Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:30

Geen idee of het hier goed staat, maar anders wordt het wel verplaatst.

Het volgende is aan de hand. Mijn ‘bonus’dochter heeft paardgereden op de manege. Dit vond ze niet meer leuk, omdat ze in een groep zat met veelal jongere meisjes en ze vond het veel van hetzelfde. Eerlijk is eerlijk: ik heb het idee dat ze vooral liever een beetje tut dan daadwerkelijk rijdt. Ze lijkt ook enigzins van mening geloof ik dat ze príma kan rijden, maar zet ik haar op de (ontzettend lieve, brave, eerlijke) Haflinger van een vriendin van mij, krijgt ze haar onmogelijk in draf/galop met vervolgens de opmerking: “ik heb een zweep nodig”. Zo werkt dat dus niet.

Hoe dan ook, inmiddels is ze bijna 15, vindt paarden nog steeds leuk en zou er het liefste zelf 1 hebben (ik niet haha!). Naast dat ze echt heel lief, sociaal en ook echt lief voor dieren heeft, hebben we ook wat uitdagingen met haar. Momenteel is naar school gaan een groot probleem, omdat ze last heeft van angsten en paniekaanvallen. Hiervoor krijgt ze al therapie. Ze is het liefste thuis, maar wij vinden het belangrijk dat ze ook los komt van thuis en voor zichzelf iets heeft. Nu dus de vraag. Een verzorgpony zou voor haar geweldig zijn, ze hoeft niet te rijden (is even mijn mening), maar als ze maar kan tutten. Een Shetlander is dus ook prima, maar hoe ga je die nou het beste vinden? Op marktplaats kan ik niet direct iets vinden hier in de buurt. Het liefst heeft ze ook iets dicht in de buurt, anders moet ze ver fietsen (niet mijn woorden haha). Mijn beste vriendin woont hier 8km verderop en heeft paarden aan huis, maar dat vindt ze toch eigenlijk al te ver.

Iemand suggesties/tips?

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:37

8 km is ook best ver na een lange dag school. Heen en terug is 16 km trappen voor een half uurtje tot uurtje poetsen en kriebelen.

Ik zou eens kijken of er geen mogelijkheid is voor een dagje dagbesteding (ipv een dag school of in het weekend). Als ze zo'n angsten en paniek heeft, is er misschien een zorgboerderij o.i.d. in de buurt die ook paarden of pony's hebben die gewend zijn wat therapeutisch aan de slag te zijn?

Welke regio zitten jullie, kunnen we eens meedenken?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:38

Zo'n meisje zou bij mij bijvoorbeeld meer dan welkom zijn, maar ja...ook ik woon met mijn dieren in het buitengebied en ben al gauw een "eind fietsen" voor mensen uit de dichtbijgelegen dorpen.

Denk dat ze daarin dan wat gemakkelijker zal moeten worden ;)

Misschien kun je aangeven in welke omgeving je wat zoekt?
Dat maakt het voor ons wellicht eenvoudiger om mee te denken?

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:38

Uit welke omgeving komen jullie? Mijn ervaring is toch wel via marktplaats, maar ook op facebook is er redelijk wat vraag en aanbod.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:41

Wij wonen net onder Helmond, overigens heb ik geen Facebook dus daar kan ik niet op zoeken. Op zaterdag vindt ze dit ook te ver hoor, überhaupt is fietsen al een ding hahaha!

Ik rij ook paard, maar heb geen zin om haar continue overal naartoe te brengen (en vader ook niet).

Overigens gaat ze wel naar school hoor, maar het is regelmatig een strijd.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:49

Heel praktisch, een verzorgpony bij de buren zal lastig worden. Een heel eind fietsen is ook rot, waarom schaffen jullie geen elektrische fiets aan? Dan kan ze heel makkelijker tutten bij jullie kennis. Dat zal ook een vertrouwd adres zijn, dat is met haar problematiek ook veel waard natuurlijk.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:49

Pfff bij mijn hoeven ze niet meer te komen die niet zelf willen fietsen.

Vroeger deden we niet anders op de fiets door weer en wind. De waren en zijn de echte....

