkhoeve? Wil je er weg? Is de Mariahoeve in Renkum dan ook niet iets voor jou?

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:41

Paardenmaat hoor er veel goede dingen over! Is idd uniek dat er plek is.

MarjanB

Berichten: 16448
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:34

Maar het ziet er wel uit als een stal waar je in het “systeem” moet passen qua rijden en omgang met je paard.

Wil het liefst gewoon genoeg ruwvoer, een schone stal en genoeg buiten in een stabiele kudde. Oh en een goede bak.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:59

DonDon schreef:
Paardenmaat hoor er veel goede dingen over! Is idd uniek dat er plek is.


Als je het filmpje op de website bekijkt ziet het er inderdaad mooi uit, en het idee achter het systeem spreekt me ook zeker wel aan. Nadeel voor mij is sowieso dat ze weinig op gras komen. Meestal zie je op een PP voornamelijk de wat meer sobere rassen waarvoor dit waarschijnlijk ideaal is, maar mijn volbloed wordt eerder te mager dan te dik en heb ik graag zoveel mogelijk op een volle weide. Dat is de beste (en de leukste ;) ) manier om haar op gewicht te houden. Daarnaast staat het zo mooi beschreven dat de paarden er veel beweging krijgen onder andere doordat de lager geplaatste paarden opzij gaan voor de hoger geplaatste paarden. Dat klopt, en betekent voor mijn lager geplaatste paard meestal dat ze geen rust krijgt -O-

Dus ik sluit me aan bij Marjan B: superfijn als je paard in het systeem past, maar dat is wel voorwaarde...

Mijn ideaal is:
schone stro stal
goed en voldoende ruwvoer
stabiele, kleine kudde
Veel buiten, op gras en veel ruimte (geen postzegelweitjes)
In de winter 's nachts op stal
Goede uitrijmogelijkheden direct aan stal
Wasplaats met warm water
En dan liefst vol pension :)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:14

Op de laatste 2 punten na, heb ik dat.

En juist omdat wij veel zelf doen, hebben we ook veel in de hand.

Gras was van de zonder drama, dus we gooien 1 a 2x per dag hooi in de weide. Stal uitmesten doen we ook zelf, dus zelf bepalen hoeveel stro er in gaat. Er is geen wissel en er staan maar 5 paarden, dus heerlijk stabiel.

Het nadeel? Je moet iedere dag gaan om te voeren en mesten.

MarjanB

Berichten: 16448
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:20

EmptyWords schreef:
Op de laatste 2 punten na, heb ik dat.

En juist omdat wij veel zelf doen, hebben we ook veel in de hand.

Gras was van de zonder drama, dus we gooien 1 a 2x per dag hooi in de weide. Stal uitmesten doen we ook zelf, dus zelf bepalen hoeveel stro er in gaat. Er is geen wissel en er staan maar 5 paarden, dus heerlijk stabiel.

Het nadeel? Je moet iedere dag gaan om te voeren en mesten.


Dat laatste zou ik niet als nadeel zien want vaak jan je onderling ook wel wat regelen

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:23

Ja klopt. Ik heb 2 stalgenoten. En als ik me niet goed voel of het druk heb os er 1 die ik altijd kan appen. En andersom natuurlijk ook.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:35

Op de Paardenmaat staan ze er goed gevuld bij hoor :))

MarjanB

Berichten: 16448
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:51

Macs schreef:
Op de Paardenmaat staan ze er goed gevuld bij hoor :))


Oh daar twijfel ik niet aan :) maar als ik de site bekijk dan denk ik van ja daar pas ik niet tussen. Ik rijd met bit en paard heeft ijzers en rijd aardig dressuurmatig.

boemel

Berichten: 8407
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:20

MarjanB schreef:
Macs schreef:
Op de Paardenmaat staan ze er goed gevuld bij hoor :))


Oh daar twijfel ik niet aan :) maar als ik de site bekijk dan denk ik van ja daar pas ik niet tussen. Ik rijd met bit en paard heeft ijzers en rijd aardig dressuurmatig.


Ja, dat zou ik denk ik ook hebben.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:13

MarjanB schreef:
Macs schreef:
Op de Paardenmaat staan ze er goed gevuld bij hoor :))


Oh daar twijfel ik niet aan :) maar als ik de site bekijk dan denk ik van ja daar pas ik niet tussen. Ik rijd met bit en paard heeft ijzers en rijd aardig dressuurmatig.

Er hebben heel wat paarden ijzers en worden met bit gereden. :) Er wordt wel voornamelijk volgens de academische rijkunst gereden, dus als je heel traditioneel bent is het misschien niet de plek.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:18

Citaat:
Er hebben heel wat paarden ijzers en worden met bit gereden. :) Er wordt wel voornamelijk volgens de academische rijkunst gereden, dus als je heel traditioneel bent is het misschien niet de plek.

Fijne visie maar zo'n onaantrekkelijke plek in Arnhem Zuid en zonder mooie uitrijmogelijkheid. Dat is erg jammer.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:29

EmptyWords schreef:
Op de laatste 2 punten na, heb ik dat.

En juist omdat wij veel zelf doen, hebben we ook veel in de hand.

Gras was van de zonder drama, dus we gooien 1 a 2x per dag hooi in de weide. Stal uitmesten doen we ook zelf, dus zelf bepalen hoeveel stro er in gaat. Er is geen wissel en er staan maar 5 paarden, dus heerlijk stabiel.

Het nadeel? Je moet iedere dag gaan om te voeren en mesten.


Dat had ik vroeger geen enkel probleem gevonden, maar door veranderde omstandigheden wil ik niet meer dat ik móet gaan elke dag.
En nee, ik wil niet afhankelijk zijn van stalgenoten. :n

Rheden is wel mooi <3