Bijrijder en sporen???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 21:56

Mijn bijrijder van 12 jaar rijdt sinds gisteren met knopsporen. Ik heb ze er vandaag voor het eerst mee zien rijden en ik vind dat ze hem erg veel prikt.
Ze rijdt ook met een lange zweep heb ik niets op tegen want ik rijdt ook met deze 'hulpen' alleen denk ik dat ik net ietsje liever ben met mijn spoor. Ze zit echt continu te porren en te prikken.
Als ik er iets van zeg trekt ze een boos gezicht en zegt dat ze hem anders niet voorwaarts krijgt. Waarom krijg ik hem dan heel goed vooruit zonder iets? Ik rij los met zweep en Muffin gaat dan erg goed.
Zij heeft haar zweep ook bij maar vind het 'zielig' om hem er mee te tikken. Wat moet ik doen? Sporen wegnemen en haar les geven of ze laten verder doen tot de instructrice er iets van zegt? Ik ben vooral bang dat ze hem bot op het been zal maken

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:00

Sporen horen niet aan de voeten van een gebruiker die de risico's van veelvuldig gebruik niet kan overzien. Weg met sporen aan de voetjes van een onkundige 12jarige.

Vind het veelvuldig gebruik van sporen heel erg, zeker in combi met het niet gebruiken van de zweep. Zelf even les geven en de sporen eraf, denk ik.

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:01

er wat van zeggen! Absoluut!Als hij zonder sporente rijden is is het overbodig 'behang'
Echt niet gaan afwachten hoor!

Wat een geweldige naam trouwens Zo heet het broertje van mn cavia ook

sammy

Berichten: 1764
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: paardjes

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:02

ik zou der sporen af doen en zweep en gewoon kijken hoe dat gaat en als het niet lukt gewoon met zweep en andere zou ik een beteren bijrijder zoeken

pluizebol

Berichten: 479
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Koudekerk a/d Rijn

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:02

het is toch jou pony/paard dus of ze het er mee eens is of niet....als jij niet wil dat ze met sporen rijd gebeurd dat toch gewoon niet?! Jij bent toch baas over wie er op zit en hoe er gereden word??
succes ermee!

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:07

Als ze er niet mee om kan gaan zou ik haar verbieden om er mee te rijden het is jouw pony. Sporen zijn er niet voor om een paard voorwaarts te krijgen. Mijn paard was erg slecht voor t been en ik moest van m'n instructrice met sporen gaan rijden, hier was ik het niet helemaal mee eens heb geleerd dat ze ervoor zijn om de hulpen te verfijnen voor de zijgangen enz. had er een slecht gevoel bij m'n instructrice rijd op een hoog niveau dus ik ging er vanuit dat ze wist waar we mee bezig waren. Toch heb ik ze zelf af gedaan en gewoon als m'n paard niet goed op m'n been reageerde een keer gewoon hard geschopt (ziet er dan wel niet uit maar na een goeie schop liep ze wel) reageerde ze na die schop niet dan gaf ik haar een tik met de zweep. Zo ben ik gewoon door gegaan en nu heb ik een heel fijn paard dat op lichte hulpen netjes in galop aanspringt.

Ze vind een tik met de zweep zielig en sporen niet? Een goeie tik met de zweep is beter dan 100x aansporen . Ik zou haar gewoon zonder sporen laten rijden, wel met zweep. Het is jouw pony en als je er geen goed gevoel bij hebt en ze er niet mee overweg kan zou ik haar echt niet zo door laten rijden dan reageert je pony na een tijd nergens meer op.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 22:09

Ik mag haar niet op zeggen van mijn ouders want ze betalen namelijk een deel van het stalgeld ze zijn bang dat we niet direct iemand anders vinden.
@Marja. danku
ik heb toegestemd om met sporen te rijden en toen ik haar met mijn spoor liet rijden ging het goed nu kwam ik onverwachts aan bij de bak en zat ze er echt in te prikken. Mijn pony is al vrij bot en ik ben bang dat het zal verergeren door haar. Maar bijrijder weg is dus geen optie!

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:33

Dan zou ik haar als nog niet met sporen laten rijden...leg haar gewoon uit dat het niet zo goed is voor je pony en hij later alleen nog maar minder erop gaat reageren, misschien kan je instructrice er ook wel iets van zeggen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:28

Ik ga inderdaad de sporen wegdoen. Ze gebruikt (lees schopt) haar been er in alsof ze zonder spoor rijdt. Ik heb er gisteren al iets van gezegt maar ze doet of ze me niet hoort ik ga het nu aan haar instructrice zeggen dat ze er ook mee op moet gaan letten. Volgens de bijrijder zegt de instructrice er alleen maar positieve dingen over. Misschien ligt het aan mij maar ik kan het echt niet accepteren hoe ze die dingen gebruikt

Applelove

Berichten: 730
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:22

Hah..zo'n bijrijder heb ik ook maar die is 20 en ik kan er toch kwaad om worden!

