Equiday: ijzers en bitten verboden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:26

Onali schreef:
Maar hebben die ijzers dan invloed op hetgeen je wilt laten zien?


Ik denk dat je met of zonder ijzers onder je paard precies dezelfde demo kan laten zien.

Maar als het erom gaat dat je een groot publiek kennis wil laten maken met dat ijzers niet langer de norm hoeven zijn (wat uiteindelijk de visie is van het evenement), bereik je natuurlijk niet zoveel als de paarden die je laat zien wel ijzers onder hebben. Dan zend je uit dat dat normaal is. Dus in die zin snap ik zeker dat de voorkeur uitgaat naar bit- en ijzerloos.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:32

VogeltjeM schreef:
Onali schreef:
Maar hebben die ijzers dan invloed op hetgeen je wilt laten zien?


Ik denk dat je met of zonder ijzers onder je paard precies dezelfde demo kan laten zien.

Maar als het erom gaat dat je een groot publiek kennis wil laten maken met dat ijzers niet langer de norm hoeven zijn (wat uiteindelijk de visie is van het evenement), bereik je natuurlijk niet zoveel als de paarden die je laat zien wel ijzers onder hebben. Dan zend je uit dat dat normaal is. Dus in die zin snap ik zeker dat de voorkeur uitgaat naar bit- en ijzerloos.

Er heerst dus kennelijk al een verkeerde aanname bij de mensen achter Equiday, want ijzers zijn niet 'de norm'.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:34

@pipodipo; ijzers zijn niet altijd nodig, nee. En de norm is dat ijzer tóch vaak gebruikt worden, ook al is het niet nodig. Equiday wil laten zien dat je ook toffe, mooie en inspirerende dingen met je paard kan bereiken zonder ijzers (of ijzer in het algemeen!).

Je bereikt dan de doelgroep die erachter staat. Niet de doelgroep die er niet achterstaat. Als jij ijzers gebruikt; prima. Het is niet mijn paard. Ik maak een andere keuze en daarom past dit evenement goed bij mij (en vele anderen) en misschien minder bij jou (en vele anderen).

Prima toch. :D Ik klaag ook niet over Horse Event. :j

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:40

Isabel_k schreef:
@pipodipo; ijzers zijn niet altijd nodig, nee. En de norm is dat ijzer tóch vaak gebruikt worden, ook al is het niet nodig. Equiday wil laten zien dat je ook toffe, mooie en inspirerende dingen met je paard kan bereiken zonder ijzers (of ijzer in het algemeen!).

Je bereikt dan de doelgroep die erachter staat. Niet de doelgroep die er niet achterstaat. Als jij ijzers gebruikt; prima. Het is niet mijn paard. Ik maak een andere keuze en daarom past dit evenement goed bij mij (en vele anderen) en misschien minder bij jou (en vele anderen).

Prima toch. :D Ik klaag ook niet over Horse Event. :j

Heel eerlijk gezegd vind ik niet dat ijzers eronder geslagen moeten worden als het eigenlijk niet hoeft en ik denk ook dat dat niet zo vaak wordt gedaan. Beslaan is beduidend duurder dan bekappen, dus waarom zou je voor de gein voor ijzers kiezen? Elke goede smid zal je adviseren je paard op blote voeten te laten als de gezondheid van de hoeven het toelaat en als het gedrag en de manier van lopen van je paard dat ondersteunt. Maar een ijzer bepaalt niet of je toffe, mooie of inspirerende dingen met je paard kan doen of niet. Weet je wel zeker dat je snapt dat sommige paarden baat hebben bij ijzers en daardoor beter kunnen bewegen en geen pijn hebben aan hun voeten?

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:40

Isabel_k schreef:
@pipodipo; ijzers zijn niet altijd nodig, nee. En de norm is dat ijzer tóch vaak gebruikt worden, ook al is het niet nodig. Equiday wil laten zien dat je ook toffe, mooie en inspirerende dingen met je paard kan bereiken zonder ijzers (of ijzer in het algemeen!).

Je bereikt dan de doelgroep die erachter staat. Niet de doelgroep die er niet achterstaat. Als jij ijzers gebruikt; prima. Het is niet mijn paard. Ik maak een andere keuze en daarom past dit evenement goed bij mij (en vele anderen) en misschien minder bij jou (en vele anderen).

Prima toch. :D Ik klaag ook niet over Horse Event. :j


Eerlijk? Ik denk niet dat er nog heel veel mensen zijn die hun paarden voor niks op ijzers hebben.

