GZ Lusitano dekhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:22

Romina heeft zeker goeie dieren staan!
En Veiga's zijn prachtige dieren om te zien, maar met wat meer temperament als bijv. Andrade's, maar cker zeer werkwillige dieren

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:54

Ik heb ook een mailtje gestuur naar Romino omdat ik toch wel heel benieuwd was naar de hengsten Fuego en Quiosque. Alleen vraag ik me af of Quiosque nou een Lusitano of Andalusier is.

Van mij hoeft het veulen niet zo heel veel temprament te hebben omdat de moeder al een race-monster is :+ . De rede waarom ik een Lusitano of Andalusier wil is omdat ze barok zijn en mijn merrie ook. En cremello of perlino vind ik gewoon geweldig. Natuurlijk denk ik er wel goed overna en kies de juiste hengst, daarom ook dit topic om zo verschilende hengsten te zoeken en hun eigenaren. Maar andere kleuren als Cremello of Perlino hoeft niet. :+

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:11

Romina heeft alleen Lusitano's geen andalusiers. Dus Quiosque is gewoon een Luso

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:12

Waarom twijfel je eraan of Quiosque een PSL of PRE is?
Quiosque is 100% PSL

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:55

Ymediem schreef:
okee, misschien laat ik dat dan wel doen. kan dat gewoon bij de Da?? Maar is het niet zo dat de hengsta ltijd de kleur doorgeeft??


Nee dat is zeker niet zo dat de hengst de kleur doorgeeft. Het kan maar zo zijn dat er een zwart veulen uit komt rollen. Ik weet niet precies hoe het zit met kleur vererving. Ik verdiep me er steeds in, maar ik blijf het nog steeds moeilijk vinden. Hier op bokt heb je een uitleg staan over kleur vererving: http://www.bokt.nl/wiki/Kleur

Ik heb mijn paard laten testen bij Van Hearingen Laboratorium in Wageningen. Op hun website staat ook wat uitleg over het vererven van kleuren. http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.php

Het is misschien de moeite waard om haar te laten testen. Iemand als Romina kan ook voor je berekenen hoeveel kans op een bepaalde kleur je hebt als je dekt met een van haar hengsten als je weet welke kleur jouw merrie draagt. Als de kans toch groot is op een zwart veulen dan wordt je zoektocht naar een dekhengst ook anders.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:13

ach, ik kan het altijd vragen maarja... Ik weet niet of het een zwartje wordt of dan anders maar dat zien we dan wel. Als het dan maar gezond is

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:13

ik vind het alleen jammer dat ik nog geen ebricht heb gehad van Romina:PMaarja gewoon afwachten;)

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:22

Ymediem schreef:
ik vind het alleen jammer dat ik nog geen ebricht heb gehad van Romina:PMaarja gewoon afwachten;)
Die zit met paarden in Frankrijk voor een keuring, vandaar.. ;)

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:20

Ik ben mijzelf ook in het ras aan het oriƫnteren, omdat ik in de toekomst een Lusitano wil kopen..Maar Romina kan je heel veel vertellen over de Lusitano, genetica enz.
Ik wil in de toekomst zelf ook contact op gaan nemen met haar ;-)

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:08

Gaaf!! Lusitano's zijn mooie paarden. Ik wil er dan 1 dus kruizen met me Fries omdat ik toch meer Fries x anda zien dan fries x lusi :P maar ik wacht zeker op antwoord van haar :D

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:11


Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:49

Luanova@: Ik vind Lua echt een heel mooi paard!! Ook die kleur, Van licht nara donker. Geweldig!

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:07

Ymediem schreef:
Luanova@: Ik vind Lua echt een heel mooi paard!! Ook die kleur, Van licht nara donker. Geweldig!

Ik durf te wedden dat het gewoon een schimmel is. Kijk maar naar 't "brilletje" wat een van de eerste tekenen is.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 13:19

okee, ach het is altijd afwachten. Is wildkleur eigenlijk hetzelfde als Grullo (Black Dun)???

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:45

Jessix schreef:
Ymediem schreef:
Luanova@: Ik vind Lua echt een heel mooi paard!! Ook die kleur, Van licht nara donker. Geweldig!

Ik durf te wedden dat het gewoon een schimmel is. Kijk maar naar 't "brilletje" wat een van de eerste tekenen is.

:j
Daar ging dit topic ook over, ik verwacht het zelf ook, alleen kleurt ie wel heel laat.
Zijn halfbroertje Fiddah heeft een schimmelvader, en is pikzwart geboren, maar ik durf te wedden dat ie eerder schimmel is dan zijn grote broer.
(het brilletje van Lua is trouwens intussen ook al een flinke bril geworden :D )

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:40

Moderatoropmerking:
Off-topic verwijderd. SVP alleen bij serieuze interesse reageren op EA :) Andere reacties zijn niet toegestaan. EA is geen discussie-forum.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:13

maar is wildkleur nou hetzelfde als dun??

