Zadelmak maken Anton van der Schans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:05

Anoeska27 schreef:
Ik heb toch echt goede ervaringen met hem en zal hem weer bellen als er eentje zadelmak gemaakt moet worden.

Overigens vind ik het heel vervelend dat hij hier zwart gemaakt wordt zonder dat hij zichzelf kan verdedigen.

Geloof niet dat hij hier zwart gemaakt wordt maar dat er wordt afgevraagd waarom hij dit zo doet. En iedereen mag een mening hebben en veel zijn van mening dat dit niet hun manier is. Zie neit dat ie zwart wordt gemaakt.
Maar ik vind het gewoon lomp en hardhandig, en daarbij gevaarlijk, voor hem, het paard maar ook mensen om hem heen.

Jolliegirl

Berichten: 32975
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:07

Oke, misschien reageer ik wat hardnekkig, maar ook dat is een mening van mij.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:21

Heb het 2e filmpje na een halve minuut maar weer af gezet. Wat wil hij nou met al die klappen bereiken? Volgensmij bouwt dan alleen maar spanning op toch?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:39

Alleen al de manier waarop dat meisje uiteindelijk zelf opstapt. Niemand houd het paard vast, niemand legt haar uit dat het bij een jong paard verstandig is om klein en voorzichtig op te stappen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het in de stalgang gebeurd! Voor het paard is het erg sneu, maar hij brengt ook nog eens dat meisje in gevaar.

saphyra

Berichten: 39
Geregistreerd: 24-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:56

Wat een ellende hier zeg.. Ongeveer 90% hier op bokt kan alleen maar commentaar geven en net doen alsof hun ALLES beter kunnen.. Deze meneer van der schans weet donders goed waar hij mee bezig is... Dit is nou een echte paardenman... Die overigens verstand heeft van paarden.. Wat soms hier op bokt ver te zoeken is... Dit is een van de aantal manieren om een paard goed zadelmak te maken.. Met alle respect, maar ik vindt een paard 'zadel' mak maken via horsemanship of hoe je het ook schrijft 100 keer niks.. mits je paard altijd bitloos en met een boomloos zadel gereden wordt 8)7 (wat ik trouwens ook weinig te maken vind hebben met ECHT RIJDEN/TRAINEN) . Moeten paarden presteren in de sport.. Dan zeg ik... Anton van der schans. ga zo door!! *D

Jolliegirl

Berichten: 32975
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:57

Scheer lekker iedereen over een kam.

Respect is ver te zoeken bij deze man.

Enne pardon? Bitloos en boomloos niet echt rijden?
Geloof dat dr hier een bokker is die over mag naar t M1.... BITLOOS!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:59

saphyra schreef:
Wat een ellende hier zeg.. Ongeveer 90% hier op bokt kan alleen maar commentaar geven en net doen alsof hun ALLES beter kunnen.. Deze meneer van der schans weet donders goed waar hij mee bezig is... Dit is nou een echte paardenman... Die overigens verstand heeft van paarden.. Wat soms hier op bokt ver te zoeken is... Dit is een van de aantal manieren om een paard goed zadelmak te maken.. Met alle respect, maar ik vindt een paard 'zadel' mak maken via horsemanship of hoe je het ook schrijft 100 keer niks.. mits je paard altijd bitloos en met een boomloos zadel gereden wordt 8)7 (wat ik trouwens ook weinig te maken vind hebben met ECHT RIJDEN/TRAINEN) . Moeten paarden presteren in de sport.. Dan zeg ik... Anton van der schans. ga zo door!! *D

Kun jij mij vertellen waarom hij dit zo in stal doet en waarom hij het paard zo blijft tikken met de zweep, porren en knietjes geven? Want daar ben ik oprecht beneuwd naar.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:02

Dus jezelf en anderen in gevaar brengen is professioneel en dat is de enige manier dat een sportpaard ingereden kan worden? Wat nou als het paard op de weg in paniek raakt? Springt door een voorruit heen en er vallen gewonden?
Er zijn mensen die hun paard vlotter en hardhandiger inrijden en daar hoeft niks mis mee te zijn, maar de dingen die ik zie vind ik gewoon onnodig gevaarlijk.

