Jeugd wilt steeds meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:21

Niet altijd maar dat is een stuk realistischer :+

Urbanus

Berichten: 44955
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:22

Volgens mij overdrijf je, dit gebeurde vroeger ook al. En terecht, ik zou ook geen verzorgpony hoeven als ik er niks mee kan.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:27

DuoPenotti schreef:
Nou Suzy dan ging ik vroeger toch gewoon.
Ik had enkele verzorgpaarden en daar was ik 7 dagen in de week heen. Op de fiets.
Ook met heet weer hooi van het land halen en op een bloedhete zolder stapelen. Hoort erbij.


Ik denk dat het "takenpakket" van de gemiddelde verzorger tegenwoordig ook wel wat groter is dan vroeger.. middelbare scholieren hebben veel meer huiswerk en vaak ook nog een bijbaan en hetzelfde geldt voor studenten.

Ik ben daarom ook heel blij met mijn plekje. Geen bijdrage en mijn dame van 27 heeft meer dan genoeg aan een of twee keer in de week een rondje bos. Enige wat er gevraagd wordt is dat ik goed voor- en naverzorg (gehoord dat dat bij mijn voorgangers ook niet zo vanzelfsprekend was - dat was zadel op, rijden, zadel af en weer naar huis) en de spullen zuinig behandel en netjes houdt.

DuoPenotti

Berichten: 29858
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:31

Ik werkte meer dan fulltime met mijn 16... 40/50 uur in de week was heel gewoon. Dus..
En daarvoor zat ik dus op school. Had ook huiswerk. Met de fiets half uur fietsen. Maar dat betekende idd niet met vriendinnen chillen of naar de stad oid.
Die keuze is ook prima. Maar alles gaat vaak niet idd.
Prima als dat vooraf aangegeven word. Niet prima als een uurtje van te voren af geappt werd.

Cinnepin

Berichten: 8947
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 20:35

MarcoBorsato schreef:
Volgens mij overdrijf je, dit gebeurde vroeger ook al. En terecht, ik zou ook geen verzorgpony hoeven als ik er niks mee kan.



En verzorgpony waar je niks mee kan, of eisen dat ie minimaal M is, er buiten mee gereden dient te worden, op wedstrijd moet kunnen, verkeers mak is, en niet ouder dan 6 jaar, en oja hij moet ook nog verplaatst worden naar verzorgers uitgekozen manege ( op kosten van eigenaar ) is natuurlijk een groot verschil.
En ja ik heb dit allemaal in 1 advertentie voorbij zien komen,,,,


Of er MOET op gereden kunnen worden enzo...ik was ben ben nog steeds helemaal niet zo.

Ik was ff uit de running na een ongeluk, zocht ik een bijrijder, ik heb gezegd dat ze in een bepaald bos gebied mocht rijden ( grenzend aan stal ) en ze zat al helemaal plannen te maken dat ze verder weg zo gaan en mij te commanderen wat ik moest doen...nou eeh sorry hoor.

Ik begin dus ook nooit meer aan een brijdijder of verzorger.
Als ik tijdelijk uit de running ben, wordt ie gewoon niet gereden

Raineri
Berichten: 6259
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:36

Vroeger, toen je poep nog met de lange oe schreef, was alles beter :D

Nee het is van alle tijden. Zelfs de Romeinen klaagde hier al over. Vervelend, maar het is niet anders

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:39

Maar cinnepin, dat je ze er tussen hebt zitten met zo een eissen lijst kan en die zijn ook speciaal om het maar zo te zeggen. Maar het is toch niet gek dat iemand perse moet kunnen rijden? Dat is toch ook een dingetje waar veel mensen hun ontspanning uit halen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:50

Dat is echt niet van nu. Ik ben 47 en dat was vroeger al net zo. Elke generatie heeft wensen en eisen. Maar nu durven mensen meer te zeggen omdat contact vaak via een beeldschermpje gaat.

Mijn ouders hebben mijn verlanglijstjes bewaard en ik had alleen maar een eigen pony bovenaan staan. Verzorg pony kwam niet in me op, want die waren er gewoon niet. We woonden in een stad en mensen hadden geen eigen paarden en pony's, dus je kon in principe alleen naar een manege.

