Wanneer verzorgpaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:48

Hey iedereen,

Wanneer vinden jullie dat je kan spreken dat je een verzorgpaard hebt?
Is dit:
- enkel en alleen als je erop mag rijden (en natuurlijk de verzorging erbij doet )
- wanneer je het paard poetst, op- en afzadeld, op de weide zet, ... Kortom: er mee bezig bent maar er zelf niet op rijdt

Of zijn er misschien nog andere "richtlijnen" waaraan een verzorgpaard moet voldoen?

Groetjess

Anika_Ses

Berichten: 374
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Eersel

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:36

beetje nutteloos topic dit maar goed ik vind het allebei VERZORGpaard het woord zit er al in = een paard verzorgen als je daar nou toevallig ook nog op mag rijden is dat mooi meegenomen.

Anoniem

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:45

Als het zo nutteloos is moet je niet reageren he

Er zijn ook mensen die bv. zeggen van: als je niet minstens 3x per week naar het paard gaat is het geen verzorgpaard van je, ofzo ...

Dus was gewoon nieuwsgierig waar jullie de grens nemen of wat je moet doen om een paard als je verzorgpaard te mogen beschouwen, maar ik verplicht niemand van te antwoorden hierop he

Arvensis

Berichten: 2304
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:47

ik vind zelfs al dat je een verzorgpaard hebt als je er 1x in de week heen gaat en hem alleen even poetst..
duidelijk genoeg ??

Anoniem

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:53

Ok, das duidelijk .. merci voor je reactie

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:02

Ik vind dat je van een verzorgpaard eigenlijk spreekt, als je hem alleen poetst, met hem wandelt, losgooit en dat soort dingen.

En een bijrijder, als je er ook echt op rijdt.. Maar vaak zeg ik ook over Rashida dat het mn verzorgpaard is..

Verder hoort dit topic op het subfora VP, heb aan een mod gevraagd of die dit daarnaar toe wilt verplaats.

Anoniem

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:21

Ja, maar in België (toch in de buurt waar ik woon) is het begrip "bijrijdpaard" niet zo echt bekend ... en zijn het dus allemaal verzorgpaarden

En van dat verplaatsen is ok hoor, ik heb geen flauw idee wat subfora's ze eigenlijk allemaal gemaakt hebben

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:23

Ik vind 'verzorgpaard' echt een heel stom woord, altijd al gevonden, weet ook niet precies waarom

Anoniem

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:30

Ja ok, dat kan best zijn .. maar het is gewoon een algemeen bekend woord ... En de vraag was wanneer je van een verzorgpaard kon spreken, niet wat je van het woord vond ..

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:56

ik vind een verzorgpaard als je hem mag poetsen, in de wei zetten, knuffelen enz. voor de rest denk ik niet dat het uitmaakt hoe vaak je erheen gaat, want je mag dat paard verzorgen, dus dan is het toch een verzorgpaard? tenminste dat denk ik

obelixXx

Berichten: 186
Geregistreerd: 30-09-05

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:58

haaii! ik vind dat als je een paard zonder de eigenaar alles mee mag doen dan is het je verzorg paard maar daar kan iedreeen wel anders over denken

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:02

ik noem me paard ook verzorgpaard .. kan ook zeggen rijpaard.. omdat ik er 3 a 4 x in de week op rij .. en poets en in de wei doe etc.. dus ja hahaa

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:56

Ik heb deze discussie ook ooit eens gestart, nu ja bijrijdpaard vs. verzorgpaard .

Ik ga met Olympia mee, eignelijk een bijrijdpaard als je er op rijdt en op niveau houdt enzo, maar ja, ik zeg tegen Olga ook verzorgpaard .

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:01

gewoon.. als je een paard verzorgd..

ik heb ook 2 verzorgpaarden, die rijd ik alleen in de vakanties (dan wel elke dag+ mn eigen paard) dat is als die mensen dan op vakantie zijn.. vind ik ook al wel een verzorgpaard hoor..