Edit: wat is er nou weer mis met fatsoenlijk horsemanship?
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 20-03-15 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:10

rien10 schreef:
Filmpje net bekeken. Als de gemiddelde Penny dit doet, wordt ze publiekelijk door heel Bokt afgemaakt. Ik zie ongeveer 10 dingen waarvan ik denk: HUH? Meen je dit?
Maar jongens WAT een braaf dier zeg. Jeetje mina.



_/-\o_ levensgevaarlijk wat die man doet....in een stal zadelmak maken?Die spoort niet.

TS heb je een ''normaal'' paard?Is het dan nodig om hem naar zo iemand te brengen?
Misschien dat hij goed is met getraumatiseerde paarden maar een normaal en stabiel paard inrijden kan ook op een normale rustige manier.Hoeft ook niet in een dag...wie dat nu weer verzint???

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:19

Nogmaals: ik heb normale en stabiele paarden en die zijn netjes zadelmak gemaakt door hem. Gewoon in de bak en niet in de stal. En ik zou hem de volgende keer zonder twijfel weer bellen.

saphyra

Berichten: 39
Geregistreerd: 24-03-08

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:32

Heerlijk deze discussies hier op bokt. Ik weet dat Anton sportpaarden zadelmak maakt.. En weinig tot geen koudbloeden/recreatie paarden. Deze sportpaarden op de filmpjes worden op deze manier voorbereid op het echte werk. Ik kom regelmatig bij de grote jongens op stal daar word deze methode ook vaak toegepast. Dit noemen ze het paard overbluffen. Deze sportpaarden staan ook heeeel veeeeel hoger in het bloed als menig paard hier op bokt waardoor deze techniek toegepast moet worden. Verder geen problemen met bitloos etc etc maar ik VINDT dit geen fijne manier om zien.. En VINDT dit meer spelen met je paard.. Ook prima hoor, als je er maar plezier in hebt.. Maar ga dan niet Anton hier zwart maken over de wijze van zadelmak maken. Deze man weet donders goed waar hij mee bezig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:37

saphyra schreef:
Heerlijk deze discussies hier op bokt. Ik weet dat Anton sportpaarden zadelmak maakt.. En weinig tot geen koudbloeden/recreatie paarden. Deze sportpaarden op de filmpjes worden op deze manier voorbereid op het echte werk. Ik kom regelmatig bij de grote jongens op stal daar word deze methode ook vaak toegepast. Dit noemen ze het paard overbluffen. Deze sportpaarden staan ook heeeel veeeeel hoger in het bloed als menig paard hier op bokt waardoor deze techniek toegepast moet worden. Verder geen problemen met bitloos etc etc maar ik VINDT dit geen fijne manier om zien.. En VINDT dit meer spelen met je paard.. Ook prima hoor, als je er maar plezier in hebt.. Maar ga dan niet Anton hier zwart maken over de wijze van zadelmak maken. Deze man weet donders goed waar hij mee bezig is..


Ik weet het niet, maar tussen deze manier en bitloos zadelmak maken zitten nog wel 100erden andere manieren hoor :')
En nogmaals hij wordt hier niet zwart gemaakt, er wordt enkel een mening gegeven.

