wat mag je verwachten van verzorger?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
braafpaard
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: overijssel

wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:47

Wat mag je verwachten van iemand die jouw paard of pony verzorgd en wat mag je als regel stellen?
wat moet je accepteren en hoe flexibel moet je je opstellen tegen zo iemand?

Elamor
Berichten: 5176
Geregistreerd: 10-03-05

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:51

je mag verwachten dat ze klusjes doen, die minder leuk zijn.
bijvoorbeeld uitmesten ofzo, als ze mogen rijden dan moeten ze wel consequent rijden.
en aan de afspraken houden natuurlijk...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:53

ik had wel bepaalde regels bij verzorgsters,
zoals les nemen, uitmesten, invetten, even melden wanneer je wel/niet komt, hoe vaak iemand komt, wat er met de pony gedaan mag worden ed.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 00:01

Dit hoort bij het subforum VP. Ik verplaats het topic dan ook daar naartoe.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:47

Het ligt er heel erg aan wat de verzorgster van jou kan verwachten

Als je veel vrijheid geeft, geen hoge vergoeding vraagt en iemand veel mag met een paard kan je verwachten dat iemand mest/voert/et cetera. Als je heel veel regels opstelt en een hoge vergoeding vraagt zou ik persoonlijk meer moeite hebben met ook nog eens alle klusjes doen. Maar de meningen zijn daarover verdeelt op bokt, misschien is het handig om je vraag nog wat specifieker te stellen

SuzannedG

Berichten: 948
Geregistreerd: 17-09-04

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:54

Ik ben het met Ellende eens.. welke vrijheid wil jij je verzorger geven? Hou vooral de regels duidelijk, want anders loop je straks langs elkaar heen.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:13

Het ligt er maar net aan wat jij verwacht.
Als jij wilt dat ze 4 keer per week komt poetsen, mesten en rijden dan verwacht je ook dat ze dat doet.
Sommigen willen alleen maar rijden en poetsen en sommige willen opruimen enz er ook allemaal bij.
Het is maar net wat je graag wilt.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:24

Ik zou iig verwachten dat ze zich aan de afspraken houden en netjes met de spullen omgaan, en zeker met de pony!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:27

Wat ik zou verwachten;
Ten alle tijden goed voor de pony zijn.
De klusjes doen die je gevraagd zijn te doen.
Als er iets is onmiddelijk bellen en het niet zelf proberen op te lossen als dit niet gaat.
Niks doen wat eigenlijk aan je verboden is [bijv. rijden als het niet mag].

En verder de dingen die jij hebt aangegeven wat je graag wel/niet wilt

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:18

Dat is heel persoonlijk
In elk geval dat een verzorger regelmatig komt en even laten weten als hij/zij ziek is, er netjes met het paard wordt omgegaan, als er materialen stuk zijn dat het even wordt verteld.
Verder wisselt het heel sterk of je ook moet mesten, hooi en stro mee binnen doen bij levering, voeren, tuig schoonmaken etc. Ook kun je afspraken maken over lessen, wedstrijden, buitenrijden, springen, andere mensen meenemen naar stal, andere mensen laten rijden, welke spullen een verzorger zelf aan moet schaffen, of lessen/startkaart/vervoer zelf geregeld en betaald moeten worden....... noem maar op!
Als het maar duidelijk gecommuniceerd wordt en beide partijen het ermee eens zijn.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:46

ligt eraan waarvoor je een verzorgster hebt.
Waarvoor zij komt, en waarvoor jij haar nodig hebt

Gewoon aan de afspraken houden mag je in ieder geval verwachten Jullie kunnen samen beslissen waarvoor ze komt, en dat ze dat doet kan je dan ook verwachten

