Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:32

Hoii,

Ik ben 23 en rijd al paard vanaf mijn 8e, met name vanaf mijn 15e ben ik veelal bij particulieren gaan rijden en heb ik de manege achter me gelaten. De laatste jaren is mijn ervaring dat er betaald dient te worden voor een bijrijdpaard. Op zich niets mis mee, afhankelijk van wat je allemaal wel en niet mag met dat paard, vind ik.

Vorig jaar ben ik, na enige tijd eruit te zijn geweest, begonnen met een 'lease'paard, maar na een half jaar ben ik daarmee gestopt wegens omstandigeden.
Toch blijft het ontzettend kriebelen en heb ik besloten het nu weer defintief te gaan oppakken.
Ik heb weer contact gezocht met diegene waar ik eerder een paard van leaste (zij runt een pensionstal) en tot mijn grote vreugde zei ze dat ze nog wel verschillende paarden voor me heeft (mijn vorige paardje heeft inmiddels een andere verzorger) Hartstikke leuk natuurlijk, de details van de paarden ken ik nog niet, die hoor ik waarschijnlijk vandaag.

Nu ben ik erg benieuwd of andere mensen hier op het forum doe ook een paard leasen kunnen vertellen wat zij betalen en hoeveel tijd zij spenderen aan het paard. Ik heb wel een idee welk bedrag ik dien te betalen, maar ben wel benieuwd naar wat dan 'acceptabele' prijzen zijn.

Ik lees graag reacties!

Groetjes Sanne

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:35

hangt ervanaf hoeveel dagen je het paard doet.
Bij alle dage is het net of je een eigen paard hebt; dan hoor je vaak prijzen van bijv. 100 euro bovenop de normale kosten van stalling/hoefsmid. Dierenartskosten zijn dan weer voor de eigenaar.

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:04

Ik zal onregelmatig naar het paard toe gaan, aangezien ik ook onregelmatig werk. Ik streef naar zo'n 2 à 3 keer in de week, maar soms zal dit vaker zijn en soms wat minder.

Dorus

Berichten: 13246
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:13

Bij ons op de manege is het ook mogelijk paarden te leasen voor 225 euro per maand. Je kan het dan ook echt zien als je eigen paard en ermee doen en laten wat je wil (binnen het redelijke natuurlijk). Als je een paar weekjes op vakantie gaat is het ook jou verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat het paard de nodige beweging krijgt. Kosten van dierenarts en hoefsmid zijn voor de eigenaar van het paard, maar die bepaald dan ook weer tot hoever hij gaat in de behandeling. Beslag weet ik niet, of dat komt helemaal te lasten van de huurder of alleen wanneer de huurder bijzonder beslag wenst.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:17

het verschilt ook per regio.....
Misschien kun je op bijv Marktplaats duidelijkheid vinden....
Zoals hierboven beschreven is, kun je bij ons soms je paard stallen voor 270 euro per maand, dus zal het leasen ook hoger zijn....

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:20

Hm..dat zijn tamelijk hoge bedragen, het bedrag waarvoor ik kan leasen is namelijk E50,- per maand. Dat lijkt me dan behoorlijk mee te vallen!

Dorus

Berichten: 13246
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:27

Maar wat versta je onder leasen?

Bij ons op de manege is er eigenlijk geen onderscheid tussen lease paarden en pension paarden. Voor de gemiddelde manegeklant is een leasepaard hetzelfde als een pension paard. Ik ben behoorlijk bekend daar op de manege en weet voor een groot deel hoe het in elkaar zit, maar zelfs ik weet niet altijd of het om een lease of pension paard gaat.

Ik ben ook wel eens op een manege geweest waar ook paarden geleased kunnen worden. De prijzen daarvan weet ik niet, maar ik heb wel wat van de afspraken meegekregen. In het leascontract staat dat de eigenaar van de paarden, naar eigen inzicht, de paarden een bepaald aantal dagen per jaar mag gebruiken voor eigen activiteiten. De leaser van het paard kan die dag dus niet over het paard beschikken. Daarnaast lopen de paarden ook mee in de manegelessen. Loopt het paard in een les op het moment dat de leaser arriveert om te gaan rijden dan moet de leaser wachten. Zijn ze nog bezig met opzadelen dan moet de lesser een ander paard gaan zoeken.