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:24

Het is jou paard, dus eraf met die sporen! En bij een bijrijder zou ik sowieso lessen verplicht stellen, en praat dan zelf veel met die instructrice over de vorderingen van haar en wat zij van die sporen vind.

Qimm

Berichten: 15181
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:31

het is idd jouw paard, dus zij heeft maat naar jou te luisteren.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:49

Ik zou er toch ook wel wat van gaan zeggen. Ik rijd mijn bijrijdpaard alleen in de bak zo nu en dan met sporen (dus niet telkens) gewoon om hem vlot aan het been te houden en de hulpen wat makkelijker kunnen geven. Hij heeft nogal de neiging om in galop uit elkaar te gaan lopen en sterren te kijken en zo kan je hem net wat makkelijker verzamelen en oppakken.

Je moet gewoon eerlijk zeggen tegen dr wat jij ervan vind en evt geef je dr wat les.

GCH

Berichten: 163
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: den haag

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:05

Sporen niet laten gebruiken en lessen laten nemen, het is en blijft jouw paard, ook al deelt ze mee in de kosten.

Ik heb ook dingen achter mijn rug om meegemaakt met bijrijders. Durfde ook nooit iets te zeggen, totdat mensen van stal naar me toe kwamen, over de manier van rijden.
Laat het dus niet zover komen!

Serendipity1

Berichten: 6045
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:27

Ik zou haar gewoon eens lesgeven zonder sporen. Laten zien dat het paard wel loopt zonder die dingen. En dat een zweep eig. veel duidelijker is op dat gebied, dat sporen voor de verfijning zijn, niet voor de vervanging.

Ook al betaald ze mee, het blijft jouw paard. Ik betaal zelf ook een deel mee, maar als ik met sporen aan zou komen kakken waar ik niet mee overweg kan, zegt de eigenaresse er echt wel wat van.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:33

Als jij vind dat ze niet met sporen mag rijden (vind ik helemaal terecht) moet ze dat niet doen.
Het is jouw paard!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:14

Ben het met het bovenstaande eens!
Het is jouw paard niet die van haar.
Als jij vind dat ze niet met sporen mag rijden mag ze dat niet.
En anders toch een andere bijrijder zoeken.
*met het niet zo snel een andere vinden zou je ook eerst een nieuwe kunnen zoeken*

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:16

Het is jouw pony dus gewoon de sporen eraf halen .

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:12

Straks om 13.00 heeft ze les. Ik ga tegen 13.05 naar de bak maar ik ga daar staan dat ze mij niet kan zien. Is kijken of ze nog zo prikt zo ja sporen weg en verplicht les van mij. Als ze dit weigert kan ze gaan. Ik heb echt geen zin in een botte pony die niet meer reageert op je been. En aangezien hij vrij populair is op de manege zal ik vrij snel iemand anders vinden. (hoop ik)

Meryl_S

Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:18

ja! goedzo maak er werk van

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:20

Zal ik doen! Duimen dat het nu goed gaat.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:38

En hoe is het gegaan?
*ben er erg benieuwt naar*

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:12

lekker boeiend dat ze een deel betaald. als jij niet wilt dat zemet sporen rijd dan heeft ze dat niet te doen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 19:09

Ik ben gisteren gaan kijken en het viel behoorlijk mee, ik vind dat ze prikt en de instructrice ook maar nu blijft ze meer duwen in plaats van te prikken. Haar moeder zei ook dat ze haar benen niet goed stil kan houden... haar moeder heeft ook jaren in de (paarden)sport gezeten, zou zij dan niet moeten weten dat je pas met sporen kan rijden als je alles perfect beheerst? De bijrijder gebruikt de zweep nog steeds niet hoewel Muffin daar net heel goed op reageert. Zielig om dan te prikken met de sporen als het zonder ook kan denk ik. Ik ga ze vrijdag een les geven ze mag beginnen met sporen daarna gaan ze eraf en moet ze met de zweep rijden. Ik hoop dat ze ondervindt dat hij zonder ook wel kan lopen als het moet.
en gekke koei het is idd wel boeiend dat ze een deel betaald anders kan ik Muffin niet houden. Dus stuur ik haar bij waar nodig en laat haar voor de rest stilletjes haar gang gaan. Voor de rest doet ze niks verkeerd ze is er heel lief mee enzo alleen met rijden prikt ze veel en toont ze met die sporen totaal geen medelijden

groetjes

Jiviejik

Berichten: 989
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Bijrijder en sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:17

Dag dag sporen!!!

Als je je benen niet stil kan houden rij je niet met sporen helaas!

Het is toch jouw paard?
Als ik jouw was zo ik HEEEEL snel zorgen dat dit niet meer gebeurt