Bijrijder en sporen???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_14

Berichten: 3905
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Oude Pekela ♥

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:25

Zo'n bijrijder heb ik ook gehad. Wou ook met sporen rijden, en maar door zeuren, als ik er niet was deed ze de sporen erom. Als ik hem zelf dan weer eens reed was hij zo lui als wat, en reageerde nergens op. Heb er een tijdje over gedaan om dit er weer uit te moeten rijden. Ook kwam ze alleen voor het rijden, en meste niet, en ook een borstel eroverheen halen was teveel werk, heb nu dus geen bijrijder meer. En het bevalt me prima zo.

Ik laat niet snel iemand op mijn paard, en laat er zeker niemand op met sporen. Ik weet van mezelf of ik wel of niet met sporen kan rijden (rijd af en toe met sporen, met wedstrijdjes, om mijn hulpen te vervangen.) Als ik dan wat fout doe was het mijn eigen schuld.

Als ik jou was zou ik iemand anders zoeken die mee betaald, of zorgen dat ze de sporen weg doet.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 19:09

heb vandaag zonder sporen gereden en na een half uur stond het schuim erop tussen zijn billen zijn singel kletsnat, is dit niet hét bewijs dat hij perfect zonder kan? Morgen en overmorgen heeft ze les van mij.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:35

Het is toch jouw pony? JIJ bepaalt wat er gebeurd met je pony en hoe en al zou ze perse met sporen willen rijden, dan zal ze dat eerst moeten overleggen (ookal is ze pas 12... ze is bijdehand genoeg om zomaar met sporen te rijden) en met goede argumenten moeten komen om op jouw pony met sporen te rijden... toch?

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:41

t is jouw paard dus als jij vind dat ze te veel prikt dan moet ze zedus af doen. Is ze t er niet mee eens dan gaat ze toch niet meer rijden . Of ze moet een eigen paard kopen daar kan ze mee doen en laten wat ze maar wil.

Ik heb ook een bijrijdstre sinds kort voor mijn paard. Ze rijd mijn paard zonder sporen. Ik zou t dus niet goed vinden als ze ongevraagd met sporen zou gaan rijden. Misschien na overleg wel maar voorlopig niet. Zelf rij ik wel met sporen maar dat is dus mijn beslissing op mijn paard

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:09

Als jouw pony heel netjes zonder kan doet zij dus wat fout, niet de pony en zal ze dus aan zichzelf en de combi moeten werken.

Zonder sporen dus, en ook al is ze pas 12, je mag daar best wat harder en strenger in zijn.

Ik zou de les dan ook niet beginnen met sporen en daarna af, maar juist meteen zonder sporen, grote kans dat als je haar eerst met sporen laat rijden en ze ze daarna af doet de pony niet meer reageerd omdat hij de prikkers gewend is en dan krijg je het zie je nou wel verhaal, en dat verhaal wil je niet hoor

Gewoon geen sporen meer en luisteren naar de baas

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:30

Ben het met de rest eens en ben heel benieuwd wat ze er zelf na de lessen van jou over zegt.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 00:03

Dit is dus het grote nadeel van een betalende bijrijdster.

Iedereen kan wel makkelijk zeggen het is jouw pony dus mag ze niet met sporen rijden. Wat ik overigens wel terecht vindt.

Maar bijrijdster is maar een paar jaar jonger dan TS. Grote kans dat ze niet van TS wil aannemen dat ze haar sporen verkeerd gebruikt.

Wegsturen mag niet van haar ouders omdat het dan moeilijk wordt om de pony te onderhouden en als ze te moeilijk gaat doen over de sporen heb je kans dat haar bijrijdster zelf zeg dat ze niet meer wil en dan heeft ze een probleem met haar ouders.

Heb je al een bijbaan? Zo niet dan kan je er misschien een bijbaan gaan zoeken waardoor je je ouders kan meebetalen met de pony.
Dan hoef je voor de kosten geen bijrijdster meer te hebben en kan je haar wegsturen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:20

Nou leuke manier van een eigen pony hebben. Je bijrijdster is hem gewoon aan het verpesten!

Ze kan haar benen niet stil houden! Zo iemand mag dus al geen sporen aan hebben. Daarnaast gebruikt ze ze verkeerd!!!! Sporen zijn om de hulpen de verfijnen niet om een paard harder te laten lopen!!!!!

Ik heb altijd geleerd om mijn paard eerst goed aan het been te hebben. Luisterde hij niet kreeg hij een tik van de zweep. En pas toen de hulpen bevestigd waren ben ik sporen gaan gebruiken om de hulpen te verfijnen. Het valt mij zo op dat er zo veel mensen zijn die een 'sloom' paard hebben en daarom met sporen gaan rijden om hem vooruit te schoppen en daar kan ik me zo kwaad om maken!!! Met als resultaat dat je straks een nog scherpere spoor gaan nemen omdat hij op die andere al niet meer reageert.

