[Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

[Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 12:01

Ik ben benieuwd wat voor regels je als verzorgster moet naleven, en wat je daar van vind. Had je bijvoorbeeld meer ruimte gewild, of zou het ook wel fijn zijn als de eigenaar bijvoorbeeld af en toe eens komt kijken hoe je het doet en of je je wel daadwerkelijk aan de regels houd.

Ook ben ik benieuwd wat de eigenaars hier onder ons voor regels opleggen, en met welke reden? Veranderd daar in de loop van de tijd nog iets aan? (Bijvoorbeeld eerst alleen verzorgen om te kijken hoe het gaat, en daarna pas rijden?)

Dit moet dus een discussie worden, dus je mag zeggen van bijvoorbeeld; die en die regel is onzin ofzo, maar houd het wel netjes aub zodat hier gewoon gediscussieërd kan worden .
Vermeld er ook even bij of je een verzorgster of eigenaar bent.

Nou, laat maar horen dan .

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:07

Ik ben verzogster van paarden.Echte regels heb ik persoonlijk niet.Maar als ik stallen uitmest en de paarden onderhoud dan verwacht ik af en toe wel eens een compliment of dat de eigenaar komt kijken.Momenteel verzorg ik 4 paarden zonder dat ik er kan rijden door omstandigheden.De eigenaar helpt mij uitmesten en verteld vaak hoe fijn ze het vind dat ik kom om haar een handje te helpen.Waardering vind ik dus heel erg belangrijk.
De eigenaar moet zeker wel regels hebben of eisen.Hoe een persoon met een paard om gaat is bij elk persoon anders.Ik zou dus ook eerst willen weten hoe de omgang is en het rijden komt dan wel.De manier van rijden is natuurlijk ook belangrijk.Bedoel als iemand loopt te zagen op je paard ben je daar ook niet echt van gediend.Als eigenaar zou ik zeker zeggen weer of geen weer altijd paarden weer.Als je ergens aan begint moet je het diet ook goed verzorgen en onderhouden wat door vele verzorgers niet altijd gebeurt en zeker als ze het diertje gratis mogen verzorgen.
Bij het verzorgen horen nu eenmaal de leuke dingen en de mindere leuke dingen!
Groetjes

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 12:23

Ik wordt waarschijnlijk de verzorgster van een 5 jarige tinkerruin. Zeker omdat het een jong paard is, vind ik het fijn als de eigenaar mij een beetje in de gaten houd. En dat doet de eigenaar ook hoor . Ik kom nou alleen als zij er ook is, omdat ik het freestylen enzo nog moet leren.
Verder mag ik alleen niet met 'm naarbuiten, omdat hij nog niet zo vaak buiten is geweest, buiten een scherper bit in heeft, nog moet leren remmen op de zit en eerst nog wat beter moet leren luisteren . Maar dat is niet zo'n probleem, er is een buitenbak en na het rijden stappen we even een paadje af, dat is ook leuk .
Verder mag ik wel veel, sprongetje op zn tijd mag ook wel, en zonder zadel ..
Ik hoef niet uit te mesten, alleen op wei zetten.
Ik heb het dus eigenlijk super getroffen, ook met de eigenaresse kan ik het goed vinden, en ze legt ook alles gewoon uit en zegt dingen op een vriendelijke manier .

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:44

Ik ben eigenaar:

Ik heb 3 maanden een verzorgster gehad voor mijn paard.
Ze kwam 1 keer per week op een vaste dag. (of als ik niet kon).
De eerste keer ben ik meegegaan en dat ging heel goed en ze werkt ook op de manier zoals ik het graag wilde.
Ze kreeg alle vrijheid Qua poetsen en rijden (springen durfde ze zelf niet).
Maar ik had de mazzel dat ze heel goed kan rijden en erg lief is voor paarden.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:53