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:02

Ze hoeft toch niet dagelijks naar dir paarden. Dan is 8 km toch heel niet zo ver!? Als ze het echt leuk vinden dan fietsen ze er hard en ver voor! Dan kunnen ze wel dagelijks

Huppekee, niet zo pamperen hoor, kind is 15

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:07

Zou je niet met de manege kunnen bespreken dat ze een niveau hoger gaat of privéles kan krijgen zodat ze wel serieuzer kan rijden? Of dat ze daar een paard kan verzorgen? Of eventueel leasen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:17

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:17

Toen ik op de middelbare zat fietste ik 3 keer per week een enkel ritje van 12-13 km naar mijn verzorgpony. :o
8 km is nog geen halfuurtje, dat is echt prima te doen op een goede sportieve fiets. Goede regenkleding erbij, niets aan de hand.

Ik heb van jongs af aan verzorgpony's gehad (en nog steeds een paard dat ik nu al 8 jaar verzorg en train, sinds mijn 18e) en heb het altijd enorm waardevol gevonden. Je leert er veel meer van dan op een manege, in omgang, gedrag, maar ook grondwerk en rijden. En het is natuurlijk hartstikke mooi als je een band op kan bouwen.
Ik zou wel oppassen met de indruk dat ze vooral wil tutten, als ze zelf denkt zo goed te kunnen rijden. Daar proef ik toch iets wat kan leiden tot brutaliteit, wat overigens heel normaal is voor die leeftijd, maar een betrokken eigenaar die het ook leuk vindt om zo'n meisje te begeleiden tot ze zelfstandig aan de slag kan en dat ze lessen neemt bij een goede instructeur als ze wel gaat rijden (of opper grondwerk, enorm leuk en divers) lijkt me verstandig.

Die optie bij je vriendin klinkt echt prima en dus zeker niet te ver. Ik heb verzorgpony's via via gevonden en het huidige paard via de boktmarkt en regelmatig andere paarden gereden en verzorgd die daar op stal staan. Je moet er een beetje inrollen (en bekend komen te staan als een verantwoordelijke en goede verzorger die ook trainingsmatig iets kan toevoegen, dan gaat het helemaal vanzelf). Ik zie wel eens mensen die briefjes ophangen op stal, maar geen idee of dat werkt, op stal gaat het toch vaak via via heb ik het idee.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:24

Toen ik jong was fietste ik ook ettelijke jaren aan een stuk 2x per week naar mijn paard, 10 km enkele rit. Da's een dik halfuurtje fietsen.
Vind dat een mooi bewijs dat ze kunnen leveren om aan te tonen dat ze toch wel iets over hebben voor een pony :j . Binnen een jaartje is ze 16, en kan ze eventueel een brommertje kopen.
De kinderen die alles maar krijgen en er niets voor hoeven doen, die leren de waarde van zoiets niet respecteren is mijn mening.
Mss via de fb van je man een zoekertje posten in bepaalde groepen uit je buurt? Zit vast wel ergens een pony die wat TLC kan gebruiken ;)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:26

Is een zorgboerderij niet wat voor haar?

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 13:37

Popstra schreef:
niet zo pamperen hoor, kind is 15


Wij pamperen ook niet, als ze niet wil fietsen, gaat ze maar niet, dan wil ze blijkbaar niet graag genoeg. Een elektrische fiets aanschaffen ga ik echt niet doen, ze is bijna 15 en mankeert niets aan haar benen. Als het mooi weer is fiets ik ook wel eens naar de paarden van mijn vriendin (ook niet elektrisch) stelt echt niets voor, je bent er zo.

Een zorgboerderij zou misschien wel kunnen op de zaterdagen.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 13:41

_chou schreef:
Zou je niet met de manege kunnen bespreken dat ze een niveau hoger gaat of privéles kan krijgen zodat ze wel serieuzer kan rijden? Of dat ze daar een paard kan verzorgen? Of eventueel leasen?


Privéles ook naar gekeken, maar daar loopt ze niet super warm voor, want “wordt er zo op je gelet”. Ja schiet mij maar lek hoor -O- een niveau hoger zou kunnen, maar het is niet perse dat haar niveau te hoog is voor de groep. De manege waar ze reed lette daar eigenlijk altijd wel goed op, maar ik kan de privéles nog eens opperen bij haar.