Laat dat meisje alsjeblieft goed les nemen en haal die sporen weg. Leg haar eens uit waar sporen eigenlijk voor dienen en dat iemand met wiebelbenen deze niet kan gebruiken!!!! Leg haar uit dat ze hem op deze manier helemaal ongevoelig maakt. Ik snap dat je haar wilt houden, maar er moeten grenzen zijn!!!!! Zeg ook eens dat het voor de bestwil van je pony is!!! Stel dat je het toelaat, wat is dan het volgende? Hij loopt niet goed aan de teugel dus ik wil hem met slof gaan rijden...... Grijp nu gelijk in en leer haar om je pony op een eerlijke manier te rijden.

liltje

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:17

sporen zijn er niet voor om mee te prikken, maar om je hulp duidelijker over te laten kopen ik ben nu net 13 en rij ook met sporen maar ik prik er niet mee. als je dit zo door laat gaan reageerd je maar er straks helemaal niet meer op. je komt ze eigenlijk op het idee om zonder jou toestemmin jouw paard met sporen te rijd? nou ja ze kan er niet mee omgaan dus ik zou er echt iets aan doen

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:53

Sorry voor de late reactie maar ik heb thuis geen pc meer dus ook geen Bokt. Ze wil ze niet afdoen! nu mag ze er van mij niet meer op maar als ik er niet ben doet ze dat toch... ik sta op 'n manege dus iemand ziet het dus wel. Nu reed ze zondag (2/10) weer les mét sporen. En de instructrice beweert dat ik alles dramatiseer maar ik voel heeeel duidelijk een (negatief) verschil. Een bijbaantje heb ik wel maar niet vast af en toe eens s'avonds wat op de pc voor vrienden maar dit verdient jammergenoeg niet veel. Op een wei zetten gaat niet want dat willen mijn ouders niet. Ook is de kans dan groot dat hij kolieken en andere kwalen krijgt omdat hij daar gevoelig voor is. Pff ik weet het allemaal niet meer. Ik heb wel een potentiele bijrijder maar mijn ouders willen deze nu eenmaal niet weg.... WAT TE DOEN?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:23

Wat is dit voor onzin?
Jouw instructrices gaat jou vertellen dat zij even samen met dat meisje beslist wat goed is voor jouw pony?

IK zou beide een schop onder hun reet geven, een andere bijrijdster en instructrice zoeken waar je wel mee kan praten en die wel luisteren.

Weet die instructrice hoe jouw paard aanvoelt?
Ziet ze het verschil niet?
Als jij het voelt zou zij goed genoeg moeten zijn om het te kunnen zien, mijn instructrice ziet het namelijk al voordat ik iets uitspreek.

Meis laat het zo nog even, zoek lekker iemand anders en op het moment dat je iemand hebt geef je ze beide een schop, misschein niet 100% eerlijk maar dat is dit gedeelte wat nu aan de hand is zeer zeker ook niet.
Ook al betaalt ze 100 keer mee in de stalling, het is jouw paard, van niets en niemand anders en ze is hem nu aan het verzieken.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:34

Toch je ouders proberen te overtuigen dat de nieuwe potentiele bijrijder beter is voor je paard. (Moet je daar wel zeker van zijn natuurlijk). Misschien kun je haar eens meenemen naar je ouders zodat zij ook zien wie ze is.

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:37

Laat je zeker niet doen , het is jou paardje ..
Praat eens met haar , en zeg dat je daar niet mee akkoord bent
Ik zou dat toch niet durven zomaar te doen ..

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:04

Idd, wat misschien het beste helpt is eens met haar gaan zitten en vragen of zij eigenlijk wel weet wat het verschil is tussen een zweep en sporen. En waar je welke voor kunt gebruiken.
Dan misschien eens laten zien hoe JIJ je pony wel voorwaarts krijgt zonder sporen. Misschien dat zij niet weet hoe het anders ook kan.

Daarnaast met de instructrice overleggen dat je het echt niet wilt hebben, dus vragen of zij het ook niet wil stimuleren.
Laat haar maar leren dat ze met een zweep ook heel wat kan.
Bij ons mocht je in de les trouwens tot een bepaald niveau niet eens met sporen rijden!
Misschien dat je dat met haar kunt afspreken? Sporen zijn prima, als je minstens L1 of 2 niveau gehaald hebt?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:03

@ Sily: De instructrice is al weg gegaan (lees geschopt) ik ben namelijk 99% zeker dat het aan haar lag.

