Equiday: ijzers en bitten verboden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:37

Sorry, maar grondwerk is écht meer dan de basisopvoeding van een veulen. Jammer dat je het op deze manier ziet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:45

Hoeft niet, maar het meerendeel komt niet verder dan dat.

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:10

callippo schreef:
Voor de demo's hebben we wél sterk de voorkeur voor bitloos, om te laten zien dat dit kan (in alle disciplines) en om nog meer redenen, al eerder genoemd.

Nog zoiets. De hele wereld weet al eeuwen dat je bitloos kan rijden en het wordt al sinds mensenheugenis gedaan. Er is nu echter een groep met commerciele belangen die het alsmaar naar voren wil drukken.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:14

Nies_ schreef:
Hoeft niet, maar het meerendeel komt niet verder dan dat.

Dat is wat anders.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:38

genja schreef:
Vindt het Een raar iets juist zo evenement zou ook moeten willen overbrengen dat je moet kijken wat voor jou paard persoonlijk de beste keus is.

Dus niet uit principe maar kiezen voor bitloos/ijzerloos en niet uit principe wel bit en
Ijzers. Maar wat het beste bij jou paard past.
Soms is dit met bit en zonder ijzers. Soms met ijzers zinder bit. Soms zonder bit en ijzers en soms met bit en ijzers.

Geen een paard is gelijk tenslotte.


Ik sluit mij hier helemaal bij aan.

Even mijn eigen paarden als voorbeld.

Mijn draver is chronische bevangen, hiervoor staat hij op speciale ijzers die niet tegen zijn zool aan komen en dankzij dit ijzer kan hij pijnvrij rondlopen. We hebben het zonder ijzer geprobeerd, dat ging een halfjaar goed, toen stond meneer bevangen en zijn we een jaar bezig geweest zijn hoefen weer goed op de rit te krijgen. ( nee, hij is niet een jaar lang bevangen geweest)
Daarnaast hebben we ook bitloos geprobeerd, maar hij heeft een bult op zijn neus na deze flink gestoten te hebben. Bitloos doet hem dus zeer en hij geeft heel duidelijk aan door met zijn hoofd te slaan en eraan te trekken en hangen dat hij het echt niet relexed vind. We rijden hem dus op een bit en dat gaat prima!! Terwijl we met wen touwhalster zonder druk ook prima naar het bos kunnen op zit en halsdruk overigens,maar dressuur word wat lastig zonder lichte druk.

Mijn andere paard is een shire, doet het prima zonder ijzers, hoefen slijten natuurlijk af, brokken weinig zolang de smid optijd erbij komt, dikke prima zo!
Bit erin vind ze verschrikkelijk, mega gevoelig mondje, ze is met bit beleerd maar bitloos is ze gewoon veel ontspannender in haar hele houding. Dus haar rijden we meestal bitloos.

2 totaal verschillende paarden van 1 eigenaar. Je moet naar je paard luisteren en samen zoeken naar een manier die voor beide werkt. En niet je zin doordrukken omdat je zelf iets vind.

Je paard heeft ook een mening, hij kan alleen niet praten..

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:14

Ook bedacht dat Equiday zelf mag beslissen wat hun visie is en voorwaarden zijn?
Het zal niet iedereen aanspreken, en dat hoeft ook niet.

Snap niet dat iedereen het evenement nu ineens als verkeerd gaat zien.
Vind je het niet interessant, ga je gewoon niet heen. Hoef je hier geen betoog te houden :-)
Schijnbaar maakt probit- en ijzerloos nog veel los en zijn er veel (voor)oordelen.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:21

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat de Equiday-organisatie zelf mag bepalen wat hun voorwaarden zijn. Ik had alleen in dit topic begrepen dat die voorwaarden niet duidelijk aan de deelnemers waren gecommuniceerd, waardoor er minstens 1 onaangenaam verrast was.

Ik vind het top dat de Equiday dames (volgens mij zijn ze ooit met zijn tweeën begonnen) al jaren in staat zijn om zo'n succesvol evenement neer te zetten.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:22

Vind het erg leuk om heen te gaan, mijn dochter ook.
En vind een ander zijn kijk erop ook wel interessant.

We rijden zelf met bit(buiten) en Bitloos in de bak, .wel boomloos Maar ach ieder zijn ding.

Ik hoop een leuke winterjas te scoren!

