[Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:01

Ik verzorg 3 haflingers.
Als ik met de oude merrie naar buiten ga, mag ik dat gewoon doen.
ook naar het bos met haar gaan mag.
Als hij ziet dat de trailer weg is dan weet hij genoeg.

Als ik met de jonge merrie weg ga zeg ik het meestal wel dat weet hij ook waar ik ben, ik hoef het niet te zeggen.

Als ik met de hengst weg ga dan zeg ik het wel, anders denkt hij dat hij is uit gebroken want ik doe eigenlijk niet zo veel het hem.

Verder mag ik alles als ik het maar overleg met hem vakantie, lessen, dagje mee nemen ergens naar toe enz.

Verder heeft hij niet veel regels.
Als ik maar rustig blijf dus geen agressie tegenover de paarden.
Als ik haar mee neem dat ze niet langer dan 1,5 uur in de trailer moet.
Dat ik niet met haar terug kom dat ze helemaal loopt te pompen en super nat is.
Dat ik in de winter haar na het rijden niet zo maar op de wei zet maar eerst op stal.

Verder hoef ik geen stal uit te mesten, omdat ze bijna nooit op stal staan. ze gaat alleen op stal als ze nat is.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:07

Echt regels zijn mij niet opgelegd.
Gewoon normaal met de paarden omgaan .

Ik doe gewoon altijd de stal als ik er ben. Ik zeg het altijd als ik kom, normaal is dat woensdag, zaterdag en zondag. Vaak kom ik ook vrijdag of een keer 's avonds als ik niet veel te doen heb voor school, dan bel ik altijd even.

Op buitenrit mag ik ook, maar ik ga nooit alleen, en dat spreken we dan van te voren af .

Ik mag ook wedstrijden doen, dat regelen we dan altijd samen.

Hmmm, verder nog iets?

Anoniem

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:08

Ik heb alle vrijheid van de wereld, gelukkig!

Ik verzorg 2 pony's, een arabier x welsh en een tinker.
Met beide krijg ik les, rijd ik buiten enz. enz.

Ik rijd ze om de dag, dus 4 dagen in de week krijgen ze (van mij) beweging.

Ik mag bij de tinker in principe alles, zolang ik de eigenaar maar vertel wat ik heb gedaan, ga doen, en hoe t ging.

Met de arabier x welsh mag ik ook alles, waarschijnlijk mag ze volgend jaar zelfs mee op kamp!
De eigenaar vind alles goed, zolang t maar "normaal" blijft

Ik kan er eerlijk gezegd niet zo goed tegen als ik me aan heel erg veel regels moet houden
Waardering vind ik erg belangrijk, en ook aan rekening met elkaar houden hecht ik waarde.
Daarbuiten wil gewoon de vrijheid om te doen wat bij mij en het paard past (niks geks hoor, maar buitenritjes en af en toe springen is wel leuke afwisseling!) en dat mag nu dus ook!

Itsme86

Berichten: 767
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Breda

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:57

Ik heb weinig regels opgelegd gekregen van de eigenaresse van Vicky. Ik mag eigenlijk alles, zolang ik maar goed ben voor dr paardje. Zo af en toe rijden we samen buiten, maar ik ga ook vaak alleen als ze geen tijd heeft.
Als ik er ben en ze is ergens mee bezig, dan help ik dr zoiezo. Op het moment is ze net verhuisd met de paarden, waar ik dr mee heb geholpen. Ook nu help ik met de paarden water geven en voeren (als ik er ben) maar dit vraagt ze niet van me.
Als ze meer regels had gehad had ik dat ook niet echt heel erg gevonden. Zo hoef ik niet met cap te rijden, maar als ze dat zou vragen zou ik dat zo doen.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:01

Ik ben verzorger, de regels waar ik me aan moet houden:

* de hoeven uitkrabben voor je ze uit de stal haalt
* rijden met cap op
* even opschrijven iedere dag welke paarden je gedaan hebt en wat je met ze gedaan hebt
* ongeveer 5 keer in de week komen

Super veel vrijheid dus!