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:18

Ja.. Engelse benaming.
Wildkleur is dus ook anders als valk kleur (buckskin)

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 13:59

okee dankje. Vanwegedie kleurtesting enzo die site heb ik gehad daarom. Akls ik die kleurtest doe dan krijg ik 100% grullo. Uit zwart en dun dan. maar ik weet helaas de site niet meer...

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:26

Ymediem schreef:
okee dankje. Vanwegedie kleurtesting enzo die site heb ik gehad daarom. Akls ik die kleurtest doe dan krijg ik 100% grullo. Uit zwart en dun dan. maar ik weet helaas de site niet meer...


Hoe kom je daar nu bij? Alleen een DNA test kan uitsluitsel geven over de kleuren die een veulen mogelijk kan krijgen. Wat je nu schrijft over zwart x dun = 100% grullo is 100% onzin!

Laat je paard gewoon testen dan weet je pas welke kleur zijn draagt en vererft. En dan moet je hetzelfde ook nog van de toekomstige hengst weten. En geloof mij maar, dat is niet zichtbaar aan de buitenkant. Je hebt DNA nodig voor dit onderzoek.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 14:22

Dat snap ik ook wel. Het was ook maar een website waarop ik die test heb gedaan. Trouwens, je krijgt altijd een andere kleur maakt iet uit wat de DNA misschien wel zegt. Ikzelf vond het ook gek onmdat zwart en dun vrij dicht bij elkaar ligge maar ik zeg ook niet dat ik vertrouw op de website.

Bovendien lijkt het mij gewoon leuk om een Cremello, Perlino of Wildkleur op mijn zwartje te zetten. Het maakt mij dan helemaal niet uit wat de kleur van het toekomstige veulen gaat worden. Ik ga dit ook niet met een kleurenest van internet berkenen omdat dat meestal toch anders wordt. Ik ga ook geen DNA test doen want dat vind ik zonde van het geld. Ik vind het juist spannend om te zien wat eruit gaat komen en daar hoef ik geen testen voor te doen. Maar toch bedankt.

Noctua

Berichten: 332
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Haarlem

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:29

Hoi Michelle,

Zoek je echt alleen die drie specifieke kleuren of mogen het ook andere zijn? Ik kwam per toeval namelijk vandaag op markplaats een paar advertenties tegen van Lusitano dekhengsten :P

http://verkopers.marktplaats.nl/648698

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:04

Ymediem schreef:
Dat snap ik ook wel. Het was ook maar een website waarop ik die test heb gedaan. Trouwens, je krijgt altijd een andere kleur maakt iet uit wat de DNA misschien wel zegt. Ikzelf vond het ook gek onmdat zwart en dun vrij dicht bij elkaar ligge maar ik zeg ook niet dat ik vertrouw op de website.

Bovendien lijkt het mij gewoon leuk om een Cremello, Perlino of Wildkleur op mijn zwartje te zetten. Het maakt mij dan helemaal niet uit wat de kleur van het toekomstige veulen gaat worden. Ik ga dit ook niet met een kleurenest van internet berkenen omdat dat meestal toch anders wordt. Ik ga ook geen DNA test doen want dat vind ik zonde van het geld. Ik vind het juist spannend om te zien wat eruit gaat komen en daar hoef ik geen testen voor te doen. Maar toch bedankt.


Ik geloof echt dat je het hele kleuren gebeuren niet begrijpt. Websites op internet kunnen niets voor je berekenen, omdat je zelf geen gegevens hebt. Daarvoor heb je namelijk een dna test nodig. De kleur die zichtbaar is bij een paard hoeft namelijk nog niet de kleur zijn die door wordt gegeven! Zo kan ik je een schimmel hengst aanwijzen die wel kleur vererft. En zo kan jouw zwarte paard wel een vos vererven..

Maar goed aangezien het je toch niet uitmaakt.. Weet wel wat je in de regel meer geld voor een dekking betaald voor een kleur die je waarschijnlijk nooit terug ziet, maar dat vindt je misschien niet zonde van het geld.

Heb je nog wat gehoord van Romina?

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 16:50

Nee ik heb niks van Romina gehoord.

Toch wel bedankt voor je uitleg,m ik hoop dat mijn berichtje niet al te bot overkwam in ieder geval... :o
fokken met andere kleuren is altijd maar afwachten. Ik vind het persoonlijk leuk om een fries te kruisen met lusitano of tinker (ik weet wel 2 verschillen :P ) en natuurlijk moet het ook wel gaan i.v.m inteelt enzo...

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: GZ Lusitano dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:43

Ik heb een perlino lusitano maar die is pas anderhalf, gekocht bij romina. Hij is van de hengst vento.