Bij Saar zijn er eigelijk ook helemaal geen regels, ze laten me vrij in wat ik doe met de pony's, als ik bijv. een buitenrit wil maken moet ik dat wel eerst vragen, maar dat is logisch natuurlijk
De stal hoef ik niet uit te mesten, maar doe dat wel, hebben de pony's weer een schone stal, en hoeven die mensen dat niet zelf te doen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:06

Ik heb momenteel 1 verzorgster, heb eerder verschillende gehad, 2 die goed bevielen zijn gestopt omdat ze een eigen paard kregen, anderen heb ik afgezegd omdat ze te weinig kwamen.
Ik vraag van de verzorgsters dat ze ongeveer om de dag komen, zeg maar 3 keer per week, en in de les meerijden.
Dat ze een week niet komen ivm met vakantie of een drukke week, of slecht weer vind ik geen probleem, maar bij normale omstandigheden wil ik toch wel graag dat ze minimaal 3x per week komen.
De zorg van de paarden is mijn eigen verantwoordelijkheid, maar als ze me daarbij helpen kan ik dat erg waarderen. Vaak als ik er nogh niet aan ben toegekomen vraag ik ze klusjes te doen, bijv. stal of bak uitmesten, leerwerk poetsen, voeren ed. Helemaal als ze dit uit zichzelf doen, kan ik dat erg waarderen.
De eerste tijd ben ik er bij als de verzorgster gaat rijden, als ik zeker weet dat ze zichzelf kunnen redden, mogen ze ook komen als ik niet thuis ben. Maar ik vind het gezelliger om samen te rijden.
Tijdens het samenrijden geef ik wel eens rijtips, ik zeg er dan meteen bij dat het geen kritiek is, maar bedoelt als hulp en ik wil graag dat ze dat ook tegen mij zeggen, als zij denken dat iets beter kan. Er maken 7 ruiters gebruik van onze bak, en we proberen elkaar te helpen, dus ze kunnen ook rijtips van hen verwachten.
verder nog enkele "regels"
*rijden mét cap,
*even melden wanneer je komt en wanneer je een buitenrit gaat maken
*verantwoord omgaan met de paarden
*normaal in en uitstappen
*rekening houden met de etenstijden van de paarden (in overleg kunnen die veranderen, maar daar wordt wel over nagedacht)
*wedstrijd rijden is ok, maar kosten en vervoer zijn voor de verzorgster

Ik vind bovenstaande zelf heel redelijk, maar merk nu pas hoeveel geluk ik heb met het vinden van enkele verzorgsters die bovenstaande ook redelijk vinden en zich eraan houden...
Vooral regelmatig komen is voor velen een probleem helaas....

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:15

Ik ben zelf verzorgster, en mag eigenlijk alles met de paarden wat ik wil. Enkele regels;
- Even laten weten als ik ga buitenrijden, dan letten zij op de paarden die dan alleen achterblijven.
- Water controleren in de zomer
- Uitmesten in de winter als ik wil (doe ik toch wel)

Verder niet echt regels, ik zou het alleen fijn vinden als ze melden dat ze zelf wat met de paarden gaan doen (ik doe ze elke dag nl.), zoals vandaag, kom ik na een half uur fietsen aan en blijkt dat een kennis van hen vandaag gaat rijden. Geen probleem, dan longeer ik de jonge pony wel even, maar zou dat wel even willen weten zodat ik niet voor niets kom, en rekening kan houden in de training

Vedette

Berichten: 513
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Vianen

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:26

missnynke schreef:
verder nog enkele "regels"
*rijden mét cap,
*even melden wanneer je komt en wanneer je een buitenrit gaat maken
*verantwoord omgaan met de paarden
*normaal in en uitstappen
*rekening houden met de etenstijden van de paarden (in overleg kunnen die veranderen, maar daar wordt wel over nagedacht)
*wedstrijd rijden is ok, maar kosten en vervoer zijn voor de verzorgster


Ik vind jouw bovenstaande regels eigenlijk niet meer dan normaal. Alleen bij de cap regel zou ik zeggen van dat is eigen keuze.
Ik vind ook zeker wel dat er regels opgesteld moeten worden, met of zonder de verzorgster erbij. Alleen op die manier kan het echt goed gaan, vind ik dan. Beide partijen moeten zich natuurlijk wel aan de regels houden, niet alleen de verzorgster. Als beide partijen de regels naleven dan heb je , vind ik, wat meer zekerheid en weet je wat je van elkaar kunt verwachten en wat je aan elkaar hebt en kun je vaal een hoop ergernis en ellende voorkomen. Wil iemand dan iets anders, dan gewoon eerst even overleggen.