Josien_

Berichten: 9049
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:30

ik ben zelf verzorgster en ik heb niet echt regels op gekregen
wel moet ik :
- altijd even bellen als ik kom of wil komen
-ik moet ze altijd allebei meenemen
- als ik weg ga de andere pony in de "paddock" zetten
-altijd met cap rijden
-nooit zonder begeleiding t erf af
dus als ik een buiten rit wil maken of naar de les rijd moet er altijd een volwassene mee

ik mag ook altijd wedstrijden rijden zolang het niet te ver weg is en hun mee kunnen..

ik heb heel veel geluk gehad met deze mensen vind ik zelf

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:20

heej.... ik heb een paard verzorgt ( hij is helaas ingeslapen )
ik mocht er alles mee doen wat ik wilde.
ik had niet echt regels.
ik mocht er mee buiten rijden enzo, gewoon alles ( ook met de trailer weg enzo )
alleen als ik met de trailer wegging moest ik het natuurlijk wel even zeggen ( anders is het paard ineens weg )
en als ik langer dan normaal weg ging met het paard zei ik het altijd even, voor het geval dat er wat zou gebeuren bijvoorbeeld.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:57

Ik ben eigenaar van een tinkermerrie.

Mijn regeltjes zijn:
Je mag 3 dagen per week komen
Op de dagen dat je rijdt: uitmesten, paardje poetsen, ook lekker knuffelen. Je moet ouder zijn dan 18, want mijn paardje is heel sterk en eigenwijs.

De manier van rijden:
Liefst Western/NHS, maar mijn huidige verzorger moet daar heel erg aan wennen, ze rijdt nu Engels met een VZH zadel en bit. Zelf rijd ik Barefoot en bitloos.

En Cap op! Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn bijrijder een schedelbasisfractuur oploopt tijdens het rijden.

Buitenritten niet zonder andere paardjes van stal, ze gaat ervan tussen als ze alleen moet.

Ik kom zelf ook regelmatig kijken, wanneer mijn bijrijder komt. Niet om haar te controleren, maar om te zien hoe goed het met hun samen gaat. Dit gaat nu echt geweldig, ze zijn een mooie combinatie en Bonita is heel braaf bij haar, zelfs braver als bij mij

Geld vraag ik niet (meer) omdat ik het belangrijker vind dat mijn paardje goed gedaan wordt en dat de bijrijder het ook goed naar de zin heeft. Voor wat hoort wat, wil je rijden, zal je ook de minder leuke klusjes moeten doen

Groetjes Dianne

noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:05

Ik verzorg ehm 3 paardjes ..
Bij whisper en Leila moet ik op dinsdag 2 stallen uitmesten en vrijdag eentje.. En leila rij ik iets van eens per week in bos of bak .. Whisper is 2,5 dus die poets ik en leer een beetje dingen ..

En dan Samira .. die rij ik altijd als ik kom.. moet daar inruil voor wel haar stal uitmesten.. Rij altijd in de bak omdat het nog een jong paardje is en we zitten ver van het bos .. maar gaan we binnekort wel heen met trailer !

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:46

Ik heb eigenlijk totaal niet te klagen over 'regels' bij mijn verzorgpaard.
Ik verzorg Sun nog maar sinds juli 2005, maar ik wordt door zijn eigenaresse helemaal vrijgelaten.

De eerste keren zijn we samen geweest, zij leerde mij dingen, vertelde dingen en keek het gewoon even aan hoe het ging tussen Sun en mij.
Dat ging schijnbaar goed, want inmiddels doe ik hem gewoon alleen, 3 tot 5 dagen per week.

Er is eigenlijk helemaal geen vaste regeling van "jij móet die en die dag rijden en komen." Zelf vind ik het altijd heel vervelend om een keer niet te kunnen, maar als ik dan sms/bel dan is het nooit een probleem. En als ik een keer wil komen op de dag dat zij rijdt is dat ook geen probleem

Wat dat betreft heb ik het onwijs getroffen met haar, ze is absoluut niet van de strenge regeltjes, en toch is het nog nooit in de soep gelopen of fout gegaan. We schrijven in een schriftje wat er gedaan is en evt. bijzonderheden, en soms zie ik haar op de boerderij omdat ze daar werkt.
Ik vind het in ieder geval ideaal, al was ik in het begin wel een beetje onwennig met zoveel vrijheid ineens, dat had ik nog nooit meegemaakt