Anoniem

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:11

Ja, ik weet het eigenlijk allemaal niet zo goed ..
Ik zal het verhaal eens uitleggen dan kunnen jullie mij misschien gerichter helpen .. niet dat het zo'n noodzaak is ofzo, maar ik weet het gewoon graag hoedat ik het nu moet bekijken

Ik heb gedurende 2 jaar ongeveer bij iemand (dressuurruiter) gegroomd, op zaterdag ging ik naar daar .. helpen (poetsen, wassen, invlechten, ...) en mocht ik ook rijden (en kreeg dan les, héél leerrijk ) .. op zondag ging ik dan mee op wedstrijd om te helpen enzo .. In de vakanties ging ik wat vaker ..

Dit is nu ongeveer 2 jaar geleden, het is toen stilaan verwaterd wegens omstandigheden (geen ruzie ofzo he ) en ik had ook niet zoveel tijd meer door school... maar nu heb ik overtijd nog eens naar die man gebeld en ik was altijd weer welkom .. Dus sinds vorige week ga ik daar weer elke zaterdag helpen. Ik heb door school niet superveel tijd, maar ik ga dus of 's zaterdags, of 's zondags (als het wedstrijd is). In de vakanties normaal wel wat vaker.. Door die omstandigheden toen zijn ook een aantal paarden verkocht en eentje hebben ze daarna moeten laten inslapen Maar nu zijn er weer een deel nieuwe.. Ook houdt die man zich bezig met lesgeven en heeft hij een brave lespony (gewoon voor de beginselen) en een paard van iemand die daar een tijd mag lopen (maar dit paard heb ik in een verleden ookal eens verzorgd en gereden). Voor de rest staat daar zijn dressuurpaard en de pony van z'n dochter + een pony (welsh x arabier ofzo) en een paard van iemand .. en dan nog een paard van iemand anders .. Als jullie nog kunnen volgen

Nu ga ik daar dus 's zaterdags helpen, mest de stal uit van dat dressuurpaard (eventueel nog andere stallen als dat moet maar dat is mij nog niet gevraagd ) en help de kinderen die les krijgen met poetsen, opzadelen, .. Als ze gedaan hebben dan zorg ik voor de paarden en dat ze terug op de weide geraken + ik help ook met het voeren ... Maar ik rij dus niet op al die paarden.. Ik heb zaterdag op het dressuurpaard en op dat welsh/arabiertje mogen rijden .. Misschien was dit maar éénmalig, maar dat denk (en hoop) ik niet. Want van die paarden kan ik echt nog veel leren Maar die anderen rij ik dus niet op en zal ik misschien nooit op rijden (bv. de pony van z'n dochter is nog niet eens 1.20m dus daar zal ik niet opkruipen ).

Maar dan vraag ik me af als ik er met iemand over praat of ik wil ze voorstellen in een forum ofzo .. hoe ik ze dan moet bekijken .. Mag ik die paarden dan allemaal beschouwen als verzorgpaarden? Of hoe moet ik ze anders noemen?

Alle, jullie vinden het misschien maar een stom onderwerp maar ik vraag het me gewoon af

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:02

mijn mening is .. als je kinderen helpt met opzadelt etc ben je gewoon hulpje .. vind het niet echt verzorgen ...maar goed als je het van een andere kant bekijkt .. dan ja is het ook wel weer verzorgen hahaa erruug ingewikkeld..

verzorgen versta ik onder stal uitmesten rijden poetsen , voeren.. en dan wel voor jou al1 of misschien nog 1 iemand anders ...

maar goed mijn mening ..
hahaha


maar leuk voor je dat je met wedstrijden enzo mee mag !!

Anoniem

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:37

Hmmja, misschien is mijn verhaal niet helemaal duidelijk .. Ik zal het eens proberen in het kort te vertellen

Er staan daar 6 paarden (eigenlijk 7 maar eentje kom ik niet aan omdat die daar op pension staat en niet iedereen heeft dat graag als "vreemden" aan je paard zitten ).

Bij alle paarden doe ik dingen als uitmesten, voeren, op de weide zetten ... 2 van die paarden zijn lespaarden, waar kinderen dus les op krijgen. Ik help dan die kinderen met poesten en opzadelen e.d.. Er is 1 pony'tje en daar help ik ook mee .. (dus zoals bij de lespaarden). Dan staan er nog 2 paarden en 1 pony .. Op 1 paard & die pony heb ik al mogen rijden (en normaal in de toekomst ook nog, hoop ik toch ), op dat ander paard nog niet maar ook dit komt misschien nog in de toekomst.. Op die lespaarden en de pony van de dochter rij ik normaal niet, die lespaarden kan misschien eventueel wel in de toekomst, maar die pony is maar 1.20m (als die al zo groot is) dus daar ga ik niet op rijden Maar als het nodig is dan longeer ik die wel enzo ..