De bijrijder weet volgens mij niet beter: van een instructrice zou je namelijk toch denken dat ze het goed zegt?! Mijn ouders kennen de potentiele bijrijder wel maar dat meisje heeft zelf ook een paard en mijn ouders denken dat ze dan na een tijd de intresse zal verliezen ofzo. Zondag hebben we een (niet officiele) wedstrijd ik hoop dat de jury er iets van zegt. Hopelijk weet de bijrijder dan ook dat het fout is als zelfs een vreemde het zegt.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:13

Jouw pony, jouw regels. Waar zij zich aan te houden heeft.

Ik zou eens rustig een gesprek met haar aangaan. Niet zeggen dat ze nooit meer met sporen mag rijden op je pony (dan schiet ze direct in de verdediging), maar dat het voor een tijdje beter is voor je pony dat er niemand (!) met sporen op je pony rijdt. Probeer een compromis te sluiten. Eerst even niet met sporen, na een tijdje (hoelang? Tot zij haar benen stil kan houden?) kan je het weer toelaten onder begeleiding van een goede instructrice.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:14

nou ja, trekt ZIJ naar JOU een boos gezicht????

die heeft lef! ze rijdt jouw paard, en als jij vind dat ze niet verantwoord met hulpmiddelen om kan gaan, heb je het recht om er wat van te zeggen.

ik zou zeggen: sporen verbieden.

straks is je paard afgestompt, ben je nog verder van huis.

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:15

Waar haalt je bijrijdster het lef vandaan om iets te doen wat jij niet goed keurt met jouw paard?!
Ik rijdt nu sinds een paar weken een paard bij (ook tegen betaling) en hij is ook (nog) niet goed aan mn been maar dat is dan aan mij om daar aan te werken en ik ga het niet simpel oplossen door met sporen te gaan sjorren.
Rijdt jij hem zelf met sporen? zo niet dan kan je bijrijdster niet rijden als ze m zonder sporen niet voorwaarts krijgt.
Lekker onstlaan dat kreng en een topic 'bijrijdster gezocht' op bokt openen!! Dat kind heeft duidelijk een te grote dunk van haarzelf
pfoe ik zou het niet eens durfen om zonder te vragen met sporen te gaan rijden...!
succes ermee en laat weten wat de jury ervan zei!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:25

kan je niet met je ouders afspreken dat jij een nieuwe bijrijder zoekt en zodra dat je die hebt gevonden deze wegkan? dan hebben zij niet het probleem van de tussentijd zonder bijrijder en zit jij niet meer met het gevoel dat je er niks aan kan doen..

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:52

@Tessa-Frida: ik heb zelf ook sporen. maar ik kan mijn been stiller houden. hopen dat de jury er iets van zegt.
ze kijkt niet boos nouja dat heb ik teon verkeerd verwoord ze kijkt eerder verbaast en niet-begrijpend (is dat niet hetzelfde?)
Dat van de bijrijder bij Brittkitt is wel een goed idee ik zal dat eens voorstellen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:52

Maak video-opnamen van haar als ze rijdt en laat ook video-opnamen maken als jij rijdt en ga maar eens gezamenlijk de verschillen analyseren. Kan heel verhelderend werken. (kan ook heel confronterend zijn voor jezelf )

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:00

Dat is wel een goed idee Waratje misschien prikt de bijrijdster wel meer dan ze zelf denkt en dat kan ze dan op video mooi terugzien.

Welhsfreak misschien kan je beter zelf ook zonder sporen gaan rijden in ieder geval de keren dat je bijrijdster je ziet rijden. Misschien is ze dan eerder bereid om ook zonder sporen te rijden en wil ze nu je gewoon nadoen.

Het zou niet nodig zijn dat jij je rijden moet aanpassen aan een bijrijdster maar als ze op deze manier ook zonder sporen wil rijden kan het toch een oplossing zijn.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:49

Als ze er niet mee kan omgaan, moeten ze eraf. Geef haar bijvoorbeeld wat zitlessen om het te verbeteren en zeg dat ze niet zo moet porren.
Ik zou het niet door laten gaan, want dan kan het inderdaad dat je pony weinig reactie meer gaat geven op het gewone been, en dat is natuurlijk wel zonde en veel werk om terug gewoon reactie te krijgen.

En als ze pissig word omdat je dat zegt, zou ik iemand gaan zoeken. Ik vind dat je het paard van een ander mag rijden, je heel dankbaar mag zijn en zeker naar diegene te luisteren heb.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 16:41

Ze heeft vanmorgen (volgens de medemanegemensen) zonder sporen gereden; ben ik blij! ze heeft met zweep gereden en die ook gebruikt ik hoop dat het nu opgelost is anders kan ze een andere pony zoeken.

paardjj

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:02

Als jij denkt dat je paard dan eerdaags niet meer op het been reageert laat haar er dan niet meer mee rijden want over een poosje stopt zij misschien wel met je paardje te rijden en dan zit jij met een ''verpest'' paard....!