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:12

ik zit ook niet aan regels vast, maar dan ook echt geen een. eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal als je als eigenaar regels opstelt, maar de huidige eigenaar van mijn vzpaard heeft de paarden van zijn broer gekregen, die overleden is. hij heeft niet veel(lees: geen) verstand van paarden. ik ben in het begin even met hem om de tafel gaan zitten en heb met hem dingen afgesproken over bv het voeren en uitmesten. ik kom wanneer ik wil en mag doen wat ik wil, maar ik voel me toch wel verplicht om minstens om de dag te komen. ik rijd ook les met het paard en heb altijd een cap op. de eigenaar voert en mest uit. (dat wil hij zelf, anders heeft hij toch niets te doen zegt hij). dus ik heb alle vrijheid!!

_SC_

Berichten: 885
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Thuis, stal of werk

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:25

En ook wij zijn heeeeeelemaal vrij.... We bepalen zelfs alles, of dat ie naar de smid moet of dat er een DA bij moet komen... Echt alles regelen wij. Ook wat ie moet eten (we halen zelfs het voer)... De eigenaar komt ook niet kijken ofzo...

Kortom... het paard is van ons, het staat alleen op iemands anders naam! Alle vrijheid dus! HEEEEEERLIJK!

apk
Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-05

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:41

Mijn regels:
* met cap rijden
* alleen op buitenrit als ik er bij ben (ivm verantwoordelijkheid als er wat gebeurt)
* goed in en uitstappen
* verantwoordelijke manier rijden
* als je niet komt even afbellen
* zorgen dat de (loop)stal er netjes bijligt + ruimte eromheen (dus eigenlijk gewoon uitmesten maar de paarden staan meer om de stal dan erin)
* melden als vriendinnetje mee genomen wordt (staan aan huis, dus vind het wel fijn om te weten wie er allemaal bij mij thuis rondlopen)
* springmateriaal opruimen etc.

Nou dat was het, verder mag ze zelf weten wat ze doet, of ze nou gaat springen, dressuren, zonder zadel rijden, longeren.
Ze komt op vaste dagen, als ze een keer een andere dag wil komen overleggen we dat gewoon, en dan is het vaak ook goed.

In het begin was ik er steeds bij, nu vaak niet, omdat ik het allemaal wel vertrouw nu. Als ik haar niet gezien heb als ze is geweest, heb ik meestal daarna nog wel ff telefonisch of email contact ofzo, over hoe het is gegaan.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:07

ik ben bij deze eigenaar nu bijna twee weken bezig denk ik, en eigenlijk zijn er niet echt regels geloof ik, behalve gewoon normaal met de paarden omgaan.
Ik poets, ik rij en ik veeg de stal aan na het rijden.
Als ik iets wil weten of graag iets wil doen, dan vraag ik het even en dan hoor ik wel of het goed is voor die keer, of ik dat niet hoef te vragen omdat het altijd goed is, of dat hij dat liever niet heeft.
Hij heeft me ook nooit echt zien rijden geloof ik, behalve van een afstandje, maar ik kom er via een vriendin en hij weet wel dat als zij iemand meeneemt dat het goed zit.
Verder overleg ik natuurlijk wel als ik weer ga lessen en weer op concours ga, hij zal het dan ook wel eens leuk vinden om de paarden eens te zien lopen

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:04

Ik als verzorgster ben heel erg tevrede.
We hebben niet echt regels, soms wel lastig. Maar eigenlijk heb ik dus alle vrijheid. Als ik iets nieuws wil doen dan zeg ik het wel altijd even.
De enige regel is alleen dat ik alles netjes achterlaat, of in ieder geval hoe ik het ook aantrof.

En het werkt altijd nog heel goed

Ninus
Berichten: 1743
Geregistreerd: 10-07-04

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:53

Op dit moment heb ik bijna vier jaar een bijrijdpaard. Het was niet de bedoeling om zo lang te blijven "hangen", maar het bevalt me nu prima.