kiekeboe12
Berichten: 70
Geregistreerd: 16-10-05

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:38

Een tijdje geleden zocht ik een verzorgster voor mijn paard omdat ik in de week op kot zit voor mijn studies. Er reageerde een meisje en ik sprak er mee af. Ik had van te voren gezegd dat ik liever niet had dat ze de eerste keer al met het paard ging rijden, ze vond dat raar en zaagde daar over tot ik toegaf en haar er mee liet rijden. We spraken nog eens af en ze mocht metteen met haar rijden na wat borstelen. Ik wou op het begin er telkens nog bij zijn zodat ze mijn paard gewend was en ik ook beetje zag hoe zelfstandig ze met een paard kan omgaan. Ik vroeg haar via msn wanneer ze nog een keer kon komen om verdere afspraken te maken. We praatten nog verder via msn en toen vroeg ik haar of ze na het rijden ook kon kijken of er water in de drinkbak zat en de mestballen te verwijderen uit de stal. En dat laatste vond ze erover zei ze tegen mij. Ze vond het grof dat ik dat durfde te vragen aan haar. Ze zei dat ik maar een stalknecht moest aannemen, ik vertelde haar van dat ik moeilijk kon afkomen van gent om gewoon de mestballen uit te rapen en dat het toch al leuk was voor dat ze mocht zoveel rijden met mijn paard dat ze wilde ( het is trouwens een goed paard en kan al goed dressuur) en ik zei haar dat ze dan ook evengoed een paard kon huren als ik een stalknecht moest aannemen. Toen zei ze me dat ik net deed of het voor haar een hele eer moest zijn om met mijn paard te rijden enzo verder. Ze vond het ook van mij smerig dat zij in de week ging rijden met mijn paard en dat ik dan zou wedstrijd rijden met mijn paard in het weekend. Dat vond ik echt lelijk van haar dat ze dat zegde en voelde mij echt gekwetst. Ik heb al veel andere reacties gehad van meisjes die graag mijn paard zouden berijden in de week maar ik ben een beetje schuw dat het ook zo loopt. Wat vinden jullie van dit? Vinden jullie het ook teveel gevraagd van mij om de mestballen te verwijderen ( daarmee bedoel ik niet héél de stal uitmesten)?

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:45

Kiekeboe, als ik jou was had ik gezegd dat als ze niet wat wilde doen in ruil, er wel een ander meisje was dat het wilde doen. Ik vind het al luxe dat je niet zelf hoeft uit te mesten, even de poep eruit halen en water checken etc. is toch heel normaal? Ik vind dat je dat eigenlijk niet eens dat nodig moet zijn dat te vragen (wat een zin...). Dit spreekt voor zich, dat hoort gewoon bij het rijden, toch??

edit: die zin werd wel heel bont

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:48

Kiekeboe ik vind dat je gerust kunt vragen of ze de mestballen wil verwijderen. Dat is echt niet te veel gevraagd. Dat je je paard in het weekend zelf wil rijden is ook logisch.

Wat ik alleen niet snap is waarom sommige eigenaren niet willen dat je gelijk de eerste keer gaat rijden. Je kan het paard wel 10 keer alleen komen borstelen maar dan weet je nog niet hoe het paard en ruiter op elkaar reageren met rijden. Denk ook niet dat het rijden anders gaat als je pas na een tijd gaat rijden. Je weet dan wel hoe het paard op stal reageert maar niet tijdens het rijden.

kiekeboe12
Berichten: 70
Geregistreerd: 16-10-05

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:56

@ lindsey
ik denk dat eigenaren gewoon eerst eens willen zien met wie ze te maken hebben voor ze al beloven om met je paard te rijden. Neem nu bv dat het meisje niet eens weet hoe ze een borstel moet in haar hand nemen dan zal het rijden waarschijnlijk nog slechter zijn en je wil als eigenaar ook alleen het beste voor je paard en wil dan niet iemand hebben die TOTAAl niet kan rijden. Allé van mij was dat gedeeltelijk voor dat en ook gewoon als je samen het paard aan het borstelen bent dan kan je wat dingen afspreken of wat vertellen hoe het paard reageert op dingen.

JoYcE1982
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:33

ik ben zelf verzorster van een lief paard en heb er heel veel voor over, als zij zelf niet kan op een dag dan belt ze op en dan doe ik die dag extra, beide partijen moeten wel flexibel zijn

Eleven

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Gorinchem

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:01

Ik vind dat je zeker eerst goede afspraken moet maken met je verzorger. Als jij zelf bijv. moet mesten of moet voeren op je stal moet zij dat op de dagen dat zij je paard verzorgt, dit ook doen... Wat ik ook belangrijk vind is dat je eerlijk bent tegenover de eigenaar. Als iets niet goed gaat, wees dan niet bang, praat erover. De eigenaar weet misschien een oplossing en kan je helpen.
Ik heb zelf een tijdje op een handelsstal gelopen met allemaal tuigpaarden. Hier hielp ik altijd mee en als we klaar waren begon ik aan mijn verzorgpaard. Dit waren de regels en hier hield ik me dan ook aan.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 03:31

kiekeboe12 schreef:
Vinden jullie het ook teveel gevraagd van mij om de mestballen te verwijderen ( daarmee bedoel ik niet héél de stal uitmesten)?


