Equiday: ijzers en bitten verboden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:07

Runa schreef:
Aan de andere kant... Wat mij betreft is een écht paardvriendelijk evenement een evenement zonder paard. Scheelt voor die dieren een hoop stress.


Eens.
Overigens is de dressuur niet de enige sport waar bitten, ijzers en sporen gebruikt worden...vlak de westernsport ook niet uit...

Citaat:
Wat mij betreft laten we alle paarden vrij op de toendra, maar dat terzijde.

Lees 'toendra' als PP, dan hebben een aantal paarden al een prima Zwitserleven-leven. ;)
De nederlandsche nep'toendra' is ook niet zo'n beste gezien de ellende op de OVP...

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:25

Lieve mensen, als het idee van bit- en ijzerloos je niet aanspreekt hoef je niet naar Equiday!
Je hebt een keuze, he!

Dat ze pro-bitloos en pro-ijzerloos zijn is hun goed recht en kracht. Anders dan de reacties in dit topic doet geloven zijn er een hoop mensen die het concept aanspreekt.

Zoals eerder zei op een vega-festival ga je geen broodje ham eten of verkopen. Vind je het belachelijk en ongezond dat mensen geen vlees eten? Ga je niet heen!
Ben je geïnteresseerd in vega-eten, maar eet je misschien wel vlees, ga je heen en pas je je op die dag aan door geen vlees te eten.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:32

poes schreef:
Maar de wedstrijdsport heeft toch ook tunnelvisie? Daar moet je met stang en trens of bit en sporen vanaf bepaalde klasse. Gaan jullie daar dan ook pertinent niet heen?

Als ik me inschrijf voor een wedstrijd krijg ik niet een mailtje dat het de bedoeling is dat mijn paard ijzers heeft, terwijl dat in de reglementen nergens staat aangegeven.

hwn
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:36

Vind ik nogal logisch dat ze als uithangbord enkel hetgeen willen tonen waar ze voor staan, ook al is dit voor niet iedereen haalbaar/vanzelfsprekend. Je laat bij de opening van een islamitisch restaurant toch ook geen topchef een demo geven met varkensvlees? De organisator bepaalt zelf de voorwaarden, en het juiste publiek vindt zijn weg wel er naartoe. De anti's krijg je er toch niet heen, met of zonder bit of ijzers.

Ik sta als pensionhoudster ook voor ijzerloos, geen scherpe bitten, geen sporen of hulpteugels... Te zwart-wit? Voor sommigen wel, maar dan gaan die maar op een ander met hun paard.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:42

Nies_ schreef:
poes schreef:
Maar de wedstrijdsport heeft toch ook tunnelvisie? Daar moet je met stang en trens of bit en sporen vanaf bepaalde klasse. Gaan jullie daar dan ook pertinent niet heen?

Als ik me inschrijf voor een wedstrijd krijg ik niet een mailtje dat het de bedoeling is dat mijn paard ijzers heeft, terwijl dat in de reglementen nergens staat aangegeven.


Maar wel met bit. Ging om beide hier.

Punz

Berichten: 8587
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:48

Tot en met de M2 mag je Bitloos starten.
En als dat bevalt kan ik me niet voorstellen dat ze daarna eea niet ook gaan verruimen naar het Z of verder.

Ijzers hoeven idd niet ( mijn pony is ijzerloos gestart tussen de paarden, heeft nu de punten voor het ZZ licht.. .EN staat sinds kort om ijzers, niet voor de sport, maar omdat zijn voeten nu hij 24/7 buiten staat, met royale verharde schuilgelegenheid, zijn altijd goede voeten nu toch te veel slijten, en dit ook na gewenning niet beter werd... dus er echt geen andere optie was dan ijzers ( en nee.. 24/7 hoefschoenen was ivm schuurplekjes GEEN optie..)

Je ziet:
Letterlijk en figuurlijk geen hokjes hier..

Maar Equiday sla ik toch maar over...... Dat je zo veel mogelijk geen bitten wil ( maar misschien dan ook kritisch kijken naar kaptoom gebruik) kan ik nog inkomen..

Maar ijzers vind ik persoonlijk dus echt een ander verhaal.


En verder

Verder...

