De Stormruiter: wie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:48

Ik zelf vond de shows gewoon mooi gedaan. Paste goed in het verhaal. Ik denk dat het verhaal ingekort is, omdat er paardenshows doorheen zaten. Het oorspronkelijke verhaal zal op toneel denk ik veel meer uitgediept zijn in de personages. Net als dat een boek verfilmd wordt. Dan mis je ook iets in de film, omdat dat in de film niet uitgebeeld kan worden.
Deze voorstelling was voor mij persoonlijk een ode aan het paard. Met al zijn pracht en kracht wat het bezit en dan zoveel moois samen met de mens kunnen uitvoeren. Sommige stukken kreeg ik niets mee van mijn omgeving. Ging volledig op in dat mooie samenspel..

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:03

Kwamen net paar foto's voorbij van Ellen ten Dammen in de TV-show

Anoniem

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:10

Mijn zusje was naar de eerste voorstelling en vond het leuk, maar vond het net als de rest van haar gezelschap erg langdradig en het verhaal rommelig en de shows op een gegeven moment in herhaling vallen. Ik had het boek waarop het gebaseerd is drie keer gelezen dus toen ze klaagde over warrige sprongen in het verhaal kon ik die meteen aanvullen vanuit het boek, maar het is dus wel een vaker gehoorde klacht.
Het lijkt erop alsof ze het complete boek intact geprobeerd hebben te houden, maar daardoor op een 'en toen en toen' verhaal zijn uitgekomen, terwijl het voor een deel van de mensen boeiender was geweest als ze het verhaal naar de voorstelling toe hadden gebogen. Zoals mijn zusje zei: aan het eind vroeg ik me af wat voor rol de Fries als ras eigenlijk in het verhaal speelde... Het antwoord is natuurlijk niets, want de Fries komt niet in het boek voor. Die had de scenarioschrijver wel wat meer in het verhaal mogen verweven, en andere elementen er misschien uit kunnen laten zodat het meer een geheel werd.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 00:15

Ik ben gisteren geweest. Het was wel even een verassing dat het in het fries was, niet echt goed ingelezen haha, maar heb 90% ervan verstaan. Vond het echt een prachtig spektakel, het is meer een show dan toneelstuk. Mooie entourage! Paarden leken ook goed op hun gemak.

Weet iemand waar de songtekst/liedje ''It swarte goud'' terug gevonden kan worden? Ik moest hierbij natuurlijk aan mijn eigen zwarte goud denken en moest ook wel een traantje laten. Zou hem graag nog keer willen horen of lezen!

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 06:47

josje4 schreef:
Ik ben gisteren geweest. Het was wel even een verassing dat het in het fries was, niet echt goed ingelezen haha, maar heb 90% ervan verstaan. Vond het echt een prachtig spektakel, het is meer een show dan toneelstuk. Mooie entourage! Paarden leken ook goed op hun gemak.

Weet iemand waar de songtekst/liedje ''It swarte goud'' terug gevonden kan worden? Ik moest hierbij natuurlijk aan mijn eigen zwarte goud denken en moest ook wel een traantje laten. Zou hem graag nog keer willen horen of lezen!

Het was geen fries. Het is een streektaal in t bild waar het verhaal zich afspeeld.

De nummers komen als het goed is na de shows (8okt) op internet
Kleine ps. Je weet dat it swarte goud slaat op Friese paarden? :P

Heb hier wel de tekst:
Ik kijk in je ogen zo diep en zo zwart
Ik kan er uren in turen en kijk recht in je hart
Je zachte huid, zo zacht, zo dicht bij mij
Jij weet wie ik ben, je kent mijn geheimen

Jij bent de mooiste, de liefste, de sterkste
Jij bent van mij en ik altijd van jou
Niemand die zo veel, zo waanzinnig van je houd
Jij bent het zwarte goud

Soms moet ik huilen, ik weet niet waarom
Bij jou kan ik schuilen, hoe vaak ik ook kom
Met jou kan ik praten, jij zit in mijn hart en gaat mij nooit verlaten

Je huid zo zacht, je spieren zo hard
Je bent zwarter dan zwart
En voor altijd blijven we samen
Ik kom steeds bij je terug
Op je hoge, warme rug
En ik streel je lange, golvende manen

Jij bent de mooiste, de liefste, de sterkste
Jij bent van mij en ik altijd van jou
Niemand die zo veel, zo waanzinnig van je houd
Jij bent mijn zwarte goud

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:19

Het is helemaal geen Bidts wat ze spreken, maar Stadsfries.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:22


roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:31

Marie111 schreef:
Het is helemaal geen Bidts wat ze spreken, maar Stadsfries.


Het was ook zeer zeker geen Liwwadders (dus stadsfries) wat ze spraken.

De manier waarop oa “Hait (heit)” uitgesproken werd, deed mij ook geloven/vermoeden dat het Bildts was.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:39

Ja hoor het is bildts, verhaal speelt zich in Bildt af. Maar echt 100% bildts is het zeker niet, dat is moeilijk te leren en verstaat niemand er wat van haha.

Joltsje

Berichten: 9033
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:48

Wat ik begreep is dat het een poging tot bildts was haha.