Ligt aan de ruiter denk ik. Ik wil het persoonlijk best 'eens een keer' doen, maar elke dag de stal doen doe ik ook niet. Dan moet de eigenaar hem maar ergens op volpension zetten.

Niki_

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:55

Elke dag de stal doen lijkt me ook wel overdreven. Ik zou wel heel veel voor een verzorgpaard over hebben, ik vind dat kind dat meteen al wilde rijden niet normaal, ik zou al blij zijn als ik een verzorgpony kreeg, mét alle rotklusjes.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:00

none schreef:
ligt eraan waarvoor je een verzorgster hebt.
Waarvoor zij komt, en waarvoor jij haar nodig hebt

Gewoon aan de afspraken houden mag je in ieder geval verwachten Jullie kunnen samen beslissen waarvoor ze komt, en dat ze dat doet kan je dan ook verwachten



IDd helemaal mee eens.. Het belangrijkste vind ik dat de afspraken die dan zijn gemaakt onderling worden nageleefd, anders heb je eigenlijk niks aan je verzorgster.

kiekeboe12
Berichten: 70
Geregistreerd: 16-10-05

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:18

Als ik het zo hoor dan vinden de meesten toch dat één keer de mest uithalen niet teveel gevraagd is. Het is trouwens nog altijd een verzorgpaard, terwijl ze er zoveel mocht mee rijden als zij wou in de week. En het was een ruitertje dat nog veel moest leren.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 00:20

dat is ook anders hoor Kiekeboe, vroeger mestte ik gerust 10 stallen om met 1 paard te mogen rijden

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:22

Waarom is het overdreven om elke dag de stal te doen? Sorry hoor, maar als je een paard verzorgt en rijdt horen daar alle bijkomende klusjes bij! Je wilt tenslotte een verzorgster zodat je zelf een dagje niet naar je paard toe hoeft. Dan lijkt het mij logisch dat zij op die dag dus ook de stal uitmest! Anders moet je alsnog zelf komen... Bij ons is het echt de normaalste zaak van de wereld dat verzorgers en bijrijders ook uitmesten en het stalletje lekker opstrooien. Ik zou die verzorgster die dat niet wilt doen lekker de laan uitsturen, voor haar tien anderen!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:50

Ik zou het tenminste op prijs stellen als ze de rotklusjes ook deed!
Ik zelf doe het ook altijd. Gewoon omdat het er bij hoort,, de eigenaar hoeft mij zelfs nooit te vragen, ik vraag zelf wel altijd eerst even of het goed is dat ik ook de bijbehorende klusjes doe zoals stal uitmesten, opstrooien, water bijvullen etc.

Ik vind dat meisje die gelijk al wilde rijden erg overdreven! Als de eigenaar wil dat jij gelijk gaat rijden, dan vraagt ie dat zelf wel.

Wat ik zelf heel iritant vindt is dat als de eigenaar de hele tijd achter mij aan loopt, en de hele tijd bij mij in de buurt is. Oke de eerste paar keer vind ik niet erg, maar als het altijd zo is... Ik vind het wel belangrijk dat eigenaar en verzorger aardig tegen elkaar zijn, en goed met elkaar kunnen praten!

kiekeboe12
Berichten: 70
Geregistreerd: 16-10-05

Re: wat mag je verwachten van verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:38

oef
dacht al dat ik de slavendrijver was ofzo! zo leek het volgens haar wel. Maar ze vond eignelijk van haar zelf dat ze topruiter was, vind dat allemaal wel lief en schattig dat ze die ambities heeft ze reed wel niet slecht voor een beginnend ruitertje maar moest het nu ook niet hoog in haar bol beginnen krijgen..