Ikzelf verzorg ook een paard. Ik rij hem op vaste dagen en dan ben ik aardig vrij in wat ik met hem mag doen. Alleen omdat ikzelf zo'n mietje ben rij ik meestal alleen dressuur in de binnenbak
Als ik bijvoorbeeld een buitenrit wil maken dan vraag ik dat eerst, of met iemand van paard wil ruilen ofzow of een vriendin meenenem en laten rijden. Meetsal mag dit dan ook. Nu scheelt het wel dat het paard van mijn zus is. Ik heb echter ook andere verzorgpaarden gehad en daarbij waren de regels eigenlijk wel een beetje hetzelfde.

Ikzelf vind het wel fijn dat er bepaalde regels zijn, zoals de dagen waarop je het paard 'doet'. Verder vind ik het wel fijn dat ik zo vrij wordt gelaten. Ik vind het zeker leuk om complimentjes te krijgen en dat de eigenaresse me laat merken dat het gewaardeerd wordt. Ik denk dat dit voor elke verzorgster wel een stimulans is. Ik zou het echter niet fijn vinden als de eigenaresse élke keer zou komen. Dan zou ik me erg gecontroleert voelen, maar dat gebeurt gelukkig ook niet

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:04

Vedette schreef:

Ik vind jouw bovenstaande regels eigenlijk niet meer dan normaal. Alleen bij de cap regel zou ik zeggen van dat is eigen keuze.


je bent als eigenaar verantwoordelijk voor degene die op je paard rijdt, het is een goede aanwenst, daarom vraag ik dat van een verzorgster

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:08

Ik ben eigenaar en verzorgster. Het paard dat ik verzorg mag ik pakken in het weekend, wat ik zelf wil. Regels: rekening houden met zijn hoefkatrol!
Wel vinden ze het ontzettend fijn als ik het zadel en de hoofdstellen af en toe eens invet!!!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:22

wat vinden jullie van het volgende;
mijn huidige verzorgster komt sinds een maand, en nu de scholen weer beginnen, kan ze op woensdag-vrijdag en zondagmiddag. savonds mag niet meer.
wij rijden zelf meestal savonds, de vorige verzorgster kwam meestal als de rest ook ging rijden, maar redde zich in haar eentje ook prima. De huidige verzorgster is met haar 15 jaartjes een stukje jonger, en redt zich nog niet helemaal zelf.
Woensdag en vrijdagmiddag zijn mijn vaste werkdagen, en op die middagen zou ze dan helemaal alleen moeten rijden.

Verder voldoet ze wel als verzorgster. Wat vinden jullie verstandig in mijn geval?

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 21:45

Ik zou even kijken of niet iemand haar een beetje in de gaten kan houden. En hier en daar te hulp schieten als het nodig is.
Dan zal het vast wel snel alleen lukken.

@ Vedette; Met "controlen" bedoel ik trouwens niet iedere keer hoor, maar bijvoorbeeld dat de eigenaar 1x in de maand of 1x in de 2 maanden ofzo even komt kijken, hoe het gaat enzo. Ik zou dat wel fijn vinden.
Dan weet je meteen hoe ze over je denken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102075
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 23:05