Laten vooral niet vergeten:
Zodra we uberhaupt iets met een paard gaan DOEN.. of het nu rijden, lange teugelen, bosritjes op touwhalster, "vrijheids"dressuur ( opzettelijk tussen aanhalingstekens)... is er van natuurlijk al geen sprake meer. ... en gaat het er toch om dat we het paard iets laten doen wat WIJ willen dat het doet..

Geen enkel probleem wat mij betreft ( want laten we wel wezen: zonder dat had niemand meer belangstelling voor het wezen paard en was het al snel een dierentuin dier geworden)... maar áls je dat dan doet
Doe het dan zo correct en respectvol mogelijk... en durf vooral ook niet te vergeten dat de meeste problemen echt niet komen door wel of geen bit... maar veel meer door wel of geen deskundigheid, wel of geen talent, wel of geen (ruiter)gevoel..... Dáár gaat het namelijk meestal fout vrees ik...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:53

Klopt hoor :j Ik heb mijn merrie destijds ook op ijzers moeten zetten, kwamen er toen niet uit. Denk dat ik dat nu ook wel anders zou aangepakt hebben, maar je leert altijd bij...

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:03

Runa schreef:
Aan de ene kant vind ik het wel cool dat je zo kunt laten zien dat ijzerloos ook heel goed kan zodat hopelijk mensen die nodeloos met ijzer rijden misschien toch geïnspireerd raken om het eens op een andere manier te proberen. Want zoals iemand anders al als voorbeeld noemen dat er paarden met ijzers rond lopen die geen ijzers hoeven, denk ik dat er ook ontzettend veel paarden rondlopen met een bit terwijl dat helemaal niet hoeft of past voor dat paard.

Aan de andere kant... Wat mij betreft is een écht paardvriendelijk evenement een evenement zonder paard. Scheelt voor die dieren een hoop stress.

Maar kun je ook uitleggen waarom het jou iets kan schelen of iemand anders met of zonder ijzers rijdt? Niemand rijdt nodeloos met ijzers, want dat is gewoon zonde van je geld. Het is dus helemaal niet zo cool om te laten zien dat het zonder kan, want het is namelijk doodnormaal. En eeriijk gezegd kan ik geen goede reden bedenken waarom ik mijn paard zonder bit zou willen rijden.

Bitloos mag tot en met M2. Spoorloos mag nationaal tot en met GP. Stang en trens zijn pas internationaal verplicht en sporen ook nog op dit moment. Zweep is verboden vanaf M1 en dat is best vroeg in de africhting.

Ijzers zijn nooit verplicht, in geen enkele discipline.

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:17

Hoe zit het dan met het NK neckrope springen wat daar gehouden wordt? Moet dat dan ook ijzerloos? De deelnemers zijn wellicht niet allemaal van het hele ijzerloze gehalte. Springers staan over het algemeen in het buitenseizoen toch echt op ijzers ivm kalkoenen draaien.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:21

Ik denk dat als je met dikke punten bitloos het M2 doorkomt je best kans maakt zo Z te mogen starten. Wat ik begreep was dat er op de bitloos testdag van de KNHS nou niet zo jofel gereden werd waardoor de conclusie volgde dat oprichting niet kan zonder bit. Als er mensen kunnen laten zien dat het wel kan trekt dat waarschijnlijk nog wel bij.

Maar dan nog, al was je verplicht tot van alles en nog wat, dan stond dat in ieder geval duidelijk in de reglementen en niet in een mailtje om je bezoekers op het verkeerde been te zetten.

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:21

Grooming_Mom schreef:
Hoe zit het dan met het NK neckrope springen wat daar gehouden wordt? Moet dat dan ook ijzerloos? De deelnemers zijn wellicht niet allemaal van het hele ijzerloze gehalte. Springers staan over het algemeen in het buitenseizoen toch echt op ijzers ivm kalkoenen draaien.


Ik gok dat mensen die op een neckrope rijden dat vaak wel ijzerloos doen!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:25

Omdat er bijvoorbeeld ook natuurlijk bekappen stands zijn, die willen laten zien dat je heel veel hoefproblemen ook kan oplossen op een andere manier dan met ijzers. Als je ijzers wil, vooral doen, maar er zijn ook al meer dan genoeg voorbeelden en ervaringen van goede resultaten zonder bij problemen. Dat strookt niet met de ijzers die dan gezien worden als iets negatiefs.

