Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:54

Op dit moment heb ik 2 verzorg/bijrijd pony's aangeboden gekregen en ik vind het heel moeilijk om een keuze te maken.
Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Pony 1
    Shetlander, ongeveer 1.10
    Vooral recreatief bereden, maar kan ook wel goed dressuren en springen
    Staat bij mensen thuis
    Buitenbak op 2 minuten stapafstand
    Natuurgebied met lange ruiterpaden in de achtertuin
    Gratis
    5 minuten fietsen

Pony 2
    E-pony
    Vooral dressuurmatig bereden, kan ook goed springen
    Staat op de manege waar ik rijd
    Hele grote buitenbak altijd beschikbaar, binnenbak als er geen lessen zijn of als het echt rotweer is
    Niet echt goede uitrijmogelijkheden
    Ik moet een bijdrage in de stalling betalen
    20 minuten fietsen van huis, maar 2 minuten fietsen van mijn school

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:20

Ik denk niet dat wij dat kunnen beslissen voor je. Je moet gewoon zelf een rijtje voors en tegens maken, en dan kijken wat het leukste lijkt. Want het hangt natuurlijk ook sterk van je verwachtingen van een verzorgpony af. Bovendien weet ik niet hoe lang en zwaar je bent, dus hoe lang je eventueel nog op die Shet zou kunnen rijden.

Ik denk dat wanneer je echt recreatief wil rijden en vooral buitenritjes dat je voor die Shet moet gaan. En wanneer je wat serieuzer aan de gang wilt met rijden en lessen dat je voor de E-pony moet gaan.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:28

Dit is idd iets wat je zelf moet beslissen..

Verder zou ik als ik jouw was alle voor en nadelen even opschrijven en zo bekijken wat je het beste lijkt!

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:42

Laat je wel de keuze weten.

Maar
Berichten: 2877
Geregistreerd: 21-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:29

nee wij kunnen niet voor je beslissen maar ik zou het wel weten maar ik snap dat kiezen ook heel moeilijk is kijk een beetje vooruit wil je ook wedstrijdjes rijden en beetje het sociale van een manege of vind je dat wel lekker zo dichtbij je huis lekker bezig zijn met je pony waar je heerlijk vanalles mee kan doen
ik zou voor de tweede gaan

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:23

Als je verder wilt, is de Epony een goed begin!
Anders de shet, lekker mee hobbelen int bos

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:28

ik weet niet hoe oud en groot je bent, maar ik denk dat ik voor de shetlander zou gaan...

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:28

Ik zou persoonlijk voor de E-pony gaan, maar ik pas dan ook niet meer op een shet.
Hoe groot en hoe oud ben je?

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:58

Ik zou gewoon kijken wat je eigenlijk wilt gaan doen.

Wil je graag recreatief gaan rijden en pas j eop de Shet? Dan zou ik voor de shet gaan.
Wil je graag wat verder komen, dan zou ik voor de E-pony gaan.

Anoniem

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:32

Ik ben 14 jaar, 1.66 lang en weeg 47,5 kilo.
Die shet kan me voorlopig dus nog wel houden.
Ik vind het moeilijk om te kiezen omdat ik echt een vanallesennogwat ruiter ben.
Op een buitenrit kan ik lekker uitwaaien, maar ik vind dressuur en springen ook geweldig.
Op de manege rijd ik ook wedstrijden, wat ik erg leuk vind.
Ik wil graag verder komen in de sport en me ontwikkelen als ruiter, maar ik houd ook van lekker crossen in de buitenlucht.
Die shetlander is ook niet alleen maar een crossbeest, hij is ook goed in dressuur en springen vind ie ook super.

Ik heb vrijdag de shet in proeftijd genomen, en een dag later kreeg ik die e-pony aangeboden.
Ik ga eerst kijken of die shet bevalt en dan zie ik nog wel verder.

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:56

als je die E-pony neemt, kun je toch altijd ergens heen gaan met de trailer en daar rijden het ik die E-pony nemen want als je straks aan die shetlander gehecht ben en je bent te groot voor hem of je wilt "verder" gaan wedstijden rijden dan moet je misscxhien met hem stoppen en dat is ook heel erg

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:57

het die ik,, ik bedoel: ik zou die

ikkiN

Berichten: 2843
Geregistreerd: 13-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:48

Ik zou voor de E pony gaan Daar kan je heel veel van leren en groei je niet gauw uit

_loekie_
Berichten: 1165
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:09

Shetlander.
Je kan er zo te zien bijna alles mee beetje springen beetje dressuren lekker boscrossen.
En bovendien hief je er niets voor te betalen dus je kan dan dnek ik gewoon doorgaan emt de lessen op de manege

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:11

En heb je al een besluit genomen?