Een sportpaard staat op ijzers zodat je stiften kan draaien, zodat je op gras niet onderuit vliegt. Genoeg paarden die in het outdoor seizoen op ijzers staan, en tijdens het indoor seizoen lekker ijzerloos door het leven gaan.
Een paard dat ijzers nodig heeft voor medische redenen, dat spreekt voor zich.
Veel mennen over straat is niet goed voor de voeten, dat hoef je niemand te vertellen, maar niet elk paard kan hoefschoenen om, en die vind ik ook niet meteen veel vriendelijker dan een ijzertje.

Waarom zouden mensen hun paarden voor niks op ijzers zetten? Kost alleen maar veel meer geld.

Daarbij: Equiday is sowieso niet mijn ding, maar het slaat nu wel een beetje door. Dat je liever geen bit ziet op zo'n evenement, kan ik inkomen. Maar nu ook gaan miepen over ijzers? Ik gok niet dat iemand die op Equiday aanwezig is, zomaar ijzers onder zijn of haar paard tikt.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:42

Pipodipo schreef:
Isabel_k schreef:
@pipodipo; ijzers zijn niet altijd nodig, nee. En de norm is dat ijzer tóch vaak gebruikt worden, ook al is het niet nodig. Equiday wil laten zien dat je ook toffe, mooie en inspirerende dingen met je paard kan bereiken zonder ijzers (of ijzer in het algemeen!).

Je bereikt dan de doelgroep die erachter staat. Niet de doelgroep die er niet achterstaat. Als jij ijzers gebruikt; prima. Het is niet mijn paard. Ik maak een andere keuze en daarom past dit evenement goed bij mij (en vele anderen) en misschien minder bij jou (en vele anderen).

Prima toch. :D Ik klaag ook niet over Horse Event. :j

Heel eerlijk gezegd vind ik niet dat ijzers eronder geslagen moeten worden als het eigenlijk niet hoeft en ik denk ook dat dat niet zo vaak wordt gedaan. Beslaan is beduidend duurder dan bekappen, dus waarom zou je voor de gein voor ijzers kiezen? Elke goede smid zal je adviseren je paard op blote voeten te laten als de gezondheid van de hoeven het toelaat en als het gedrag en de manier van lopen van je paard dat ondersteunt. Maar een ijzer bepaalt niet of je toffe, mooie of inspirerende dingen met je paard kan doen of niet. Weet je wel zeker dat je snapt dat sommige paarden baat hebben bij ijzers en daardoor beter kunnen bewegen en geen pijn hebben aan hun voeten?


Dat weet ik heel zeker. :D Sterker nog ik heb het laatst aan iemand geadviseerd. ;)

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:50

Pipodipo schreef:
Er heerst dus kennelijk al een verkeerde aanname bij de mensen achter Equiday, want ijzers zijn niet 'de norm'.


Dit zijn mijn woorden hè, ik hoor niet bij equiday. Maar ik kan me voorstellen dat er een dergelijke redenatie achter zit.

Maar ik ben wel van mening dat veel hoefproblemen ook anders dan met ijzers opgelost kunnen worden (lees voor het gemak even dat ik schrijf 'veel' en niet 'alle'). Inmiddels zijn we zover middels zowel onderzoeken als klinische ervaringen. Dit is zeker nog niet wijd verspreid binnen paardenland; wat ik dus bedoel met 'de norm'. Wel raakt het steeds meer ingeburgerd, dankzij dit soort evenementen (en dit soort discussies).

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:52

Ik denk dat het vooral een gemiste kans is om meer mensen 'over te halen' om eens een kijkje in een andere keuken te nemen, en een evenement lijkt mij per uitstek daar leuk voor. Ben er vroeger wel eens geweest maar zo'n statement houdt mij nu toch tegen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:00

Ik zie het probleem echt niet.... Het is een evenement voor mensen die daar interesse in hebben en de mensen die dat niet hebben, moeten gewoon niet gaan.
Er zijn genoeg evenementen waar het geen onder uitmaakt wat je doet en hoe je dat doet. Dit is ontstaan om mensen wat anders te laten zien en zij hebben gewoon het volste recht hun evenement zo neer te zetten, zoals zij dat willen. Zij steken er tijd, geld en energie in, dus het is niet iemand anders zijn probleem.

Ik ben 2x geweest. Eerste keer vond ik het wel aardig, maar wat rommelig en stands nogal veel van hetzelfde.
2e keer kon ik gratis en met iemand anders gegaan. Vond het slechter dan het jaar ervoor en nog steeds rommelig en veel teveel van hetzelfde.