Ik mag heel veel van de eigenaresse van mijn verzorgpony. Ik rijd hem maar 1x in de week want ze doet hem voor de rest zelf maar ik mag altijd buiten rijden en hoef het ook nooit te vragen. Ik rijd alleen maar langs het kanaal. Nooit in de bak. Hij is al 24 en hoeft niet meer te werken. Lekker recreatief rijden. Ik moet wel de stal uitmesten maar omdat dat elke dag gedaan wordt is het een peulenschil. Voeren hoef ik niet. Als ik vroeg klaar ben met rijden moet Rico (in de zomer) het land weer in maar anders mag ik hem in de stal laten staan. Ik ga bijna altijd tenzij ik echt niet kan en dan bel ik even. Ook als het regent ga ik. Dan rijd ik niet maar poets hem wel en mest de stal uit. En hij mag niet springen want hij heeft atrose...verder mag ik doen wat ik wil. De eigenaresse is super!! Ga regelmatig met haar om...

Vedette

Berichten: 513
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Vianen

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 23:16

@ Missnynke: Ik wist niet dat je als eigenaar volledig verantwoordelijk bent voor diegene die op je paard rijd. In dat geval is het idd wel een goede zaak als ze een cap dragen, al is het alleenal om ellende te voorkomen, mocht zich een ongeluk voordoen. Verder ga ik met cadish mee in geval van jouw verzorgster. Mocht er nu niet iemand zijn die haar op die dagen dat jij er niet bent in de gaten kan houden, dan zou ik de verzorgster eerst een tijdje alleen op zondag laten komen (mits dat uitkomt, en anders haar alleen op zondag laten rijden misschien) zodat je haar kunt begeleiden totdat ze het allemaal prima alleen kan, en haar daarna weer ook op de overige dagen laten komen.

@ Cadish: Ik ben het helemaal met je eens dat het fijn is als de eigenaar eens in de zoveel tijd even komt kijken om te zien hoe het gaat. Wat er goed gaat en wat verbeterd kan worden! Iig vind ik het wel belangijk dat er goed contact wordt gehouden, al is het alleenal via schriftjes of briefjes ofzow.

Branka18
Berichten: 14
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Coevorden

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:37

Ik heb geen regels alleen uitkijken met wat je doet (ben 18 en heb nu eigen risiko) maar verder krijg ik heel veel complimenten de paarden zijn tevreden en dan ben ik dat ook!

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:42

Ik ben eigenaar en heb eigenlijk geen regels voor degenen die af en toe mn paard doen. Ik zoek wel vaak iemand die er ook mee naar het strand wil .
Het enige wat ik liever niet heb is dat ze knollie laten vrijspringen (ivm te hoog, te veel, te enthousiast).

Ik heb zelf ook enkele 'verzorgpaarden op afroep'. De deal daarbij is dat ze in principe mee gaan naar het strand, maar als dat niet lukt dat ik er in elk geval voor zorg dat ze voldoende tijd uit de boks zijn gekomen (longeren/paddock).

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:48

ik ben verzorger (geweest) en kan goede regels erg waarderen. Vaste dagen, duidelijk wat kan en wat niet kan. Mijn ervaring is dat het juist de eigenaren zijn die zich niet aan afspraken hielden, dat ik kwam op de afgesproken tijd en het paard was op dat moment al gereden enzo, paard zonder iets te melden verkocht, dat soort geintjes. Ik verwacht dat als ik me aan de afspraken houdt en me meld en afmeld als ik niet kan, dat ik ook van de eigenaar op aan kan en op zijn minst even te horen krijg dat ze hem die dag zelf wilt doen of dattie verkocht wordt. Ik vind het fijn als de eigenaar er in het begin bij is zodat we de manier van rijden op elkaar kunnen afstemmen, maar uiteindelijk wel zelfstandig met het paard uit de voeten mag.

