Zadelmak maken Anton van der Schans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:44

wij hebben door anton 3 paarden laten beleren. Als je niet het hele verhaal weet of de uitleg er achter niet heb dan kan het best heftig overkomen dat snap ik zeker. ook moet ik zeggen dat hij zijn methode op het paard aanpast.

twee van de drie heeft hij 2 keer gereden de derde had meer tijd nodig en daar heeft hij 4 keer opgezeten. Daarna zijn we er zelf mee doorgegaan en nooit geen problemen meer mee gehad alle drie fijne paarden nu nog!
Toen hij "klaar" was hebben we een heel trainings traject besproken hoe door te gaan en verder op te bouwen want hij zegt ook na die paar keer ben je echt nog niet klaar.

Als ik morgen weer een jong paard heb dan zou ik hem meteen weer bellen. Het is duidelijk en pittig in het begin voor je dier maar wel gaat het in mijn ogen heel eerlijk en bij ons hadden ze al snel geen spanning meer. waarom hij bepaalde dingen doet op bepaalde manieren kan je hem altijd vragen en meestal legt hij het ook gedurende het beleren.

Voor sommige is dit niet de manier en voor sommige paarden denk ik ook niet maar voor vele is dit een goede start. in mijn beleving

avds
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:28

Met dank voor alle reacties...!!!
Vr. Gr. A van der Schans

Getup

Berichten: 8288
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:43

Stapt u op alle paarden op stal op, of ligt dat per paard verschillend?
Ben ook benieuwd naar de reden :-)

avds
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:34

Getup schreef:
Stapt u op alle paarden op stal op, of ligt dat per paard verschillend?
Ben ook benieuwd naar de reden :-)
Hallo, 99% vd paarden die ik doe,in 2014 waren het er 376, doe ik in de box. Daar het paard er in eigen omgeving is en ook niet zal vluchten... En het helpt ök voor m'n eigen veiligheid omdat geen één paard bokt en binnen 10 minuten ontspant (mits het deskundig gebeurt)!!

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:21

Moderatoropmerking:
Een aantal reacties verwijderd. Op ED gelden strengere regels en richtlijnen [ED] Regels en richtlijnen [ED] Ervaringen en Diensten dan op andere fora. TS vraagt om ervaringen (positief of negatief) met het zadelmak maken manier van Anton van der Schans. Het kan heel interessant zijn om een discussie te starten over de positieve- of negatieve denkwijze van deze manier van zadel mak maken. Daarvoor hebben we andere fora. Tijdens zo'n topic kan iedereen zich melden die paarden zadelmak maakt hetzij op de manier van Anton van der Schans hetzij op een andere manier. Daarom hier nogmaals het verzoek om zich te houden aan de regels en richtlijnen van ED en ontopic posten te plaatsen.

nessie3720
Berichten: 17
Geregistreerd: 11-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 20:20

Er is al lang niet gereageerd in dit topic. Zijn er nog recent mensen die hu paard zadelmak hebben laten maken door deze man? Ik kom graag in contact met de mensen of mensen uit dit topic.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:56

nessie3720 schreef:
Er is al lang niet gereageerd in dit topic. Zijn er nog recent mensen die hu paard zadelmak hebben laten maken door deze man? Ik kom graag in contact met de mensen of mensen uit dit topic.


Ik zou gewoon de filmpjes online zetten, pure dierenmishandeling wat deze man doet. Op t einde zeggen dat die t beste af is met een kogel door zn kop. Nu heeft Nessie er thuis een paar keer in alle rust opgezeten en heeft ze nog geen pas verkeerd gezet. Maar is niet alleen geestelijk mishandeld maar ook lichamelijk, kwam met een dikke knie, dikke pees en een wond mee naar huis.

nessie3720
Berichten: 17
Geregistreerd: 11-07-17

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:58


GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:18

Jeetje... geen wonder dat iemand als Featherlight wachtlijsten van jaaaren heeft zolang er dit soort praktijken plaatsvinden en mensen denken dat het normaal is.....

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:24

nessie3720 schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=Ft02qDU1d5o&t=38s

Doe er je voordeel mee of je het wat vindt of niet.