Wat me wel weer erg tegenvalt zijn de aanvallende reacties hier.

Ondanks dat dit evenement niet mijn ding is, heb ik wel geleerd dat je overal wat kan leren en opsteken en het nooit slecht is je eens te verdiepen in iets dat anders is dan dat je altijd al zo doet. ipv meteen zo stug te roepen wat goed of slecht is, zou men eens verder moeten kijken en meer open mogen staan. Ook voor diegene is dit evenement voor een keertje best leuk.

Het is overigens die keren dat ik er was best druk bezocht.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:03

superpony schreef:
Ondanks dat dit evenement niet mijn ding is, heb ik wel geleerd dat je overal wat kan leren en opsteken en het nooit slecht is je eens te verdiepen in iets dat anders is dan dat je altijd al zo doet. ipv meteen zo stug te roepen wat goed of slecht is, zou men eens verder moeten kijken en meer open mogen staan. Ook voor diegene is dit evenement voor een keertje best leuk.


Ik vind dit vrij ironisch, aangezien dit toch precies is wat equiday doet? :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:08

liekec schreef:
superpony schreef:
Ondanks dat dit evenement niet mijn ding is, heb ik wel geleerd dat je overal wat kan leren en opsteken en het nooit slecht is je eens te verdiepen in iets dat anders is dan dat je altijd al zo doet. ipv meteen zo stug te roepen wat goed of slecht is, zou men eens verder moeten kijken en meer open mogen staan. Ook voor diegene is dit evenement voor een keertje best leuk.


Ik vind dit vrij ironisch, aangezien dit toch precies is wat equiday doet? :+


Ja? Dat is toch prima..... Zij willen laten zien dat dingen anders kunnen. In veel opzichten kan dat ook echt.
Of je daar de beste voorbeelden ziet.......Nee, niet altijd direct.

Het is natuurlijk wel allemaal ontstaan vanuit de ellende die er wel degelijk is. Ik rij 40jr en heb al jong geleerd wat bijv barreren is en heb ook onwijs veel leed gezien door bitten, sporen, zwepen en bijzet teugels.
Dat gebruik goed praten is ook niet van deze tijd, ook al vinden mensen dat een paard op een bepaalde manier beter loopt.

We hebben nu de mogelijkheden om dingen beter te bestuderen bijv.

Als je alleen al op Bokt kijkt en lees hoe onwijs veel problemen mensen hebben met hun paarden, of de foto's ziet hoe er gereden wordt en wat geaccepteerd wordt, is het helemaal niet erg dat mensen proberen dat anders te doen en willen.

Dat mensen dan doorslaan is het andere uiterste, maar als je er ook maar een beetje van leert of oppikt, kun je soms een mooie middenweg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:14

BarbaLala schreef:
Equiday en fans is een clubje waar ik sowieso 0,0 mee heb.
Het verbaasd me niets als ze een dergelijk standpunt zouden innemen.
Misschien generaliserend maar waar ik ook reclame betreft equiday tref is het altijd zweverig, parelli-gerelateerd geneuzel. En als ik ergens kriebel van wordt, is het wel je paard onder commando zetten middels carrotsticks, touwzwieperij en dat als horsemanship zien :x :')


En wie is dat clubje volgens jou? Ik weet namelijk niet beter dan dat er totaaaal verschillende mensen bij equiday betrokken zijn en daar vaste bezoekers zijn en dat die mensen van alles doen; van dressuursport (ja, ook op fatsoenlijk niveau) tot eventing tot de inderdaad wat "zweverige" takken.
Ik weet ook dat "het clubke van equiday" clinics bezoekt van bekende springruiters tot "vage cowboys".
Ik weet dat er mensen bij zitten die hun paard goed voor elkaar hebben zonder hangen en wurgen en dat er mensen zijn die beginnen en alles nog af moeten tasten.
Alsiemand kortzichtig is ben jij het doof het plaatsen van zo'n post .. vooral omdat er op horsemanship gebied inmiddels zoveel meer en gemixt is dan vroeger.
Ga er zelf eens voor staan om met een budget een evenenent re organiseren en demogevers uit te nodigen etc. Ik weet niet beter dan dat ze voor heel veel open staan en alleen maar het beste voor hebben iedereen die het beste voor heeft met zijn paard.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:19

Volgens mij lees de meute alleen de titel, het eerste bericht en de rest niet of slecht?