En zeker jong kwam je niet zomaar bij een pensionstal terecht.

Ik was wel dankbaar voor het rijden op de manege en de wedstrijden die ik mocht starten. En heb op mn 12e die eigen pony wel gekregen.
Ik ben altijd zuinig geweest op mn spullen en heb ook wel voor iets extra's bij mijn moeder staan werken.

Ja, ik ben wel verwend. Ook vaak gebracht en gehaald, maar kwam ook door keuzes van mn ouders waar we woonden, waar de pony stond, waar ik op school zat etc.
Maar dat wil niet zeggen dat je niet dankbaar bent of veeleisend bent.

Ik geef juist vrij weinig om spullen en luxe. Ben zuinig op mn spullen. Etc. Dat is ook opvoeding.

Op verjaardagen kregen wij van mn oma en oudtante een gulden of rijksdaalder en bedankten we altijd netjes voor. En toen ik eenmaal wat eigen geld had, kocht ik altijd wat voor mn oma. Oudtante was toen al overleden.

Ik heb ook nooit arrogant gedaan naar meisjes die geen eigen pony hadden. Mijn vriendinnetje zonder eigen pony en een moeder met min inkomen, reed ik vaak samen mee. Dan wisselden we van fiets en pony, later brommertje en maakte zo samen buitenritten.

Als ik niet kon, mocht zij rijden. Zonder voorwaarden.

Maar zolang ik leef krijgt de jeugd al de schuld. En ook mijn moeder van 76 zegt altijd dat ook toen zij jong was, de jeugd altijd overal de schuld van kreeg. Of de schuld.......Het negatieve etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:05

DuoPenotti schreef:
Ik werkte meer dan fulltime met mijn 16... 40/50 uur in de week was heel gewoon. Dus..
En daarvoor zat ik dus op school. Had ook huiswerk. Met de fiets half uur fietsen. Maar dat betekende idd niet met vriendinnen chillen of naar de stad oid.
Die keuze is ook prima. Maar alles gaat vaak niet idd.
Prima als dat vooraf aangegeven word. Niet prima als een uurtje van te voren af geappt werd.

Ik heb hele erge dyscalculie maar hoe kan je 40 uur in de week maken als je naar school moet EN naar je paarden elke dag?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2471
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:07

Ik denk dat je altijd wel beide hebt gehad, zowel de minder kieskeurige die al dankbaar zijn dat ze even mogen knuffelen en de mensen die ook echt eisen hebben.

Maar dit gaat in mijn ervaring ook op voor eigenaren zelf. Dat schrikt ook wel af. Ik heb er een tijdje over nagedacht nu ik geen eigen paard meer heb om een verzorgpaard te zoeken, maar ik vond het best pittig met alle eisen die gesteld werden. Want eerlijk misschien denk ik zelf wel dat ik hieraan voldoe, maar wie weet vindt de eigenaar dat dus weer niet.

Aan het einde van de dag vind ik het ook een beetje 50/50. Er wordt nu vaak gedacht 'ja maar jij kan jouw hobby beoefenen', ja, maar de meeste eigenaren zoeken toch ook iemand om hun iets uit handen te geven? De verzorger is happy want ze kunnen met een paard aan de slag. De eigenaar zou ook happy moeten zijn dat er iemand is die een gedeelte van de zorg op zich kan en wil nemen.

Ik ben 24 en toen ik een klein meisje was had ik ook verzorgpony's, maar dat was ook eigenlijk altijd wel 'gratis'. Je deed de gehele verzorging en de eigenaar hoefde dan een of meerdere keren per week niet te komen, wat vooral handig was voor mensen die een wat drukker leven hadden. Of misschien een ziekte waardoor zij minder vaak in staat waren om de complete verzorging op zich te nemen etc. Het was niet tot later dat ik hoorde dat mensen dus ook een bijdrage vroegen, dat was mij toen echt nooit voorgekomen, ook niet als pre-tiener.

En inderdaad, van alle verhalen die ik hoor van alle generaties krijgt de jeugd altijd de schuld. :') Daarnaast is het eerder genoemd maar ik merk wel een groot verschil in prestatiedruk inderdaad.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 11-08-21 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:08

Als ik zie, dat de meeste kinderen op de basisschool met een vrije nieuwe smartphone op straat lopen, verbaast mij het eigenlijk niet zo veel.
Ook op dat gebied "willen" kinderen steeds meer.