Ik versta het gesprek op het einde helaas niet?
Maar pff, ongelofelijk. Waarom zou een eigenaar het op deze manier willen en grijpt niet in? Begrijp dat het niet om een probleempaard gaat aangezien eigenaar later zelf is opgestapt?

Bij een enkel probleempaard zou ik het nog kunnen begrijpen, maar verder.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:32

Ik zie: hij vraagt paard achteruit, dier gaat achteruit, dier krijgt op donder.

Daarna kwam een stukje met longeren met een lijn om de buik - 'dat mensen op het idee komen...'.

Daarna ben ik gestopt met kijken.

Voor minder heb ik mijn paard bij paardentrainer B. weggehaald.

AnnoNiemand

Berichten: 910
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:34

Deze ‘trainings’methide heet flooding. Oftewel het dier overspoelen met een prikkel waar het niet voor weg kan vluchten. Dit is hetzelfde als wanneer iemand die doodsbang is voor spinnen, in een ruimte vol spinnen wordt gezet en daar niet weg kan. Het grote verschil is: wij mensen hebben het cognitieve vermogen om de situatie eens goed te analyseren en te relativeren. Een paard kan dat NIET.

Werkt flooding? Ja, het werkt. Maar het is de vraag of je flooding moet willen toepassen. Mijn nekharen gaan overeind staan bij het toepassen van flooding. Het dier ondervindt er veel stress van. Ik wil alleen op basis van vertrouwen samenwerken met een paard (of ander dier). Dat is met deze manier niet zo. Daarom zou ik dit dus nooit zo doen, en uberhaupt nooit de flooding methode gebruiken voor een dier. Het werkt dus, maar je schaadt het vertrouwen van je paard enorm.

Een echt paardenmens? Nee, dat vind ik niet. Dat vind ik je als je samen met een paard op basis van vertrouwen werkt. Met flooding dram je door en negeer je stelselmatig alle stress signalen van een paard. Nee, dat is niet mijn methode. Ik vind het dan ook jammer dat er mensen zijn die zo te werk gaan. Maar er zullen altijd mensen enthousiast blijven van het ‘succes’ en de ‘stoerheid’ die ze zien bij dit soort mensen. Dat vindt men ‘cool’, een mens die zo’n ‘wild’ paard wel eens even ‘temt’. Maar dan ben je dus iemand die niet houdt van paarden, maar houdt van wat paarden voor jou kunnen doen. Je bent zo egoistisch dat je wil rijden, maar wil niet investeren in een echte samenwerking met je paard.

Overigens vind ik ook het niet dragen van een cap (de hele houding kijk mij eens stoer en onaantastbaar zijn) en het rijden op een terrein met allerhande voorwerpen erg onprofessioneel.

Mensen die een dergelijk persoon inhuren hebben imo (veel) te weinig kennis over paardengedrag, stresssignalen en operante en klassieke conditionering.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 13-09-20 20:58, in het totaal 3 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:43

absque_dubio schreef:
nessie3720 schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=Ft02qDU1d5o&t=38s

Doe er je voordeel mee of je het wat vindt of niet.

Ik versta het gesprek op het einde helaas niet?
Maar pff, ongelofelijk. Waarom zou een eigenaar het op deze manier willen en grijpt niet in? Begrijp dat het niet om een probleempaard gaat aangezien eigenaar later zelf is opgestapt?

Bij een enkel probleempaard zou ik het nog kunnen begrijpen, maar verder.

Ik heb maar 3 minuten gezien, dat vond ik al tenenkrommend.

Als een eigenaar hierbij heeft gestaan en nu achteraf klaagt, mag die ook eens goed in de spiegel naar zichzelf kijken. :o

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:08

nessie3720 schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=Ft02qDU1d5o&t=38s

Doe er je voordeel mee of je het wat vindt of niet.



Wie heeft dit gefilmd? Omdat er op het einde in de buitenbak als het paard "af" gaat er gezegd wordt: ik wist het,ik wist het,door degene die het filmt?

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:12

In een stalgang met rommel, paard in het gezicht slaan met die stok. Jeetje wat een belachelijke praktijken :n

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:21

Ben heel benieuwd wie dit gefilmt heeft.. En wat het verhaal erachter is.