Misschien dat iemand van de mods even een nuance kan aanbrengen met een highlight?

callippo schreef:
Als je zo'n topic opent, zorg dan wel dat de informatie klopt.

EquiDay is pro-bitloos, niet anti-bit. Idem voor ijzers.

We willen een leerzaam evenement neerzetten, waar iedereen die zoekend is naar nieuwe kennis zich thuis voelt.
Onze bezoekers ...........


We laten het op EquiDay wel zien, dat er een heel brede mix aan mogelijkheden is, waar ieder zijn eigen keuze in mag maken.

Durf te twijfelen en do it for the horse!


Er zijn legio evenementen die nergens op letten, dus heerlijk dat er wel een zo paardvriendelijk mogelijk evenement is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:23

Fellor schreef:
BarbaLala schreef:
Equiday en fans is een clubje waar ik sowieso 0,0 mee heb.
Het verbaasd me niets als ze een dergelijk standpunt zouden innemen.
Misschien generaliserend maar waar ik ook reclame betreft equiday tref is het altijd zweverig, parelli-gerelateerd geneuzel. En als ik ergens kriebel van wordt, is het wel je paard onder commando zetten middels carrotsticks, touwzwieperij en dat als horsemanship zien :x :')


En wie is dat clubje volgens jou? Ik weet namelijk niet beter dan dat er totaaaal verschillende mensen bij equiday betrokken zijn en daar vaste bezoekers zijn en dat die mensen van alles doen; van dressuursport (ja, ook op fatsoenlijk niveau) tot eventing tot de inderdaad wat "zweverige" takken.
Ik weet ook dat "het clubke van equiday" clinics bezoekt van bekende springruiters tot "vage cowboys".
Ik weet dat er mensen bij zitten die hun paard goed voor elkaar hebben zonder hangen en wurgen en dat er mensen zijn die beginnen en alles nog af moeten tasten.
Alsiemand kortzichtig is ben jij het doof het plaatsen van zo'n post .. vooral omdat er op horsemanship gebied inmiddels zoveel meer en gemixt is dan vroeger.
Ga er zelf eens voor staan om met een budget een evenenent re organiseren en demogevers uit te nodigen etc. Ik weet niet beter dan dat ze voor heel veel open staan en alleen maar het beste voor hebben iedereen die het beste voor heeft met zijn paard.


Goed gezegd! Maar er is ook nog een grote groep die belang heeft bij niet zo paardvriendelijk en met stoer kletsen ook nog volgers aan zich binden. Zo zijn mensen......

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:42

Lindsey_99 schreef:
Volgens mij lees de meute alleen de titel, het eerste bericht en de rest niet of slecht?

Misschien dat iemand van de mods even een nuance kan aanbrengen met een highlight?

callippo schreef:
Als je zo'n topic opent, zorg dan wel dat de informatie klopt.

EquiDay is pro-bitloos, niet anti-bit. Idem voor ijzers.

We willen een leerzaam evenement neerzetten, waar iedereen die zoekend is naar nieuwe kennis zich thuis voelt.
Onze bezoekers ...........


We laten het op EquiDay wel zien, dat er een heel brede mix aan mogelijkheden is, waar ieder zijn eigen keuze in mag maken.

Durf te twijfelen en do it for the horse!


Er zijn legio evenementen die nergens op letten, dus heerlijk dat er wel een zo paardvriendelijk mogelijk evenement is.



Tja en de vriendin van TS heeft toch echt een dringend verzoek gehad om vooral loos naar het evenement te gaan.

IJzerloos of bitloos heeft NIETS met paardvriendelijkheid te maken. Dus jouw opmerking slaat kant nog wal.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:44

Als buitenstaander kan ik dat alleen maar beamen. Ik zie ontzettend veel leed bij mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en dan maakt het niet of het -loos is of niet, het blijft verdomd pijn doen bij het paard.

Hoewel ik een dergelijk evenement leuk vind, staat dit imo niet gelijk aan paardvriedelijk want van die kermis ben ik al koud thuisgekomen.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:23

xyzutu2 schreef:
Ik ben dus wel benieuwd naar hoe anderen er tegenaan kijken dat een evenement achter de schermen bitten en ijzers achter de schermen? Voegt het iets toe? En helpt zoiets bij het positief bekend maken van bitloze, ijzerloze nh-alternatieven of werkt het juist averechts?