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:25

Maflinger_S schreef:
Ik ben het helemaal eens met de stelling dat de Equiday-organisatie zelf mag bepalen wat hun voorwaarden zijn. Ik had alleen in dit topic begrepen dat die voorwaarden niet duidelijk aan de deelnemers waren gecommuniceerd, waardoor er minstens 1 onaangenaam verrast was.

Ik vind het top dat de Equiday dames (volgens mij zijn ze ooit met zijn tweeën begonnen) al jaren in staat zijn om zo'n succesvol evenement neer te zetten.



Als je goed gelezen hebt dan had je gezien dat Evelien al gemeld heeft dat de info van TS niet klopt. Daarnaast vind ik het wonderlijk om te lezen dat dan gelijk het hele evenement dan maar afgebrand moet worden, en als mensen dan toch bezig zijn ook gelijk maar even de hele NH beweging :? Leven en laten leven, ieder zijn ding. Ik vind het altijd super gezellig, ik zie het altijd als een reünie met leuke en gezellige mensen :+:

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:35

Wow, je quote mijn positieve post over Equiday om vervolgens eens uit te halen naar alle posters die iets negatiefs vinden over Equiday in het bijzonder en NH in het algemeen.

Ik zal eerlijk toegeven: ik ben een opportunist waar het mijn paard betreft. Ik kijk en luister goed naar haar en haar behoeften en aan de hand daarvan neem ik beslissingen voor haar waarvan ik denk dat ze goed zijn voor haar. Of dat aan de hand van opgedane kennis uit de traditionele hoek of uit de NH-hoek of uit welke hoek dan ook is, zal mij worst wezen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:36

Volgende jaar zijn alleen nog maar paarden welkom die niet geënt zijn :7

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:38

Maflinger_S schreef:
Wow, je quote mijn positieve post over Equiday om vervolgens eens uit te halen naar alle posters die iets negatiefs vinden over Equiday in het bijzonder en NH in het algemeen.

Ik zal eerlijk toegeven: ik ben een opportunist waar het mijn paard betreft. Ik kijk en luister goed naar haar en haar behoeften en aan de hand daarvan neem ik beslissingen voor haar waarvan ik denk dat ze goed zijn voor haar. Of dat aan de hand van opgedane kennis uit de traditionele hoek of uit de NH-hoek of uit welke hoek dan ook is, zal mij worst wezen.



Sorry zit op telefoon, ik wilde alleen het eerste stuk quoten, waar het ging over het vermeende gebrek aan communicatie, mijn fout.

@blussem, dat dus... als het je niet trekt, prima maar laat een ander ook in zijn waarde

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:39

Ik heb nog eens zitten herkouwen op dit topic.
Eigenlijk is het -zoals anderen ook zeggen- logisch dat er meer paarden zonder bit en ijzers onder de voeten welkom zijn dan met.
Zoals iemand ook al terecht opmerkte "op een vega eet festival ga je geen broodje hamburger serveren".

Dat maakt nog niet dat ik het eens ben met de bitloosijzerloosdekenloos brigade, maar de insteek van het evenement snap ik wel.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:42

Benfan schreef:
Eigenlijk zijn ze dus net zo stijfkoppig als de wedstrijdwereld op het moment. Het diet er niet toe wat voor jou paard het beste is, maar of jij jou zin kan doordrijven. Dit soort zaken zorgen er dus voor dat veranderingen in de welzijn langsaam zullen veranderen


eh, ik rij ijzerloos op wedstrijd en aangezien wij pas L1 zijn zou ik ook bitloos kunnen rijden.

Ik vind het een extreem standpunt. Dat kán een keuze zijn. Moeten ze zelf weten. Wellicht maakt het het 'merk' sterker.
Maar ik zou als bezoeker ook echt passen voor een evenement wat zulke keuze maakt. Voor mij hebben beide zaken geen direct verband met welzijn.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:48

callippo schreef:
Als je zo'n topic opent, zorg dan wel dat de informatie klopt.

EquiDay is pro-bitloos, niet anti-bit. Idem voor ijzers.

We willen een leerzaam evenement neerzetten, waar iedereen die zoekend is naar nieuwe kennis zich thuis voelt.
Onze bezoekers bevinden zich op heel verschillende plaatsen op de weg naar paardvriendelijker trainen.