Alles behalve professioneel, zo in die stalgang...

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:35

Jolliegirl schreef:
Ben heel benieuwd wie dit gefilmt heeft.. En wat het verhaal erachter is.

Alles behalve professioneel, zo in die stalgang...


Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. En vooral, hoe komt dit op YT, ik vind het niet echt reclame.

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:42

Rocamor schreef:
Jolliegirl schreef:
Ben heel benieuwd wie dit gefilmt heeft.. En wat het verhaal erachter is.

Alles behalve professioneel, zo in die stalgang...


Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. En vooral, hoe komt dit op YT, ik vind het niet echt reclame.


Acount is in september dit jaar aangemaakt en bevat enkel filmpjes van anton..
Dus zal een bewustje zijn.

Voor dit soort werk mag prima negatiebe reclame gemaakt worden..
Wat een achterlijke vent is dit zeg..

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:44

Wauw, ik kom dit tegen in een zoektocht over zadelmak maken.. Maar meteen genezsn, dit zou never nooit mijn manier of persoon zijn.. Dat mensen dit toe laten zeg.. >;)

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:46

Nu ben ik een angsthaas die overal alleen maar de risico's van inziet :o , maar ik denk tijdens het kijken van de filmpjes in dit topic alleen maar 'Da's toch levensgevaarlijk in zo'n box of stalgang?!? Wat als zo'n paard op dát moment uit zijn stekker gaat??'. Waarschijnlijk gebeurt dat niet, althans zoals in het laatste filmpje te zien is niet op die plekken, maar toch....

Verder wat al is gezegd, wellicht heel kundig en goed voor probleempaarden, maar als het anders kan, zou ik persoonlijk zeker anders kiezen. :(:)

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:47

Zoek m op of FB en je ziet meer van dit soort filmpjes. Dit is zijn manier.
Hij noemt zich ook wel de cowboy.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:55

Jolliegirl schreef:
Zoek m op of FB en je ziet meer van dit soort filmpjes. Dit is zijn manier.
Hij noemt zich ook wel de cowboy.

Als hij zelf zo open is over zijn methode, dan kunnen eigenaren iig weten met wat voor type ze in zee gaan. Dan snap ik niet dat iemand als Nessie nu klaagt.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:58

Gelukkig raakt deze manier van zadelmak maken / werken met paarden steeds meer uit. Vroeger was het veel normaler om met bluf een paard te ‘breken’. Het grootste gedeelte van de paarden pikte dat, de rest had ‘een steekje los’.
Nu weten we gelukkig beter en passen we het systeem aan aan het paard ipv het paard aan het systeem. Tegenwoordige dressuurpaarden zijn veel te scherp en niet vergevingsgezind genoeg meer voor deze methode.

Ik gok dat de plaatser van het filmpje zelf eigenaar is van het paard en in eerste instantie net zo overbluft was door het ego van deze man als dat het paard had moeten zijn. Maar toen het paard het niet pikte ging Nessie nadenken of het paard nou echt zo’n rotknol was, rijp voor de slacht, of toch de methode niet passend voor dit paard (en de meeste paarden). Kan gebeuren, nare les, en goed om dit verhaal te delen. Wie weet kan een ander er zn voordeel mee doen.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:00

Omg wat een idioot zeg! Dat grondwerk alleen al is belachelijk slecht getimed en zorgt alleen maar voor learned helplessness. Zeer triest voor het paard dit!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:05

Jolliegirl schreef:
[ Video ]

Je gaat een paard toch niet zadelmak maken IN EEN STAL???
En hem dan met een zweep tikken geven zodat ie rondjes gaat lopen in zn stal??

In galop door de stalgang.....

Serieus... dan weet je geloof ik niet helemaal wat de bedoeling is......

En maar lachen die eigenaren in het filmpje... Ik walg d'rvan dat je dit je paard laat aandoen.... -O-


Ik vind dit om te huilen. Als je dit kundig noemt heb je totaal niet gekeken naar wat het paard uitstraalt. Ik vind dit echt om te huilen.