Bij mij werkt dit dus compleet averechts. Dit is voor mij een bevestiging (icm de editie afgelopen keer) dat Equiday helemaal niet zo paardvriendelijk is. Ik snap dat Equiday wilt uitstralen waar ze voor staan en zoveel mogelijk bitloos etc willen, maar het verbieden gaat mij te ver. Dit betekend dus dat er niet gekeken word naar wat het beste is voor het betreffende paard, maar puur naar het eigenbelang van Equiday zelf. Jammer, want de opzet van het evenement zelf vind ik erg leuk!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:52

Ik vind het echt een top reactie om je dan maar helemaal terug te trekken. Ik heb helemaal niks met die enorme tunnelvisie die vroeg of laat altijd ten koste gaat van een paard.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:05

Maar de wedstrijdsport heeft toch ook tunnelvisie? Daar moet je met stang en trens of bit en sporen vanaf bepaalde klasse. Gaan jullie daar dan ook pertinent niet heen?

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:13

Aan de ene kant vind ik het wel cool dat je zo kunt laten zien dat ijzerloos ook heel goed kan zodat hopelijk mensen die nodeloos met ijzer rijden misschien toch geïnspireerd raken om het eens op een andere manier te proberen. Want zoals iemand anders al als voorbeeld noemen dat er paarden met ijzers rond lopen die geen ijzers hoeven, denk ik dat er ook ontzettend veel paarden rondlopen met een bit terwijl dat helemaal niet hoeft of past voor dat paard.

Aan de andere kant... Wat mij betreft is een écht paardvriendelijk evenement een evenement zonder paard. Scheelt voor die dieren een hoop stress.

Benzz
Berichten: 2937
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:18

magda_90 schreef:
Als buitenstaander kan ik dat alleen maar beamen. Ik zie ontzettend veel leed bij mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en dan maakt het niet of het -loos is of niet, het blijft verdomd pijn doen bij het paard.

.

Dat leed zul je altijd houden, want niemand wordt geboren met het laatste aan rijkunst. En zeker de groep niet die het goed leren rijden uit de weg gaat, door maar bitloos te gaan rijden, want de confrontatie dat je aanleuning niet voor elkaar is, zorgt ervoor dat je beter leert rijden, door bitloos te gaan rijden, ga je de confrontatie met je eigen onkunde niet aan.

Benzz
Berichten: 2937
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:19

poes schreef:
Maar de wedstrijdsport heeft toch ook tunnelvisie? Daar moet je met stang en trens of bit en sporen vanaf bepaalde klasse. Gaan jullie daar dan ook pertinent niet heen?


Internationaal Grand Prix pas hoor, dus die tunnelvisie valt wel mee.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:27

Benzz schreef:
poes schreef:
Maar de wedstrijdsport heeft toch ook tunnelvisie? Daar moet je met stang en trens of bit en sporen vanaf bepaalde klasse. Gaan jullie daar dan ook pertinent niet heen?


Internationaal Grand Prix pas hoor, dus die tunnelvisie valt wel mee.


Ja maar het blijft impliceren dat je eigenlijk uiteindelijk niet zonder kan als je verder wil groeien. En bit en sporen moeten toch veel eerder in dressuur?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:27

Ik heb equiday altijd als super inspirerend en leerzaam ervaren, in mijn begin jaren, en ook later. Dingen die ik niet begreep nodigden uit tot meer onderzoek naar mijzelf, maar ook verschillende methoden en invalshoeken.
Daarbij vond ik de ene demo ook beter dan de andere of werd ik door de een meer geraakt dan door de ander, maar prachtig event voor natural horsemanship lovers en alle mensen die geinteresseerd zijn in paarden psychologie, filosofie en invalshoeken.

Wat mij betreft laten we alle paarden vrij op de toendra, maar dat terzijde.

Silly_Woman

Berichten: 1666
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:50

Benzz schreef:
magda_90 schreef:
Als buitenstaander kan ik dat alleen maar beamen. Ik zie ontzettend veel leed bij mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en dan maakt het niet of het -loos is of niet, het blijft verdomd pijn doen bij het paard.

.

Dat leed zul je altijd houden, want niemand wordt geboren met het laatste aan rijkunst. En zeker de groep niet die het goed leren rijden uit de weg gaat, door maar bitloos te gaan rijden, want de confrontatie dat je aanleuning niet voor elkaar is, zorgt ervoor dat je beter leert rijden, door bitloos te gaan rijden, ga je de confrontatie met je eigen onkunde niet aan.


Waarom vind je dat je geen goede aanleuning kan hebben met een bitloos hoofdstel? (vooropgesteld dat je een hoofdstel hebt dat hiervoor geschikt is)