Echte regels zijn er niet, de eigenaar is al wat ouder en ik ben net zoveel verantwoordelijk voor het welzijn van het paard. Alles wat ik anders wil doe ik in overleg en dat is nooit een probleem. Als ik een paar dagen niet kan komen dan meld ik dat altijd. Andersom geeft hij aan mij door wanneer hij met het paard weggaat.

Als hij een paar dagen weg is moet ik de DA of de smid inschakelen bij problemen. Als ik weg wil met het paard meld ik het natuurlijk altijd.

Ik vind dit alles ook niet meer dan redelijk. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van het paard.

Overigens denk ik niet dat ik zomaar een verzorgster of bijrijdster zou zoeken als ik een eigen paard koop

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 01:12

Ik ben tot mijn 18e verzorger geweest en heb nu zelf twee verzorgsters voor twee van mijn paardjes. Ik heb twee regeltjes:

1. Altijd een cap op tijdens het rijden.
2. Net zo zuinig op de paarden zijn als ik dat ben.

Ik ben vrij kritisch over het verzorgen; paarden niet met modderbenen op stal zetten, harnachement poetsen wanneer er zand op zit, paard nooit in een vieze box zetten na het rijden en dat soort dingen. Ik ben heel erg tevreden met de verzorgsters die ik nu heb; helaas heb ik ook wel hele slechte gehad. Twee uren rijden en vervolgens "geen tijd meer hebben" om het paard te verzorgen en de spullen op te ruimen.
Na een paar keer erover te hebben gepraat zonder resultaat hebben we ervoor bedankt. Ik wil nu alleen nog maar serieuze mensen boven de 18 jaar.

Renske_W

Berichten: 13847
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:29

Ik heb de zorg over 5 paarden en daarnaast rij ik nog 2 paarden voor iemand.
Echte regeltjes zijn er niet. Ja bij die 2 paarden die ik rij draag ik altijd een cap omdat de eigenaresse dat vraagt.
Bij de andere 5 paarden...daar rij ik er 1 van. Alleen als ik buitenrij draag ik een cap.
Voor de rest zijn er niet veel regels. De eigenaar en ik regelen samen best veel. Overleggen ook! Wat ik zelf heel belangrijk vind.
Ik ben zo onderhand een beetje de bedrijfslijder geworden
Ik kom daar nou zo'n 4,5 jaar en heb het erg naar mijn zin
En ze zijn daar ook voorlopig niet van me af
En dat vinden ze ook helemaal niet erg
Over een half jaar ga ik de nu 2,5 jarige hengst verder rijden als hij is ingereden. En over een tijd ga ik die ook uitbrengen in de dressuur
Dus van regels geen sprake Alleen goed overleg

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:40

ik verzorg een 11 jarige kwpn ruin. er is maar 1 regel eigenlijk en dat is: wil je meerdere dagen weg met het paard bijv. clubkamp dan moet ik dat ff vragen.
en voor de rest zijn er eigenlijk geen regels, maakt niet uit wanneer ik kom, hoelaat en hoe vaak. mag rijden waar ik wil en op buitenrit als ik zin heb. de stallen worden gedaan en als ze nog niet gedaan zijn doe ik mijn eigen stal. voeren doe ik af en toe, de eigenaresse vraagt het wel eens en soms als ik een wedstrijd heb enz. en ben vroeg dan voer ik ze.
cap dragen is eigen verantwoording en dat doe ik met springen en met buitenritten. met dressuur rijd ik zonder cap.
verder overleggen we wel met hoefsmeden en wormenspuiten enz. en de eigenaresse vraagt wel eens hoe het gaat enz. maar is weinig thuis en ziet dus ook niet veel van het rijden enz. maar ze weet wel dat ik vaak wat doe op stal.
ben verder zeer tevreden hoe het gaat en wou het ook niet anders

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:23

Ik heb samen met een vriendin een verzorgpaard gehad. We mochten naar buiten (meestal was er daar wel iemand op 't erf, dus die wisten dat).
Mochten komen zovaak we wilden, en we konden zien aan de spullen of ze al gereden was, of we hoorden het van andere (pensionmensjes).
Moesten met cap rijden, Na het werk weer in de stal, met dekentje op.
Spullen netjes opruimen.
Thiedeman om als we naar buiten gingen.
Verder mochten alles doen wat we wilden, sprongetje, zonder zadel..
Helaas is ze verkocht, zonder dat we het wisten. We kamen daar en toen zei die man: Sorry dames, nu niet meer. Ze is verkocht. Konden we weer helemaal terug fietsen :S