Zeker geen stadsfries of echt fries

Butterfly
Berichten: 2859
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:41

Ik heb me laten vertellen dat het Bildts is, maar wel de versimpelde versie ervan :)
Een uitdrukking als "ik kan (ken?) dei wel(wol?) leie" wat hij in het begin zegt is echt een uitdrukking die ik niet ken vanuit het Leeuwarders of het gewone Fries. Kan ook aan mij liggen :D
Er schijnt van iedereen die meespeelt 1 acteur te zijn die Bildts kon, dus ik vind het al vrij knap wat ze eruit krijgen inmiddels :j

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:29

Ik ken dei wol leie is gewoon fries. Ik denk dat it bilds helemaal niet te verstaan is en een beetje is versoepeld

maessie

Berichten: 5756
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:45

Ik mei dy wol leie, is een echt friese uitdrukking. Word tegenwoordig niet zoveel meer gebruikt. Bildts zit wat tussen fries en nederlands in, heb een Bildtse vriendin, dat is echt de enige persoon waarvan ik niet weet of ik er fries of nederlands tegen moet spreken. Dat word snel een verbastering tussen beide :+ Denk dat Bildts iets eerder te volgen is voor nederlanders dan fries.

Butterfly
Berichten: 2859
Geregistreerd: 14-03-08

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:25

Wat ik zei, kon ook aan mij liggen :D
Mijn schoonouders komen van de Veluwe en die konden het ook goed volgen. Ik ben zo benieuwd wanneer de voorstelling op tv komt! Dan moet ik even iemand fixen die hem kan opnemen, kan ik hem gewoon af en toe eens terugkijken *\o/*

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:54

Ik volgde het ook niet altijd hoor :') ik praat en versta alleen abn :o

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 00:02

Wij gaan morgen *\o/*

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:55

Wat een onwijs prachtige show. _O_ Ik geef toe, ik was sceptisch, maar het verhaal vond ik erg goed te volgen zowel de taal als draad en ik vond het zeker niet een te lange zit. Ook blij dat ik met de fiets was gegaan. :+

Wel wat storende puntjes, de kledij ed heel prachtig gedaan en dan gebruik je een modern blingbling hoofdstel. >;)
Rijtechnisch hier en daar een hapering, maar dat kan gebeuren.

Die grote witte van die zigeunerin, welk ras is dat? Weet iemand dat?

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 06:24

magda_90 schreef:
Wat een onwijs prachtige show. _O_ Ik geef toe, ik was sceptisch, maar het verhaal vond ik erg goed te volgen zowel de taal als draad en ik vond het zeker niet een te lange zit. Ook blij dat ik met de fiets was gegaan. :+

Wel wat storende puntjes, de kledij ed heel prachtig gedaan en dan gebruik je een modern blingbling hoofdstel. >;)
Rijtechnisch hier en daar een hapering, maar dat kan gebeuren.

Die grote witte van die zigeunerin, welk ras is dat? Weet iemand dat?

Percheron :)

Emori

Berichten: 13120
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 07:28

maessie schreef:
Ik mei dy wol leie, is een echt friese uitdrukking. Word tegenwoordig niet zoveel meer gebruikt. Bildts zit wat tussen fries en nederlands in, heb een Bildtse vriendin, dat is echt de enige persoon waarvan ik niet weet of ik er fries of nederlands tegen moet spreken. Dat word snel een verbastering tussen beide :+ Denk dat Bildts iets eerder te volgen is voor nederlanders dan fries.

Ja ik ben bildts en heel vaak gaan friessprekende mensen Nederlands tegen mij praten.

Wat een landverrader ben ik, ben niet eens bij de stormruiter geweest..

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 07:47

Als je het verhaal even leest op de website van de Stormruiter, staat er dat het Bildts is. Het gaat wel om dat gebied, dus zal het ook die streektaal zijn..

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:21

Het was de moeite!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:42

Gister nog even op de valreep geweest en ik vond het een prachtige voorstelling.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:50

Kabayo schreef:
magda_90 schreef:
Wat een onwijs prachtige show. _O_ Ik geef toe, ik was sceptisch, maar het verhaal vond ik erg goed te volgen zowel de taal als draad en ik vond het zeker niet een te lange zit. Ook blij dat ik met de fiets was gegaan. :+

Wel wat storende puntjes, de kledij ed heel prachtig gedaan en dan gebruik je een modern blingbling hoofdstel. >;)
Rijtechnisch hier en daar een hapering, maar dat kan gebeuren.

Die grote witte van die zigeunerin, welk ras is dat? Weet iemand dat?

Percheron :)


Och ja natuurlijk. Bedankt!

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:56

roxiie schreef:
Marie111 schreef:
Het is helemaal geen Bidts wat ze spreken, maar Stadsfries.


Het was ook zeer zeker geen Liwwadders (dus stadsfries) wat ze spraken.

De manier waarop oa “Hait (heit)” uitgesproken werd, deed mij ook geloven/vermoeden dat het Bildts was.



Haha nou voor mij was het gewoon fries :P kan de verschillen er niet tussen uithalen als niet-fries.
Bedankt voor de songtekst, ik ben mij er van bewust dat het over een Fries paard gaat maar dat maakt mij niet ui :+

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De Stormruiter: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:04

Ik ga vanavond, heel benieuwd. :j