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:16

Ik weet niet hoe groot je bent maar ik zou voor de E -pony gaan als het klikt. Een shet wordt je al snel te groot voor. Maarja het licht natuurlijk aan jezelf wil je recreatief of wil je wedstrijden....
succes ermee

Anoniem

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:27

De shetlander is nu mijn vaste verzorgpony.
Helaas mag ik niet van die manege bak gebruik maken heb ik ontdekt.
De bak bij de buren (wat eigenlijk een grote paddock is) kan ik ook niet altijd gebruiken, aangezien hun eigen paarden daar vaak ook in staan.
Ik rijd nu vooral buiten, meestal alleen.
Ik wil de E-pony heel graag doen, maar dan moet ik de helft van de stalling betalen ( €127,50 ) en ik ben ook maar een 14jarig middelbaar scholiertje.
En mn moeder wil dat bedrag ook niet betalen en ik denk niet dat ze het voor minder doen.

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:21

Ik begon ook met een shet (doe hem nog steeds).
Maar weet zeker 100% wat je moet kiezen uit mijn ogen.
Je moet namelijk niet vergeten dat je te groot wordt voor een shet.. E Pony duurt veel langer..

Leest stukje hierboven.. Tsja.. Stalling betalen.. dan denk ik dat de keuze die je nu hebt gemaakt toch het beste is.

Eleven

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Gorinchem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:11

Ja, als je niet het geld kan betalen wat ze vragen is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Dan kan je de E-pony niet eens doen... Succes ermee!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 03:41

Ik zou zoals het in het eerste berichtje staat voor de e-pony kiezen. Maar als je echt zoveel geld moet betalenz ou ik ook voor de shet gaan!
Veel pleziermet het verzorgen van deze shetlander! Hij is lekker groot dus je kunt er vast nog wel een tijdje mee rijden

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:54

Dat is indd een flink bedrag, als dat niet kan zou ik het lekker bij de Shet houden

Shet van 1,10 is vast sterk zat, kan je lekker mee rijden in het bos

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:55

Aan bijde pony's zitten na en voor delen, shetlanders kunnen ook wat bereiken hoor!! Kijk naar Flame van Cloverdale. Natuurlijk moet je het zelf weten maar persoonlijk zou ik voor de shet gaan... Voor de andere moet je betalen en kan je het bos niet in, als je zegt dat de shet ook goed is in dressuur/springen en je kan er mee het bos in zou ik kiezen voor de shet

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:11

Ik zou voor de E pony gaan. Deze is namelijk groter en je wordt er niet gauw te groot voor. En ik denk dat je nog wel wat door groeit gezien je leeftijd. Dit zou beteken dat je over een half jaar er misschien te groot voor bent.
Ook omdat ik lees dat je wel verder wilt komen dan een recreatieruiter zou ik voor de pony gaan. Je kan neem ik aan lessen met de pony en later misschien wedstrijden rijden.
Enige nadeel is de bijdrage maar dit moet je er voor over hebben.

Ben je al weze proefrijden op de E pony? Ik zou er iig goed over nadenken en pas beslissen als je hebt proefgereden, misschien klikt het niet eens..

Anoniem

Re: Dilemma, recreatie-shet of sport-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:31

Vanwege de kosten heb ik besloten voor de shet te gaan.
De eigenaar van de E-pony heeft volgesmij inmiddels al een andere bijrijder gevonden.
De eigenaars van de shet hebben ook een andere pony (ook een E-pony), en dat is een goeie sportpony die L dressuur en springen heeft gelopen.
Ze willen die pony op de manege (waar ik rijd) gaan stallen misschien.
Dan mag ik hem bijrijden, maar de vraag is nog maar of dat allemaal doorgaat.
Voorlopig rijd ik nog met plezier op die shet. Hartstikke sterk is ie, en ik ben een slank klein meisje dus hij houdt me makkelijk.