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:55

Ik heb ooit met mijn paard op een pensionstal gestaan die tussen nuenen en stiphout lag. De eigenaresse heeft voortaan een soort dagbesteding en meerdere paarden/ponies beschikbaar.
Je zou daar eens kunnen vragen, buiten dagbesteding om kan daar redelijk veel. Ze vraagt dan bijvoorbeeld wel in ruil dat je mee helpt met de paarden binnenzetten oid.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:05

Dat ze misschien geen privéles wil snap ik wel. Op de manege wilde ik dat ook nooit. Nu doe ik het wel maar ik heb een totaal ander type instructeur. Er is naast rijden ook nog heel veel anders te doen. Grondwerk, werken aan de hand, clickertraining.. wel met paarden werken maar niet rijden. Misschien is dat nog wat. Je hoeft natuurlijk niet perse te rijden. Ik zou haar vooral zelf vragen of ze iets wil en wat ze dan wil en desnoods zelf een plek uitzoeken waar ze zich fijn voelt. De oordelen en sociale druk kan heel groot zijn, en al helemaal in paardenland. Ik ben ook het liefst bij m’n paarden als er geen mensen in de buurt zijn…

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 14:17

janneke_S schreef:
Ik heb ooit met mijn paard op een pensionstal gestaan die tussen nuenen en stiphout lag. De eigenaresse heeft voortaan een soort dagbesteding en meerdere paarden/ponies beschikbaar.
Je zou daar eens kunnen vragen, buiten dagbesteding om kan daar redelijk veel. Ze vraagt dan bijvoorbeeld wel in ruil dat je mee helpt met de paarden binnenzetten oid.


Goede! Ga ik even opzoeken!

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:18

Druif_01 schreef:
janneke_S schreef:
Ik heb ooit met mijn paard op een pensionstal gestaan die tussen nuenen en stiphout lag. De eigenaresse heeft voortaan een soort dagbesteding en meerdere paarden/ponies beschikbaar.
Je zou daar eens kunnen vragen, buiten dagbesteding om kan daar redelijk veel. Ze vraagt dan bijvoorbeeld wel in ruil dat je mee helpt met de paarden binnenzetten oid.


Goede! Ga ik even opzoeken!


Mocht je het niet kunnen vinden dan mag je me een pb sturen :)

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 14:18

pluisje88 schreef:
Dat ze misschien geen privéles wil snap ik wel. Op de manege wilde ik dat ook nooit. Nu doe ik het wel maar ik heb een totaal ander type instructeur. Er is naast rijden ook nog heel veel anders te doen. Grondwerk, werken aan de hand, clickertraining.. wel met paarden werken maar niet rijden. Misschien is dat nog wat. Je hoeft natuurlijk niet perse te rijden. Ik zou haar vooral zelf vragen of ze iets wil en wat ze dan wil en desnoods zelf een plek uitzoeken waar ze zich fijn voelt. De oordelen en sociale druk kan heel groot zijn, en al helemaal in paardenland. Ik ben ook het liefst bij m’n paarden als er geen mensen in de buurt zijn…


Sociale druk kent ze dan weer helemaal niet haha! Ze is heel geliefd op school en heeft daar ook veel vriendinnen, ze doet wel lekker haar eigen ding ongeacht wat anderen daarvan vinden of denken. Ze zou het liefste lekker buitenritten maken, maar dan moet er dus altijd iemand mee, want ze is echt niet vaardig genoeg om alleen te gaan.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:42

Citaat:
Ze is het liefste thuis, maar wij vinden het belangrijk dat ze ook los komt van thuis en voor zichzelf iets heeft. Nu dus de vraag. Een verzorgpony zou voor haar geweldig zijn, ze hoeft niet te rijden (is even mijn mening), maar als ze maar kan tutten.

Zit ze zelf wel te wachten op een verzorgpony? Wat zegt ze er zelf over?

