Rijden echt zo belangrijk?!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:36

Urielle schreef:
Voor mij is rijden toch het belangrijkste, de verzorging is meer wat 'erbij hoort' en soms is dat tutten best leuk, maar soms denk ik ook wel Pffff alweer poetsen


amen!!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:15

Urielle schreef:
Alsof je met rijden geen band opbouwt?! Ik doe idd niet aan naverzorging (ja ik was voetjes, dat wel, maar verder kiep ik er een zweetdeken op en c'est ca!) maar ja, ik heb wel meer paarden te rijden dan een. En die krijg ik vast niet te rijden omdat ik zo'n slechte band met mijn paarden heb.

Als ik trouwens zo eens wat profielen bekijk, zie ik wel wat mensen die nodig eens meer tijd aan het rijden moeten besteden...
Ik zeg niet dat je dan een slechte band hebt, maar ik denk dat je dan toch een andere band hebt dan ik bv. met Olga.

Ik beschouw Olga als mijn maatje, ik kan alles met haar doen. Ik ga voor haar door het vuur, maar ik ervaar hetzelfde bij haar, dat is een gevoel. Begrijp je wat ik bedoel?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:02

Ik begrijp prima wat je bedoelt Syl
Ik heb dat gevoel alleen ook, voor mijn twee vaste beestjes dan, en de andere paarden natuurlijk minder omdat die toch weer snel verkocht zijn. Maar ik heb net Rafero gereden in de sneeuw en ondanks dat hij met zijn voorbenen steeds sneeuwklonters tegen zijn eigen neus aansmeet bleef hij proberen om VOOR MIJ lekker nageeflijk te lopen terwijl hij dat nog erg moeilijk vindt. Daarna heb ik Acalgo gedaan en die staat momenteel stil omdat hij gewond is en daar ben ik dus dan zomaar wat mee aan het prutsen (poetsen en wonden verzorgen, voetjes wassen en vetten, beetje wandelen, staart uitpluizen) want Calg heeft zijn aandacht en tijd ook verdiend. Van beide paarden kreeg ik na het rijden een dikke knuffel (van hen uitgaande) en voor Rafero is dat heel uitzonderlijk omdat het gewoon een heel gereserveerd paard is, op het argwanende af. Nou dan ben ik ook weer even verliefd op mijn mannekes hoor! Ik denk dus niet dat ik zo'n verschrikkelijk andere band heb met de paarden dan jullie, ook al ben ik normaal gesproken wat minder 'prutserig'.

Als ik gewoon lekker aan het rijden ben met ze, waar ik dus veel aandacht aan besteedt, rij ik de paarden zo eerlijk mogelijk (geen tegenstrijdige hulpen of grof inwerken oid) en ondertussen klets ik met ze en kroel ik eens door de manen of geef ik een klopje op de hals als ze iets goeds doen. Ik kan gewoon merken dat ze dat waarderen. Rafero wordt schijnbaar bij andere ruiters enorm heet als hij een tijdje gewerkt is, dat doet hij niet bij mij, hij blijft gewoon zijn ding doen en ik voel dat hij dat echt doet voor mij. Mijn beste 'paardenvriendin' zei ook: 'Logisch dat hij bij jou kalm blijft, jij bent er rustig mee en je rijdt ontzettend vriendelijk.' Rijden is dus bij ons qualitytime, plezier voor twee, ook al zijn we allebei hard aan het werk.

Ik vind het dus oneerlijker om veel tijd te besteden aan de verzorging en die keren dat je erop stapt, omdat je te weinig waarde hecht aan het rijden je paard in de war te brengen, te storen en pijn te doen met verkeerde hulpen, ook al bedoel je dat niet zo.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:09

Zeker .
Daar doelde ik ook zo 'n beetje op in één van m'n andere posts.

Rijden leuk vinden, er intensief mee bezig zijn is echt geen doodszonde, tutten op z'n tijd is fijn. Maar met alleen maar getut moet ik bij Olga ook niet afkomen .

Maar bij mijn 'gepruts' zit vaak nog steeds rijden, alleen zet ik Olga dan lekker met halster in de bak, doe wat grondwerk, ga er op zitten, rijdend getut zullen we maar zeggen .

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: Rijden echt zo belangrijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:11

Ik vind het niet het allerbelangrijkste. Ik verzorg een 1/2 een shet waar ik niet (meer) op kan rijden, die longeer ik 2x per week. Ik vind het niet erg, hoor om niet te rijden. Anders krijgt hij geen beweging...

