vertrouwen opbouwen met verzorpaardje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

vertrouwen opbouwen met verzorpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:16

hallo,
als eerst sorry als dit verkeerd staat.

ik zal mezelf even kort voorstellen, ik ben Louise, 15 jaar en verzorg al bijna 6 jaar een hele lieve kwpn merrie (14 jaar of 15 weet het niet precies) ze heet Amelita.
Samen met haar eigenaresse wilden we het rijden weer oppakken. Ze heeft een aantal jaar stil gestaan, omdat ze tijdens het rijden alleen maar ging stijgeren en niet mee wilde werken.Ik ben echt nog met de basis bezig, denk aan figuren rijden, stap, draf, tempocontrole houden, rechtrijden etc. Ik longeer haar meestal 1/2 x per week en rijden dan ook 1 x per week. Naast het longeren en rijden werk ik ook wat op de grond met haar als grondwerk en vrijheidsdressuur.

Ik kijk er altijd enorm naar uit om op haar te rijden, weer verder vertrouwen op te bouwen en om meer te leren. Tijdens het instappen gaat het altijd nog redelijk goed en ben ik ontspannen, met de eerste draf ook nog wel, maar daarna raak ik zo gespannen( niet dat ik bang ben om te rijden, maar echt spanning)en ik weet niet waardoor dat komt . Ik denk een onbewust gevoel wat er is, ik wil gewoon heel graag dat het goed gaat en dat alles fijn en vloeiend gaat, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Toch denk ik dat ik moet proberen om meer rust bij mezelf te vinden en het rustig aan te doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Heeft er iemand advies/tips hoe ik meer vertrouwen krijg/ minder gespannen ben tijdens het rijden.
alvast bedankt voor de reacties!

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: vertrouwen opbouwen met verzorpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:20

Heb je les van een goede instructrice?

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: vertrouwen opbouwen met verzorpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:27

ja, de eigenaresse is zelf instructrice. Elke keer als ik haar rijd krijg ik ook van haar begeleiding. Ze rijdt er zelf (meestal) niet op heel af en toe om te laten zien hoe ik iets van amelita moet vragen.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: vertrouwen opbouwen met verzorpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:44

Heel goed dat zij je helpt. Hoe oud is de eigenaresse zelf ongeveer?
Wat je kunt doen is vragen of ze je aan de longeerlijn wil houden. Misschien is het voor jou al minder spannend op die manier. Jullie moeten er samen achter gaan komen waarom je zoveel spanning hebt en dat proberen weg te laten vloeien.
Dat je veel grondwerk doet, is al heel goed. Het vertrouwen groeit dan ook al.

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: vertrouwen opbouwen met verzorpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:56

Dat zou eventueel kunnen helpen inderdaad, bedankt, meer advies altijd welkom