Als je dat niet eens echt serieus wil bekijken of aanhoren, moet je gewoon niet gaan en zelf een evenement organiseren misschien.

Zelfde als het vooroordeel dat mensen uit onkunde maar bitloos gaan rijden en aanleuning niet mogelijk is.......Dan heb je het hele paard nog niet begrepen. Maar lekker stug vasthouden aan eigen ideeen en alles wat anders is flink zwartmaken. Geloof dat die mensen nooit echt serieus zijn gaan luisteren en kijken.

Ik kom echt wel uit eerst een engelse en later western wereld met sporen, bitten, ijzers etc etc etc. Maar weet ook wat ik zonder kan en dan vooral onze paarden zonder kunnen. Daarvoor moet je alleen als ruiter ook wat kunde gaan beheersen en vooral heel kritisch naar jezelf zijn voor je hulpmiddelen pakt.

Ik vind Equiday geen geweldig voorbeeld, maar voor mensen die wat anders willen zien, andere stappen willen zetten, tegen dingen aanlopen is het gewoon goed dat het bestaat. Je bent er nog altijd zelf bij en kan keuzes maken wat je wel of niet wil daarna met eigen paarden.

Niet iedereen wil daarbij ook GP rijden gelukkig.........Want laten we dat nou helemaal niet als ideaal voorbeeld nemen.

Overigens op de site van het nieuwe paardenhouden kun je lezen over wedstrijd ruiters die wel kiezen om ijzerloos te starten. Het kan dus wel. Ook paarden die 24/7 buiten lopen ( zoals die van ons en die moeten we alsnog doen ) paarden die op straat gereden worden etc etc

Het beste zou zijn als iedereen overal gaat kijken en overal iets leert, al is het hoe het niet moet.
ipv vooroordelen en dan maar wat roepen om je eigen visie te verdedigen

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:25

fransje23 schreef:
Grooming_Mom schreef:
Hoe zit het dan met het NK neckrope springen wat daar gehouden wordt? Moet dat dan ook ijzerloos? De deelnemers zijn wellicht niet allemaal van het hele ijzerloze gehalte. Springers staan over het algemeen in het buitenseizoen toch echt op ijzers ivm kalkoenen draaien.


Ik gok dat mensen die op een neckrope rijden dat vaak wel ijzerloos doen!


Daar vergis je je dan in denk ik, de mensen die ik ken die rijden met neckrope staan allemaal op ijzers.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:31

superpony schreef:
Het beste zou zijn als iedereen overal gaat kijken en overal iets leert, al is het hoe het niet moet.
ipv vooroordelen en dan maar wat roepen om je eigen visie te verdedigen

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar wanneer je dat doet stuit je zo goed als altijd op flinke tunnelvisie wat het allemaal wat onaantrekkelijk maakt.

Ik val altijd buiten de boot. Ik hoor niet bij club natural en ook niet bij club traditioneel. Omdat ik graag logische beslissingen neem die goed zijn voor het individuele paard. Dat lijkt mij ook het meest paardvriendelijk, niet het (vaak blind) volgen van welke club dan ook.

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:36

Nies_ schreef:
superpony schreef:
Het beste zou zijn als iedereen overal gaat kijken en overal iets leert, al is het hoe het niet moet.
ipv vooroordelen en dan maar wat roepen om je eigen visie te verdedigen

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar wanneer je dat doet stuit je zo goed als altijd op flinke tunnelvisie wat het allemaal wat onaantrekkelijk maakt.

Ik val altijd buiten de boot. Ik hoor niet bij club natural en ook niet bij club traditioneel. Omdat ik graag logische beslissingen neem die goed zijn voor het individuele paard. Dat lijkt mij ook het meest paardvriendelijk, niet het (vaak blind) volgen van welke club dan ook.



Dit.

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:38

Grooming_Mom schreef:
Daar vergis je je dan in denk ik, de mensen die ik ken die rijden met neckrope staan allemaal op ijzers.