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:54

missnynke schreef:
*rijden mét cap,
*even melden wanneer je komt en wanneer je een buitenrit gaat maken
*verantwoord omgaan met de paarden
*normaal in en uitstappen
*rekening houden met de etenstijden van de paarden (in overleg kunnen die veranderen, maar daar wordt wel over nagedacht)
*wedstrijd rijden is ok, maar kosten en vervoer zijn voor de verzorgster


Deze regels vind ik zeker niet teveel gevraagd. Ikzelf ben ook verzorgster van een paardje. Ik laat uit mezelf weten wanneer ik op buitenrit ga, zodat ze niet hoeven te vrezen als ze hun paard niet in de wei zien, ik mest af en toe uit mezelf de stal uit als 'k zie dat er mest in ligt. Normaal is dat niet mijn verantwoordelijkheid, die mensen nemen de zorg van het paard op zich, ik moet eigenlijk alleen zorgen dat het paard beweging krijgt. Maar ik denk wel dat als ik de stal eens uitmest dat ze dat zeker apprecieren. Ik vul af en toe wel eens het water bij. Zo bespaar ik hun ook wat werk.

Ik rij dat paardje 3 tot 4 keer per week. Normaal om de dag, en soms als de eigenaresse niet kan ook in het weekend. Op wedstrijd gaan doe ik nog niet omdat het paardje er nog niet klaar voor is, maar moest het zijn da'k ermee op wedstrijd ga vind ik het niet meer als normaal dat vervoerskosten voor mij zijn. Het enige dat ik vraag van de eigenaars is dat als er iets met het paard zou gebeuren, dat zij voor hun dier aansprakelijk zijn (zolang het niet mijn fout was... dus als paard verschiet van iets). Eigen lichamelijke letsels zijn voor mij en daar heb ik dan ook een verzekering voor.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:57

Ik ben verzorger geweest eerst van 1 waar ik ook voor betaalde reed drie keer in de week waarvan 1 keer les *eigen keus*.
Het enige was dat ze achter strijklappen ommoest en verder eigelijk niet,alleen die mensen kwamen wel gewoon opeens op mijn dagenrijden erg vervelend.Betaalde ook en we hadden afgesproken dat ik die dagen deed dus niet meer dan normaal om even te ruilen of bellen leek me.

Verder gaat een meisje die van mij 1 keer in de week rijden..Mjah ben tuttig met mijn paard maar dat wist ze al maar ze mag nooit zonder beschermers(springschoenen,peesjes voor en achter bandages of rondom) los of rijden oid.Deken netjes op als dat gezegd is denk je dat het te warm is gewoon even bellen.Verder beentjes koelen na het werken.En nog wat kleine dingen owja met cap rijden

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:32

Ik heb maar een paar simpele regels:
- paarden mogen niet uit de hand gevoerd worden omdat ik bijten wil voorkomen
- er moet rustig en verantwoord met de paarden omgegaan worden (jonge paarden/hengstjes)
- verder veel plezier hebben

Blijkbaar zijn dit al te veel regels want ook mijn verzorgster rennen allemaal weg na een tijdje.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:13

Ik ben best verwend:

- ik kom wanneer ik tijd heb
- paard staat op een manege dus uitmesten en voeren e.d. heb ik niks mee van doen
- zolang ik geen hele rare dingen ga uitspoken met het paard vindt de eigenaresse het allemaal wel best
- met het vorige paard mocht ik ook op concours, ze bracht me dan altijd en bleef er de hele dag bij, lekker als je om 5 uur 's ochtends weg moet. Vond ze nooit een probleem.

Op het moment heb ik het heel druk met mijn studie, dus helpen er door de week twee meiden met het rijden, dat is toch wel prettig want anders probeerde ik toch altijd om ergens tijd vrij te maken, doe ik nog steeds wel maar er zit een stuk minder druk achter.

Echte vastgelegde regels zijn er niet, maar we gaan er allebei wel van uit dat :
- ik voorzichtig ben met haar spullen en ze zo nu en dan schoonmaak
- ik met normaal gezond verstand op haar paard rijd, nu heb ik ook leren rijden van haar dus dat scheelt, we zijn het er meestal wel over eens wat wel en niet kan.
- ik het paard goed verzorg en niet bijvoorbeeld dik in het zweet op stal zet.