Ik merk dat die regels daarin ook veranderen.

Voor mijn eerste Nokia 3310 was ik op de middelbare school. Ik woonde 23 km van school en ging met het OV.

Wat heeft het met dit onderwerp te maken?

Nou... Ik denk dat alles een beetje meer naar het luxe is verschoven. En zo ook het blik op verzorgpaarden.

Ook inderdaad eigenaren.
Die een jong paard aanbieden.
Vergoeding vragen.
En je eigen les zelf moeten betalen.

Tja. Het is maar waar je voor kiest.
En je kan natuurlijk altijd zelf "nee" zeggen.

Vraag en aanbod.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:08

Ik lees al 20 jaar mee op Bokt en 20 jaar geleden werd al gesteld dat de jeugd alleen wilt rijden, een bepaald ras wilt, vriendinnetjes mee wil nemen, niet wil mesten etc. Het is van alle tijden :)

En zelf ook bijrijder geweest toen ik 20+ was en toen had ik ook een flinke wensenlijst, die kon ik ook samenstellen omdat ik heel veel reacties kreeg op mijn oproep. Dus ik koos voor een pony waar ik mee naar buiten mocht, weinig bemoeienis van de eigenaar had, waar ze een binnenbak hadden en ik niks hoefde te betalen. Wel verwend ja, maar als je toch kunt kiezen :Y)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2471
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:11

maralyn schreef:
Als ik zie, dat de meeste kinderen op de basisschool met een vrije nieuwe smartphone op straat lopen, verbaast mij het eigenlijk niet zo veel.
Ook op dat gebied "willen" kinderen steeds meer.

Ik merk dat die regels daarin ook veranderen.

Voor mijn eerste Nokia 3310 was ik op de middelbare school. Ik woonde 23 km van school en ging met het OV.

Ik vind niet dat je dit aan de 'jeugd' op kan hangen. De wereld verandert continu. Ik ben nog niet zo oud, maar in 'mijn jeugd' was de smartphone er nog een paar jaar niet en was het niet zo gebruikelijk om een telefoon te hebben. En als je er dan 1 had, was het voor noodgevallen en niet om mee te sms-en.

Maar die wereld is dus veranderd. Smartphones zijn nu eenmaal een doodgewoon iets geworden in het dagelijkse leven. En ik denk niet eens dat het alleen de kinderen zijn die ervan profiteren, maar ook voor de ouders is het wel handig als zij 24/7 contact met hun kinderen kunnen behouden.

Het is aan de ene kant luxe, aan de andere kant gewoon hoe nu de wereld is. Deel van het dagelijks leven. Niet zozeer dat de jeugd alleen maar meer wilt.

Maar goed, dat is weer een andere discussie op zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:12

Mazida schreef:
Ik lees al 20 jaar mee op Bokt en 20 jaar geleden werd al gesteld dat de jeugd alleen wilt rijden, een bepaald ras wilt, vriendinnetjes mee wil nemen, niet wil mesten etc. Het is van alle tijden :)

En zelf ook bijrijder geweest toen ik 20+ was en toen had ik ook een flinke wensenlijst, die kon ik ook samenstellen omdat ik heel veel reacties kreeg op mijn oproep. Dus ik koos voor een pony waar ik mee naar buiten mocht, weinig bemoeienis van de eigenaar had, waar ze een binnenbak hadden en ik niks hoefde te betalen. Wel verwend ja, maar als je toch kunt kiezen :Y)

Wat een geluk, was er gewoon zoveel aanbond bij jou of had je spoed cursus advertentie aanbieden gedaan? :=

DuoPenotti

Berichten: 29858
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:12

@suzy
Omdat ik toen niet naar school ging. Leerplicht was er toen na de 16 niet als je werkte.
Maar wil aangeven dat ik het toen niet rustiger had dan de studenten nu. Maar keuzes maakte. Wat mij nu aan bijrijders opviel is dat ze alles willen blijven doen.
School, vriendinnen, uitjes, en dan ergens een keer ook paarden.
Dat gaat vast goed bij andere hobby's. Maar naar mijn idee als je wensen hebt in bijvoorbeeld wedstrijden. Wat de bijrijders hier hadden. Komt dat niet aanwaaien. Dan moet je trainen. En af appen om niks werkt dan niet.

maralyn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:13

princequillo schreef:
maralyn schreef:
Als ik zie, dat de meeste kinderen op de basisschool met een vrije nieuwe smartphone op straat lopen, verbaast mij het eigenlijk niet zo veel.
Ook op dat gebied "willen" kinderen steeds meer.