Zolang de paarden niet op ijzers staan is er geen probleem!
;)


De Facebook groep van the dope riders is wel aardig naturel m.i.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:49

superpony schreef:
Niet iedereen wil daarbij ook GP rijden gelukkig.........Want laten we dat nou helemaal niet als ideaal voorbeeld nemen.

Overigens op de site van het nieuwe paardenhouden kun je lezen over wedstrijd ruiters die wel kiezen om ijzerloos te starten. Het kan dus wel.

Voor dressuurruites is GP natuurlijk wel het ultieme doel, maar vooral omdat niveau van africhting te krijgen en dan is het bijzaak of je ermee de ring in gaat of niet.

Het stikt van de wedstrijdruiters die zonder ijzers starten, het is echt heel raar om te doen alsof dat bijzonder is.

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:13

Ik zijn sowieso 2 mensen die starten op het nk neckrope springen waarvan ik weet dat ze 4kant op ijzers staan. Gaat dat een probleem opleveren?

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:21

Nogmaals voor de duidelijkheid: er is op EquiDay GEEN verbod op ijzers en bitten.

Afgelopen najaar is dit eenmalig geweest, als experiment (en op veler verzoek) maar is ons niet bevallen, JUIST omdat we willen dat ieder zijn eigen, weloverwogen keuze moet maken.

Voor de demo's hebben we wél sterk de voorkeur voor bitloos, om te laten zien dat dit kan (in alle disciplines) en om nog meer redenen, al eerder genoemd.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:05

fransje23 schreef:
Lieve mensen, als het idee van bit- en ijzerloos je niet aanspreekt hoef je niet naar Equiday!
Je hebt een keuze, he!

Dat ze pro-bitloos en pro-ijzerloos zijn is hun goed recht en kracht. Anders dan de reacties in dit topic doet geloven zijn er een hoop mensen die het concept aanspreekt.

Zoals eerder zei op een vega-festival ga je geen broodje ham eten of verkopen. Vind je het belachelijk en ongezond dat mensen geen vlees eten? Ga je niet heen!
Ben je geïnteresseerd in vega-eten, maar eet je misschien wel vlees, ga je heen en pas je je op die dag aan door geen vlees te eten.

Maar als je op de site van Equiday kijkt profileren ze zich als een evenement waar paardvriendelijkheid voorop staat. Dan denk ik niet meteen aan bitloos en al helemaal niet aan strikt ijzerloos, maar wel aan een visie waarbij naar het paard gekeken wordt en niet naar de voorkeur van de eigenaar.
Dat er op een vega-festival geen ham te krijgen is vind ik perfect logisch. Maar als het vega-festival voorgesteld wordt als een beurs voor gezonde voeding ga ik wel raar opkijken als het alleen over vega gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:16

Nies_ schreef:
superpony schreef:
Het beste zou zijn als iedereen overal gaat kijken en overal iets leert, al is het hoe het niet moet.
ipv vooroordelen en dan maar wat roepen om je eigen visie te verdedigen

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar wanneer je dat doet stuit je zo goed als altijd op flinke tunnelvisie wat het allemaal wat onaantrekkelijk maakt.

Ik val altijd buiten de boot. Ik hoor niet bij club natural en ook niet bij club traditioneel. Omdat ik graag logische beslissingen neem die goed zijn voor het individuele paard. Dat lijkt mij ook het meest paardvriendelijk, niet het (vaak blind) volgen van welke club dan ook.


Dan denk ik dat je juist ook op equiday een heleboel mensen vind die dat gevoel kennen ;)
Er zijn veel meer mensen in "die wereld" die gewoon bij traditionele instructeurs lessen e.d. en juist ook een mix zijn. Juist door jezelf zo te zien zet je jezelf overal buiten. Ik ken minstens net zo veel "half nh-ers" als de andere categorie.

En wat betreft het eeuwige paardrijden is niet natuurlijk dus waarom noemen ze het natural horsemanship; geloof mij, iedereen weet dat paardrijden niet natuurlijk maar het is nou eenmaal bij gebrek aan beter een term die zo gegroeid is. Niet nodig om daar al over te struikelen!