Ik heb nu nog een pony gevonden waar ik wel gewoon op kan rijden, wat ik ook erg leuk vind.

xxx

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:43

Sylleke schreef:
Hangt ervan af wat je doelstellingen zijn .

Ik wil graag wedstrijden rijden (doe ik sinds kort ook), maar dan kom je er niet met alleen verzorgen .

Ben je meer iemand die gewoon alleen graag met paarden bezig is, dan zul je dat wel voldoende vinden.

Maar ik wil graag wat bereiken, dus voor mij is rijden wel belangrijk, dat wil niet zeggen dat ik het niet leuk vind om eens een hele middag te tutten .


Precies, je haalt de woorden uit mn mond!

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:17

Zeker NIET! ik vind dat je eerst een band moet gaan opbouwen voordat je er zomaar opstapt. Ik rijdt ook maar soms op m'n verzorgpaard en poets vooral en doe grondwerk. zo is het fijn.

Ik vind zoiezo verzorgen VEEEL leuker dan rijden!

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:01

Met mijn verzorgpaard mag ik doen wat ik wil. Ik mag op hem rijden wat ik wil, maar doe dit niet altijd.
Het komt best vaak voor dat ik lekker met hem ga tutten en wandelen, of hem losgooi o.i.d.
Ik vind het rijden natuurlijk wel heel leuk, en ben ook erg blij dat dat kan/mag met mijn verzorgpaard, maar als hij niet bereden zou mogen worden dan had ik hem ook met plezier verzorgt
Ik vind het heel gaaf dat ik mag rijden, maar ik vind het niet super belangrijk eigenlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:34

Ik vind rijden echt niet belangrijk,
Mensen vragen aan mij of ik het niet SAAI vind om een uur per keer met Erik te stappen. Gewoon erop zitten en maar rondjes stappen.
Vind dat juist niet, k leer hem beter kennen.
Vind het ook superfijn om hem te borstelen en met hem te tutten.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Rijden echt zo belangrijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:05

Ik heb mijn eigen paard en ik rij bijna niet Ik heb iemand die in mijn plaats rijd... Ik hou wel van eens een uurtje met Amore rijden, maar heb niet altijd evenveel zin omdat mijn rug continu pijn doet... Op de betere momenten rij ik, maar als het niet gaat weet ik dan toch dat ze gereden wordt

Vroeger ook... Toen ik vz-paarden en pony's had, ik heb er nooit mee gereden maar was nog zo gelukkig

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 12:09

Ier schreef:
Ik vind rijden echt niet belangrijk,
Mensen vragen aan mij of ik het niet SAAI vind om een uur per keer met Erik te stappen. Gewoon erop zitten en maar rondjes stappen.
Vind dat juist niet, k leer hem beter kennen.
Vind het ook superfijn om hem te borstelen en met hem te tutten.

Dat heb ik ook Ier.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:08

Ik vind het wel super leuk dat ik mag rijden, dat maakt het misschien net iets leuker, maar ook meer verplichting misscihen.
Ik weet niet of het voor mij super belangrijk is, maar stel ik krijg 2 keuzes, of eentje die ik mag rijden, of 1 die ik niet mag rijden dan zou ik er denkik niet eens over nadenken

Stel ik mocht mijn verzorgpaar dniet meer rijden dan bljif ik hem gewoon doen. Dat maakt met niets uit dat ik niet mag rijden, het is niet de hoofdzaak.

annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:27

ik kan ook niet op mijn verzorgpaarden rijden, maar ik zou ze echt niet willen ruilen voor een paardje waarop ik wel kan rijden.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:42

Dat heb ik ook annepaardoes
Gewoon omdat je je paard kent, stel mocht ik niet meer rijden, tja jammer dan maar ik blijf wel bij hem.

Maar als ik hem niet zou kennen, en 2 paardne voor me kreeg, de een wel rijden de andere niet zou ik toch voor het rijden erbij gaan.

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:05

Ik vind rijden ook het belangrijkste. Het gaat mij in eerste instantie om de sport. Daarbij hoort het verzorgen, wat ik ook absoluut niet erg vind. Maar als ik zou moeten kiezen tussen "rijden, maar niet verzorgen" en "verzorgen, maar niet rijden", dan zou ik toch voor het eerste gaan. Maar alleen als ik zou moeten kiezen!!!!