En nog iets, ik heb ook sportpaarden zadelmak gemaakt die hoog in t bloed stonden, kon ik prima op mijn manier doen hoor. Niks mis mee.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:39

saphyra schreef:
Heerlijk deze discussies hier op bokt. Ik weet dat Anton sportpaarden zadelmak maakt.. En weinig tot geen koudbloeden/recreatie paarden. Deze sportpaarden op de filmpjes worden op deze manier voorbereid op het echte werk. Ik kom regelmatig bij de grote jongens op stal daar word deze methode ook vaak toegepast. Dit noemen ze het paard overbluffen. Deze sportpaarden staan ook heeeel veeeeel hoger in het bloed als menig paard hier op bokt waardoor deze techniek toegepast moet worden. Verder geen problemen met bitloos etc etc maar ik VINDT dit geen fijne manier om zien.. En VINDT dit meer spelen met je paard.. Ook prima hoor, als je er maar plezier in hebt.. Maar ga dan niet Anton hier zwart maken over de wijze van zadelmak maken. Deze man weet donders goed waar hij mee bezig is..



volgens mij zijn er op bokt meer paarden dan alleen koudbloeden on shetland pony's....

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:44

Belangrijk op BOkt is:

De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten.

Een pittige discussie gaan we dus niet uit de weg hier op Bokt. Ik zie dus ook geen reden om op dit moment in te grijpen.

Er worden ervaringen en meningen gevraagd over deze manier van zadelmak maken. De filmpjes die geplaatst zijn die staan openbaar. Dus die mogen m.i. geplaatst worden.
Het is fijn dat voor- en tegenstanders reageren over deze manier van zadelmak maken. Zeker fijn dat mensen die persoonlijke ervaring hebben hier hun ervaring plaatsen, want daar vraagt TS naar.

Gelukkig is het zo dat mensen verschillend mogen denken over zaken. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Zolang de belangrijkste regels voor een discussie niet geschaad wordt mogen discussies op Bokt.

Dus daarom stel ik voor om weer verder ontopic verder te gaan ingaande op de vraag van TS, want volgens mij verloopt de discussie correct.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:47

Volgens mij maakt niemand de man in kwestie zwart. Maar vragen we ons dingen oprecht af: bijvoorbeeld; ziet de man het gevaar niet om zonder cap op een groen paard door een deuropening te draven? Hij zal de eerste niet zijn die helaas door een steigerend dier doodgedrukt wordt. Dat is niet zwartmaken, dat is je afvragen hoe en waarom iemand dat doet. Nou ja, niet hoe natuurlijk, dat zien we op het filmpje. We zijn zelfs lief voor hem :D als in bezorgd.
Zo snap ik bijvoorbeeld juist wel dat hij met een niet voorwaarts denkend dier naar buiten gaat. Ook dat is niet zwartmaken.
Dan snap ik weer niet waarom hij been geeft, en tegelijkertijd aan de teugels trekt en zo twee totaal verschillende signalen tegelijk geeft. Ook dat is niet zwartmaken, dit is constateren en niet snappen van mijn kant.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:07

Ik vraag mij in grote lijnen wel eens af waarom wij paarden zo ontzettend willen beschermen.

We mogen ze moet bekloppen met handen en zweepjes omdat ze vliegen kunnen voelen.
We moeten voorzichtig opstappen en je klein maken. Iemand moet je paard vast houden
Je mag niet in draf door een stalgang.
Ze moeten eerst rustig mogen snuffelen aan het zadel.
Alles moet in kleine fases en minime stapjes.

Is dat echt de werkelijkheid? Zijn het echt allemaal zulke tere zieltjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:09

pol013 schreef:
Ik vraag mij in grote lijnen wel eens af waarom wij paarden zo ontzettend willen beschermen.

We mogen ze moet bekloppen met handen en zweepjes omdat ze vliegen kunnen voelen.
We moeten voorzichtig opstappen en je klein maken. Iemand moet je paard vast houden
Je mag niet in draf door een stalgang.
Ze moeten eerst rustig mogen snuffelen aan het zadel.
Alles moet in kleine fases en minime stapjes.

Is dat echt de werkelijkheid? Zijn het echt allemaal zulke tere zieltjes?


