Jeugd wilt steeds meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:18

Is dit niet een post-corona ding?
Mensen die een veulen of een paard hebben gekocht en nu - nu het leven weer z'n normale loop heeft gekregen - vinden dat het toch wel heel veel tijd en geld kost?
En die dit dan zien als 'mooie' oplossing omdat het ideaalbeeld (ons paard waar we ENORM veel van houden en die we NOOIT gaan verkopen) in stand moet blijven?

Freekvdlaar
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:08

Ik vind het sowieso raar dat mensen geld willen hebben om andere mensen hun paard te laten verzorgen. Ik ben van mening dat als jij hulpt van iemand nodig hbet, jij vaak iets moet aanbieden. Het voelt nu een beetje als een manier om een passief inkomen te krijgen

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:11

Voor alleen verzorgen vind ik het wel raar.
Voor ook rijden niet.

Ik ben ook van het alles gratis aanbieden, maar als ik nog eens een bijrijder wil is het niet meer gratis.
Kost mij zoveel energie, want degene die echt zelfstandig aan de slag kunnen, waar je van opaan kunt, die zijn met een loep te zoeken.
En stel die zou ik treffen, kan de bijdrage er alsnog af.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:39

Een bedrag betalen, zeker als er goede voorzieningen en/of lessen worden geboden vind ik geen probleem. Maar net wat Freekvdlaar al zegt, als jij iemand uit de brand helpt, is betalen niet meer zo vanzelfsprekend.

Zo kreeg ik van de zomer nog de vraag of ik een studente wilde helpen. Door te gaan studeren had ze minder tijd voor haar paard en zocht ze een bijrijder/halve stal. Ik ben daar gaan praten, maar om een lang verhaal kort te vertellen: ze zocht een stalhulp die het halve pensiongeld meebracht. Op een dhz-stal, paard werd 3x per week gereden (en zij reed het hele weekend), maar de bijrijder moest wel alle dagen alle klussen en de stal doen.
Ze klaagde dat het zo moeilijk was om iemand te vinden. Ik heb haar gezegd dat ik dat ook niet ging oppakken op haar voorwaarden. De indruk was dat ze duidelijk dacht zo een leuk zakcentje over te houden, maar ik was blijkbaar niet de enige in de buurt die niets in haar plan zag.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:13

Betalen heeft voor mij alles te maken met:
- kun je wat bieden of kom je vooral wat halen
- heb je verplichtingen of vooral rechten

Het argument 'de stalling is zo duur, jij komt 3 dagen, ik deel het bedrag door 3' vind ik begrijpelijk maar geen goed argument. Het geeft je namelijk op de langere termijn geen enkel recht op het paard, en geen beslissingsmogelijkheden. Geen enkele zekerheid dat het paard blijft. Dus als je een jaar lang de helft van de stalling betaalt kun je beter een soort leasecontract opstellen, in mijn ogen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:19

Een bijdrage bij een halve stal geeft je als bijrijder nooit zekerheid of beslissingsmogelijkheden. Ik zou als eigenaar nooit een leasecontract willen. Maar gratis bijrijden zonder klusjes vind ik alleen realistisch als je echt een aangetoond goed niveau hebt.

Als je 3 dagen mag komen rijden voor maar 1/3 van het stalgeld lijkt mij dat in de meeste gevallen echt wel redelijk. (Zeker dat je redenering klopt met die getallen?)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:46

Nee ik deed dom, ik bedoel 3/7 van het stalgeld :')

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:23

Zekerheid/beslissingsbevoegdheid moet je zeker niet verwachten nee, maar of je betaalt/klusjes/gratis moet wel in verhouding blijven natuurlijk.