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:51

Vind de reacties hier best wel wat, kind heeft paniek op school, dat is doodvermoeiend. Natuurlijk gaat ze niet 10km fietsen na zo'n zware schooldag, in het weekend is het bijkomen. Dat school een strijd is, is erg genoeg, hopelijk krijgt ze daarin hulp dat helpt en ook rust. Want dagelijks zo'n strijd om school, fietsen en daarbij komende paniek, is niet normaal.(Helaas voor deze generatie steeds meer normaal...). Snap heel goed dat ze niet wilt fietsen, fijn dat ze der grens aangeeft.
Evt is indd een zorgboerderij iets? Er bestaat ook therapie met paarden, evt is dat een optie. Bij ons op de manege mocht je vroeger gewoon een pony poetsen, dus zou dat ook even navragen. Of rondvragen op de manege zelf? Iig iets dichtbij zoeken en laagdrempelig. :j En indd, als zij liever thuis is, laat der gewoon thuis hangen, komt echt vanzelf wel los.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:08

Knuppel in het hoenderhok:
Is een verzorgpony echt iets voor haar, of vinden jullie dat dat echt iets voor haar is?

Misschien de boel omdraaien en haar zeggen dat jullie van haar verwachten dat ze een activiteit buitenshuis zoekt, omdat je denk dat dat goed voor haar is, en dat ze ( binnen redelijke grenzen) vrij is om te kiezen wat ze wil, maar dat je wel wil dat ze met íets komt.

Misschien komt er dan iets heel anders naar voren dan een verzorgpony. Iets waar ze mogelijk wel de motivatie voor kan opbrengen om in te investeren.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:11

Zo te lezen heeft dochterlief eigenlijk helemaal geen zin in een pony of de "moeite" die er bij komt kijken.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:26

Anastasia24 schreef:
Vind de reacties hier best wel wat, kind heeft paniek op school, dat is doodvermoeiend. Natuurlijk gaat ze niet 10km fietsen na zo'n zware schooldag, in het weekend is het bijkomen. Dat school een strijd is, is erg genoeg, hopelijk krijgt ze daarin hulp dat helpt en ook rust. Want dagelijks zo'n strijd om school, fietsen en daarbij komende paniek, is niet normaal.(Helaas voor deze generatie steeds meer normaal...). Snap heel goed dat ze niet wilt fietsen, fijn dat ze der grens aangeeft.
Evt is indd een zorgboerderij iets? Er bestaat ook therapie met paarden, evt is dat een optie. Bij ons op de manege mocht je vroeger gewoon een pony poetsen, dus zou dat ook even navragen. Of rondvragen op de manege zelf? Iig iets dichtbij zoeken en laagdrempelig. :j En indd, als zij liever thuis is, laat der gewoon thuis hangen, komt echt vanzelf wel los.


Om hier toch even een tegengeluid op te geven. Ik had ook veel moeite om naar de middelbare school te gaan, zowel mentaal als fysiek kostte het me enorm veel energie en spanning, ik was chronisch ziek (diagnose fibro toen ik 15 was, later bleek het lyme te zijn). Toch bracht het hebben van een verzorgpony mij heel veel, inclusief de rit van 25 kilometer per keer. Wat ik niet op een elektrische fiets deed, maar op een hybride fiets/toerfiets.
Mij bracht het heel veel rust, zelfredzaamheid en een gevoel van controle of iets hebben waar ik gewoon lekker mijn ding kon doen. En ik had een groot verantwoordelijkheidsgevoel, ik moest wel voor die pony. Soms had ik dan geen zin of puf, maar zodra ik eenmaal onderweg was, genoot ik er enorm van.
Ik ben heel blij en dankbaar dat ik niet al die momenten thuis heb zitten ‘bijkomen’, wat waarschijnlijk helemaal geen echte rust had gegeven (en nu al helemaal niet voor veel jongeren, met alle beeldschermuren). Ik denk echt dat er onderschat wordt hoeveel beweging en buiten zijn mentaal voor je kan betekenen, juist voor jongeren met allerlei angsten en spanning.

Dat het één heel veel energie en spanning kost, betekend niet dat dat voor alles zo is en thuis zitten, staat niet gelijk aan tot rust kunnen komen of je beter voelen.

Maar of het ook zo werkt voor dochter van TS, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Ik vraag me ook af in hoeverre ze het echt wil. Het is wel belangrijk dat het als een eigen activiteit voelt.