FenW

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:31

H0ojj,,

ik heb sinds april ofzo een verzorgpony (mijn eerste) en ik vind het super leuk. Ik heb een vaste dag (alleen de woensdag) en ik moet 25.- betalen. Eerst vond ik dat een beetje onziin maar gezien de omstandigheden (dat meisje moet alles zelf betalen en de dag dat ik rij werkt zij om het te kunnen betalen) vind ik het wel normaal. Ik mag alles met hem doen alsof het mijn eigen paard is alleen niet op buitenrit (hij word dan heel erg heet) alleen als zij erbij is. Ik mag wel gewoon een stukje over het dijkje stappen enzo. Ik moet ook uitmesten maar als ik wat minder tijd heb hoeft dat niet zo goed omdat zij de volgende dag toch komt. Ik mag er alles mee doen maar meestal doe ik gewoon (een soort van) dressuur. Verder overleggen we het meeste via msn of de sms:P

Dat was het wel
x Carolien

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:56

Ik heb vind ik erg veel geluk met mijn verzorgpony. Ik mag er bijna alles mee doen. Moet af en toe wel dingen vragen maar dat is logisch. Op zaterdag gaat hij nog met de pony's zelf voor de kar weg. Hij is ons nu zelfs aan het leren mennen. (en hij ziet het al voor zich dat wij wedstrijden gaan mennen ) Hij is super trots op zijn pony's en komt af en toe savonds in de week naar stal (niet naar de pony's kijken maar om gezellig te drinken ) maar dan is hij tenminste geweest. Ook voor hoefsmid zorgt hij wel maar af en toe beetje laat en komt de hoefsmid pas als er 2 hoefijzers afliggen. Ik hoef niks te betalen en meestal mogen we alles nadat we het gevraagd hebben.

groetjes margo

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:13

Ik mag in principe doen wat ik wil!! Ik vind dat echt hartstikke fijn. Echte regels zijn er dan ook niet. Wel heb ik van te voren wel heel duidelijk gevraagd hoe de eigenaresse dingen zelf doet met haar paard, ook de simpele dingen..... en ik probeer zoveel mogelijk volgens die manier te werken. Dat is ook voor het paard zo fijn en dan weet ik een beetje hoe en wat en wat in haar ogen "gangbaar" is. Ik heb toch wel duidelijk gemerkt dat dat per persoon heel erg kan verschillen. Maar ik mag rustig m'n eigen ding doen. Zolang ik maar geen gevaarlijke dingen doe natuurlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:36

Ik heb gelijk de vrijheid gekregen..
1x komen kijken alleen voor kennismaking..
De eerste keer dat ik kwam hebben ze laten zien waar alles was en ik mag doen wat ik wil..

Met Erik kan ik dan alleen stappen maar dan nog..
Ze komen wel af en toe kijken..
Dus wordt wel een beetje 'gecontroleerd'
Opzich is dat wel een prettig gevoel..
Aangezien Eefje nogal gemeen is..
Ze zal me toch een keer raken en niemand zal me vinden..
Brr.. :P..

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:15

Met mijn bijrijds doe ik eigenlijk net zoals bij mijn eigen paard. De dagen dat ik rijd, ben ik verantwoordelijk en doe ik alles zoals mij dat goed lijkt. Het lijkt me wel logisch dat ik zorg dat de stal schoon is, dat ik controleer of hun waterbakje nog werkt, dat ik een dekentje opleg als ze nat zijn, dat ik ze hooi geven, dat ik zorg dat het materiaal netjes weer in de kast beland... Dus dat zijn niet echt regels, dat is ook nooit afgesproken maar doe ik gewoon "uit mezelf".
Met mijn verjaardag en met nieuwjaar krijg ik steevast leuke cadeautjes van iedereen, zo zie je toch dat de mensen appreciëren wat je doet, altijd fijn!