Ik merk dat die regels daarin ook veranderen.

Voor mijn eerste Nokia 3310 was ik op de middelbare school. Ik woonde 23 km van school en ging met het OV.

Ik vind niet dat je dit aan de 'jeugd' op kan hangen. De wereld verandert continu. Ik ben nog niet zo oud, maar in 'mijn jeugd' was de smartphone er nog een paar jaar niet en was het niet zo gebruikelijk om een telefoon te hebben. En als je er dan 1 had, was het voor noodgevallen en niet om mee te sms-en.

Maar die wereld is dus veranderd. Smartphones zijn nu eenmaal een doodgewoon iets geworden in het dagelijkse leven. En ik denk niet eens dat het alleen de kinderen zijn die ervan profiteren, maar ook voor de ouders is het wel handig als zij 24/7 contact met hun kinderen kunnen behouden.

Het is aan de ene kant luxe, aan de andere kant gewoon hoe nu de wereld is. Deel van het dagelijks leven. Niet zozeer dat de jeugd alleen maar meer wilt.

Maar goed, dat is weer een andere discussie op zich.


Zeker een andere discussie.
Toch zou voor basisschool jeugd om bereikbaar te zijn ook een 3310 voldoen.
Ik begrijp zelf niet waarom het zo nodig perse een smartphone moet zijn.

Daarom zie ik dat wél als luxe.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:14

@Suzy: indertijd via Marktplaats geadverteerd en zeker 15 reacties gekregen toen! Maar dan hebben we het over 15 jaar geleden ;)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:16

@maralyn: Apps als Whatsapp zijn een basisbehoefte voor de jeugd, ze dienen bijvoorbeeld ook voor communicatie met school zoals wij vroeger als klas een telefoonboom hadden, als je je als jongere moet doen met sms'en of bellen mis je héél véél. Klasgenoten en clubs zitten ook allemaal in Whatsapp-groepjes.

Zelfde als in de jaren negentig een vaste telefoon niet nodig vindt, maar de postduif vindt voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:17

DuoPenotti schreef:
@suzy
Omdat ik toen niet naar school ging. Leerplicht was er toen na de 16 niet als je werkte.
Maar wil aangeven dat ik het toen niet rustiger had dan de studenten nu. Maar keuzes maakte. Wat mij nu aan bijrijders opviel is dat ze alles willen blijven doen.
School, vriendinnen, uitjes, en dan ergens een keer ook paarden.
Dat gaat vast goed bij andere hobby's. Maar naar mijn idee als je wensen hebt in bijvoorbeeld wedstrijden. Wat de bijrijders hier hadden. Komt dat niet aanwaaien. Dan moet je trainen. En af appen om niks werkt dan niet.

Ohh dankje voor je antwoord! maar klopt als je iets wil bereiken moet je ook je best er voor willen doen

DuoPenotti

Berichten: 29858
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:18

Mazida schreef:
Ik lees al 20 jaar mee op Bokt en 20 jaar geleden werd al gesteld dat de jeugd alleen wilt rijden, een bepaald ras wilt, vriendinnetjes mee wil nemen, niet wil mesten etc. Het is van alle tijden :)

En zelf ook bijrijder geweest toen ik 20+ was en toen had ik ook een flinke wensenlijst, die kon ik ook samenstellen omdat ik heel veel reacties kreeg op mijn oproep. Dus ik koos voor een pony waar ik mee naar buiten mocht, weinig bemoeienis van de eigenaar had, waar ze een binnenbak hadden en ik niks hoefde te betalen. Wel verwend ja, maar als je toch kunt kiezen :Y)

Ik wilde ook rijden. En kon op 10 plaatsen aan de gang.
Maar nam ook geen vriendinnen mee. Mesten alle dag. Poetste tuig. Ragde spinnen webben. Loste hoi. Hielp met beregeningsbuizen verleggen.
Maar mocht elke dag rijden en kreeg les betaald :D