We zien dat de vorm ook belangrijk is voor het kunnen en willen zien van de inhoud. Een demo met bit, wordt door een groep bitloze ruiters om de vorm afgekeurd, terwijl de inhoud zó waardevol is. Dat vinden wij heel jammer (zeker omdat we vinden dat bitloos niet automatisch goed&paardvriendelijk betekent, maar dat daar veel meer bij komt kijken).

Afgelopen najaar was bitloos en ijzerloos een harde eis (voor ons een experiment, maar niet uit ijzeren principes ;-)), dit voorjaar niet, ook niet geweest en op het laatst weer gewijzigd ofzo. We hebben wel sterk de voorkeur voor bitloos en zien daarom de demo's graag zoveel mogelijk bitloos. Ook om te laten zien "dat het kan".

Weetje, als we vooraf melden dat het ijzerloos is, wordt er geklaagd wanneer er ergens bitten in een stand liggen. Dus dat doen we ook niet meer. We laten het op EquiDay wel zien, dat er een heel brede mix aan mogelijkheden is, waar ieder zijn eigen keuze in mag maken.


Durf te twijfelen en do it for the horse!


Ik ben afgelopen najaar geweest en ik schrok van de "paardvriendelijke" manier van sommige demo's. Absoluut dieptepunt was het paard dat met een zweep/aanwijsstok op de kop werd geslagen en waar niet op gereageerd werd door de organisatie :n . Een ander tenenkrommend iets vond ik de enorme druk op de neuzen bij sommige bitloze combinaties. Voor mij persoonlijk is de interesse weg als ik iemand aan de "teugels hangt". Bij spanning en ontploffende paarden heb ik daar begrip voor, maar bij een demonstratie met een braaf paard ga ik me aan de druk op de neus irriteren, net als een onregelmatig paard die het nog zo leuk vindt om aan een demo mee te doen..... (woorden van degene die de clinic gaf)


Op het gebied van paarden welzijn is er mijns inzien dus nog wel e.e.a. te verbeteren.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:34

Blussem schreef:
Volgende jaar zijn alleen nog maar paarden welkom die niet geënt zijn :7

Maar wel met aluminium hoedje dan op uiteraard!

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:47

DatBenIkNou schreef:
Blussem schreef:
Volgende jaar zijn alleen nog maar paarden welkom die niet geënt zijn :7

Maar wel met aluminium hoedje dan op uiteraard!

Een vergiet is eventueel ook toegestaan als optoming.

gr_roos, het is toch van een treurnis?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:21

Je moet op een dressuur of springwedstrijd toch ook niet verschijnen met een kreupel paard of een paard dat niet gezond is?
Dit is zo'n beetje hetzelfde. Als de visie is dat elk gezond paard zonder ijzers kan lopen, dan heb je eigenlijk een 'ziek' paard wanneer dit niet kan.
Met een paard dat niet 100% gezond is of niet rad loopt, heb je niets in een demo te zoeken.
Wanneer je paard op ijzers staat omwille van je eigen overtuiging en niet uit 'medische noodzaak', dan zal je visie ook afwijken van die van Equiday. Dus dan heb je er ook al niets te zoeken in een demo.
Dus ik snap wel waarom ze vragen ijzerloos te komen...

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:30

Ik vind het allemaal wel heel kortzichtig! En niet nadenken voor het welzijn en/of trainingsmethode van het dier

Een van mijn haflingers staat op ijzers. Sterker nog, zonder ijzers heeft hij altijd last van zijn voeten & loopt dan op eieren de hele dag. Moet ik dat dan maar goed vinden om dat trien de bomenknuffelaar het zielig vindt die hoefijzers?
En daarnaast in het wedstrijdseizoen, outdoor loopt hij ook rondom om ijzers. Ik zal even een uitgestrekte draf/galop in een 20x60 baan doen en hij glijd op zijn snufferd, nou echt niet!

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:46

Dames, misschien is het handig als de openingspost veranderd wordt, want er is nu al meerdere keren aangegeven dat het niet klopt

Benzz
Berichten: 2895
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:50

superpony schreef:
Zelfde als het vooroordeel dat mensen uit onkunde maar bitloos gaan rijden en aanleuning niet mogelijk is.......Dan heb je het hele paard nog niet begrepen.