Het gaat mij niet om tere zieltjes, maar om veiligheid. Daarna komt rust en vertrouwen. Ik wil dat het paard de tijd krijgt om te wennen aan wat we met hem willen om stress in verdere fases zo laag mogelijk te houden. En dat doe ik niet omdat het een teer zieltje is, maar omdat ik een paard niet wil overrompelen. Ik wil samenwerken met mijn paard en hem daarbij in zijn waarde laten. En dat hoeft niet met wortelstok gezwaai en geclicker, ik ben heel down to earth en kijk gewoon naar wat het paard aan kan.

Wat is daar mis mee?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:09

Bij jonge paarden stap je nu eenmaal niet te lomp op totdat ze het gewend zijn. Als een klant dan voor de eerste keer op haar paard stapt, heb je imo als prof de verantwoordelijkheid om dit zo veilig mogelijk te laten gebeuren.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:20

Joolien schreef:
pol013 schreef:
Ik vraag mij in grote lijnen wel eens af waarom wij paarden zo ontzettend willen beschermen.

We mogen ze moet bekloppen met handen en zweepjes omdat ze vliegen kunnen voelen.
We moeten voorzichtig opstappen en je klein maken. Iemand moet je paard vast houden
Je mag niet in draf door een stalgang.
Ze moeten eerst rustig mogen snuffelen aan het zadel.
Alles moet in kleine fases en minime stapjes.

Is dat echt de werkelijkheid? Zijn het echt allemaal zulke tere zieltjes?


Het gaat mij niet om tere zieltjes, maar om veiligheid. Daarna komt rust en vertrouwen. Ik wil dat het paard de tijd krijgt om te wennen aan wat we met hem willen om stress in verdere fases zo laag mogelijk te houden. En dat doe ik niet omdat het een teer zieltje is, maar omdat ik een paard niet wil overrompelen. Ik wil samenwerken met mijn paard en hem daarbij in zijn waarde laten. En dat hoeft niet met wortelstok gezwaai en geclicker, ik ben heel down to earth en kijk gewoon naar wat het paard aan kan.

Wat is daar mis mee?


Daar is óók niet perse iets mis mee. Maar ik vraag mij wel altijd af of het persé precies zo moet. Staat alleen de langzame voorzichtige manier garant voor rust, vertrouwen en samenwerken?

Is het vertrouwen van een paard echt zo snel beschadigd?

En hoe die meneer met zijn eigen veiligheid omgaat mag hij van mij zelf weten. Het zal wel vaker goed gaan dan niet want hij ziet er niet al te gebrekkig uit.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:22

Gypsy schreef:
Bij jonge paarden stap je nu eenmaal niet te lomp op totdat ze het gewend zijn. Als een klant dan voor de eerste keer op haar paard stapt, heb je imo als prof de verantwoordelijkheid om dit zo veilig mogelijk te laten gebeuren.


Als je met lomp bedoelt dat je hem een schop tijdens het opstappen geeft ben ik het met je eens. Maar waarom moet dat onzichtbaar en klein? Waarom mag je niet gewoon met een zwiep opstappen? Zeker als je paard de dag er voor al heeft laten zien daar geen rol beroerte van krijgt. Juist als ze wennen aan dit soort dingen zijn ze minder snel van slag.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:38

saphyra schreef:
Heerlijk deze discussies hier op bokt. Ik weet dat Anton sportpaarden zadelmak maakt.. En weinig tot geen koudbloeden/recreatie paarden. Deze sportpaarden op de filmpjes worden op deze manier voorbereid op het echte werk.


Welk 'echt werk' is dat? NK Galopperen in de Stal? Open Drents Kampioenschap Slalom tussen Auto's?

saphyra schreef:
Ik kom regelmatig bij de grote jongens op stal daar word deze methode ook vaak toegepast. Dit noemen ze het paard overbluffen


En dan is de hoop dat de goedwillende amateurs die er later op moeten rijden dat ook kunnen?

saphyra schreef:
Deze sportpaarden staan ook heeeel veeeeel hoger in het bloed als menig paard hier op bokt waardoor deze techniek toegepast moet worden.


