Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12079
Geregistreerd: 03-07-05

Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:17

Mijn pony struikeld heel erg, heb al met mensen geprobeerd, met mijn instructrice en ook al aan de da gevraagd. Zoek dus iemand die mij kan helpen erbij. Meer info via pb.

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:00

Als je paard veel struikelt denk ik toch aan een kreupelheidsonderzoek...problemen in de onderste delen van het voorbeen zijn vaak een reden van struikelen. dan denk ik aan overhoef,hoefkatrol en sesambeentjes, zoek hier maar een paar topics over op..

B10

Berichten: 678
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:33

Als je uitsluitsel hebt van de da en dit blijkt positief kun je veel balkjes gaan lopen.. Weet niet hoe oud jouw pony is?

Frisko
Berichten: 290
Geregistreerd: 14-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:35

Even laten nakijken door een hoefsmid ?

quinoa
Berichten: 766
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:07

Het kan ook heel goed van een niet goed passend zadel komen. Had hetzelfde met mijn paardje.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:06

Heb je misschien een recente foto van het paard? Is het dier mager f juist wat aan de volle kant? Als het het achterbeen om wat voor reden dan ook niet voldoende kan onderbrengen dan gaat het struikelen aan de voorkant. Om het te helpen kan je werken met beslag wat wat meer opzet heeft maar je moet wel kijken naar de oorzaak.

fjordjes

Berichten: 12079
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:42

Ik heb alles al uitgesloten via de dierenarts, qua gezondheid is er niks aan de hand. Ook aan de hoefsmid gevraagd of er dan beslag nodig is, dit voorkomt het struikelen niet zegt hij. Hij word wel korter bekapt en daardoor is het wel iets minder maar nog niet optimaal. Het is eigenlijk begonnen sinds ik naar een andere stal gegaan ben waar ze een andere bakbodem (vermoedelijk de oorzaak) hebben, welke weet ik niet maar met een soort kunstof grassprietjes erdoor heen. Balkjes lopen is geen optie aangezien hij een trauma daaraan heeft. Het is een fjord die niet te dik is, hij mag niet dikker worden. Ook past het zadel, dit is geheel nagekeken door een zadelmaker. Heb een nieuw zadel die ik heb sinds januari/februari 2010.

Door dit probleem ben ik al 2x in de galop er af gevallen en daardoor durf ik niet zo goed meer te galopperen. Hierdoor vind ik het rijden minder leuk geworden, iets wat ik erg jammer vind want ik rij wel graag. Van de winter is dit nog goed gegaan omdat de bakbodem hard en bevroren was en daardoor ging de galop wel goed.
Vandaar dat ik echt gerichte hulp zoek waardoor dit op een of andere manier te trainen is.

Edit: hij is 14 jaar

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:17

als je paard zo struikeld dat hij zo uit balans is dat jij eraf valt vind ik ronduit gevaarlijk! ik zou echt aan [dan maar ]een andere dierenarts vragen om de voorbenen te onderzoeken..
Ook zou ik hulp zoeken met rijden om je paard meer in horizontaal evenwicht te leren lopen,ik vermoed dat ie nu flink te veel op de voorhand hangt.

pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:26

Wellicht helpt een massage door een happy athlete masseuse. Heb al verschillende paarden gezien die na een massage via de jack meagher methode niet meer struikelden. Kan namelijk een spierprobleem zijn.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:40

Ik zou hem eens op de rontgen foto laten zetten,beide voorbenen.
Mijn paard deed dit ook, hij bleek lage overhoef te hebben,dit verklaarde toen waarom hij struikelde.
Dus nogmaals eens met je DA bellen.. Evt een buigproef laten doen?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:50

Struikeld je paard ook als ie aan de longe loopt?

Sjolvir

Berichten: 25315
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:55

Hoi Fjordjes.

Gezien het gevaar van het extreme struikelen van jouw paard zou ik hem zeker nog een keer op een kliniek na laten kijken.
Incl. eventuele foto's (weet niet of dat al gedaan is)

Ook in andere bakbodem zou je paard niet zo mogen struikelen.
Tevens proberen als het geen medisch probleem is, om je paard met hulp van goede instr. achter sterker te krijgen en meer van de voorhand af.

Echter zou hem toch eerst nog een keer binnenste buiten laten keren. Vind dit verdacht voor medisch probleem.

fjordjes

Berichten: 12079
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Iemand die mij kan helpen met mijn probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 14:49

Inmiddels heb ik hulp gevonden en sluit daarom dit topic, iedereen bedankt!