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:47

Wat ik onder leasen versta is het huren van een paard en er mee kunnen rijden etc. wanneer je dat zelf wilt.
Op de stal waar ik zal leasen worden de paarden niet voor lessen gebruikt, omdat het geen manege is en komt het er dus op neer dat ik altijd kan komen en het min of meer 'mijn' paard is.
Het kan zo zijn dat de eigenaar ook nog weleens rijdt, maar er zijn ook een aantal paarden die alleen verleast worden en waar dus niet een ander op rijdt.
Het kan ook zo zijn dat ik samen met een ander 1 paard zal leasen, aangezien ik niet dagelijks naar stal kan komen en rijden.

Ik weet dat veel andere stallen wat anders onder het leasen verstaan en waar je dus ook vaak veel meer betaalt.

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:52

ik ken een een pensionstal, waar ook paarden staan en je hoeft daar maar 100 euro te betalen, maar dan is hij echt helemaal van jou, niemand rijdt erop enzo, maar je moet wel zelf zijn spullen kopen enzo. en uitmesten

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:56

Ja, echt een ideale oplossing als je zelf geen paard kunt bezitten, toch?
Geweldig dat dat mogelijk is vind ik..
Alhoewel, de aanschaf van een echt eigen paard blijft uiteraard ook een droom voor me, maar goed, momenteel lukt me dat helemaal niet met mijn werk etc.

horsii

Berichten: 7742
Geregistreerd: 06-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:00

Yousra...!

Waar is die pensionstak precies mijn nicht zoek nog en woon in rotterdam dus...

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:09

Verplaatst van VMR naar VP.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:25

Sanne1983 schreef:
Hm..dat zijn tamelijk hoge bedragen, het bedrag waarvoor ik kan leasen is namelijk E50,- per maand. Dat lijkt me dan behoorlijk mee te vallen!

Tja, als je ziet wat het hooi en stro bij ons kost......dan is dat vrij logisch...
Ook het "vraag en aanbod" is verschillend....dus dat is ook prijsgevoelig....
50 euro is echt goedkoop!!!

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:35

Citaat:
Tja, als je ziet wat het hooi en stro bij ons kost......dan is dat vrij logisch...
Ook het "vraag en aanbod" is verschillend....dus dat is ook prijsgevoelig....
50 euro is echt goedkoop!!!



Ik besef dat hooi en stro en het voer en weet ik wat allemaal prijzig is, maar voor bijna 300 euro in de maand zou je bij wijze van spreken bijna zelf een paard kunnen aanschaffen.

E50,- is inderdaad erg goedkoop en ik weet dat ik er erg veel geluk mee heb. Ik woon overigens in Arnhem en mijns inziens is het wel erg moeilijk om in deze omgeving nog een bijrijdpaard te vinden.

Olympia

Berichten: 55605
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:03

Ik heb ook een manegepaard geleased samen met mijn beste vriendin. We betaalde 365 per maand (dus allebei 182,50 ) en het paard was helemaal van ons, liep niet meer mee in de lessen enz.. Ze was gewoon echt van ons, alleen de hoefsmid/ Da kosten waren voor de manege.

Ik deed 3 dagen Olympia en mijn beste vriendin 4 dagen, waaronder ook een vrije dag..

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:42

Citaat:
Ik heb ook een manegepaard geleased samen met mijn beste vriendin. We betaalde 365 per maand (dus allebei 182,50 ) en het paard was helemaal van ons, liep niet meer mee in de lessen enz.. Ze was gewoon echt van ons, alleen de hoefsmid/ Da kosten waren voor de manege.

Ik deed 3 dagen Olympia en mijn beste vriendin 4 dagen, waaronder ook een vrije dag..


Klinkt goed, alleen ik blijf het erg veel geld vinden. Toch wel ideaal om op die manier je 'eigen' paard te hebben hè.
Maar begrijp ik goed dat jullie het paard nu niet meer leasen? Hebben jullie een ander leasepaard nu?

Groetjes Sanne

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:04

Hoef jij buiten die 50 Euro niks meer te betalen dan?
Ik ken nl. ook wel leaseopties waar je een dergelijk bedrag betaalt maar dan dus wel zelf de pensionkosten (van een evt. zelf te kiezen stal) moet betalen.

Overigens hoef je echt niet overal te betalen voor een bijrijdpaard, als het je om het rijden gaat misschien eens grote fokkers, sportstallen of handelsstallen bellen om te vragen of je daar wat kunt rijden?

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:05

Sanne1983 schreef:
Citaat:
Tja, als je ziet wat het hooi en stro bij ons kost......dan is dat vrij logisch...
Ook het "vraag en aanbod" is verschillend....dus dat is ook prijsgevoelig....
50 euro is echt goedkoop!!!