Heel vanzelfsprekend eigenlijk allemaal. Gaat al meer dan 10 jaar goed.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:31

Ik ben eigenaar en ik heb een aantal regels:

- Niet zonder een goede begeleiding een buitenrit maken (dus moeder mee laten fietsen of met mij een afspraak maken dat ik kom). Eerste jaar mogen ze sowieso geen buitenrit maken. Hier alleen smalle polderwegen met veel tractor, waar Duke van kan schrikken.

- Met cap rijden.

- Helpen met klusjes: uitmesten, voeren, binnen en buiten zetten, tuig invetten, hek verven, bak aanharken. Doen we allemaal met z'n allen. Daarom ook verzoek om in ieder geval iedere zaterdagmiddag te komen, dan doen we met z'n alle deze klusjes.

- Graag wel les nemen op m'n paardje en les zelf betalen. Ze hoeven verder praktisch nergens aan mee te betalen, dus dan wel graag les nemen en betalen. Ik vind les gewoon belangrijk zodat ze ook goed met m'n paardjes omgaan. Ook allemaal dezelfde instructrice.

- Ik heb ook een lijstje met stalregels (omdat ik ook twee pensionklanten heb) en daar staan zaken op als: niet teveel bezoek meenemen, spullen opruimen, erf en stalgang schoonhouden etc.

-Verder gaan ze hun gang maar! Tot nu toe gaat dat goed. Ze komen graag en hebben er veel plezier in.

Anoniem

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:31

ik heb een aantal meiden die komen wanneer ze tijd hebben en gebracht kunnen worden.

ze doen alleen dingen onder mijn of mijn ouders toeziend oog of toestemming doordat ze nog niet zo veel ervaring hebben!

verder de logische dingen, in-uit stappen cap op je koppie, alleen springen/buitenrijden onder begleiding, voor de rest zijn ze eigenlijk wel vrij in wat ze doen, ik ben er toch meestal bij

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:44

Nou ik mag eigenlijk heel veel. Maar ik ga niet zomaar met Geke (jonge Fries) als de eigenaar er niet bij is. Ik laat het altijd weten als ik er ben en als ik wegga en vraag of ik bijv. met de kar mag. Maar de eigenaar is wel makkelijk en die zegt dan oh je kunt dit wel doen.. Ik mag eigenlijk wel veel. Daarvoor in ruil help ik ook met klusjes, bijvorbeeld het tuig schoonmaken, de stallen zijn meestal al uitgemest en anders doe ik dat , als de eigenaar op vakantie is om de dag bij de paarden langskomen enz, en ik wil ook best af en toe betalen als er iets nieuws nodig is. En verder natuurlijk ook helpen met Geke, Milo een beetje opvoeden met rijden, af en toe de kinderen les geven enz.
Het is op het erf van de eigenaar, dus die komt vaak wel kijken als ik aan het rijden ben, of zijn kinderen helpen met poetsen, dat vinden zij ook altijd gezellig.

MEestal zien we eigenlijk altijd wel hoe het loopt, ik weet zelf ook wel wat wel en niet kan, dus regels hoeven er niet echt te zijn. De enige is misschien je spullen opruimen. En ik kom eigenlijk altijd op zaterdag, en soms door de week wanneer dat uitkomt met school.

Het is eigenlijk niet zo dat ik iets te veel met het paard doe, ik vraag dan eerder van kan dit wel, de eigenaar zegt dan van wel.

Tjha

Berichten: 431
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: wierden

Re: [Discussie] Regels bij verzorgpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:01

Bij mijn Vorige versorg pony's had ik veel vrijheid en dat vond ik wel fijn ik deed ook alles wat ik moest doen, ook als hun op vakantie gingen (heel vaak ) moest ik voor de pony's zorgen En dat ging altijd goed Natuurlijk kwam ze wel eens langs als alles goed ging..
Nu heb ik een andere verzorg pony en daar heb ik ook veel vrijheid..
mag met de pony doen wat ik wil , maar wel altijd eerst even vragen.
en hun zijn de zelf ook vaak.. En nu krijg ik ut wel heel druk omdat ik me eigen paardje ook nog sinds kort heb..