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:18

Pipodipo schreef:
Runa schreef:
Aan de ene kant vind ik het wel cool dat je zo kunt laten zien dat ijzerloos ook heel goed kan zodat hopelijk mensen die nodeloos met ijzer rijden misschien toch geïnspireerd raken om het eens op een andere manier te proberen. Want zoals iemand anders al als voorbeeld noemen dat er paarden met ijzers rond lopen die geen ijzers hoeven, denk ik dat er ook ontzettend veel paarden rondlopen met een bit terwijl dat helemaal niet hoeft of past voor dat paard.

Aan de andere kant... Wat mij betreft is een écht paardvriendelijk evenement een evenement zonder paard. Scheelt voor die dieren een hoop stress.

Maar kun je ook uitleggen waarom het jou iets kan schelen of iemand anders met of zonder ijzers rijdt? Niemand rijdt nodeloos met ijzers, want dat is gewoon zonde van je geld. Het is dus helemaal niet zo cool om te laten zien dat het zonder kan, want het is namelijk doodnormaal. En eeriijk gezegd kan ik geen goede reden bedenken waarom ik mijn paard zonder bit zou willen rijden.

Bitloos mag tot en met M2. Spoorloos mag nationaal tot en met GP. Stang en trens zijn pas internationaal verplicht en sporen ook nog op dit moment. Zweep is verboden vanaf M1 en dat is best vroeg in de africhting.

Ijzers zijn nooit verplicht, in geen enkele discipline.


En in het springen mag je in elke klasse (ja, ook internationaal t/m 1.60) zonder sporen, zweep en bitloos. Dus die internationale wedstrijdsport is helemaal niet zo kortzichtig als gedacht wordt door een hele grote groep. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:20

Ieder evenement kent een bepaalde denkwijze/visie/gebrek. Als ik het ergens 100% mee eens moet zijn dan kan ik nergens heen. Dan zou ik als oa sportruiter ook willen dat de ringmeester de helft van de combinaties op bijv jumping amsterdam uit de ring bant.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:21

Niet alleen dat. En ik nu moet ik mij voorzichtig uitdrukken want ik wil niemand tegen de schenen trappen. Maar waar je ziet dat de basis in de traditionele richting al niet goed was, zie je bij NH richting ook geen verbetering. Hoeveel paarden vallen er niet volledig op de voorhand, hebben taktfouten en ga zo maar door.
Biomechanisch/duurzaam rijden is er voor het paard en ongeacht met welke optoming je rijdt, moet je daaraan voldoen/aan werken.

En dat heb ik niet terug gezien op eerdere edities. Zogenaamde grote namen in de ring waar ik plaatsvervangend rug of nekpijn bij kreeg. En allemaal ooh en aah... Maar vooral auw.

Áls je dan een evenement wilt zijn waar paardenwelzijn hoog in het vaandel staat, zorg dan ook dat dat gedeelte in orde is.

Maar inderdaad het is geen verplichting om er naar toe te gaan maar ik hoop wel dat dit ooit nog gaat verbeteren.

Het is overigens exact dezelfde reden dat ik grote traditionele evenementen ook links laat liggen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:32

Fellor schreef:
Dan denk ik dat je juist ook op equiday een heleboel mensen vind die dat gevoel kennen ;)
Er zijn veel meer mensen in "die wereld" die gewoon bij traditionele instructeurs lessen e.d. en juist ook een mix zijn. Juist door jezelf zo te zien zet je jezelf overal buiten. Ik ken minstens net zo veel "half nh-ers" als de andere categorie.

En wat betreft het eeuwige paardrijden is niet natuurlijk dus waarom noemen ze het natural horsemanship; geloof mij, iedereen weet dat paardrijden niet natuurlijk maar het is nou eenmaal bij gebrek aan beter een term die zo gegroeid is. Niet nodig om daar al over te struikelen!

Ik heb het programma bekeken en er zit welgeteld 1 show bij wat ik misschien interessant zou kunnen vinden. Dus dat is niet echt overtuigend. Op bokt lees ik wel dat er meer gematigde mensen zijn, maar in het wild kom ik ze niet tegen.

Verder ook eens met Magda. Ik zie veel mensen met gebrekkige kennis en kunde maar wat aanmodderen die dan de overstap naar natural maken en dan is het ineens goed. Dat velen zich bezig houden met "grondwerk" wat niet meer inhoudt dan de basisopvoeding van een veulen zegt mij ook wel wat.