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Rijden echt zo belangrijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:58

Rijden vind ik nou niet zo belangrijk ik vind het verzorgen ook altijd wel leuk maar ik zou geen maanden zonder kunnen .. ik had een keer geen goed rapport en toen mocht ik een tijdje niet rijden en toen had ik er wel moeite mee..
maar ik ben niet zo van ik wil wedstrijden rijden enz..
Ik rij afentoe fnrs met makker maar meer niet

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:41

Ik vind rijden en verzorgen even leuk, maar ik zou zo een paard gaan verzorgen alleen om het poetsen en stappen enzo, het gaat mij gewoon om het paard zelf.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: Rijden echt zo belangrijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:58

het rijden vind ik echt niet belangrijk, ik verzorg shetlanders en je wil niet weten wat ik aan verzorging voor die beesten heb gedaan/doe (kijk in profiel) Het verzorgen van je pony's is belangrijker, want zonder verzorgen kan je niets, niet longeren, rijden, vh noem maar op.

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Rijden echt zo belangrijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:14

Voor mij is rijden niet zo belangerijk.
Er zijn genoeg andere leuke dingen die ik met de pony's kan doen.
Maar ik vind het wel leuk om een keertje terijden.

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:59

ik wilde nog even iets toevoegen

ik vind dat gewoon verzorgen de hoofdzaak is.. eten geven, poetsen, mesten etc.

DAARNA vind ik dat de andere dingen mogen komen zoals grondwerk, mennen, rijden etc. waarom zou je er altij op willen zitten.. ik vind dat ene beetje lijken alsof het gewoon voor je eigen plezier is. en als je dan zegt: m'n paard houd meer van beweging dan tuttelen .. ga dan ook gewoon eens wandelen, grondwerk doen, longeren

dan zijn er natuulijk ook mensen die een paard hebben voor de sport. Zelf zou ik dat dus nooit doen ik persoonlijk houd van recreatie.. gewoon lol met je knol en niet van die wedstrijdjes ... waarom wel

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:59

Ik heb van het weekend nog op me kop gehad dat ik wat meer moest gaan rijden
Had er al zo'n 2 weken niet meer op gezeten, dus vond het wel terecht
Aangezien ik de enige ben die het paard rijd

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:53

maaike93 schreef:
ik vind dat gewoon verzorgen de hoofdzaak is.. eten geven, poetsen, mesten etc.
Persoonlijk lijkt het mij maar héél triest als mensne hun paarden geen eten geven en niet mesten.


maaike93 schreef:
dan zijn er natuulijk ook mensen die een paard hebben voor de sport. Zelf zou ik dat dus nooit doen ik persoonlijk houd van recreatie.. gewoon lol met je knol en niet van die wedstrijdjes ... waarom wel
Maar dat is jouw mening, er is niets verkeerd met mensen die wel met de wedstrijdsport bezig zijn.

Ikzelf doe ook wel eens grondwerk, beetje VD, ... met Olga, maar trainen hoort er nu eenmaal ook bij, daarnaast is er ook tijd voor 'leuke' dingen, want bij sommige mensen heb ik het idee dat ze trainen als 'niet leuk'/onaagenaam/... bestempelen.

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:00

Sylleke schreef:
maaike93 schreef:
ik vind dat gewoon verzorgen de hoofdzaak is.. eten geven, poetsen, mesten etc.
Persoonlijk lijkt het mij maar héél triest als mensne hun paarden geen eten geven en niet mesten.


nouja.. er zijn verzorgers die zeggen.. dat moet de eignaar maar zelf doen

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Rijden echt zo belangrijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:07

verzorgpony of eigen knollie maakt toch met rijden niet veel uit?

vroeger vond ik rijden heel belangrijk! nu geniet ik meer van de verzorging! kijk veel liever naar mijn pony hoe ze staat te genieten als ze haar schone waterbak weer volpropt met hooi en als ze rustig over haal schone stro heen gaat zijken toch vind ik rijden nog een leuke bezigheid maar absoluut niet de belangrijkste bezigheid met paarden!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:12

maaike93: Ik vind dat als de paarden aan huis staan, dat ze dat dan zelf best kunnen doen en dat lijkt me niet verkeerd.

Op een pensionstal wordt meestal gevoerd, sta je op een 'afgelege' stukje land, dan vind ik ook zeker dat een 'schema' of iets dergelijks nodig is.

Olga staat, samen met de andere paarden, gewoon aan huis. Ze worden dus sowieso gevoerd door de eigenaars.
Als ik een keer vroeg ben in het weekend, dan doe ik het, kleine moeite. Als ze op vakantie zijn, ga ik meestal daar slapen en dan voer ik de paarden ook, uiteraard.