MOET worden? Dus het is dit of niks?

saphyra schreef:
Verder geen problemen met bitloos etc etc maar ik VINDT dit geen fijne manier om zien.. En VINDT dit meer spelen met je paard. Ook prima hoor, als je er maar plezier in hebt.. Maar ga dan niet Anton hier zwart maken over de wijze van zadelmak maken. Deze man weet donders goed waar hij mee bezig is..


Volgens mij ligt het kerkhof vol met lefgozers die 'wisten waar ze mee bezig waren'....maar dat is het probleem van meneer.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:40

Maar draven door een stalgang en door een deuropening geeft gewoon een onnodig risico. Kijk, een jong paard springt wel eens weg. Nou ja, jammer dan, in de bak galoppeert hij een sprong of wat en het is weer over. Maar in de gang springt hij dan in een kruiwagen, tegen het plafond op of noem maar wat. Het is niet eens alleen maar gevaarlijk voor het dier, maar ook voor anderen die daar lopen, of de ruiter in kwestie. Teer en tuttig doe ik ook niet met een paard, maar lomp opstappen ook niet. En ook geen onnodige risico's nemen.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:40

Heeft niet alleen maar met respect voor het paard te maken, maar ook voor jezelf.

Voorbeeldje: meneer vond dat paard zich niet aan moest stellen. Knoopte een slof eraan en stapte op. Paard snapt het niet en blijft staan. Paard krijgt een knal met de zweep en staat rechtop. Paard heeft nog geen balans en klapt achterover. Daar lig je dan met al je "lef" en "kunde".

Hebben paarden echt zo'n tere zieltjes? Mwah, sommige misschien. Maar nog vind ik het vreemd dat sommigen dus maar zo respectloos ermee om moeten gaan.
Je hoeft een paard niet bij elke stap aan te moedigen, aaitjes te geven en voor de rest er maar zoveel mogelijk af te blijven. Maar wel vind ik dat je eerlijk tegenover een paard moet zijn.
Je hoeft je niet als een penny te gedragen, maar je hoeft ook niet een paard een schop te geven omdat "hij er maar aan moet wennen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:00

Ik had nog nooit gehoord van deze man en heb even wat filmpjes van hem bekeken omdat ik wel nieuwschierig was.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen op deze manier mijn paard zadelmak te maken, ik vind dat deze man wel heel veel lef heeft door er zo mee weg te rijden alleen begrijp ik het gedeelte in de stal niet zo (als iemand mij dit kan uitleggen heel graag).
Al denk ik wel dat er niks mis is om zo met het paard weg te rijden alsof het niks nieuws is, overbluffen dus, als hij afstapt en klaar is kan het paard er pas over nadenken wat er gebeurd is en zich misschien wel bedenken dat het allemaal zo erg niet was.

Verschilt ook heel erg per paard vind ik welke manier je gebruikt, ben zelf het meest positief vanaf jonge leeftijd in aanraking laten komen met dingen (dus niet inrijden uiteraard) zoals wandelen, naast de fiets, enge dingen, trailer etc, en niet paar jaar in de opfok, uit het land trekken en alles gelijk maar moeten kunnen bij wijze van.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:10

Moderatoropmerking:
Hierbij het vriendelijke verzoek om on topic te blijven. Ervaring en diensten is geen discussie forum. Hier worden enkel ervaringen gedeeld en meningen met betrekking tot de persoon die de dienst of ervaring aan biedt. Dus discussies over o.a "tere zieltjes" horen niet thuis op ED. Daarmee doe ik dus niets af aan het feit dat dit onderwerp elders een interessante discussie zou kunnen opleveren. Hier nogmaals [ED] Regels en richtlijnen [ED] Ervaringen en Diensten . Ik zou het heel jammer vinden als ik berichten alsnog moet gaan verwijderen.