Maar vanuit Kunde heb ik nog nooit iemand zien kiezen voor bitloos........Ok een hackamore, maar das zo retescherp ding.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:34

Mijn beide paarden hebben een bit, dekens, de ene heeft een zadel met boom en heeft ook nog een poos op ijzers gestaan, en ik heb me altijd prima vermaakt op Equiday :+ . Nooit het gevoel gehad dat er een hetze is tegen alles wat met ijzers te maken heeft, voor mij is het juist een evenement om de dingen die bij mij passen eruit te pakken, keuze genoeg. En de laatste jaren is ook juist de toegenomen aandacht voor biomechanica en lichamelijk correct trainen fijn. En sommige demo's sla ik dus juist ook over omdat ik van tevoren al weet of ter plekke zie dat het niet bij mij past.

Ik vind het dan ook heel knap dat mensen hun mening baseren op een post waarvan ondertussen al blijkt dat die info niet klopt of niet goed begrepen is. Het gaat daar helemaal niet om de ijzerloos discussie, het gaat om kijken naar je paard, en naar paard en mens die samen plezier hebben. Waarbij ik overigens ook wel ruiters in de demo heb gezien die ook hoger in de sport rijden.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:50

Dressage_Haf schreef:
Ik vind het allemaal wel heel kortzichtig! En niet nadenken voor het welzijn en/of trainingsmethode van het dier

Een van mijn haflingers staat op ijzers. Sterker nog, zonder ijzers heeft hij altijd last van zijn voeten & loopt dan op eieren de hele dag. Moet ik dat dan maar goed vinden om dat trien de bomenknuffelaar het zielig vindt die hoefijzers?
En daarnaast in het wedstrijdseizoen, outdoor loopt hij ook rondom om ijzers. Ik zal even een uitgestrekte draf/galop in een 20x60 baan doen en hij glijd op zijn snufferd, nou echt niet!


Over kortzichtig gesproken :')

Iemand die een andere mening heeft omtrent ijzers Trien de boomknuffelaar noemen is natuurlijk verre van kortzichtig... :+

Grappig is ook dat aan de ene kant mensen proberen re zeggen dat een pro bit -en ijzerloos evenement niet hoeft want dat is helemaal niet speciaal terwijl het tegelijkertijd vooroordelen en wijzende vingers regent.
Dan snap je wel waarom mensen naar een evenement willen met gelijkgestemden.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:57

Ik vermoed dat Pat Parelli best op Equiday mag verschijnen met bit en ijzers! :D En zo zijn er daar meerdere aanwezig die dat voor hun paarden gebruiken.

Wat de demo’s betreft, de bezoekers van Equiday zien graag bitloos. Zelf vindt ik het al jaren niet meer vernieuwend en ook niet echt meer inspirerend. Ik heb het allemaal al en beetje gezien. Maar gezien de grote opkomst elke keer is het gewoon een succes en vinden mensen het leuk. Prima toch?! Voor mij is het leuk shoppen, lekker lunchen en bijkletsen met bekenden. Af en toe een demo meepakken en zo toch altijd wel een leuke dag.

Er zijn genoeg evenementen waar ik niets aan vind, maar daar kom ik dan ook niet. :)

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:24

Ik wist dat er een evenement was dat equiday heet.

Ik wist niet dat die vooral in de NH hoek zaten.


Als ijzers en bitten inderdaad verboden zijn (en dat is nu dus niet, vorige editie wel)

Dan is dat voor mij echt een afknapper en een reden om níét te gaan.


Ik heb niets tegen NH in de vorm zoals ik er ooit mee in aanraking kwam. De mensen die van zichzelf zo natuurlijk om kunnen gaan met paarden, dat het er uitziet als een dans zonder druk.
Mensen zonder vooroordelen, die kijken en beslissen per paard.


De huidige strekking van NH in Nederland staat me tegen.
Dat wat goed is voor de meeste paarden lijkt in ijzeren regels gegoten.
Boomloos, ijzerloos, bitloos, dekenloos en 24/7 is het geworden.
Níet meer de ruimte om naar het individu te kijken, en te kiezen wat past.
Nee, als je niet aan die ijzeren norm voldoet, dan ben je per definitie geen goede NH-er meer, lijkt het wel...

En daarmee past het dus totaal níét meer bij mijn beeld van NH.




Ik ben breed geïnteresseerd, open minder ten opzichte van alles in de paardenwereld. Ken en beoefen veel disciplines (op basisniveau) en vind het leuk om bij te leren.


Maar daar waar een evenement dogmatisch gaat zijn, nee, daar haak ik af...


Om de openingspost dus kort te beantwoorden, het zou voor mij een reden kunnen zijn om níét te gaan.