Dus ja .. als ik er met iemand over praat of ze op een forum wil voorstellen ofzo .. mag ik ze dan alle 6 als verzorgpaarden bekijken of moet ik erbij zetten: op die 2 mag ik rijden, bij die 2 doe ik dat en dat en dat, ... (ik zet sowieso wel erbij op welke ik niet rij of nog niet gereden heb .. maar toch).

Groetjess

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:41

ehmpf.
voor mij is een
verzorgpaard : een paard die je mag poetsen, van zoals jij omschreef van alles mee doet
bijrijdpaard : paard waar je vast mee rijdt, ( vaak ook voor betaalt ) en je zeg maar.. dingen doet die ehh.. HOE LEG JE DIT UIT !! een normale verzorgster niet doet ?
Bijvoorbeeld wedstrijden rijden ofiets.

nee sorry, duidelijker komt het er niet uit haaha

zonnebloem18

Berichten: 24847
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:44

In mijn ogen:

Verzorgpaard= alleen poetsen, knuffen en wandelen
Bijrijdpaard = het bovenstaande maar dat je er ook nog op mag rijden of dat nou wedstrijden zijn of niet maakt niet uit.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:43

Volgens mij val jij in de categorie stalhulp .
Nee, je verzorgt de paarden, maar je bent ook groom, veelzijdig ben je .

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:11

ik vind een bijrijdpaard een paard waar je voor betaalt, verzorgpaarden zijn paarden die je verzorgt/rijdt en waar je niet voor betaalt/waar je voor betaald wordt.
Ik vind jou ook meer stalhulp eigenlijk

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:31

bijrijpaard gaat vooral om het rijden imo
verzorgpaard gewoon alles doen, uitmesten, verzorgen, tuig onderhouden enzo

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:56

verzorgpony heb ik;
helpen mesten, helpen opjagen, longeren enz. enz.

nu heb ik veulen verzorg;
helpen leren aan alles te wennen enzo!

Anoniem

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:39

Sylleke schreef:
Volgens mij val jij in de categorie stalhulp .
Nee, je verzorgt de paarden, maar je bent ook groom, veelzijdig ben je .


Als je het zo bekijkt eigenlijk wel ja

Ik weet het gewoon zelf niet .. op enkele paarden rij ik, op anderen zal ik waarschijnlijk nooit rijden (wegens te klein of gewoon omdat ze lespony zijn voor beginners en ik mag op de "echte" paarden rijden ) maar met die beestjes doe ik ook wel dingen (poetsten e.d.) dus ja ..

Als je het zo bekijkt dat ik stalhulp ben ofzo .. vind het wat raar klinken.. Voor mij is een stalhulp iemand die dagelijks (of toch praktisch elke dag) op een stal klusjes gaat doen en de mensen helpt en hier ook voor betaald wordt .. En dit is bij mij niet het geval, ik ga niet elke dag en ik word ook niet betaalt (niet dat dit persé nodig is he, bij de paarden kunnen zijn en ervaring opdoen is voor mij al voldoende ).

Dus nu weet ik het nog niet
Maar ik zie wel in de toekomst, als er iemand achter vraagt zeg ik gewoon verzorgpaard maar zeg ik erbij of ik erop rij of niet enzo .. moesten ze maar even tijd nemen om naar die uitleg te luisteren

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Re: Wanneer verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:45

[***] schreef:
Ja, maar in België (toch in de buurt waar ik woon) is het begrip "bijrijdpaard" niet zo echt bekend ... en zijn het dus allemaal verzorgpaarden

En van dat verplaatsen is ok hoor, ik heb geen flauw idee wat subfora's ze eigenlijk allemaal gemaakt hebben



Nou vroeger werd er ook gewoon gezegt een verzorpaard/pony.
Op eene andere manier is het nederlandse taal behoorlijk aan het veranderen.
Een bijrijdpaard is dus alleen rijden, maar ik heb ook een bijrijdpaard hoor die ik ook heel graag mag poetsen en even heerlijk met hem in de wei grondwerk mag doen.