Ik denk dat dit nu nog steeds zo zou zijn :j
Maar meeste meiden vinden 1 stal uit doen al een grote klus.

maralyn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:19

Mazida schreef:
@maralyn: Apps als Whatsapp zijn een basisbehoefte voor de jeugd, ze dienen bijvoorbeeld ook voor communicatie met school zoals wij vroeger als klas een telefoonboom hadden, als je je als jongere moet doen met sms'en of bellen mis je héél véél. Klasgenoten en clubs zitten ook allemaal in Whatsapp-groepjes.

Zelfde als in de jaren negentig een vaste telefoon niet nodig vindt, maar de postduif vindt voldoen.


Ik wil de postduif terug ;( :') ghighi. (Wel duidelijk dat ik geen kinderen heb!)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2471
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:19

Precies wat Mazida ook zegt. De wereld verandert en wij veranderen daarin mee. Ik vind het niet echt vergelijkbaar, omdat álles mee beweegt. Voor werk heb je apps. Onderwijs is nu al gedeeltelijk online. Huiswerk en andere dingen is vaak ook online bespreekbaar. Je hebt groepsapps met je klas én je leraar of leraren. Je hebt smartphone apps nodig voor je school (magister bijvoorbeeld, maar wij hadden ook gewoon een app van de school zelf, voor communicatie, roosters, nieuws, etc.) Het is niet meer zo dat je met een oude Nokia nog hetzelfde meebeweegt als dat je toen deed.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:06

Ik zeg altijd paardrijden/ verzorgen/ bezitter zijn van een paard, is een levensstijl.
Heb altijd veel dingen gelaten voor mijn paard, ipv dagelijks met vriendinnen de stad ingaan, ging ik na school stal mesten en rijden.

Ipv geld uitgeven aan nutteloze prullaria, gaf ik geld uit aan spullen voor mijn paard.

Ik merk dat de mentaliteit onder de jeugd,maar ook zeker bij de ouders is veranderd.

Ik ben opgevoed met de normen en waarden, als je je ergens voor opgeeft, moet je er ook voor volle 100 procent ervoor gaan.

Als eigenwijze en opstandige puber heeft dat best wel wat woordenwisseling gegeven tussen mijn ouders en mij en nu zeg ik dat ik ze daar zeer dankbaar voor ben.

Ik mis de volharding bij de jeugd en het stimuleren van de ouders.
Er zijn te veel dingen wat ze belangrijk vinden en niks willen missen. En daar zit nu juist het probleem.
Prioriteiten stellen kunnen ze niet meer, ze willen te veel en dit kunnen ze niet.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:11

Jouw post zit ook vol vooroordelen Myk_en_Shant, je geld uitgeven aan spullen voor paard, hoezo is dat nuttiger dan nutteloze prullaria? Voor niet-paardenliefhebbers lijkt dat eerder op weggegooid geld.

Ik werk geregeld met stagiaires tussen 18 en 21 en stuk voor stuk zijn dat hardwerkende vriendelijke jongelui, ze vinden andere dingen belangrijk ja, maar is dat zo erg? En de stagiaires die ik zie kunnen juist prima prioriteiten stellen.

En zelfde probleem speelt bij ouderen hoor, ik heb een tijd in de ouderenzorg gewerkt, zitten lieve mensen tussen, maar ook hele veeleisende ouderen die à la minuut bediend willen worden en eisen stellen die wij in de zorg niet eens mogen bieden. het is een probleem van alle tijd.

Gini
Berichten: 17955
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:12

Cinnepin schreef:
Of er MOET op gereden kunnen worden enzo...ik was ben ben nog steeds helemaal niet zo.


Wie weet heeft zo een meid wel twee dertigjarigen en een grasmaaier van 10 jaar op pension staan en zoekt ze dus inderdaad naar een rijpaard om haar hobby verder te kunnen beoefenen.
Neem jezelf niet als norm en houd voor ogen dat mensen in verschillende situaties kunnen zitten. Als je rijden op een paard al veeleisend vindt, dan kun je het natuurlijk bijna niet goed meer doen...als jeugd zijnde.