Ik besef dat hooi en stro en het voer en weet ik wat allemaal prijzig is, maar voor bijna 300 euro in de maand zou je bij wijze van spreken bijna zelf een paard kunnen aanschaffen.

E50,- is inderdaad erg goedkoop en ik weet dat ik er erg veel geluk mee heb. Ik woon overigens in Arnhem en mijns inziens is het wel erg moeilijk om in deze omgeving nog een bijrijdpaard te vinden.


Dat laatste ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik herken dat vanuit de tijd dat ik zelf nog geen pony had. Maar geloof me, een geschikte bijrijdster vinden in deze omgeving is nóg lastiger!

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:15

ik weet welke stal yousra bedoelt.. is stal van den eijk... daar huurt mijn zus tegenwoordig een paard. ze hebben ook een website....

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 00:02

Citaat:
Hoef jij buiten die 50 Euro niks meer te betalen dan?
Ik ken nl. ook wel leaseopties waar je een dergelijk bedrag betaalt maar dan dus wel zelf de pensionkosten (van een evt. zelf te kiezen stal) moet betalen.


Nee, buiten die E50,- betaal in niets, ik weet het, het is weinig geld als ik kijik naar de andere bedragen die men hier betaalt voor hun leasepaard.

Groetjes Sanne

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:22

Sanne1983 schreef:
Citaat:
Tja, als je ziet wat het hooi en stro bij ons kost......dan is dat vrij logisch...
Ook het "vraag en aanbod" is verschillend....dus dat is ook prijsgevoelig....
50 euro is echt goedkoop!!!



Ik besef dat hooi en stro en het voer en weet ik wat allemaal prijzig is, maar voor bijna 300 euro in de maand zou je bij wijze van spreken bijna zelf een paard kunnen aanschaffen.

E50,- is inderdaad erg goedkoop en ik weet dat ik er erg veel geluk mee heb. Ik woon overigens in Arnhem en mijns inziens is het wel erg moeilijk om in deze omgeving nog een bijrijdpaard te vinden.



Als je zelf een paard heb, dan weet je ook dat er nog veel meer kosten bijkomen.....Dus bij wijze van spreken zelf een paard kunnen kopen =
niet realistisch. (als je het paard tegen dezelfde kosten stalt)
Ook de risico's van een eigen paard heb je niet....
En ook het gedoe als je zelf niet kan komen - ziek of vakantie.
Dus leasen is verstandiger!

(de Da kosten, de hoefsmid, er gaat altijd wel wat stuk en als je er wedstrijden mee gaat rijden worden de kosten alleen nog maar hoger)

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:19

Nou voor 50 Euro, lijkt me een ideale optie

Sanne1983
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Kosten & tijd voor bijrijdpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:24

Hoii

Ik heb heb zojuist contact gehad met de pensioneigenaresse en het paard dat ik kan rijden ken ik nog wel (nooit op gezeten maar wel gezien).
Hij schijnt wat eenkennig te zijn en daarom zoekt ze ook een vaste bijrijder. Ik ben erg benieuwd hoe het rijden zal gaan, ik wil echt graag een rustig braaf paardje (het wild-west gedoe heb ik echt achter me gelaten ). Mijn doel is om er lekker het bos mee in te gaan en in de bak wat dressuurmatig te rijden.
Ik heb er veel zin in, echt leuk om dezd hobby weer op te pakken!

Groetjes Sanne

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:06

Als je een tijd niet hebt gereden zou ik je aanraden om even een manege lesje te pakken - voor het gevoel en sta je niet voor schut bij "je nieuwe leasepaard".
Bij mij zijn er ook een paar mensen geweest die een tijd niet hadden gereden......pfff ik heb geen manegepaarden, dus was ik niet blij met wat ik zag...zo kan ik toch niemand beoordelen...., gaat het de volgende x beter dan? Misschien wel, maar misschien ook niet, snap je?
Ik doe er ook moeite voor, denk ik dan.....

Succes!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:10

Urielle schreef:
Overigens hoef je echt niet overal te betalen voor een bijrijdpaard, als het je om het rijden gaat misschien eens grote fokkers, sportstallen of handelsstallen bellen om te vragen of je daar wat kunt rijden?
Idd.

Ik heb ook een bijrijdpaard en daar mag ik alles mee, en neem de verzorging voor m'n rekening. Ik betaal geen maandelijks bedrag, maar lessen, nieuwe spullen e.d.

Maar wat een bedragen voor stalling . Dat betaal je bij ons niet .